• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

F

F.d. 11293

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det är fel att tro, att styrelsen kan göra underverk.

Det är vi som medlemmar som måste agera, bla protestera mot orimliga bestämmelser.

Det är därför som jag engagerar mig i olika frågor och har nått viss framgång.

Andra medlemmar har lyckats påverka i sina kommuner.

Men en styrelse över ett medlemsantal som är över 8000 medlemar hörs väl mer än om vi "slåss" en och en.
Det skulle vara trevligt att höra vad en representant i styrelsen ser på de hela.
jag kan naturligtvis skicka ett mail i "kontakta styrelsen" men jag tycker att det är ett så stort allmänintresse för hela husbilslivet som jag skriver här.
HBK är ju Sveriges största klubb när det gäller husbilar och det finns säkert ett antal medlemmar som kan hjälpa till i frågan om det behövs.
Det är då vi kan göra underverk
mvh.Mats Axelsson
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag är lite rädd för att vi kan få problem om det går vidare till Hovrätten och skapar prejudikat.

Visa bilaga 58766
När man tolkar lagtext har domstolarna en förmåga om att diskutera "lagstiftarens andemening" med t.ex "camping förbjuden". Vi vill ju naturligtvis kunna parkera vart vi vill. Och just nu är rättsläget osäkert. Det gör att poliser inte vill bötfälla i oklara lägen.

Jag är rädd för att domstolen kan resonera som så att:
Lagstiftaren vid tidpunkten för lagen inte inte kunde urskilja mellan bil och husbil, men att man vistas i bilen på ett ställe som är uppenbart attraktiv för camping.
Att man kanske då likställer personbil klass 2 med husvagn om man vistas i bilen och inte flyttar på uppmaning eller genom omständigheter (alkohol) inte kan flytta på fordonet.


Risken är då att domstolen tolkar det till vår nackdel och skapar ett prejudikat. En annan risk är att om vi vinner målet, är att ärendet går till trafikverket som ändrar i sina föreskrifter, eller lyfter frågan till lagstiftaren.

Det kanske bara är bra att det är ett osäkert rättsläge. Och om vi får problem med ordningsmakten är det bättre att bita ihop. Så länge som rättsläget är osäkert är vi i god tro.

Jag förstår ditt resonemang och din oro. Jag tror dock att det är oundvikligt att det i takt med att husbilsåkandet, campningen och parkerandet ökar, så kommer konfrontationerna att öka. Förr eller senare måste saken regleras på något sätt. Själv är jag trött på att mötas av inte alltid, som jag uppfattar det, helt lagligt underbyggda tolkningar från myndigheters sida. Samtidigt känns det inte heller bra att känna att måste mygla på något sätt för att parkera, och kanske sova över i bilen. Tror vi själva på tanken att vi får parkera, där det inte är förbjudet, och sova eller göra vad vi vill i vårt hem, så skall vi inte behöva "krypa med det". Tror vi däremot att vi är fel ute i resonemanget, skall vi naturligtvis inte framhävda oss, utan avstå att att parkera, sova, ta ut möbler etc. på platser där är campingförbud och kanske även på andra allmänna platser. Skulle det vara så att det är lagstiftarens mening att det inte får finnas husbilar på vissa platser, så får vi väl rätta oss efter det. Myglar vi och gör det i alla fall får vi väl ta böterna, inte parkeringsböterna, utan dagsböterna som kan följa.

Johan K.
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Konstigt att när asfaltsläggare o bärplockare slår läger måste kronofogden blandas in innan polisen kan göra nåt.Böter är det inte ens tal om,,,,
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

denne kille (medlem) har hamnat i en situation som stötts o blötts här i flera år,,ja byter gärna plats med honom,,en omöjlighet,, om inte detta är ren skrämselpropaganda så löper detta helt ut,,

han har inget val,, troligen går han igenom detta på ett sätt som gagnar resten av oss,,

positivt eller negativt,,vi får väl se,,men som sveriges största husbilklubb så ser ja ingen fördel med detta överhuvudtaget,,utan kan bara konstatera att vi sköter oss själva,,ock de gäller både bidrag till p-platser osv,,helt ideellt,,

men denna händelse är så viktig att vi hjäper honom i denna sitation,,

gör vi inte detta så finns det ingen anledning att slå sej för bröstet ock tycka att vi är medlemmar i sveriges största husbilsklubb,,

min egen slutsats!! teddi,,
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Konstigt att när asfaltsläggare o bärplockare slår läger måste kronofogden blandas in innan polisen kan göra nåt.Böter är det inte ens tal om,,,,

Nog finns det brister i systemet "likhet inför lagen". Utan att känna till detaljerna i dessa ärenden, så tror jag att det var så att "asfaltläggarna och bärplockarna" skulle avhysas från platsen och då är det enligt lag Kronofogde som verkställer detta. Polisen var med för att den är den enda instans i vårt samhälle som får bruka våld. Om det förekommit några olagligheter, så får man väl utgå ifrån att Polisen agerade mot detta. Kanske blev det några rättsliga påföljder, vet vi detta?

