• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sladd i eller ur?

Dreamteam Karmann

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
31173
Medlemskap
2024
Hej!
Enkel fråga. Sladd i eller ur under vintern? Kan det vara skadligt att ha 230v inkopplad konstant?
Fiat Ducato (2020) förvaras ute i Mellansverige
God Jul!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
I början av den här tråden varnade jag för att ha sladden i onödigtvis.
Av skäl som att åska kan förstöra elektronik i bilen.
Många tror inte att åska förekommer under vintern, men jag har varit med.
Man säger att en bil är ett bra skydd mot åska om mn sitter invändigt, och de kan vara sant.
Såvida åskan slår ned i bilen, då följer strömstöten utanpå karossen och hoppar sista bilen förbi axlar och däck ner i jorden.
Visst kan vi få skador på hjullager men i bästa fall händer inte så mycket mer.
Med sladden liggande på marken blir vägen för strömstöten kortare, en del av strömstöten kan ta vägen in i bilen och skada laddaren.
En laddare i en husbil är byggd somen form av inverter där transistorer tar hand om 230 V om sladden är inkopplad i et vägguttag.
En sådan laddare om den är av bättre klass försedd med åskskydd på 230V ingången. Men långt ifrån alla, sådamt kosmtar ju pengar och det vill ingen betala, åskkyddet är vid en direktträffa ingen match för strömstöten att forcera.
Nu är försåss åska sällsynt större delen av året, men det är ändå rätt enkelt att dra ur sladden.

Det finns en myt att bilens däck isolrar för åska, tänk då på att luft isolerar bättre, och åskan är km lång.
Så däcken hoppar den över i ett nafs.

Jo Leifw, varför fråga andra. eller varför försöka påverka andra. De är normalt en totalt hoplös uppgift att ändra någon som har sin inställning klar för sig, ens med öertygande bevisning

Roysan
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
I början av den här tråden varnade jag för att ha sladden i onödigtvis.
Av skäl som att åska kan förstöra elektronik i bilen.
Många tror inte att åska förekommer under vintern, men jag har varit med.
Man säger att en bil är ett bra skydd mot åska om mn sitter invändigt, och de kan vara sant.
Såvida åskan slår ned i bilen, då följer strömstöten utanpå karossen och hoppar sista bilen förbi axlar och däck ner i jorden.
Visst kan vi få skador på hjullager men i bästa fall händer inte så mycket mer.
Med sladden liggande på marken blir vägen för strömstöten kortare, en del av strömstöten kan ta vägen in i bilen och skada laddaren.
En laddare i en husbil är byggd somen form av inverter där transistorer tar hand om 230 V om sladden är inkopplad i et vägguttag.
En sådan laddare om den är av bättre klass försedd med åskskydd på 230V ingången. Men långt ifrån alla, sådamt kosmtar ju pengar och det vill ingen betala, åskkyddet är vid en direktträffa ingen match för strömstöten att forcera.
Nu är försåss åska sällsynt större delen av året, men det är ändå rätt enkelt att dra ur sladden.

Det finns en myt att bilens däck isolrar för åska, tänk då på att luft isolerar bättre, och åskan är km lång.
Så däcken hoppar den över i ett nafs.

Jo Leifw, varför fråga andra. eller varför försöka påverka andra. De är normalt en totalt hoplös uppgift att ändra någon som har sin inställning klar för sig, ens med öertygande bevisning

Roysan
Svar: 35 års erfarenhet med husbil.
sen har det inte åskat på vintern i våra trakter aldrig tillsvidare.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Visst Leif, men jag har jobbat med elektronik och komradio i mer än 35 år och åskskadorna är ganska stora även vintertid.
Ofta märker inte ägaren att det åskar, och menar att det kan inte vara åska, när jag sen kunde visa skadorna på bild så insåg de att så var fallet.
Nu är det väl sällsynt med åska som träffar en bil, så det kan mycket väl vara en sällsynt företeelse.
Men igen, att dra ur sladden är enkelt.

