• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

om man nu sitter (exempel) och tittar på tv,behöver du verkligen öppna och prata med polisen ,du sitter i ditt (hem ),en tanke,,mvh håkan
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Skummeslövs strand

Detta låter som ett mått av "snutnoja". Jag kan inte förställa mig om att några enskilda polismän skulle bedriva någon vendetta mot husbilsägare och därmed bedriva någon uppdragsverksamhet från lokala campingägare. .

Johan K.

"Min högst personliga teori men en lika god som någon annan"
skrev jag.
"Snutnoja" erhåller man enklast genom att följa händelserna via media, polisen har sällan tid att komma om du håller på att bli nerslagen eller om nån skum typ håller på att bryta sönder din bil för att komma över din GPS eller stereo, en uppklarningsprocent på mellan 4 och 15% på mängdbrotten som de kallas.
Nu menar inte jag att man skal lägga allt annat åt sidan såsom trafikövervakning, nykterhetskontroll och annat viktigt så länge man har ouppklarade mängdbrott.
Men en tydligare prioritetsordning mellan en ev. fartsyndare som gör 160 knyck på E6:an (exempel Helge!) och en kille som stannat sin bil på en parkering för att sova i den samma, är väl vad man bör förvänta sig av våran så kallade ordningsmakt.
Och ingen är väl så blåögd att man tror att inte mutor, hot och andra påtryckningsmedel förekommer inom polisen i Sverige?
 
F

F.d. 20998

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Undras vilken lag som är "tyngst" i detta fall. Lagen om att man inte får fortsätta köra om man är trött, eller om att man bryter mot ett campingförbud.

Om nu polisen uppmanar en till att köra vidare för att man inte får campa trots att man upplyser dom att man är där för att sova och kort därefter orsakar en trafikolycka p.g.a sin trötthet. Kan då polisen göra sig skyldig till ett brott som uppmanar en trött förare att köra? Kanske att dra saker till sin spets men det är principen jag är intresserad av.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag ställer mig frågan hur kan polisen ha tid att förfölja parkeringssyndare mitt i natten när man har ett O-ringen arrangemang i residensstaden med ca. 20 000 deltagare att hålla reda på, i normal fallet så säger dom sig inte ha tid att stävja pågående inbrott.
Jag kanske har "snutnoja" men det ser konstigt ut.
E-B B

Jag kan ju inte svara för vad polisen i övrigt hade för den aktuella kvällen, men när det gäller O-ringen kan jag försäkra att dessa deltagare, om än i tusental, inte har, eller kommer att rendera polisen några särskilda ordningsproblem.

Johan K.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Om detta händer: Skriv aldrig på till polisen, det är samma som att man godkänner att man begått ett brott, Ej påskrift innebär att ärendet måste gå till åklagare som har att antingen stämma eller lägga ner fallet.

I detta fall verkar det mkt skumt, polisen ska inte ta in några inkomstuppgifter eller dylikt, detta hämtas in av rätten om man blir dömd till dagsbot.

Det är inget skumt alls i detta. Om det kan, jag skriver kan, följa dagsböter på det aktuella brottet, skall polismännen ta det som heter dagsbotsuppgift, alltså inkomstuppgifter och dylikt. Uppgifterna ligger till grund för hur stora böterna blir. Polisen kan vid vissa mindre förseelser på plats utfärda ordningsbot, under förutsättningar att förseelsen erkänns av den misstänkte. Åklagare kan för grövre brott, de på vilka dagsböter kan följa, utfärda något som kallas strafföreläggande. Samma sak där, den misstänkte måste erkänna förseelsen. Alla som misstänkts för brott eller förseelser har rätt har rätt att få sin sak prövad i rätten; tingsrätt i första hand. Efter en prövning i lägst hovrätt kan tolkningen ligga till grund för hur likande fall skall behandlas i fortsättning.

Johan K.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

det är ju detta som gör de intressant,,(camping förbjuden),,är det en allmän parkering eller inte?
många av oss har ju husbilen som enda fordon,,ock då ska ju inte de finnas nåra oegentligheter gällande parkering,,vi har ju ingen anledning att ta in på en camping för att parkera,,ja tror inte att nåt papper är påskrivet,,

blir han nu kallad för denna förseelse så tycker jag att vi medlemmar ställer upp fullt ut,,

finns inget liknande fall innan så blir ju detta nåt prejudikat eller va de nu heter,,

vi är alla beroende av resultatet,,ock har här en gyllene chans att visa på solidaritet,,

de kan handla om mycket i framtiden,,
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag är lite rädd för att vi kan få problem om det går vidare till Hovrätten och skapar prejudikat.

lagboken-2.gif
När man tolkar lagtext har domstolarna en förmåga om att diskutera "lagstiftarens andemening" med t.ex "camping förbjuden". Vi vill ju naturligtvis kunna parkera vart vi vill. Och just nu är rättsläget osäkert. Det gör att poliser inte vill bötfälla i oklara lägen.

Jag är rädd för att domstolen kan resonera som så att:
Lagstiftaren vid tidpunkten för lagen inte inte kunde urskilja mellan bil och husbil, men att man vistas i bilen på ett ställe som är uppenbart attraktiv för camping.
Att man kanske då likställer personbil klass 2 med husvagn om man vistas i bilen och inte flyttar på uppmaning eller genom omständigheter (alkohol) inte kan flytta på fordonet.


Risken är då att domstolen tolkar det till vår nackdel och skapar ett prejudikat. En annan risk är att om vi vinner målet, är att ärendet går till trafikverket som ändrar i sina föreskrifter, eller lyfter frågan till lagstiftaren.

Det kanske bara är bra att det är ett osäkert rättsläge. Och om vi får problem med ordningsmakten är det bättre att bita ihop. Så länge som rättsläget är osäkert är vi i god tro.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

det är ju detta som gör de intressant,,(camping förbjuden),,är det en allmän parkering eller inte?
många av oss har ju husbilen som enda fordon,,ock då ska ju inte de finnas nåra oegentligheter gällande parkering,,vi har ju ingen anledning att ta in på en camping för att parkera,,ja tror inte att nåt papper är påskrivet,,

blir han nu kallad för denna förseelse så tycker jag att vi medlemmar ställer upp fullt ut,,

finns inget liknande fall innan så blir ju detta nåt prejudikat eller va de nu heter,,

vi är alla beroende av resultatet,,ock har här en gyllene chans att visa på solidaritet,,

de kan handla om mycket i framtiden,,

Tack teddi! Precis så känner jag också. Vi har på Forumet skrivit och hävdat att camping och parkering är helt olika saker och nu har någon som tillämpat detta de flesta av oss har hävdad, och råkat i "klammeri med rättvisan". Då skall vi visa vårt stöd och hjälpa de drabbade på alla de sätt vi kan.

Johan K.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag ställer mig frågan hur kan polisen ha tid att förfölja parkeringssyndare mitt i natten när man har ett O-ringen arrangemang i residensstaden med ca. 20 000 deltagare att hålla reda på, i normal fallet så säger dom sig inte ha tid att stävja pågående inbrott.
Jag kanske har "snutnoja" men det ser konstigt ut.
E-B B

Den sortens människor som deltar i O-ringen behöver ingen polisövervakning!

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

vi kan heller inte spekulera i resultatet,,här o nu e de som gäller tycker ja själv,,
ja har pratat med vederbörande,,ock ja vill gärna hjälpa till här,,vi håller kontakt,,

men,,finns inget att gå på tidigare?? då tar vi ock ställer upp för honom,,ja tycker så,,oavsett resultat så kommer de förr eller senare ändå,

det absolut viktigaste är parkeringsmöjligheter,,dom skall gälla för yrkestrafiken ock övriga,,en lastbilschaffis sover på lämplig plats,, de gör vi också!!
 
F

F.d. 55456

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det ser ut som om Jokin och Jappe har vänner som är orienterare efter deras reaktion att dömma, det jag menar är att vid den aktuella tiden hade polis distriktet mer än 20000 fler invånare att skydda och då ser det sjukt ut om dom kan jaga felparkerare mitt i natten.
Har själv varit med om att ringa för att anmäla oegentligheter men mötts av svaret "att det har vi inte tid att ta nu ni får återkomma under kontorstid" därav min undran jag är inte ute efter att hänga ut varken orienterare eller andra.
E-B B
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Jag är lite rädd för att vi kan få problem om det går vidare till Hovrätten och skapar prejudikat.