Johan K.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Man får hoppas att den drabbade är medlem i M så han får gratis hjälp av deras jurister.
De skulle nog gilla att sätta tänderna i ett sådant här fall med flummiga bestämmelser.
//W
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

jag följer denna tråd med intresse, och kan meddela att för några dagar sen
parkerade ett 10-tal husbilar där helt enligt reglerna.

sen tycker jag inte att rubriken är helt relevant med tanke på innehållet i både
inlägg och länkar. (kanske har jag läst för slarvigt).

det jag fann var att polisen INTE kan bötfälla någon som inte uttryckligen erkänt att de har campat
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej Wizard!
Har du någon erfarenhet om att "M" är så på hugget?
Mvh.







Man får hoppas att den drabbade är medlem i M så han får gratis hjälp av deras jurister.
De skulle nog gilla att sätta tänderna i ett sådant här fall med flummiga bestämmelser.
//W
 
F

F.d. 6662

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Först och främst vill jag tacka för era synpunkter.

Börjar bli lite skärrad över händelseförloppet, p.g.a. artikeln i Hallandsposten.

Är tydligen största boven i dramat - "Man misstänks för olaga camping" - eftersom inget nämndes om de andra 4 övernattande husbilarna. Kan det vara för att jag förnekade brott när polisen dök upp kl. 23.

Vill förtydliga vissa saker i samband med händelsen.

Vi stod utanför husbilen när polisen dök upp och hade alltså inte gått till sängs.
Skrev ej under något papper.
Parkerade en bit upp på stranden, när vi anlände på eftermiddagen, vid sidan av de bilar som var parkerade av badgäster där dagtid.

Störde inte stugornas utsikt. Har inte skräpat ner, kissat i buskarna eller stört någon.
Stannar bara en natt på varje ställe.

Är det någon som kan den exakta lagtexten vad gäller parkering jämfört med camping ?

Om denna polisanmälan går vidare till rätten, vore jag mycket tacksam för stöd och hjälp.
Lär i så fall även behöva juridisk hjälp.
Finns tydligen viss risk för prejudikat.

Vet någon hur stort bötesbelopp det kan handla om ?

Tackar på förhand.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Här kommer mer pengar.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det är klart att vi innom klubben skall stötta så att OLLE50 kan få hjälp med en bra advokat, och att det kan bli klarhet i vad som gäller, det är ju just det som många har efterlyst innom klubben.
:mcride:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag är 100% säker på att förundersökningen läggs ner. Åklagaren är för belastad. Om inte kommunen driver det, eller om inte polisen som går runt bor i närheten.

Om åklagare tittar på det kommer han fram till "att brott kan ej styrkas.
Rättstillämpligen är oklar." Sedan är det upp till markägaren/kommunen att driva det vidare (överpröva).

Men då är sommaren över. Och dom har lyckats med syftet. Parkeringarna (campingen) har minskat.

Jag hittar inga mål mot privatpersoner om "olovlig camping". Däremot hittar jag flera mot campingplatser som bedrivit "olovlig camping". Där är bötesbeloppen kännbara.

Dryga böter

Jag kan inte tänka att en hovrätt eller kammarrätt (beroende på käranden och lagstiftning) kommer att titta på den enskilde som är i "god tro". Där blir det nog bara i så fall ett symboliskt straff, men om man gör en prejudicerande dom kommer i så fall beloppen bli högre på domar som fälls efter det.

Men jag tror att polisen som far runt, där bor där, eller har vänner som gör det. Normalt har dom ju annat att göra.

Poliser.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej

Der er her tale om en principel situation, nemlig er det Parkering når man overnatter i Camper, eller er det Camping.

Nu er det muligt at få en Doms afgørelse på dette tilbagevendende spørgsmål.

Vi camperer ikke, Vi Parkerer.

Det er nu på tide at Styrelsen i HBK giver fuld støtte til en kommende ratsag, altså at HBK betaler for sagens omkostninger og den efterfølgende evt. bøde.

Det er vel det, der ønskes af medlemmerne at wt medlem kommer i knibe på spørgsmål som vurderes anderledes, end HBK/ medlemmerne vurdere det. Så stiller medlemmerne og dermed HBK op med økonomi og resurser. for vi mener vel At,:
Vi camper ikke Vi parkerer
Kom nu igang.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

räkna med mej olle,,, går de så långt som till domstol så behövs ju nån bra #talförmågare#, de kanske också finns här ? ,ev. böter tar vi väl solidariskt så klart, ,vi är o blir alla berörda av denna händelse,,
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

HBK styrelse kan inte sponsra juridiska processer utan ett årsmötesbeslut.

Vi som klubbkamrater kan lägga en slant. Från ord till handling - lägg 500:- så är ekonomin säkrad i detta fallet.

Vi campar inte på parkeringsplatser - vi parkerar inte på campingplatser

Revisorn
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Från styrelsens sida så följer vi noga detta ärende och efter samtal med OLLE50 tidigare idag så uppdaterar han oss så snart han får veta mer.

Mats
 
Toppen