Roysan
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Visst Leif, men jag har jobbat med elektronik och komradio i mer än 35 år och åskskadorna är ganska stora även vintertid.
Ofta märker inte ägaren att det åskar, och menar att det kan inte vara åska, när jag sen kunde visa skadorna på bild så insåg de att så var fallet.
Nu är det väl sällsynt med åska som träffar en bil, så det kan mycket väl vara en sällsynt företeelse.
Men igen, att dra ur sladden är enkelt.

Roysan
Komradio varifrån kom den hit?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Hur instrument i flygplanet såg förtäljer inte storyn, men skillnaden i temp, kalla instumnt kall radiostation etc och varm motor i gör att fukt avsätter sig.
Vad gäller åskskador på komradio, datorer, modem, TV, diskmaskiner, frysar, bateriladdre etc så hade det med att göra som exempel på hur åskan kan skada våra prylar. ett försök av mig att påvisa exempel, går det att misstolka så kanske jag uttryckt mig otydligt.
Modemen gick sönder bara det luktade åska i grannskapet, på fler km avstånd.
De är juu anslutna till två saker, två långa ledningar, elnätet och telefontråden.
De bildar en dipol och modemet sitter i mitten där det omedelbart förstörs.

Att jag blandar in åska och lite om vad åskan kan göra, i detta fall beror på att jag ville varna för att ha sladden liggande från husbilen.
En varning i all vänlighet för att slippa dyra skador. Bara genom att dra ur sladden.

Även om åskan slår ned inom en km kommer strömstöten i jorden att breda ut sig som en ytvåg. Allt beroende på markens egenskaper.

Roysaan
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Hur instrument i flygplanet såg förtäljer inte storyn, men skillnaden i temp, kalla instumnt kall radiostation etc och varm motor i gör att fukt avsätter sig.
Vad gäller åskskador på komradio, datorer, modem, TV, diskmaskiner, frysar, bateriladdre etc så hade det med att göra som exempel på hur åskan kan skada våra prylar. ett försök av mig att påvisa exempel, går det att misstolka så kanske jag uttryckt mig otydligt.
Modemen gick sönder bara det luktade åska i grannskapet, på fler km avstånd.
De är juu anslutna till två saker, två långa ledningar, elnätet och telefontråden.
De bildar en dipol och modemet sitter i mitten där det omedelbart förstörs.

Att jag blandar in åska och lite om vad åskan kan göra, i detta fall beror på att jag ville varna för att ha sladden liggande från husbilen.
En varning i all vänlighet för att slippa dyra skador. Bara genom att dra ur sladden.

Även om åskan slår ned inom en km kommer strömstöten i jorden att breda ut sig som en ytvåg. Allt beroende på markens egenskaper.

Roysaan
Att du orkar!
Men sladden bestämmer endast jag själv.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
473
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Varför man skall fråga andra, varför man bör tänka efter och kanske lära sig saker.
Givevis täcker ännu försäkringen, hos de flesta försäkringsbolag, eventuella skador orsakade att man glömt sladden i, eller gett sig fan på att jag själv bestämmer själv över min sladd, dvs alla andra är idioter.
Resultatet är att alla vi andra som är rädda om våra saker, drabbas av högre premier på våra försäkrningar ovsett hur noga vi är med att skydda våra saker.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Var på en information på en husbilsverkstad och där sades det att batterit ska bara laddas 2-3 dgr/månad annars kan det skadas.
Ska man lyckas med det så krävs det en riktigt dålig laddare, men då kan det t.o.m. räcka med ett dygn.
Tror dock ingen modern husbil har så dålig utrustning, utan majoriteten har intelligenta laddare som går över i underhållsladdning, som blybatterierna gillar och inte tar skada av.
"Glömmer" man att ladda så börjar sulfateringen redan vid 50% SoC ca. 12,4V, då har man redan börjat att tappa kapacitet i batteriet, samt att ett sulfaterat blybatteri tål inte samma laddningsström som innan,
laddning från t.ex en DC/DC booster, och ytterligare skador kan uppstå p.g.a för kraftig laddning.
Men bara man har koll på batteristatusen så kan man ladda som du blivit rekommenderad.
 
Toppen