• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sladd i eller ur?

Dreamteam Karmann

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
31173
Medlemskap
2024
Hej!
Enkel fråga. Sladd i eller ur under vintern? Kan det vara skadligt att ha 230v inkopplad konstant?
Fiat Ducato (2020) förvaras ute i Mellansverige
God Jul!
 

Stig Lifvendahl

HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Lerum
HBK-Nr
25073
Medlemskap
2024
Har sladden i under vintern och låter Truma hålla värmen på 14 grader. Men, motorn till fläkten la av efter tredje vintern och måste bytas enligt verkstaden. Vet inte om jag har otur, men visst var jag besviken, tycker att den borde hålla längre än så. Fick en ny med god will, bytet fick jag betala själv.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Har sladden i under vintern och låter Truma hålla värmen på 14 grader. Men, motorn till fläkten la av efter tredje vintern och måste bytas enligt verkstaden. Vet inte om jag har otur, men visst var jag besviken, tycker att den borde hålla längre än så. Fick en ny med god will, bytet fick jag betala själv.
Vill man ha värme kan det vara bättre under vintern att köra med ett 200 kr element från Jula eller liknande och spara Truman till det är dags att åka igen
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja gasolpannor är knappast gjorda för att användas kontinuerligt.
Gör som Tompan60 skriver, spar gasolpannan till de kalla nätter i sommar då man behöver lite mer värme ute i fält.
Vi har någon tråd för länge sen då det handlade om att underhålla likströmsmotorer i fläktar som vi finner i gasolpannan, även vattenpumpar om det är vattenburen värme.
Dessa småmotorer har glidlager, som är evighetssmorda. Evigheten vara inte för evigt utan lagren torkar ut, motorn går trögt och drar mycket ström och behöver till slut bytas. För äldre gasolpannor kan det blir klurigt att hitta delar.
Jag rekommenderade i en annan tråd att försök få på en oljedroppe på fläktmotorns axel, de kan gå i motorns bakände men är svårt innanför fläktpropellern.
Samma sak gäller för kupefläkten. Jag brukar säga att man skall stänga av den nör den inte behövs, många har den på lägsta hastigheten och glömmer den på år efter år.

Ang sladden i. Glöm bara att ta bort den om åskan går. Sladen skall då ut från bilen, eller husvagnen och inte ligga på marken.
Och åskan den går även på vintern, rikigt slaskiga oväder är kraftigt uppladdade och även om det inte blixtrar och dundrar kan det förstöra bilens elektronik.
Underhållsladdning behöva bara tätast var a14:e dag i 12 - 20 timmar.

Ett tillägg bara: bilbatterier, nedkylda, eller nedfrysta, om de är uppladdade, får vid låga temperaturer en avsevärt långsammmare kemi och därmed god livslängd, och behöver inte laddas kontinuerligt.

Värme i bilen?????
Värme gynnar all form av tillväxt, kyla gör alla biologiska aktiviteter långsammare, (mögel, småvilt) liksom alla kemiska reaktioner långsammare, (ex rost). Värme gör att luften kan innehålla mer fukt.
Ja det är väl därför vi djupfryser alla mat vi vill skall hålla längre, liksom att vi förvarar våra AA batterier i frysen, förr förvarade man film i frysen...
På firmorna som säljer husbilar och husvagnar, har jag aldrig sett att man håller värme.

I försvarets mobförråd gäller en luftavfuktare, och så kallt som möjligt.

Så för mig gäller sladd ur och största möjliga varsamhet om likströmsmotorer.

Roysan
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Vår Karmann Davis står under tak med 230V inkopplad men
Hej!
Enkel fråga. Sladd i eller ur under vintern? Kan det vara skadligt att ha 230v inkopplad konstant?
Fiat Ducato (2020) förvaras ute i Mellansverige
God Jul!
inget svar på frågan men.... första året jag vinterförvarade utan laddström dog kylskåpets kretskort kanske en slump, tror inte mycket på slumpar. Sen har det gått fint med laddning.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Ja gasolpannor är knappast gjorda för att användas kontinuerligt.
Gör som Tompan60 skriver, spar gasolpannan till de kalla nätter i sommar då man behöver lite mer värme ute i fält.
Vi har någon tråd för länge sen då det handlade om att underhålla likströmsmotorer i fläktar som vi finner i gasolpannan, även vattenpumpar om det är vattenburen värme.
Dessa småmotorer har glidlager, som är evighetssmorda. Evigheten vara inte för evigt utan lagren torkar ut, motorn går trögt och drar mycket ström och behöver till slut bytas. För äldre gasolpannor kan det blir klurigt att hitta delar.
Jag rekommenderade i en annan tråd att försök få på en oljedroppe på fläktmotorns axel, de kan gå i motorns bakände men är svårt innanför fläktpropellern.
Samma sak gäller för kupefläkten. Jag brukar säga att man skall stänga av den nör den inte behövs, många har den på lägsta hastigheten och glömmer den på år efter år.

