• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Nisse och Nana

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

En fin ställplats i Skillinge blev till höjdhoppställning på 2,04

Någon som bor i närheten av Skillinge och kan finna ut vem som rest denna ställning? Tippar på att den är olovligen rest av några som bor i husen där omkring.

Hälsningar,
Nisse
 

staffana

FD HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

En mycket intressant diskussion och en mycket väsentlig fråga.

Vi är helt med på att stötta att vi får klarhet i vad som gäller. Som någon sa är det inte viktigast att "vi vinner" utan att vi får klarhet i hur lagen tolkas så att vi kan rätta oss efter den med gott samvete.

Så kommer det till domstol så räkna med oss!

Lycka till!!
 
F

F.d. 14227

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Självklart stöttar jag med en 5-hundring om det blir aktuellt.

Den förmodligen självsnickrade bommen som syns i tidigare inlägg ser ju helt absurd ut! Vad trött man kan bli på alla "småpåvor" runt vårt avlånga land.

Med vänlig hälsning,
leifimotala
 
A

aviata

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

HBK styrelse kan inte sponsra juridiska processer utan ett årsmötesbeslut.

Vi som klubbkamrater kan lägga en slant. Från ord till handling - lägg 500:- så är ekonomin säkrad i detta fallet.

Vi campar inte på parkeringsplatser - vi parkerar inte på campingplatser

Revisorn

Kenth! Vi ställer gärna upp med 500:- med tanke på att vi har samma problem här på Gotland. Kan inte styrelsen ta ett sponsringsbeslut på en extrastämma? Man bör ju i första hand använda sin egen rättshjälpsförsäkring och sedan bli sponsrad med återstoden. Eva o Gunnar
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det finns ju inga summor specificerad ännu. Så varför inte vänta och se utgången först?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

whiskeyn behöver vi innan vi går o lägger oss på stränderna runt landet:D näää förlåt,,

ja har själv tatt för mycke nu,,slutskrevet!! välkommen vingen till kungsbacka,,på både whiskey o färsk makrill:p:p

Jag kanske antar inbjudan istället....
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Ja det ser verlkigen hemmagjort ut. Nu är det inte så svårt att "reda ut detta".

Esbjörn som tagit bilden eller någon i närområdet kontaktar helt enkelt Trafikverket eller Länssyrelsen och ställer den enkla frågan om det finns tillstånd för denna ställning?

Trafikverkets regler säger att skall du sätta upp skylt ex. de Loppisskyltar vi kan se på snart sagt varenda väg i landet numera eller annan vägvisning på privat mark i anslutning till allmänväg skall den placeras minst 5 m (Reservtion för fel avstånd men det är inte mindre) från vägen i annat fall gäller tillstånd och då skall skylten vara av godkänd standard egentillverkade göra sig icke besvär.
Hur det förhåller sig med en sådan här "höjdbom" vet jag inte men det är nog i samma härad.

Nu ger ju denna bom en tydlig signal och det kanske inte känns trevligt att göra visit just där men för den sakens skull bör nog detta tilltag anmälas till berörd myndighet och om den är regelvidrig så får den plockas bort, är "montören" känd får han göra det eller så debiteras han för nermontering/bortforsling av ex. Svevia.

Om inte annat så bör den bort, den står precis i anslutning till vägkanten vad jag kan se på bilden och då utgör den en fara om någon olyckligtvis skulle kör in i den.

Skulle det hända tror jag att den som snickrat upp den heller hade sett att det stod en och annan Husbil på det stället och övernattade:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

sådana #höjdhopp#:p finns i hela falkenbergs kommun,,änna ner till ugglarp-långasand osv,, ock då kommer man in på diskriminering,, men där fick ja nobben,,dom tar inte i detta,,

de finns ju nationella (statliga p-regler),,där 24-regeln har en stor betydelse, dessa regler missköts av dom kommuner som blir #drabbade# av husbilsboomen,,ock problemet sträcker sej till kusterna,,

deras s.k.lokala stadgar kan ju inte vara menade att köra över folk,,som dessutom bara har en husbil,,

ja läste om helsingborg,att man skulle söka tillstånd för att ta upp två platser,,absurt,,men roligt:D,,

vi får kämpa för lika p-regler,,en rättighet,, vi har skyldigheter också,,men de e en annan #femma#,,ock dom kan vi inte sköta ändå,,ett större individuellt ansvar kanske?? men de blir ett annat ämne,,
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Rapportering är en sak -bli dömd till böter är en annan sak.

Lagen det ev. handlar om är lokala ordningsstadgan för nämnda kommun. Den nämner camping förbud.

Jag vet inte vad camping innebär och måste därför inhämta information från en officiell källa :Den Svenska akademins ordlista : Camping : slå läger , tillfälligt leva i tält.

Ett tält på platsen och ett solklart brott hade blivit begånget.

För övrigt finns det kommuner t.ex. Leksand som har campingförbud i sin tätort ( härstammande från raggarupplopp på midsommar ). Oaktat detta campingförbud så har kommunen enligt mitt sätt att se det hela och relaterat i andra trådar på detta forum hälsat husbilar välkomna och anvisat lämpliga parkeringsplatser.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

lokala ordningsstadgan .

Detta är ett problem för de som inte bor i aktuell kommun.

Ofta kan man hjälpligt sin egen kommuns ordningsstadga. Men man kan ju inte ringa varje kommun man är på väg in i för att få fullständig ordningsstadga uppläst för sig. Vissa tider lär de inte ens ha någon som svarar i telefonen.

För parkering har man ju zon-skyltarna på väg in och ut ur de tätbebyggda områdena. Samma variant av zon-skylstar skulle ju kunna ge vägledning även vad gäller camping och mycket annat. Men skulle man skylta upp allt i ordningsstadgan så blev det väl en hel del skyltar.

