• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service på auktoriserad Fiatverkstad hutlöst betalt. Hur gör ni?

Janne Folkesson

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Mark
HBK-Nr
29864
Medlemskap
2022
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
En kosttnad jag kan tycka är ok få verkstäder idag måste ha avancerade utrustningar för at göra diagnos med tillkommande licensavtal
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
En kosttnad jag kan tycka är ok få verkstäder idag måste ha avancerade utrustningar för at göra diagnos med tillkommande licensavtal
"Avancerad" är ju ett relativt begrepp. OK, jämfört med sotarens verktyg för att rensa skorstenen från en braskamin kan man väl se ett diagnosverktyg som avancerat. Men speciellt märkvärdigt är det egentligen inte. Kanske måste en auktoriserad verkstad jobba med det auktoriserande bilmärkets egna diagnosverktyg och kanske är dessa dyra. Om verkstaden däremot kan välja fritt behöver kostnaden inte bli så stor att den skall behöva hissa upp timpriset i skyn.

En del företag vill gärna motivera höga priser för sina varor och tjänster genom att beskriva dem som märkvärdigare än de faktiskt är.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Avancerad" är ju ett relativt begrepp. OK, jämfört med sotarens verktyg för att rensa skorstenen från en braskamin kan man väl se ett diagnosverktyg som avancerat. Men speciellt märkvärdigt är det egentligen inte. Kanske måste en auktoriserad verkstad jobba med det auktoriserande bilmärkets egna diagnosverktyg och kanske är dessa dyra. Om verkstaden däremot kan välja fritt behöver kostnaden inte bli så stor att den skall behöva hissa upp timpriset i skyn.

En del företag vill gärna motivera höga priser för sina varor och tjänster genom att beskriva dem som märkvärdigare än de faktiskt är.

Hyran av diagnossystemet är hög och möjliggör ju också att ladda upp uppdateringar som bilägaren inte alltid får veta om, beroende på vad
tillverkaren har föreskrivit för den enskilda uppdateringen. Många moderna bilar som inte servas på märkesverkstad åker omkring med gammal
mjukvara.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hyran av diagnossystemet är hög och möjliggör ju också att ladda upp uppdateringar som bilägaren inte alltid får veta om, beroende på vad
tillverkaren har föreskrivit för den enskilda uppdateringen. Många moderna bilar som inte servas på märkesverkstad åker omkring med gammal
mjukvara.
Japp, det har jag också gjort. Och bilen har fortsatt gå lika bra som tidigare ;)
Undrar hur länge det kommer uppdateringar efter att bilen var helt ny? För andra produkter än bilar, som viss hemelektronik, har jag fått intrycket att uppdateringarna slutar komma ganska snart.
 

J & B

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Linköping
HBK-Nr
24911
Medlemskap
2024
Köpte en ny husbil för 4 år sedan. Har gjort 2-årsservicen på en FIAT-verkstad och den lilla servicen år 1 och 3 gör jag själv. Tycker också att verkstäderna har blivit dyra och svårt att kontrollera vad som är gjort och inte. Sista servicen alltså efter fyra år gick på 7200kr och kamremsbytet ca 8100, totalt 15300kr (material 6800kr och arbete 8500kr). Då undrar man hur lång tid arbetet tog, jo jag har en dashcam i bilen så jag såg när de körde in och ut bilen ur verkstaden. Exakt 2:31 tim i verkstaden och provkörning 0:08 tim, totalt 2:39 tim. Avrundat till 3 timmar blir timkostnaden 8500kr / 3 = 2833 kr/tim (alla priser inklusive moms). Sedan får man inte glömma att verkstaden även tjänar på materialet. Vad jag kunde se var det bara en kille som gjorde servicen och kamresbytet. Bra jobbat för att hinna allt detta på under tre timmar. I servicen ingår 1 års assistansförsäkring. Tycker dock att de försöker plocka kunden på så mycket pengar som möjligt. Trots att spolarvätskebehålaren har varit full så har jag fått betala för en liter varje gång. Likadant med oljan 6,5 liter olja har jag fått betala för men när jag gör service själv går det i 5,9 liter vilket också stämmer med serviceboken. Verkstaden försöker göra sken av att servicen tar längre tid än vad den gör. Bilen var klar före kl 10:00 och först 14:00 fick jag sms att den var klar. När jag kom hem efter servicen åkte jag direkt till en däcksfirma och bad dem att kontrollera trycket i däcken, vilket var felaktigt på alla 4 däcken. Åkte dagen efter tillbaka till verkstaden och frågade vilket tryck de fyller på med och det stämde ju inte med det jag hade mätt upp. Bad att de skulle fråga servicekillen vilket tryck han valt men fick inget svar på det, han var upptagen i telefon. Dessutom hade jag inte fått något protokoll på vilka servicepunkter de hade gjort, men det hade de glömt att skicka med sa dom men det tror jag inte på. De hade aldrig skrivit något protokoll så de skrev ett nytt men något mönsterdjup på däcken kunde de inte fylla i utan skrev bara ok.

När det gäller den årliga täthetskontrollen så låter jag en annan firma göra den. Även där var min dashcam igång. Då kunde jag konstatera att den kontrollen gjordes utomhus, bilen var aldrig inne på verkstaden. Total tid 20 minuter och förutom täthetskontrollen ska de även kontrollera/åtgärda rostskyddet och göra gasoltest. Hur man kontrollera rostskyddet utan att hissa upp bilen har jag svårt att förstå. Total kostnad 1840kr för 20 minuters jobb. Det enda jag kunde kontrollera på det här jobbet var om priset stämde med offerten samt att de hade satt dit klistermärket att gasoltest var gjort. Jag kunde konstatera att priset var för högt (1990kr) samt klistermärket saknades.

Det är nog bra att ha lite koll på vad som görs på en service, kontrollera själv enkla punkter i protokollet och har de bockat en punkt som ej är gjort så är ju hela servicen värdelös. Vilka fler punkter har de inte gjort och som är svåra för mej att kontrollera. Råkade ut för det på min personbil. Verkstaden fick göra om hela servicen och jag fick vara med under hela arbetet.

PS. Roade mej med att jämföra priset på motoroljan som jag köpte och vad verkstaden debiterade, exakt samma olja (Selenia WR Forward). Mitt pris inklusive frakt från England 1000kr och verkstadens pris 1482kr, alltså 48% dyrare hos verkstaden. Kan tycka att verkstadens pris borde inte vara dyrare än mitt pris eftersom de köper direkt från distributören och i stora mängder. De har säkert betalat ett mycket lägre pris men debiterar kunden enligt någon bruttoprislista eller vad de tror att kunden tål. DS
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Japp, det har jag också gjort. Och bilen har fortsatt gå lika bra som tidigare ;)
Undrar hur länge det kommer uppdateringar efter att bilen var helt ny? För andra produkter än bilar, som viss hemelektronik, har jag fått intrycket att uppdateringarna slutar komma ganska snart.

Dom har ju ansvar för avgasreningen i 5år eller 8000mil.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Dom har ju ansvar för avgasreningen i 5år eller 8000mil.
Men de släpper väl inga nya programversioner till den om det inte finns ett faktiskt behov av det?

Jag tror de spenderar så lite som möjligt på uppdateringar överhuvudtaget och efter att när bilen blivit nästnäst senaste modellen händer inget eller väldigt lite. Tror, alltså.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Det känns väl helt OK att vi samtliga har möjligheten att välja servicegivare OCH prislappen på uppdraget får vi ju innan.
Vi kan tycka att det kostar en slant MEN faktum kvarstår att det gäller för våra servicestationer att kunna överleva.
De har uppvärmda lokaler, alla erforderliga verktyg och luft- och lyftutrustning samt analysinstrument OCH matsal,
arbetskläder och duschar till alla anställda, samt återvinningsuppdraget vad gäller oljor och filter som byts ut.
Välj klokt och stanna kvar hos den du aktivt valt, kanske du själv :) , så blir nog helheten trygg och bra långsiktigt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är ju klart att pengarna måste in.
Kanske "problemet" är att ett relativt enkelt arbete som en service debiterar kund lika mycket per timme som en mer avancerad reparation som kräver flera specialverktyg och kanske även firmans mest seniora och högst betalda tekniker.
När det blir fler och fler enklare servicar och färre avancerade reparationer på verkstäderna skall kostnaderna för allt fortfarande täckas och då till en större del på servicarna. Ett specialverktyg kostar ju lika mycket när det inte används som när det används.