Ang sladden i. Glöm bara att ta bort den om åskan går. Sladen skall då ut från bilen, eller husvagnen och inte ligga på marken.
Och åskan den går även på vintern, rikigt slaskiga oväder är kraftigt uppladdade och även om det inte blixtrar och dundrar kan det förstöra bilens elektronik.
Underhållsladdning behöva bara tätast var a14:e dag i 12 - 20 timmar.

Ett tillägg bara: bilbatterier, nedkylda, eller nedfrysta, om de är uppladdade, får vid låga temperaturer en avsevärt långsammmare kemi och därmed god livslängd, och behöver inte laddas kontinuerligt.

Värme i bilen?????
Värme gynnar all form av tillväxt, kyla gör alla biologiska aktiviteter långsammare, (mögel, småvilt) liksom alla kemiska reaktioner långsammare, (ex rost). Värme gör att luften kan innehålla mer fukt.
Ja det är väl därför vi djupfryser alla mat vi vill skall hålla längre, liksom att vi förvarar våra AA batterier i frysen, förr förvarade man film i frysen...
På firmorna som säljer husbilar och husvagnar, har jag aldrig sett att man håller värme.

I försvarets mobförråd gäller en luftavfuktare, och så kallt som möjligt.

Så för mig gäller sladd ur och största möjliga varsamhet om likströmsmotorer.

Roysan
Aldepannan kan stå på året runt o går inte söder Om man inte har pumpen i expansionskärlet. Cirkpumpen fungerar utmärkt år efter år. Där har du fel! Egen erfarenhet ingen gissning

Vad det gäller värme i bilen är ditt resonemang bara snack. Den mår fint med låg fukt%gämfört med uteklimatet om man har värme på. Där har du också fel! Egen erfarenhet ingen gissning.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Betr värme:
Bäst är minst 15 gr.
Näst bäst är ingen värme alls.
Sämst är 2-10 gr då risken för kondens (och därmed mögel) är störst.
Betr batterierna har jag en ctek MXS 5.0 som har ett läge för längre underhållsladdning av startbatteriet. Bodelsbatteriet är helt bortkopplat
 

Bilagor

  • Screenshot_20211120-105735_Chrome.jpg
    Screenshot_20211120-105735_Chrome.jpg
    624,6 KB · Visningar: 18

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Tycker det dyker upp kommentarer i tid o otid om att ha värme på i bilen under vinter. Det snackas om en det en o en det andra. Nu lägger jag upp en bild som är tagen för någon minut sedan. Hoppas det nu är klarlagt vad det innebär att ha värme på i bilen på vintern.
 

Bilagor

  • 1BA09F32-1426-41D6-BBA8-AB21B6188036.jpeg
    1BA09F32-1426-41D6-BBA8-AB21B6188036.jpeg
    785,4 KB · Visningar: 360

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om man håller relativa fuktigheten under 70% så blir det inget mögel. Kondens har jag aldrig haft problem med när vi inte är i husbilen. Jag mäter kontinuerligt och justerar värmen och detta är också egen erfarenhet under 12 år. Har täcke på utsidan på de fönster som inte är dubbelglas och ett ventilerat överdrag på taket.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Håller fullständigt med Håkan och Håkan J

Just nu, nästan dubbelt så hög luftfuktighet i det helt ouppvärmda garaget, jämfört med klimatet i husbilen.
Där på golvet står en liten värmefläkt på 800 W och surrar förnöjt.

Värsta luftfuktigheten inträffande i nog okt / nov, innan kylan kom och då fick jag öka värmen en hel del
i husbilen för att få ner värdet till rimlig nivå.

Skaffa gärna ett bra instrument för att hålla koll på luftfuktigheten, t.ex TFA WetherHub eller liknande,
sen kan man lugnt slappna av. Det gäller bara att ha lite koll på läget. ;)
Temperaturen är inte så viktig i sammanhanget.

God fortsättning ! :)

TFA Weather Hub_edited-1.jpg
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Har sladden i under vintern och låter Truma hålla värmen på 14 grader. Men, motorn till fläkten la av efter tredje vintern och måste bytas enligt verkstaden. Vet inte om jag har otur, men visst var jag besviken, tycker att den borde hålla längre än så. Fick en ny med god will, bytet fick jag betala själv.
Har du någon koll på hur många kWh du förbrukar under en vinter? Förstår att det beror mycket på hur kall vinter det är men något snitt vore intressant att veta
 
Toppen