• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service på auktoriserad Fiatverkstad hutlöst betalt. Hur gör ni?

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Så står det
 

Bilagor

  • 34AE6810-C639-4834-8068-4469AAB45086.jpeg
    34AE6810-C639-4834-8068-4469AAB45086.jpeg
    640,3 KB · Visningar: 98

Anette o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
3969
Medlemskap
2025
Det många inte tänker på är att en auktoriserad verkstad skall klara i princip alla tänkbara reparationer samt ha specialverktyg och utbildad personal som klarar detta. Mycket pengar läggs på specialverktyg som kanske bara används någon enstaka gång och utbildning. För att få vara auktoriserad sätter Generalagenten en massa krav på verkstaden som kostar pengar.
En icke auktoriserad verkstad kan tacka nej till jobb som är mer avancerade och väljer ofta godiset som är servicejobben.
Ju mindre andel servicejobb en verkstad har av total såld tid ju högre timdeb behöver de ofta ha för att vara lönsamma.
Tyvärr är det service jobben som får betala för de mindre lönsamma jobben i verkstaden och ofta mycket dåligt betalda garantibeten från Generalagenten.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Lämnar alltid på auktoriserad Fiat-verkstad. KYLINGE BILSERVICE. Har aldrig varit med i verkstaden och aldrig upplevt att de har försökt lura mig. Tvärtom. Beskrivit efter jobbet vad de har gjort och vilken tid det tog.
När det gäller rena reparationer har de alltid försökt hitta billigast möjliga för oss.
Säkert samma med service.
Om man vill ha det så billigt som möjligt så är det bästa att göra allting själv. Då får man dessutom så lång garanti man själv utfärdar.
Vi väljer att lämna in på bästa verkstaden för att själva slippa hålla på med service o rep. Men det är upp till var och en hur man gör.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Lämnar alltid på auktoriserad Fiat-verkstad. KYLINGE BILSERVICE. Har aldrig varit med i verkstaden och aldrig upplevt att de har försökt lura mig. Tvärtom. Beskrivit efter jobbet vad de har gjort och vilken tid det tog.
När det gäller rena reparationer har de alltid försökt hitta billigast möjliga för oss.
Säkert samma med service.
Om man vill ha det så billigt som möjligt så är det bästa att göra allting själv. Då får man dessutom så lång garanti man själv utfärdar.
Vi väljer att lämna in på bästa verkstaden för att själva slippa hålla på med service o rep. Men det är upp till var och en hur man gör.
Där har du fått betala riktigt dyrt.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det många inte tänker på är att en auktoriserad verkstad skall klara i princip alla tänkbara reparationer samt ha specialverktyg och utbildad personal som klarar detta. Mycket pengar läggs på specialverktyg som kanske bara används någon enstaka gång och utbildning. För att få vara auktoriserad sätter Generalagenten en massa krav på verkstaden som kostar pengar.
En icke auktoriserad verkstad kan tacka nej till jobb som är mer avancerade och väljer ofta godiset som är servicejobben.
Ju mindre andel servicejobb en verkstad har av total såld tid ju högre timdeb behöver de ofta ha för att vara lönsamma.
Tyvärr är det service jobben som får betala för de mindre lönsamma jobben i verkstaden och ofta mycket dåligt betalda garantibeten från Generalagenten.
Andra firmor i andra branscher skulle då ta betalt för vad det kostade med tanka på specialverktyg och anndra, lätta ”godisjobben” blir normala i pris.
Ett byggbolag med tillgång till byggställning tar inte och lägger på kostnaden för den om dom skall bygga ett staket eller en markterrass.
Sålunda är det många som servar sin bil där man slipper betala för inköp av specialspännverktyget till att spänna kolvuppstötarfjädrarna med.
Men det bästa är att är man nöjd, får man fortsätta som förut.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För er som har planer att resa ner till Sydeuropa och Spanien i vinter kan alternativet vara att göra servicen i Spanien.

Vi har rabatt hos FIAT Professional i Altea, över 130 HBK’are har passat på när de haft vägarna förbi. Det enda klagomålet jag hört var att det vid ett tillfället tog längre tid att utföra servicen än förväntat.

Som HBK´are har vi 10% rabatt på arbetskostnaden, oljor och fett. Vissa arbeten som återställning av dator, kolla bromsar, batterier gör man gratis till oss medlemmar.
När det gäller filter så finns det piratfilter i marknaden som är billigare, men verkstaden nekar installera dessa när servicen skall registreras.

Här kan du läsa mera om företaget och priserna för ett år sedan.

