• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service på auktoriserad Fiatverkstad hutlöst betalt. Hur gör ni?

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
Dom kanske var 2st som gjorde jobbet. Du fick nog ett års garanti på jobbet och troligen
ett års assistans försäkring också. Det är många punkter på serviceprotokollet som har gåtts igenom
för att din HB skall fungera felfritt i ett år.

Problemet är ju att all info inte finns med när personer tycker att det är hutlösa/ocker/svin dyrt.
Du valde ju att lämna till denna verkstad när du bokade och fick då veta vilka kostnader det rörde sig om.
Du har ju kunnat säga nej och avstått.

Vad jag menar med 2st som gjorde jobbet är att jag kan ha en kollega som just då inte har något
jobb pga att en kund avbokat sin service tex pga sjukdom. Då kan han hjälpa mej och då går jobbet snabbare.
Jag kan även ha en praktikant som gör vissa saker. Då går det ju också snabbare.
Har det känts bättre om bilen hade blivit klar på 3timmar?

Det finns 2-kategorier av kunder. Kat1 tycker att det är dyrt. Kat2 tycker att "väntetid" är dyrt.

Det finns en del som kommer till servicen med tom spolarvätskebehållare och tycker att jag är
en idiot som fyller på 5dl för att testa alla spol/systemen och sedan tar betalt för vätskan.
Men jag tog inget betalt för själva bytet av lampor och torkarbladen.
:)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Dom kanske var 2st som gjorde jobbet. Du fick nog ett års garanti på jobbet och troligen
ett års assistans försäkring också. Det är många punkter på serviceprotokollet som har gåtts igenom
för att din HB skall fungera felfritt i ett år.

Problemet är ju att all info inte finns med när personer tycker att det är hutlösa/ocker/svin dyrt.
Du valde ju att lämna till denna verkstad när du bokade och fick då veta vilka kostnader det rörde sig om.
Du har ju kunnat säga nej och avstått.

Vad jag menar med 2st som gjorde jobbet är att jag kan ha en kollega som just då inte har något
jobb pga att en kund avbokat sin service tex pga sjukdom. Då kan han hjälpa mej och då går jobbet snabbare.
Jag kan även ha en praktikant som gör vissa saker. Då går det ju också snabbare.
Har det känts bättre om bilen hade blivit klar på 3timmar?

Det finns 2-kategorier av kunder. Kat1 tycker att det är dyrt. Kat2 tycker att "väntetid" är dyrt.

Det finns en del som kommer till servicen med tom spolarvätskebehållare och tycker att jag är
en idiot som fyller på 5dl för att testa alla spol/systemen och sedan tar betalt för vätskan.
Men jag tog inget betalt för själva bytet av lampor och torkarbladen.
:)
Garantin i ett år kan vi väl utelämna som argument, efter som den är lagstadgad och är inte dispositiv. Så vida argumentet inte var att även märkesverkstäder följer lagen.

att 2 personer gör samma jobb på 1 timma som en gör på 3 vore ju bra. Fast varenda controller på dessa företas hade undrat varför service motsvarande 1,45 bilar per mekaniker och dag ( slösas bort varje dag genom att dom skall jobba själva.

Servicepunkterna lär ju den oberoende verkstaden gå igenom den med, eftersom dom skall lämna garanti, nog ännu mer noggrant än märkesverkstaden.

kvar återstår om det skulle kunna gå en oberoende verkstad att byta torkarblad utan att det står som en punkt på räkningen eller ej.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Garantin i ett år kan vi väl utelämna som argument, efter som den är lagstadgad och är inte dispositiv.

Helt fel!

Garanti är ett frivilligt åtagande, där garntigivaren stipulerar villkoren.

Garanti får ej förväxlad med vad Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen föreskriver. Dessa är inte dispositiva.

Pålle
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Alla bilar jag köpt fabriksnya eller max 1år gamla har jag servat 1gång på auktoriserad verkstad.
Det ger ett bra tillfälle att snacka igenom bilen med mekanikern t.ex. typfel, serviceintervall och vad som ska göras när.
Och eftersom jag normalt ägt bilen ca två år när nästa service då är aktuell så är det lättare att känna efter "är detta en bil jag gillar och kommer behålla lite längre" om jag då finner frågan med ja besvarad så servar jag bilen själv efter det.
Är bilen äldre än fem år servar jag den alltid själv eftersom stämplarna i serviceboken får allt mindre värde ju längre tiden går.
Det ända man ska tänka på om man servar själv är att dokumentera vad man gjort och spara kvittona på materialet så detta kan uppvisas när du säljer bilen.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Har en känsla av att vissa verkstäder själva tycker priset är högt och därför anger att de behöver - säg - tre timmar för jobbet, men om man hänger över dem så tar det bara en timma. En del klarar detta genom att inte tillåta tillträde till verkstaden.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Helt fel!

Garanti är ett frivilligt åtagande, där garntigivaren stipulerar villkoren.

Garanti får ej förväxlad med vad Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen föreskriver. Dessa är inte dispositiva.

