• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand

Konstaterar att avundsjukan är stark. Det är lätt att identifiera en husbil. Har varit där när personbilar övernattat, men inga husbilar.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand

Jag tolkar det snarare som att man har stor lokalkännedom över hur kommunen agerar i frågan, vill man slippa att bli bortkörd av bevakningsbolag eller få böter i onödan ska man inte tillbringa natten på just denna plats.

Men om man nu inte har "god lokalkännedom"??
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand

Om man inte har god lokalkännedom så är ju detta forum fantastikt,här finns för det mesta folk med god lokalkännedom.tex Gunnila o Kenth-Gotland,som man kan få bra tips av.

Om man sedan vill ta dessa råd eller vill pröva att töja på gränser är väl lite upp till var och en,nu finns i denna tråd en hel del dokument om man vill läsa och sedan skapa sig en uppfattning om det skulle vara möjligt att övernatta utan problem.

om nu någon vill gå hela vägen och driva detta så vid positivt utslag så har man löst en fantastisk (ställplats) att lägga till vår lista.

Jag är både för feg och fattig för att pröva,men det verkar finnas några som vill testa ska bli spännande att följa.

Ha de
 
F

F.d. 6662

Guest
Sv: Skummeslövs strand

Hej,

Övernattade i natt på Skummeslövs strand. Kl. 23 dök det upp en polisbil, som påpekade
att camping var förbjuden på stranden.

Svarade då att bilen var parkerad för natten, PB klass 2, och att det ej handlade om camping. Skylten ner till hundbadet påtalar "Camping förbjuden" och inget annat.
Informerade polisen om att vi tänkte övernatta i bilen och att vi tänkte fara vidare nästa morgon, p.g.a. att vi druckit lite öl tidigare under kvällen.

Fick till svar att åklagar myndigheten skulle ta ställning till hur stora böterna skulle bli, fick
visa körkort, reg.numret antecknades, blev tillfrågad hur stor månadsinkomst jag och min fru har etc. , för att kunna fastställa bötesbeloppet. Med andra ord lite obehagligt.

Vi var fem husbilar totalt på stranden, som alla fick påhälsning.

Har någon varit med om detta tidigare ? I så fall vad hände senare ?
Kan man bli bötfälld eller är det skrämskott ?

Börjar bli näst intill omöjligt att hitta en ställplats, utan att med stor sannolikhet bli bortschasad som en simpel brottsling.
Vi är ca 60.000 husbilsägare i Sverige. Var ska vi ta vägen med våra bilar framöver om
vi vill fricampa ?

Har den senaste tiden upplevt att Rydebäcks strand, Ranarps strand, Norrebrohamn,
Skummeslövs strand etc. är högst osäkra platser att övernatta på.

Ser fram mot tips om "säkra ställplatser" i främst Skåne och Halland. Finns det några trevliga kommunala avgiftsbelagda ställplatser, typ hamnar ?
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Skummeslövs strand

Har en kollega som har sommarhus vis Skummeslövs strand, var nere på besök hos dem 30/6 och då stod det husbilar borta vid poolen, så det övernattar folk trots parkeringsförbud!

mvh Birgittha
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Från dagens Hallandspost

Man misstänks
för olaga camping

Skummeslövsstrand

Polisen har upprätat en anmälan
mot en husbilsägare som tänkt sig att övernatta på stranden i Skummeslövstrand. ett vittne såg vad som var på väg att hända och tillkallade polisen som kom dit med patrull vid 23-tiden i onsdags kväll . Mannen misstänks för brott mot de lokala ordningsföreskrifterna som förbjuder camping på annan plats än särskilda campingplatser
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hallandsposten onsdag

Intressant. "Vi campar inte. Vi bara parkerar" Kommer att testas av svensk rätt.

Gunilla & Kent borde kanske ställa upp som advokater.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Äntligen kan vi få prövat om vad som ska gälla;vad är camping respektive parkering. Detta måste vi inom HBK på något sätt följa upp. Är det någon som har tidningen som kan följa upp vad som sker framöver i ärendet. Jag hittade inget på nätupplagan.

Johan K.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Frågan är var gränsen går mellan camping och parkering! Vad jag förstår så får ingenting finnas utanför husbilen. Ett "löst" fotsteg eller ett par skor under bilen gör det omedelbart till camping! Kanske hade denne husbilsägare något "löst" utanför bilen.

Jappe
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Då får de väl sätta dit alla långtradarchaffissar som tar sin lagstadgade vila.
:(
//W
 
F

F.d. 15483

Guest
Sv: Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

aiia som våldgästar naturen utan tillstånd skall anmälas
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Frågan är var gränsen går mellan camping och parkering! Vad jag förstår så får ingenting finnas utanför husbilen. Ett "löst" fotsteg eller ett par skor under bilen gör det omedelbart till camping! Kanske hade denne husbilsägare något "löst" utanför bilen.

