• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service på auktoriserad Fiatverkstad hutlöst betalt. Hur gör ni?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
När jag jobbade som bilmek(länge sedan) så hade vi långa listor med punkter vi skulle gå igenom vid en service. Hade man följt den exakt hade man troligen blivit av med jobbet då det skulle ta för lång tid. Idag är bilarna också klart enklare att serva.
En stor del av pengarna går naturligtvis till dom relativt stora overheadkostnaderna man har. Fina lokaler, ordermottagare, datasystem, besökssoffa, fler specialverktyg o.s.v.
Bara att gilla läget om man har garanti att vårda annars kan man serva själv eller lämna till Kalles verstad på hörnan.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Fick anmärkning på ett rostigt oljetråg vid besiktningen varvid ett nytt beställdes på Fiat (Hedins Bil). Lämnade bilen tidigt på morgonen på avtalad tid men det ringde rätt snart och mannen på Hedin sa Vi har ett problem vi får inte in den i garaget och har ingen brygga som kan lyfta den ( En Dethleffs Xli) så vi kan inte byta tråget. Mitt svar blev. Hur har ni gjort när ni servat den då??? Va sa han har vi servat den! När jag hämtade den på eftermiddagen så var de ff generade och sa att de kom under bilen ute på gården. Idag servas bilen på en Mekonomen verkstad till en 3:e del av priset + att det ingår assistasservice 1år.
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
På Min personbil berättade mekanikern att jag borde byta skivor o belägg. Hade det varit hans bil hade han nog inte vågat åka hem med den.
Som tur var är ju det ett sånt där bra fel som lagar sig själv. Året där på utan anmärkning på besiktningen var det stötdämparna som den mekanikern inte själv skulle våga köra så länge till på.
Tror ni dom lagade sig själva dom med?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.250
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Fick offert på en service på VW verkstad, personbil. (detta var 2011)
Dom ville ha 8000+ kr för servicen.

Jag köpte oljefilter, bränslefilter och kupeluftfilter filter hos VW, och olja (8 liter) på granngården, detta gick på runt 2200 kr.
Köpte insexnycklar och en skiftnyckel på Biltema, hyrde lyftplats hos Q8. (hade inte tillgång till mina verktyg)

Det tog mig ca 45 minuter att utföra denna service, första gången jag gorde det på denna bilmodell.
VW verksadens materialkostnad bör ha varit runt:
Olja ca 25 kr litern = 200 kr
Filter ca 800 kr
Där har vi material för en tusenlapp, lägg till en halvtimmas arbete 500kr (om jag utan utbildning och på Q8 gjorde det på 45 minuter.
Totalkostnad för verksaden ca 1500, återstår vinst på 6500 kr!

Det är på denna extrema "överdebitering" bilverkstäder gör sin förtjänst.
Skall bli intressant att se vilka innovativa lösningar motorbranchen uppfinner för att säkra intäkterna när elbilar utgör majoriteten av kundunderlaget.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Oja
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
Tycker det var billigt. Du fick nog med original dela också för det priset. Var va det . Kan faktiskt vara skönt och slippa göra det själv
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Varifrån tror ni att lokalen, verktygen, alla mätinstrument, uppvärmning, skolning, lönerna till alla i kontoren kommer?
vem betalar det? Med vilka pengar?
CSN? % från HBK? Sida? Kupongförsäljningen på kollektivtrafiken? Momsen på sparris?
Nä den var klurig den...

men verktyg lokal lön hoppas jag även den oberoende verkstaden betalar för, nära på jag är personligen övertygad om att så är fallet
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
På frågan om "hur gör ni" är mitt svar:

Vi servar fortfarande (vartannat år) på auktoriserad Mercedes service som har alla sina omkostnader beträffande hyra, personal, försäkringar, toapapper, momsen på "sparris" m.m. och är mycket nöjda. Den lilla "A" service, om jag minns helt rätt, kostar oss ca 3 500:- och den stora 4 500:- (inkl. byte av allergifilter, digital-diagnoskontroll-felsökning, bromsvätskebyte...mm.) som tar ca 3 timmar med rätt utrustning och utbildning, vilket är nästan en tredjedel av vad vi betalade hemma under garanti tiden. Det som kostar däremot är att ta sig till Spanien där service utförs, men då passar vi på att stanna i 5-6 månader innan vi vänder hemåt...

Det gäller att anpassa sig var man befinner sig i livets skede. Här hemma betalar vi fortfarande vad saker kostar och så är det inte mer med det! Visst, jag skulle nog klara av att byta olja, men aldrig att testa och åtgärda bilen som en verkstad gör. Bara att gilla läget och "simma vidare"... ; )

Lite info om hur saker går till: (OBS! handlar inte om reklam!)

 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
Jag anlitar verkstäder till så lite som möjligt. För rutinservice kan stämpel i serviceboken eventuellt vara bra om det skulle bli ett maskinskadeärende hos försäkringsbolaget någon gång så därför har jag låtit verkstan göra anpassad service så länge bilen är hyfsat ny. Anpassad= ta bort alla banala kontrollpunkter som jag själv gör lätt och bättre. När bilen blir äldre gör jag rutinservicen själv. Reparationer beror på svårighetsgraden, har hittills mest gjort dem själv.

Husbilens 2-årsservice kostade 2700:- på auktoriserad FIAT verkstad, för arbete och material.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag anlitar verkstäder till så lite som möjligt. För rutinservice kan stämpel i serviceboken eventuellt vara bra om det skulle bli ett maskinskadeärende hos försäkringsbolaget någon gång så därför har jag låtit verkstan göra anpassad service så länge bilen är hyfsat ny. Anpassad= ta bort alla banala kontrollpunkter som jag själv gör lätt och bättre. När bilen blir äldre gör jag rutinservicen själv. Reparationer beror på svårighetsgraden, har hittills mest gjort dem själv.

Husbilens 2-årsservice kostade 2700:- på auktoriserad FIAT verkstad, för arbete och material.
Extremt billigt för det jobbet,6L olja+filter,kupfilter,luftfilter,dieselfilter,bromsvätska
Ingen verkstad lyckas gå runt med dom priserna,frågan är hur mycket man gjorde..
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Extremt billigt för det jobbet,6L olja+filter,kupfilter,luftfilter,dieselfilter,bromsvätska
Ingen verkstad lyckas gå runt med dom priserna,frågan är hur mycket man gjorde..
Verkstaden och jag var överens om att byte av bränsle- och luftfiltren kan anstå till nästa service eftersom körsträckan bara var 1000 mil. De är inte fundamentalister utan anpassar jobbet efter om bilarna körts lite eller mycket. Bromsvätskan byter jag själv.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Verkstaden och jag var överens om att byte av bränsle- och luftfiltren kan anstå till nästa service eftersom körsträckan bara var 1000 mil. De är inte fundamentalister utan anpassar jobbet efter om bilarna körts lite eller mycket. Bromsvätskan byter jag själv.
Ok,det förklarar priset, ett oljebyte alltså!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Enligt min handbok skall olja bytas varje år, Fiat handbok alltså läste jag.
 
Toppen