Kontaktuppgifterna till företaget är:

TALLERES HIGINIO S.L.
Ptda. Planet 163
03590 Altea

GPS: 38.584716, -0.066841
Tel. Verkstad +35 96 584 34 63

Om du kontaktar verkstan själv måste du nämna att du är medlem i Husbilsklubben. Blir det språkproblem säg kort och gott ”Tommy”, så förstår man att du är medlem i den där klubben med namnet, som är helt omöjligt för en spanjor att uttala. :)

Själv hjälper jag gärna till och vi finns själva på plats i oktober, men om du behöver hjälp innan kontaktar du mig så hjälper jag dig.

Tommy
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
989
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det många inte tänker på är att en auktoriserad verkstad skall klara i princip alla tänkbara reparationer samt ha specialverktyg och utbildad personal som klarar detta. Mycket pengar läggs på specialverktyg som kanske bara används någon enstaka gång och utbildning. För att få vara auktoriserad sätter Generalagenten en massa krav på verkstaden som kostar pengar.
En icke auktoriserad verkstad kan tacka nej till jobb som är mer avancerade och väljer ofta godiset som är servicejobben.
Ju mindre andel servicejobb en verkstad har av total såld tid ju högre timdeb behöver de ofta ha för att vara lönsamma.
Tyvärr är det service jobben som får betala för de mindre lönsamma jobben i verkstaden och ofta mycket dåligt betalda garantibeten från Generalagenten.

Förvisso. Utöver den utbildade personalen som klarar jobben kan där också finnas klantskallar som inte förstått utbildningen, eller inte ens fått ta del av den. Och en klantskalle är en klantskalle även med fina verktyg. Jag har erfarit detta några gånger hos den auktoriserade verkstaden för ett personbilsmärke som börjar på V. När problemet sedan dyker upp under resa halvvägs upp i fjällvärden är den ”trygghet” auktorisationen skall innebära inte så imponerande.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Andra firmor i andra branscher skulle då ta betalt för vad det kostade med tanka på specialverktyg och anndra, lätta ”godisjobben” blir normala i pris.
Ett byggbolag med tillgång till byggställning tar inte och lägger på kostnaden för den om dom skall bygga ett staket eller en markterrass.
Sålunda är det många som servar sin bil där man slipper betala för inköp av specialspännverktyget till att spänna kolvuppstötarfjädrarna med.
Men det bästa är att är man nöjd, får man fortsätta som förut.


Man får to.m betala för blyertspennorna dom använder på kontoret, sen finns det ju folk som inte kan räkna och har man tur så slipper man betala för alla företagets kostnader. Om nu byggfirman bara skulle ha ett enda ställningsjobb som tar en dag på hela året så kan dom ju inte debitera hela årets ställningskostnaden på den kunden.

Det är inte bara oljan och filtret man betalar för, tvålen, skyddskläderna och lokalhyrorna inkl värmen samt städning, utbildning, reklamationsärendena, sjukfrånvaron mm, mm, som den vanlige kunden måste betala för även om dom bara byter torkarbladen.

Men ibland har man tur och hittar en liten verkstad som inte räknar in alla företagets kostnader och som inte har en dyr lokalhyra eller en massa dyra specialverktyg som dom leasar.

Själv höll jag på att rasa bakåt då jag fick priset från Mekonomen "21000" för att byta kamrem, olja/oljefilter, kommer förmodligen göra bytet på den reklamfria verkstaden som jag anlitade förra gången, om jag nu ska låta någon skruva på husbilen överhuvudtaget som bara har rullat 3200 mil.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Man får to.m betala för blyertspennorna dom använder på kontoret, sen finns det ju folk som inte kan räkna och har man tur så slipper man betala för alla företagets kostnader. Om nu byggfirman bara skulle ha ett enda ställningsjobb som tar en dag på hela året så kan dom ju inte debitera hela årets ställningskostnaden på den kunden.

Det är inte bara oljan och filtret man betalar för, tvålen, skyddskläderna och lokalhyrorna inkl värmen samt städning, utbildning, reklamationsärendena, sjukfrånvaron mm, mm, som den vanlige kunden måste betala för även om dom bara byter torkarbladen.

Men ibland har man tur och hittar en liten verkstad som inte räknar in alla företagets kostnader och som inte har en dyr lokalhyra eller en massa dyra specialverktyg som dom leasar.

Själv höll jag på att rasa bakåt då jag fick priset från Mekonomen "21000" för att byta kamrem, olja/oljefilter, kommer förmodligen göra bytet på den reklamfria verkstaden som jag anlitade förra gången, om jag nu ska låta någon skruva på husbilen överhuvudtaget som bara har rullat 3200 mil.
Nä, förmodligen skriver dom av ställningen på 10 års och blir den en dold tillgång.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nä, förmodligen skriver dom av ställningen på 10 års och blir den en dold tillgång.

Konstigt att inte alla byggfirmor köper in gigantiska lager med byggnadsställningar och när dom ändå passar på så borde dom köpa in stora mängder med handverktyg på en gång, det skriver man bara av och ingen behöver bekosta detta, varken företaget eller kunden.:rolleyes:

Så enkelt är det inte, kunderna får vara med och betala kalaset och bara för att någonting avskrivs så är det inte gratis för företaget att handla in en massa ställningar. Och jag är tveksam till om det är rätt att skriva av en ställning på bara 10 år.

Det har blivit vanligt att byggföretagen i sthlm hyr sina ställningar och sina elverktyg såsom klingor och skruvdragare, dom får en hyresräkning som sen kunden får betala och det blir inget tjafs mot kunden som tycker att verktyg/ställning ska ingå, samt att killarna jobbar med dom senaste verktygen och dom bästa ställningarna.

Nu ska vi inte förstöra den här tråden med ställningar, då får ju bara någon rensa upp i tråden.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Konstigt att inte alla byggfirmor köper in gigantiska lager med byggnadsställningar och när dom ändå passar på så borde dom köpa in stora mängder med handverktyg på en gång, det skriver man bara av och ingen behöver bekosta detta, varken företaget eller kunden.:rolleyes:

Så enkelt är det inte, kunderna får vara med och betala kalaset och bara för att någonting avskrivs så är det inte gratis för företaget att handla in en massa ställningar. Och jag är tveksam till om det är rätt att skriva av en ställning på bara 10 år.

Det har blivit vanligt att byggföretagen i sthlm hyr sina ställningar och sina elverktyg såsom klingor och skruvdragare, dom får en hyresräkning som sen kunden får betala och det blir inget tjafs mot kunden som tycker att verktyg/ställning ska ingå, samt att killarna jobbar med dom senaste verktygen och dom bästa ställningarna.

Nu ska vi inte förstöra den här tråden med ställningar, då får ju bara någon rensa upp i tråden.
Men snälla…
Säg ett företag, ett enda, där det inte är kunden som betalar företagets kostnader.
Vill man vrida och vända, till 110% missförstå så går det.
Men landar vi efter denna flygtur och går tillbaka till service på märkesverkstad och att som en del (som verkar jobba på dylik inrättning) tycker att vi skall vara glada att få vara med och betala för dyra verktyg dom sällan behöver. Hur ofta dom används vill jag inte spekulera i, men sällan säger förespråkarna.
Min liknelse med byggställning och ett byggbolag som bara skall använda den en enda gång, lär göra som den oberoende verkstaden och tacka nej till jobbet.
och som du tycker att dom skall döpa alla maskiner och ställningar dom ser, det förstår till och med du varför dom inte gör det.
Sen är svaret du citerar ett svar på en som i likhet med dig vill försöka missförstå med varje medel o pris.
Är ni politiker till yrket?
Förövrigt är nog inte uthyrning av märkesbundna bilverktyg så stor, inte ens i Stockholm.
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det var du som skrev felaktigheter, men nu förstår du ju själv att kunden får betala för företagets alla kostnader!

ÄNTLIGEN, som Gert skulle ha sagt!

Ut å njut av solen nu!:cool:
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det var du som skrev felaktigheter, men nu förstår du ju själv att kunden får betala för företagets alla kostnader!

ÄNTLIGEN, som Gert skulle ha sagt!

Ut å njut av solen nu!:cool:
Ja! Att kunden får betala ja!!!
Men inte dom som anlitar firman och sakerna inte används! T.ex specialverktyg vid oljebyte eller byggställning vid markterrass…

vilket dom flesta förstår, men inte alla helt uppenbart!
Hoppas du får lite solbränna du med :cool:
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är ju ganska självklart att företagets alla kostnader förr eller senare hamnar på kunderna. Man vill ju gärna tro att större företag med större lokaler på centralare adresser har många fler kunder som sen kan vara med och dela på alla dessa fasta kostnader men så verkar det inte alltid vara när man tittar på räkningen.
Extra "dyrt" kan det bli för den som bara vill ha en simpel service gjord. Den går snabbt, kräver sällan några specialverktyg, delarna finns hemma och man kan sätta vilken lärling som helst på jobbet. Tyvärr hamnar ju ändå kostnaden för allt det andra på den räkningen också.

Att en service i allmänhet är ganska simpel att göra och att nästan alla vet vad olja och filter normalt kostar på stan gör ju att det lätt sticker i ögonen på en när man ser priset på sista raden. Det är också lätt att känna sig lite skinnad när dom först verkar ta en väldigt hög timdebitering och sen ovanpå det även har ett brutalt påslag på t.ex. oljan.
Egentligen är väl dom stora märkesverkstäderna överkvalificerade för servicejobben.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
lämnar på aukt Fiat verkstad !
 
Toppen