Jappe

Detta gäller i södra Europa. I Sverige finns inga sådana regler. Vad är skillnaden att åka pb 1och ta ut solstolen eller åka pb 2 och göra samma sak. Allemansrätten är stark.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

hoppas nu detta handlar om parkering pb1--pb2,,får där stå personbil men inte husbil??

de mest principiella i så fall,,för där finns väl inget p-förbud,,??? nån som vet??
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Skummeslövs strand

Hej,

Övernattade i natt på Skummeslövs strand. Kl. 23 dök det upp en polisbil, som påpekade
att camping var förbjuden på stranden.

Svarade då att bilen var parkerad för natten, PB klass 2, och att det ej handlade om camping. Skylten ner till hundbadet påtalar "Camping förbjuden" och inget annat.
Informerade polisen om att vi tänkte övernatta i bilen och att vi tänkte fara vidare nästa morgon, p.g.a. att vi druckit lite öl tidigare under kvällen.

Fick till svar att åklagar myndigheten skulle ta ställning till hur stora böterna skulle bli, fick
visa körkort, reg.numret antecknades, blev tillfrågad hur stor månadsinkomst jag och min fru har etc. , för att kunna fastställa bötesbeloppet. Med andra ord lite obehagligt.

Vi var fem husbilar totalt på stranden, som alla fick påhälsning.

Har någon varit med om detta tidigare ? I så fall vad hände senare ?
Kan man bli bötfälld eller är det skrämskott ?

Börjar bli näst intill omöjligt att hitta en ställplats, utan att med stor sannolikhet bli bortschasad som en simpel brottsling.
Vi är ca 60.000 husbilsägare i Sverige. Var ska vi ta vägen med våra bilar framöver om
vi vill fricampa ?

Olle50, låter lite skumt, beteendet av dessa polismän lukter lite mygel, vem skulle skicka en polisbil på dylikt uppdrag?
Nu kan inte jag lokaliteterna, men man kan ju fråga sig om inte dessa uniformsbärare beter sig lite som lokalsheriffer med kompiser/goda vänner som är campingägare, fria måltider eller fika sommertid, och man kan fördriva tiden med att "glida" runt bland sommargästerna och samtidigt få massor med glada tillrop!
Min högst personliga teori men en lika god som någon annan.
Ser sällan spoken mitt på ljusan dan, men här ser jag en hel "Horror Movie"

Håller tummarna och att någon med rätta kunskaperna i HBK kan ställe upp med erforderliga råd, håll oss gärna informerade genom att starta en separat tråd när rättsligt efterspel startar!
Lycka till!
FinnV
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand

Olle50, låter lite skumt, beteendet av dessa polismän lukter lite mygel, vem skulle skicka en polisbil på dylikt uppdrag?
Nu kan inte jag lokaliteterna, men man kan ju fråga sig om inte dessa uniformsbärare beter sig lite som lokalsheriffer med kompiser/goda vänner som är campingägare, fria måltider eller fika sommertid, och man kan fördriva tiden med att "glida" runt bland sommargästerna och samtidigt få massor med glada tillrop!
Min högst personliga teori men en lika god som någon annan.
Ser sällan spoken mitt på ljusan dan, men här ser jag en hel "Horror Movie"

Håller tummarna och att någon med rätta kunskaperna i HBK kan ställe upp med erforderliga råd, håll oss gärna informerade genom att starta en separat tråd när rättsligt efterspel startar!
Lycka till!
FinnV

Detta låter som ett mått av "snutnoja". Jag kan inte förställa mig om att några enskilda polismän skulle bedriva någon vendetta mot husbilsägare och därmed bedriva någon uppdragsverksamhet från lokala campingägare. Det hela är nog så enkelt att någon, vän av ordningen eller annan, anmält det hela till polisen, som därmed är skyldig att, om brottet faller under allmänt åtal, är skyldig att upprätta anmälan. Däremot håller jag med om det viktiga i att följa upp det rättsliga efterspelet.

Johan K.
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag ställer mig frågan hur kan polisen ha tid att förfölja parkeringssyndare mitt i natten när man har ett O-ringen arrangemang i residensstaden med ca. 20 000 deltagare att hålla reda på, i normal fallet så säger dom sig inte ha tid att stävja pågående inbrott.
Jag kanske har "snutnoja" men det ser konstigt ut.
E-B B
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Om detta händer: Skriv aldrig på till polisen, det är samma som att man godkänner att man begått ett brott, Ej påskrift innebär att ärendet måste gå till åklagare som har att antingen stämma eller lägga ner fallet.

I detta fall verkar det mkt skumt, polisen ska inte ta in några inkomstuppgifter eller dylikt, detta hämtas in av rätten om man blir dömd till dagsbot.
 
Toppen