Köpte en ny husbil för 4 år sedan. Har gjort 2-årsservicen på en FIAT-verkstad och den lilla servicen år 1 och 3 gör jag själv. Tycker också att verkstäderna har blivit dyra och svårt att kontrollera vad som är gjort och inte. Sista servicen alltså efter fyra år gick på 7200kr och kamremsbytet ca 8100, totalt 15300kr (material 6800kr och arbete 8500kr). Då undrar man hur lång tid arbetet tog, jo jag har en dashcam i bilen så jag såg när de körde in och ut bilen ur verkstaden. Exakt 2:31 tim i verkstaden och provkörning 0:08 tim, totalt 2:39 tim. Avrundat till 3 timmar blir timkostnaden 8500kr / 3 = 2833 kr/tim (alla priser inklusive moms). Sedan får man inte glömma att verkstaden även tjänar på materialet. Vad jag kunde se var det bara en kille som gjorde servicen och kamresbytet. Bra jobbat för att hinna allt detta på under tre timmar. I servicen ingår 1 års assistansförsäkring. Tycker dock att de försöker plocka kunden på så mycket pengar som möjligt. Trots att spolarvätskebehålaren har varit full så har jag fått betala för en liter varje gång. Likadant med oljan 6,5 liter olja har jag fått betala för men när jag gör service själv går det i 5,9 liter vilket också stämmer med serviceboken. Verkstaden försöker göra sken av att servicen tar längre tid än vad den gör. Bilen var klar före kl 10:00 och först 14:00 fick jag sms att den var klar. När jag kom hem efter servicen åkte jag direkt till en däcksfirma och bad dem att kontrollera trycket i däcken, vilket var felaktigt på alla 4 däcken. Åkte dagen efter tillbaka till verkstaden och frågade vilket tryck de fyller på med och det stämde ju inte med det jag hade mätt upp. Bad att de skulle fråga servicekillen vilket tryck han valt men fick inget svar på det, han var upptagen i telefon. Dessutom hade jag inte fått något protokoll på vilka servicepunkter de hade gjort, men det hade de glömt att skicka med sa dom men det tror jag inte på. De hade aldrig skrivit något protokoll så de skrev ett nytt men något mönsterdjup på däcken kunde de inte fylla i utan skrev bara ok.
När det gäller den årliga täthetskontrollen så låter jag en annan firma göra den. Även där var min dashcam igång. Då kunde jag konstatera att den kontrollen gjordes utomhus, bilen var aldrig inne på verkstaden. Total tid 20 minuter och förutom täthetskontrollen ska de även kontrollera/åtgärda rostskyddet och göra gasoltest. Hur man kontrollera rostskyddet utan att hissa upp bilen har jag svårt att förstå. Total kostnad 1840kr för 20 minuters jobb. Det enda jag kunde kontrollera på det här jobbet var om priset stämde med offerten samt att de hade satt dit klistermärket att gasoltest var gjort. Jag kunde konstatera att priset var för högt (1990kr) samt klistermärket saknades.
Det är nog bra att ha lite koll på vad som görs på en service, kontrollera själv enkla punkter i protokollet och har de bockat en punkt som ej är gjort så är ju hela servicen värdelös. Vilka fler punkter har de inte gjort och som är svåra för mej att kontrollera. Råkade ut för det på min personbil. Verkstaden fick göra om hela servicen och jag fick vara med under hela arbetet.
PS. Roade mej med att jämföra priset på motoroljan som jag köpte och vad verkstaden debiterade, exakt samma olja (Selenia WR Forward). Mitt pris inklusive frakt från England 1000kr och verkstadens pris 1482kr, alltså 48% dyrare hos verkstaden. Kan tycka att verkstadens pris borde inte vara dyrare än mitt pris eftersom de köper direkt från distributören och i stora mängder. De har säkert betalat ett mycket lägre pris men debiterar kunden enligt någon bruttoprislista eller vad de tror att kunden tål. DS