• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Smygladdning

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte ett nytt startbatteri innan resan, jag har en fast volt mätare i "styrhytten" som tänds när tändningen slås på...
Jag tycker att jag ser konstiga värden... Så jag monterade in en bluetooth volt mätare till startbatteriet idag..
Nu är kl över 22:00 och ingen laddning har varit på i flera tim, så jag kollade appen...
20:16..visar den på 13.9v
21:46 visar den på 13.6v
22:16 visar den på 13.5v
Appen säger också att batteriet tar emot ström..

Jag var ute och mätte med en tång amperemätare och den säger att det laddas med 0.12-0.13 A..

Jag har varit med om att något stjäller strömmen.... Men detta är ju skrattretande....

Några idéer om vad som pågår...

Misstänker själv att "laddningen" kommer från mina lifepo4 batterier... Men hur?
Kollade också dc/dc laddaren kablen till startbatteriet, men där visade 0.0 A. Vilket är ju rätt..

Screenshot_20220914_201644_com.habakom.intAct_edit_19155391085097.jpg

Screenshot_20220914_214654_com.habakom.intAct_edit_19180954262698.jpg

Screenshot_20220914_221611_com.habakom.intAct_edit_19206581221548.jpg
 
Senast ändrad:

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Funkar säkert, har själv biltemabatterier i personbilarna.
Bra batteri har jag hört, men inte AGM, min erfarenhet berättade för mig nu att de batterier som lättare "sticker iväg" i polspänning under och efter laddning, är dåliga. De har högre inre motstånd. (vanliga blybatterier)
Men ett dåligt batteri kan också ha nästan som kortslutning i en eller flera celler och då är ju polspänningen klart lägre.
(Är då de lite bättre cellerna ganska dåliga så drar en kraftig laddare upp även ett sånt batteri till över tolv volt.
Men det rasar direkt när man slutar ladda och man inser att det bara är att kassera)
Det är lite jobb, men har du provat att koppla bort batteriet helt när appen och instr visar 13 volt, alltså lätta på pol-skon på MINUS (man ska aldrig labba i onödan på plus-sidan eftersom det finns diverse minuskopplade jordpunkter i en bil, som man kan råka stöta emot, betr husbilar särskilt då plåtisar)
Sen om du mäter vilospänningen igen efter några timmar.
Då bör den ju ligga mellan 12,5 - 12,7 volt, eller kolla vad som gäller för just denna batterityp.
Annars är det komisk strålning :eek:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för påminnelsen... Jag skulle ju koppla ifrån minuspolen... Men har helt glömt detta...
Att bara ta det lugnt är väldigt svårt och kräver mycket koncentration :swoon:.... Så man glömmer lätt viktiga saker :twitcy:

Så nu har jag kopplat bort minuspolen... Och mätt batteriet till 13.14v....
Nu gäller det bara att komma ihåg att längre fram mäta och koppla tillbaks minus... :rolleyes:

IMG_20220930_124733.jpg
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Japp, ju äldre man blir, ju mer är det att hålla reda på konstigt nog, om man inte bara sätter sig ner och struntar i allt
Det ska bli intressant att se vilospänning sen.
Jag väntar med spänning medan jag vilar mig :msn_wink:
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Tydligen en egenhet med zink-zinkbatterier, fast såna data hittar jag inte via Google.
Bara att de är mer stryktåliga.
Du lär märka, om vi går en riktig vinter, ifall ditt batteti är bra.
Då har du ingen smygladdning.
Är väl bra att veta.
Du har väl bevakat hela tiden att ingen liten kines eller ufonaut smugit fram med en laddare och kopplat in.. med osynliga kablar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu har det gått exakt 24 tim sedan jag tog bort minus kablen....
Och som ni ser så håller batteriet fortfarande nästan 13v...

Visa bilaga 225292

Visa bilaga 225293
Har du mätt på kabelskorna när batteriet är bortkopplat.
Det borde inte vara någon spänning på kabelskorna.
Du kan även testa med att koppla en lampa till kabelskorna när batteriet är bortkopplat.
1-2W lampa borde fungera med tanke på vad du mätte för ström med tångampermetern.
Då kan du få reda på om det är backström.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Batteriet har nominell spänning 13 volt, det är helt klart och det är ju det du undrade över
vilket också jag gör. Det håller den spänningen utan att laddas av känd laddare eller okänd
i smyg :) Och det är samma när det sitter inkopplat utan förbrukare.
Pyttesmå smygspänningar och strömmar finns alltid i bilar men påverkar inte
De uppkommer på lite olika sätt
Kolla med Biltema om det var där du köpte det, om de har mer data.
Jag skrev förut zink/zink, men det är ju ett calcium/calcium
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tydligen en egenhet med zink-zinkbatterier, fast såna data hittar jag inte via Google.
Bara att de är mer stryktåliga.
Du lär märka, om vi går en riktig vinter, ifall ditt batteti är bra.
Då har du ingen smygladdning.
Är väl bra att veta.
Du har väl bevakat hela tiden att ingen liten kines eller ufonaut smugit fram med en laddare och kopplat in.. med osynliga kablar.

Vad är det för Zink-Zinkbatterier du nämner?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Felskrivet, det är ju calcium-calcium.

Är det möjligen Bly-Kalcium du tänker på? I sådant fall rätt normala blybatterier.

CA / CA-batterier är vanliga blybatterier med kalciumdopade plattor. Denna metall är mycket liten, men även i en koncentration av cirka 0,1% är det möjligt att uppnå högre prestanda för energilagringsanordningen. Förutom kalcium kan silver läggas till vid tillverkningen av denna typ av batteri.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Är det möjligen Bly-Kalcium du tänker på? I sådant fall rätt normala blybatterier.

CA / CA-batterier är vanliga blybatterier med kalciumdopade plattor. Denna metall är mycket liten, men även i en koncentration av cirka 0,1% är det möjligt att uppnå högre prestanda för energilagringsanordningen. Förutom kalcium kan silver läggas till vid tillverkningen av denna typ av batteri.

Jovisst bör de kallas så, de är ju vanliga blybaterier med tillägg av en skvätt Kalcium.
Muskatten länkade till Biltemas exponering och de kallar det för kalcium-kalcium.
Jag hade aldrig hört talas om dem förut.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kollade på biltemas hemsida om batteriet....
Tydligen är det ett kalcium & kalcium batteri....:rolleyes:.... Men jag vet ändå inte vad detta rent praktiskt betyder för mig... Annat än högre vilospänning... Som ju är 13.0v. Och längre livslängd

Och någon ventilering finns inte heller på batteriet även om det står så i beskrivningen...



Screenshot_20221004_152031_com.biltema.search.jpg
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Biltema skriver en massa gallimatias om mycket, men värst är det på el! ;)
De har absolut för dålig koll på sina elprylar, det har jag upplevt idag.
Köpte en stickpropp med inbyggd säkring10 A för cigg-uttag.
ingen visste vad det var för slags säkring i den. Chansade på de små flatstiftarna
och öppnade proppen. allt ramlade isär och det kändes mest som en elpryl till
nån leksak, för 1,5 volt. Duger absolut inte för 10 ampere ström.
Är man inte väldigt fingerfärdig går det inte att få tillräcklig kontakt vilket kan
leda till brand i plasten och hela fordonet utan att säkringen går.
Det var en finsäkring.
Jag har en gammal sådan kontakt köpt nånannanstans med helt annan kvalitet.
Det var nästan omöjligt att montera en kabel lite grövre än vanlig nätkabel.
Dåliga anslutningar i kontakten och en lysdiod var ansluten med tunna trådar
som låg löst och skulle samsas med den grövre. I stället för att vara lödd på kontaktblecket.
sämre än leksaker mao.
Svårt att sätta ihop eländet utan att allt bara ramlar isär.
Nästan lika eländigt skulle det vara att byta säkringen.
Inköparna på Biltema tycks inte testa eller ens tänka efter då det gäller el-tillbehör
utom förstås inköpspriset på dylika leksaker som säkert är väldigt lågt.
så mao - jag håller med.
 
Toppen