Dom stora verkstäderna har kanske en lite väl stor kostym som kanske inte riktigt passar för vanliga servicar om dom skall bli prisvärda för oss konsumenter.
Lite som att använda en lastbil när man skall åka och köpa tidningen bara för att det är den enda bilen man har. Det blir ingen billig tidning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag tappade helt förtroendet för märkesverkstäder efter att ha lämnat en tidigare tjänstebil på service.
Båda skyltlyktorna var trasiga sedan några månader samt ett p-ljus fram.
För att fejka det hela lite släppte jag även ut luften ur reservhjulet.

Under dagen ringde de och sa att ett ok satt fast och att det andra var tätningarna skadade i så de ville byta båda, vilket de givetvis fick göra.
Mot att jag skulle få de gamla oken till en annan bil sa jag, vilket var ok med dem.

När jag hämtade bilen så låg inte oken i så dessa efterfrågades men "gick inte att hitta eftersom de råkat slängas" (var väl inget allvarligt fel på dessa).
Fick även ett fint protokoll där allt var frid och fröjd och alla lampor fungerade och reservhjulet hade rätt tryck.
Kollade igenom bilen men inte f-n hade de bytt de trasiga lamporna eller fyllt reservhjulet.
Då gick jag in och härjade lite med kundmottagaren som hävdade bestämt att dessa fel blivit under tiden jag kört ut med bilen till parkeringen och inget de kunde ta ansvar för.

När jag åkte hem hörde jag något som slog hela tiden under bilen och kollade när jag kom hem.
Det var hela hasplåten som bara var ihakad fram inga skruvar kvar och skyddet helt sönderslaget.
Tillbaka till verkstaden dagen efter och de påstår att de dragit fast alla sex skruvarna som sig bör men att jag måste kört ovarsamt så de lossat.
Under de 9000milen innan jag kört med bilen utan att dessa skruvar lossat hade de ingen förklaring till.
Dock erbjöd de sig att beställa hem en ny plåt som med byte skulle kosta 6500:-.
Detta avböjde jag snabbt och jag drog själv fast skyddet med fyra wingspeed på parkeringen.
Kort därefter byttes den in och jag började köra Volvo istället.
De är ju också dyra men hittils har de alltid gjort det som stått i protokollet som utfört....
 

Mulle mek

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
31677
Medlemskap
2024
Men de släpper väl inga nya programversioner till den om det inte finns ett faktiskt behov av det?

Jag tror de spenderar så lite som möjligt på uppdateringar överhuvudtaget och efter att när bilen blivit nästnäst senaste modellen händer inget eller väldigt lite. Tror, alltså.
Uppdateringar är väldigt vanligt och sker under en lång tidsperiod. Ungefär som med mobiltelefoner. Men ibland kan man tycka att uppdatering är fel ord, borde vara buggfix;)
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Uppdateringar är väldigt vanligt och sker under en lång tidsperiod. Ungefär som med mobiltelefoner. Men ibland kan man tycka att uppdatering är fel ord, borde vara buggfix;)
Mobiltelefonen uppdateras ofta för att täppa till säkerhetshål eller för att tillföra nya funktioner/finesser, så det är inte riktigt samma situation.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
Gör egen servis, delarna från Biltema olja och oljefilter..
 

nordesparr

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
22415
Medlemskap
2022
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
Hmm Vi har haft husbil i 8 år. Vi förstod från början då vi frågade efter priser att man inte kunde anlita Fiat. Kamremsbyte c:a 25.000. Gjordes av annan verkstad för 11.000. 2-årsservice C:a 5000 av Fiat och gjordes för 2500. Osv. Jag tycker att ni får skylla er själv att ni inte kollar upp sådant på ett tidigt skede. Fiat har ockerpriser vilket jag trodde alla visste vid detta laget.
Hälsar
Ingvar Nordesparr
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hmm Vi har haft husbil i 8 år. Vi förstod från början då vi frågade efter priser att man inte kunde anlita Fiat. Kamremsbyte c:a 25.000. Gjordes av annan verkstad för 11.000. 2-årsservice C:a 5000 av Fiat och gjordes för 2500. Osv. Jag tycker att ni får skylla er själv att ni inte kollar upp sådant på ett tidigt skede. Fiat har ockerpriser vilket jag trodde alla visste vid detta laget.
Hälsar
Ingvar Nordesparr
Kamremsbyte på en FIATverkstad kostar mindre än 11000kr, ingen betalar 25000kr om vi talar om enbart kamrem.
 
Toppen