Visa bilaga 58766
När man tolkar lagtext har domstolarna en förmåga om att diskutera "lagstiftarens andemening" med t.ex "camping förbjuden". Vi vill ju naturligtvis kunna parkera vart vi vill. Och just nu är rättsläget osäkert. Det gör att poliser inte vill bötfälla i oklara lägen.

Jag är rädd för att domstolen kan resonera som så att:
Lagstiftaren vid tidpunkten för lagen inte inte kunde urskilja mellan bil och husbil, men att man vistas i bilen på ett ställe som är uppenbart attraktiv för camping.
Att man kanske då likställer personbil klass 2 med husvagn om man vistas i bilen och inte flyttar på uppmaning eller genom omständigheter (alkohol) inte kan flytta på fordonet.


Risken är då att domstolen tolkar det till vår nackdel och skapar ett prejudikat. En annan risk är att om vi vinner målet, är att ärendet går till trafikverket som ändrar i sina föreskrifter, eller lyfter frågan till lagstiftaren.

Det kanske bara är bra att det är ett osäkert rättsläge. Och om vi får problem med ordningsmakten är det bättre att bita ihop. Så länge som rättsläget är osäkert är vi i god tro.
Tyärr tror jag att Sir McLain har en poäng där.....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Har selv et håp om at de havner i samme dilema som en hadde i Norge for noen år siden.
Det var da en lovutredning om forbud mot ovenatting i bil og vogn på rasteplasser og parkeringer. Det fant at det var overordnede loverog avtaler som hindret gjennomføringen av loven. Vedtekter for enkelt parkeringsplasser kan gi restriksjoner, men skilting kreves som klart definerer for innen og utenlandske bilister hva som gjelder. Generell parkeringstid er greit, samme med restriksjoner basert på vekt, høyde, lengde og bredde.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

"Hallå!"
Som någon skrev, den som bara har en bil nämnligen PB2, när & vem bestämmer var denna får uppehålla sej, märk väl jag skrev inte "Stå still"!!!!
Hur "korkade" får myndigheter vara, vet dom inte om dom gjort eller behöver
( i lite finare ordalag)!?
Mvh.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Å ena sidan är det ju synd att provosera.
Å andra sidan vill även jag ha konkreta bestämmelser så jag slipper sova oroligt i väntan på att någon ska köra bort mig.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Samma tanke finns hos kommunen i Malmö att camping är förbjuden inom kommunen undantaget på campingplats (Sibbarp).

De är dock medvetna om att det går inte att beivra övernattning i husbil på gator eller parkeringsplatser eftersom husbil är enligt lagen en personbil. Vad man gör i en parkerad personbil, som inte direkt är kriminelt, kan man inte beivra.

Om det är tillåtet att parkera så erkänn aldrig en parkeringsbot för husbilen, om det står olaglig camping som motivering.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Detta är väl en sak som styrelsen i HBK borde följa upp och ge sitt stöd för dom drabbade, man kan tycka både det ena och det andra att HBK skall vara en mysklubb eller .... vi medlemmar kan tycka hur mycke som helst i denna tråd, men kommer det inte utanför "rummet" ja då kan vi diskutera i evigheter utan att komma någonvart.
det ligger i alla vårat intresse hur slutet på denna historia slutar, Hur ser styrelsen på denna uppkomna situation?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det är fel att tro, att styrelsen kan göra underverk.

Det är vi som medlemmar som måste agera, bla protestera mot orimliga bestämmelser.

Det är därför som jag engagerar mig i olika frågor och har nått viss framgång.

Andra medlemmar har lyckats påverka i sina kommuner.
 

ståhlis

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
6812
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Kommer just hem från Skummeslövs strand,vi var 4 HB som skulle övernatta
på stranden,kl.23.30 kom polisen och knackade på.Han förklarade att det var
FÖRBJUDET att övernatta där.

mvh.Gösta
 
Toppen