Pålle
Jag ber så ödmjukt om ursäkt. Men jag använde bara dom ord som skribenten i citatet använde för att försöka göra det lite enklare.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Har en känsla av att vissa verkstäder själva tycker priset är högt och därför anger att de behöver - säg - tre timmar för jobbet, men om man hänger över dem så tar det bara en timma. En del klarar detta genom att inte tillåta tillträde till verkstaden.
Undrar hur Volvo gör när kunderna är i verkstan och dom nu skall ha 2 mekaniker/bil.
Det går ju mycket saktare när en kund är med. Du skulle bara veta vad det frågas om. :)
Jag är mycket van att ha kunder med mej. Mycket ofta lämnar dom mycket positiva omdömen och
dom har fått en upplevelse som dom inte glömmer i första taget. :)
Gången efter är dom inte lika sugna på att
slösa tid på att vara på verkstan utan sitter och fikar i väntan på att bilen blir klar.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Garantin i ett år kan vi väl utelämna som argument, efter som den är lagstadgad och är inte dispositiv. Så vida argumentet inte var att även märkesverkstäder följer lagen.

att 2 personer gör samma jobb på 1 timma som en gör på 3 vore ju bra. Fast varenda controller på dessa företas hade undrat varför service motsvarande 1,45 bilar per mekaniker och dag ( slösas bort varje dag genom att dom skall jobba själva.

Servicepunkterna lär ju den oberoende verkstaden gå igenom den med, eftersom dom skall lämna garanti, nog ännu mer noggrant än märkesverkstaden.

kvar återstår om det skulle kunna gå en oberoende verkstad att byta torkarblad utan att det står som en punkt på räkningen eller ej.
Servicepunkterna skiljer en del och tyvärr till det sämre hos vissa oberoende verkstäder.
Tror du mej inte så kan du begära protokoll från dom verkstäder du väljer att nyttja och jämföra.
Dessutom görs vissa uppdateringar på märkesverkstäderna som inte oberoende verkstäder kan eller vill göra.

""Men jag tog inget betalt för själva bytet av lampor (Gäller dock ej lampor/lyktor som sitter så att extra tidskrävande jobb behövs för byte) och torkarbladen för det gör vi alltid utan kostnad."" Så skulle jag ha skrivit. Ber om ursäkt för detta.
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
är ju fördel när kunden er med i verkstaden och vi har 2mek på bilen ena meken jobbar ju ostört och den andra meken sköter kunden och hämtning av reservdelar samt sköter det administrativa jobbet samt service uppdateringarna som ska göras på bilen= bilen klar snabbare och kunden blir nöjd.
Dom service uppdateringar som ska göras på varje service fås endast på auktoriserat Volvo verkstad, då ej auktoriserade verkstäder oftast inte er beredda att investera i dom kostnaderna det medför att kunna göra dessa uppdateringar dom kan endast köpas från Volvo och kostar ganska stora summor i utrustning och abonnemangs kostnader pr. år/månad.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Servade husbilen på en auktoriserad Fiat verkstad på en liten ort i södra Sverige.
Räkning årsservice 2500 kronor. Enbart arbetskostnad. Material Olja oljefilter luftfilter och kupefilter 2165.
Totalt 4665. Besöket tog en timme. 2500 kr för arbete en timme. Snacka om ocker. Hur gör ni?
Det var billigt;),jag betalade 7645kr för 2års-service,detta är den enda service jag gör på verkstad på ny bil pga. garantier resten gör jag själv.
Alla servicepunkter/kontroll som det talas om tror jag inte ett ögonblick att det utförs,man byter filter olja mm. det är allt.
 
Senast ändrad:

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
JMP57!
Jag gillar idén med att ha en "kontorist". Man får ju dubbelt av allt. :spinny:
Man kan bolla problem mm mellan varandra men det gäller att man verkligen går bra ihop.
Tråkigt om ena gillar hiphop och den andra hårdrock. :)
Det är ju kundnöjdheten Volvo mfl mäter och ju fler nöjda kunder man har ju fler kunder har man på lång sikt.
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
Lämnade min bil på Auktoriserad FIAT verkstad för första service byte av Olja samt alla filter och byte av bromsvätska.
bilen gått 2100 mil kostnad 5995:-kr fick återkomma för byte av en styrenhet som dom hittat på servicen som hade lagt felkoder i systemet
dom ordnade detta på garantin= nöjd kund även om jag själv jobbar på original Volvo verkstad
 

jmp57

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
15898
Medlemskap
2024
JMP57!
Jag gillar idén med att ha en "kontorist". Man får ju dubbelt av allt. :spinny:
Man kan bolla problem mm mellan varandra men det gäller att man verkligen går bra ihop.
Tråkigt om ena gillar hiphop och den andra hårdrock. :)
Det är ju kundnöjdheten Volvo mfl mäter och ju fler nöjda kunder man har ju fler kunder har man på lång sikt.
Helt rätt gäller att hitta killar som jobbar bra ihop tyvärr inte alla som gillar att jobba i team.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Servicepunkterna skiljer en del och tyvärr till det sämre hos vissa oberoende verkstäder.
Tror du mej inte så kan du begära protokoll från dom verkstäder du väljer att nyttja och jämföra.
Dessutom görs vissa uppdateringar på märkesverkstäderna som inte oberoende verkstäder kan eller vill göra.

""Men jag tog inget betalt för själva bytet av lampor (Gäller dock ej lampor/lyktor som sitter så att extra tidskrävande jobb behövs för byte) och torkarbladen för det gör vi alltid utan kostnad."" Så skulle jag ha skrivit. Ber om ursäkt för detta.
Ja!
Konkroll... (inte åtgärd) av spolarvätskenivå
Kontroll... (inte åtgärd) av däcktryck... bromsbelägg... det ena o det andra...

men den oberoende verkstaden gör väl vad som behövs för are biltillverkarens krav för garantier (inte nu konsumentköplagen på servicen som det var så noga med) skall vara uppfyllda.
 
Toppen