• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Service på auktoriserad Fiatverkstad hutlöst betalt. Hur gör ni?

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Mobiltelefonen uppdateras ofta för att täppa till säkerhetshål eller för att tillföra nya funktioner/finesser, så det är inte riktigt samma situation.
Eftersom det blir alltmer internetkopplat i nyare fordon så är det nog väldigt likt, eller kanske mer som månadens fixar à la Windows. Kommer det inte regelbundna uppdaterinar blir det att köpa nytt fordon väldigt ofta. Inte roligt med ransomware i styrelektroniken...
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ingen av de auktoriserade verkstäder jag ibland - motvilligt- anlitat (Volvo, VW, FIAT) har någonsin på något sätt angivit att de tänker göra, föreslår eller har gjort uppdateringar på bilarna. Volvo och VW har båda varit 3 år eller äldre, FIAT nyare. Annars är de ju väldigt pigga på att redovisa en massa åtgärdspunkter som de påstår sig göra. Om nu detta med uppdateringarna förekommer i så stor omfattning och är så bra att man bör anlita dessa verkstäder istället för att serva själv eller hos "Roy och Roger", varför har de aldrig nämnt dem?
Jag är fortsatt skeptisk till hur ofta de sker på bilar som är lite äldre. De flesta av våra bilar är inte externt uppkopplade (än) och därmed inte utsatta för virus och annat utifrån som de behöver uppdaterat skydd mot.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ingen av de auktoriserade verkstäder jag ibland - motvilligt- anlitat (Volvo, VW, FIAT) har någonsin på något sätt angivit att de tänker göra, föreslår eller har gjort uppdateringar på bilarna. Volvo och VW har båda varit 3 år eller äldre, FIAT nyare. Annars är de ju väldigt pigga på att redovisa en massa åtgärdspunkter som de påstår sig göra. Om nu detta med uppdateringarna förekommer i så stor omfattning och är så bra att man bör anlita dessa verkstäder istället för att serva själv eller hos "Roy och Roger", varför har de aldrig nämnt dem?
Jag är fortsatt skeptisk till hur ofta de sker på bilar som är lite äldre. De flesta av våra bilar är inte externt uppkopplade (än) och därmed inte utsatta för virus och annat utifrån som de behöver uppdaterat skydd mot.
Jag har en Volvo 3 år gammal där görs uppdatering,men detta tar låång tid,bilen körs ut efter service ,står ute inom Volvos wifi och uppdateras tar normal uppåt en timme,vilket verkstan tar betalt för, min husbil (2017) fick jag meddelande från verkstan att den skulle uppdateras så den har ny mjukvara.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I det avtal vi har för HBK’s medlemmar hos FIAT Professional i Altea, har jag fått verkstan att inte fakturera oss kostnaden för uppdatering/nollställning av bilens dator, som enligt FIATS prislista för service 2020 var 58 Euro + 21% moms, totalt 70 Euros.

I FIAT-Españas prislistan står det översatt; ”uppdatering/nollställning”.


Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen