• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sladd i eller ur?

Dreamteam Karmann

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
31173
Medlemskap
2024
Hej!
Enkel fråga. Sladd i eller ur under vintern? Kan det vara skadligt att ha 230v inkopplad konstant?
Fiat Ducato (2020) förvaras ute i Mellansverige
God Jul!
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har under dom senaste 40 åren aldrig haft mina båtar eller husbil uppvärmda vintertid, dynorna på högkant inte plockat ut något annat förutom ätbart,aldrig något problem med mögel.
Vissa föredrar värme vintertid andra inte,resultatet blir i stortsett detsamma,men se alltid till att ha batterierna laddade.
 
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Vi måste nog förstå vad relativ fuktighet innebär.
RH, (Relative humidity).
Är procent av den mängd ånga (ånga = luftens vatteninnehåll= fukt) liften kan hålla vid en given temperatur.
Ju varmare luften är ju mer vatten kan luften hålla.
När luften vid en given temperatur är mättad kommer ångan att bilda en dimma, dvs synas och bli blött, uppe i rymden blir det regn då.
Således ju varmare luft ju lägre procent på RH mätaren för exakt samma vatteninnehåll i luften.
Således med en värmefläkt kommer luften att bli varm och innehålla samma mängd ånga, samtidigt som RH mätaren visar ett lägre värde.

För de som tror att värmefläkten tar bort vattenånga, så blir det då en bra fråga: vart tar allt detta vatten vägen?
Kanske vi måste gå till mysteriernas värld, en lite tomtenisse kommer och tömmer en osynlig skål med vatten varje natt. Han behöver ingen nyckeln då han kan gå obemärkt genom väggen.

Som jag nämnde mobförråd och liknande har en fuktavskiljare, och ingen värme i lokalerna.
Det bildas vatten som då kan leda ut i avloppet.

Då uppstår förstås frågan vad man har en RH mätare till?
1. De finns bara för att de går att göra, och at folk köper dem.
2, de är numera tillverka med en eleketroniks känselkropp, jämfört med förr då ett hår eller en sena fick en visare att röra sig när den blev längre och kortare.
3. RH mätaren är mest ett instrument för att förutsäga aktuellt väder.

Skall man veta hur mycket vatten som finns i luften behövs en absolut fuktämätare. Vilka mest finns om laboratoreieinstrument.

Vad gäller likstromsmotorer och livslängd, så talar jag inte om et tpar vintrar utan betydligt längre tider, och i äldre bilar.,
Och många av os vill att även vi med gamla bilar skall hålla länge.
Vattenpumpr går oxo hädan pga av att de används mer, jag har flera stycken som jag diessekerat.
Även kolen i de små likströmsmotorerna slits med åren.
Nu kan det u vara så att i moderna husbilar används kollektorfria motorer med kullager.
Men jag tror inte det då det är produktionkostnaden som styr och man får accepter lägre kvalitet numera.

Att ha en värmefläkt i husbilen utan värmen bar fläkten är nog mer klokt.

GOOGLA gärna relativ fuktighet och daggpunkt.


Roysan
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om det är samma temperatur inne i husbilen som utanför så blir det ju ingen större rörelse på luften. Med värme på inne i husbilen så kommer den varma luften att röra sig uppåt och försvinner ut genom takluckors ventilation och tar då med sig fukt ut. In kommer i stället den torrare kalla luften och på så vis håller sig husbilen torrare och blir mer ventilerad. Nu är det inte enbart för denna skull vi håller värme utan vi åker året runt och vill inte hålla på och värma o kallställa husbilen. Det gjorde vi med förra husbilen under de 9 år vi hade den och den for mer illa än den nuvarande gjort. Jag kan också notera att cyklarna rostar i friggeboden men inte i garaget på husbilen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Enkel fråga, det är det men svaren spretar. Jag har alltid på mina bilar haft sladden i men aldrig någon värme på. Varför skulle jag ha det? Roat mig med att mäta med min logger 181TH.
Utomhus igår kväll med loggern 78% enligt SMHI 79%
I husbilen med loggern 48% enligt SMHI 96%
Temperaturer och mättider ser ni i bifogat material.
 

Bilagor

  • Utomhus.PDF
    17 KB · Visningar: 12
  • SMHI Fukt kväll.jpg
    SMHI Fukt kväll.jpg
    263 KB · Visningar: 6
  • I husbilen.PDF
    67,5 KB · Visningar: 8
  • SMHI Fukt morgon.jpg
    SMHI Fukt morgon.jpg
    248,1 KB · Visningar: 6

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Med en fläkt inne i bilen så blir det en viss cirkulation av luften, vilket bör vara bra. Men värme behövs inte.
Förändringtakten på luftfuktigheten är såpass långsam att självcirkulationen genom bilens öppningar bör hinna med att byta luft, den är ju till och med tänkt att kunna byta luft när syret förbrukas av boende som andas.
De flesta husbilar har spalter mellan dynorna och väggana, spalter i toadörr och spalter vid luckor och skåp, lskåp mot ytterväggar etc- Alt för att luftombyte skall ske på ett sätt så att ingen luft blir stående någonstans.

Ett bra exempel är kylskåpet. På en resa under sommaren har vi kallt i kylen. Det spills lite mat här och där, men inget händer.
Men när man sen stänger av kylen och det blir stående några veckor, även med vädringsbeslaget öppet på kyldörren, så bildas tillväxt, och man måste göra rent noga. Detta visar att det är fuktighet plus värme som tillväxten frodas i.
Så länge det är kallt sker måttlig tillväxt.

Varför blir det en glasiär i frysen i köket?
Jo för att det kommer in varm luft med sort fuktinnehåll, men lågt utslg på en RH mätare. Kylan i skåpet får denna fuktighet att bli mättad, och det blir dimma som fryser till is. vilket visar hur samma luftfuktighet beter sig olika i olika temperatur.

På vintern när vi går ut, och andas ut den fuktiga luften som blir i lungorna, och är varm, innehåller mycket fukt, men inne i huset där luften är varm och kan ta upp mer fukt. syns inget. Ute däremot blir den kalla luften snabbbt mättad, dvs det blir 100 % RH och dimma uppstår, fukten i vår utandningsluft kondenseras, det ryker om oss ute.

En RH mätare måste tolkas, den mäter inte absolut fuktighet.
Det är inte så enkelt som att bara läsa av en sådan och sen tycka och tro saker.

Roysan
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Nu pratar jag inte om ett par vintrar som pumpen har varit på o värmen igång. Förra bilen körde jag värme i sex år utan problem. Nuvarande bil är jag inne på sjunde året.
Min erfarenhet är att Aldes pumpar har mycket lång hållbarhet. Däremot inte dom som sitter i kärlet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tack för det intressanta diagrammet!

Tack vare värmefläkt och luftavfuktare har jag +6°C, RH 32%, inne i husbilen (ute-värden -8°C, 92%), vilket jag tolkar som att det inte finns risk för mögel.

Har jag tolkat rätt?

Pålle
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Ja det är inte lätt att välja värme på eller värme av.
Vi har varit i husbilen 2 nätter nu över Jul och haft värme på naturligtvis, men när vi kom hem å skulle tappa av panna och ledningar för vatten så blev det problem genom att frostventilen frös och det gick inte att tappa ur vatten, nu måste värmen stå på hela tiden för att inte resten ska frysa.
-16 i natt. BRR
Nu är det väl bara att vänta till det blir + ute. Eller vad tror ni? :wub:
God Fortsättning
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
474
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Intressant med diagrammet Chippen
Men
När man ser något sådant här uppstår fler frågor, än kunskap.
Vad gäller det?
Förvaring av hö till kossorna på vintern.
Hundmat, en jordkällare, tvättstuga, knappast ett mobförråd. Kanske gäller det för en torpargrund.
Och det är ju grönt vid för kallt och grönt vid för torrt. Är grönt då fel?
Hur tolkar man det, och hur tolkar man diagrammet överhuvudtaget?
Eller är det så tvetydigt att det går att tolka till sina egna ofta förutfattade meningar för flera åsikter.
Vem har gjort diagrammet och vad vill denne sälja?
Eller kanske det helt enkelt står i användarhandboken till något fabrikat av husbilar???
Kanske ett seriöst forskningsprojekt. Eller oseriöst.
Sen mäter man RH och då kan vi ju lära oss att RH innebär lika mycket vattenånga oavsett temperatur men RH mätaren visar helt olika.

Roysan
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Intressant med diagrammet Chippen
Men
När man ser något sådant här uppstår fler frågor, än kunskap.
Vad gäller det?
Förvaring av hö till kossorna på vintern.
Hundmat, en jordkällare, tvättstuga, knappast ett mobförråd. Kanske gäller det för en torpargrund.
Och det är ju grönt vid för kallt och grönt vid för torrt. Är grönt då fel?
Hur tolkar man det, och hur tolkar man diagrammet överhuvudtaget?
Eller är det så tvetydigt att det går att tolka till sina egna ofta förutfattade meningar för flera åsikter.
Vem har gjort diagrammet och vad vill denne sälja?
Eller kanske det helt enkelt står i användarhandboken till något fabrikat av husbilar???
Kanske ett seriöst forskningsprojekt. Eller oseriöst.
Sen mäter man RH och då kan vi ju lära oss att RH innebär lika mycket vattenånga oavsett temperatur men RH mätaren visar helt olika.

Roysan
Mögel bryr sej inte så mycket om ifall det är i ett mobförråd eller en jordkällare eller ditt sovrum, eller...
Vad är det som är svårt att förstå? Det är ju en hel del förklarande text i diagrammet.
RH står för Relative Humidity, dvs luftens fuktighet i förhållade till hur mkt den max kan ha innan det blir dimma, regn eller snö.
Om du undrar vad "Bosse" kan ha för intressen kan du ju prova med den weblänk som antyds i diagrammet:
https://frittliv.autonomtech.se/ , lycka till i din strävan mot bättre vetande :)
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Blir så imponerad av all kunskap på detta forum. Blev med husbil 2008 sedan dess har sladden suttit i, utom en gång glömde både sätta i sladd och radion på. Den enda som blev glad va gamla herr Biltema. Nytt startbatteri. För övrigt går det fint.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
jag hade alltid sladden i när bilen stod hemma var dag under dom 10 åren jag ägde den mycket praktiskt, sak
på vintern när man varit ute och skottat snö då man varit ute och skottat snö då var det skönt att gå inn i bilen och ta enlur
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Och helst använda en fristående vanlig köpeladdare vid eventuell långtidsladdning istället för den inbyggda då laddare slits och dom inbyggda kan kosta skjortan att byta/laga.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Till alla er som har värmen på, eller alla andra som har kunskap, så riktar jag en fråga. Hur mycket energi går åt en vintermånad och vad kostar det?
Självklart varierar det stort beroende på inne- och utetemperatur samt beroende på bilens isolering och storlek. Men på ett ungefär?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Toppen