Bäst vore om sådant som gäller trafik och skyltar inte kunde ligga enbart i en lokal ordningsstadga utan att det på varje aktuell plats fanns tillsäggsskyltar. Om man bara har den lokala ordningsstadgan så borde man vara extra ödmjuk mot de som är på besök i respektive kommun.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Lokala ordningsstadgan brukar även omfatta hundförbud på stranden. Myndigheterna kanske skulle åtgärde detta också. Jag är nästan säker på att de boende som skickar Polis på husbilarna gladeligen går med sina hundar på stranden!!
 
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej !

förstår liksom inte , varför varje medlem ska punga ut med en 500.- hundring per skalle.

När vi har en klubb med c:a 8000 medlemmar, och årsavgiften ligger på 100:- .
(billigt) faktiskt. Det blir ju 800,000:- per år. Och med en klubb som är idiell.

Jag förstår ingenting, förklara gärna för mig.

Hälsn

Stig. B.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej !

förstår liksom inte , varför varje medlem ska punga ut med en 500.- hundring per skalle.

När vi har en klubb med c:a 8000 medlemmar, och årsavgiften ligger på 100:- .
(billigt) faktiskt. Det blir ju 800,000:- per år. Och med en klubb som är idiell.

Jag förstår ingenting, förklara gärna för mig.

Hälsn

Stig. B.

HBK, stadgar kanske inte tillåter att HBK som förening kan avsätta medel för att ge juridisk hjälp till enskild medlem.

Eftersom detta med vad är camping och vad är att sova i sin personbil är av stort
allmänintresse och då speciellt för oss med Husbil är tanken att det skall finnas en samordnare helst då HBK som öppnar ett konto som är till just för denna sak om den skall drivas i domstol och med de kostnader som det medför.

Nu kanske den drabbade har någon sort rättshjälp i annan organisation men jag är tveksam till om det finns försäkringar som täcker kostnader för "brottsmål".

Nog vore det väl bra om detta blev utrett, vad som gäller oavsett vad det kommer att bli som gäller, då är det bara att efter det sig rätta.

Detta är mina högst privata tolkningar men jag förstår din fråga fullt ut.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Det var ett personligt förslag från mej att 20% av klubben medlemmar skulle sponsra processen med 500:- i det fall det blir rättegång. Om det förslaget var bra eller dåligt visar sig med tiden.

Klubbens styrelse har att driva den tekniska delen av forumet och genomföra projekt inom budget som årsmötet beslutar. Årsmötet kan mycket väl besluta att vi ska stödja enskilda juridiska processer men än sålängen är det inte gjort. (Därav mitt förslag om solidariskt stöd från 20% av medlemmarna)

Den juridiska processen har inte kommit igång. Styrelsen är med på spåret och gör givetvis som den vill. Se tidigare (och även kommande) uttalande från styrelsemedlemmar.
 
F

F.d. 2591

Guest
Svar till Vingen 3 och Gunilla och Kent

Hej !

Då förstår jag ert resonemang. Ett mycket viktigt avgörande för oss med husbil, vad gäller att campa o.s.v.

Men husbilsklubben består av en styrelse och medlemmar, om det är medlemmarnas önskan att styrelsen driver denna denna sak, med medlemmars pengar, kan styrelsen säga nej till detta? Styrelsen är väl tillsatt av medlemmarna? Och styrelsen har väl fått medlemmarnas förtroende att föra medlemmarnas talan, rätta mig om jag har fel.

Hälsningar

Stig.B.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

En styrese har bara mandat att verkställa årsmötesbeslut.
Därutöver bara följa stadgarna. Det vore ogörligt för en styrelse att utan ett marjotetsbeslut från ett årsmöte agera på varje enskild medlems önskemål.

Om styrelsen eller någon ledamot i den inte kan acceptera ett av årsmötet fattat beslut så är den naturliga gången att denne/a avgår.

Så detta med en "Rättshjälpsfond" som kan vara behjälplig med medel i frågor som har allmänintresse för HBK-medlemmar är en fråga för årsmötet att behandla och det kan kanske var något som en intresseorg. som HBK skall fundera över:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej.
I veckan har vi varit i Ugglarp vid stranden( Falkenberg ) och övernattade där en natt.

Dagen därpå träffade vi i ett par från Göteborg ( ej medlemmar i HBK men blir ) som varnade oss att sova på denna plats och berättade att en natt kom det
3 polisbilar med 6 poliser och berättade att det var förbjudet att campa här.
De ( 4 samtliga HB blev bötfällda med 1000 kr ) av domstolen om jag minns
rätt (men det går kolla ,det var inte i år) Så nästa natt övernattade vi på en P-plats i närheten av stranden.

Nästa morgon flyttade jag HB till stranden och då åkte en av de anställda på campingplatsen förbi och tutade säkert 10-15 sek på sovande i HB-lar.
Så vi tolkade att campingägaren har nånting med böterna att göra ?????
Om det blir böter så i storleken av 1000 kr.

Mvh.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2591

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Hej vingen3 !

Ja en "Rättshjälpsfond" är väl en angelägen fråga för nästa årsmöte. Det förslaget tycker jag verkar intressant. Då har jag fått svar på mina frågor.
Önskar en fortsatt trevlig husbilssommar.

Stig.B.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Skummeslövs strand - Hallandsposten onsdag "polisen anmäler husbil"

Den tutande bilisten begick ett betydligt större brott än ni som pakerat där.

.
Vägtrkungörelsen 5 § Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så, att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken.

Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Att avsikligt tuta för att störa någon faller klart under denna §5.


 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen