• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Senaste nytt om ”gasattack” rån i en husbil…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är född skeptiker tills ”saken” kan bevisas och har varit stark motståndare till alla historier kring ”vi har blivit gasade” och rånade, tills NU! För att göra historien kort, ska försöka berätta i korta drag vad mina grannar har råkat ut för i närheten av Lyon på hemvägen i höstas. Som vanligt, mannen vaknade mitt i natten och började yra omkring helt omtöcknad. Framdörren på den stora Hymer husbilen var öppen, passen och tomma plånböcker låg snyggt uppvikta på bordet, men mobiler, dator och alla pengar (som låg under sängen) var borta…

Polisens tekniker tog fingeravtryck och gjorde ett ”kemisk” test av luften i husbilen vilket pekade på stark närvaro av CO, kolmonoxid! Att tjuvarna lät dörren(ar) vara öppna tolkades som att deras målsättning var att råna, inte kväva husbilens ägare. Detta är något nytt för mig, alltså inga konstigheter med narkosgaser utan helt vanliga avgaser (från kanske närliggande bil som var i gång eller möjligen någon form av egna behållare). Jag blev chockad när jag hörde hela berättelsen från våra högst betrodda grannar som åkt husbil i många år. Ingen av dom är vin & sprit intresserad och är verkligen i ”mogen” ålder.

Slutsats: undvika parkeringar i närheten av Franska storstäder (detta hände i Valence). Säkra dörrar så dom inte kan öppnas från utsidan. Tjuvar är proffs och använder tydligen inga avancerade metoder då det räcker med befintliga avgaser som leder till kolmonoxidförgiftning. Man läser ofta att ”gasade” brukar ha starkt huvudvärk efteråt vilket var även i detta fallet. I och med att vi känner dessa människor och deras bakgrund sen flera år tillbaka, vi är nu helt övertygade om att dom verkligen blivit rånade genom s.k. ”gasning”.

1646152202396.png
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Undrar . . . . hur får dom in "gasen" i bilen borras det hål någonstans eller öppnas det någon lucka men då borde ju skallarmet lösa ut, eller kanske via en taklucka, har gasarna stege med sej tro, just bara funderar.

Ja du, det finns många funderingar till hur det går till. Kanske en sådan där liten luftkudde som gör att man kan få upp dörren lite och sedan föra in en slang. Uppblåsningen av kudden är ju inga problem då de har gas med sig.

@Out of bounds Detta var misskreditering för kännedom, så ser det ut ;)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja du, det finns många funderingar till hur det går till. Kanske en sådan där liten luftkudde som gör att man kan få upp dörren lite och sedan föra in en slang. Uppblåsningen av kudden är ju inga problem då de har gas med sig.

@Out of bounds Detta var misskreditering för kännedom, så ser det ut ;)
Har tar jag med hela ditt citat!
Hoppas du blir på bättre humör!
Ja din teori med kudde är väl lika god gissning som alla andra du och några kommer med.
Du missar nog att jag inte påstår att det hänt, jag säger bara att du inte vet, inte jag heller, kanske det hänt, kanske inte. Måste vara tråkigt att försöka övertyga någon som inte är emot. :) Jag bara nämner lite av bristerna i dina och några andras bevis.

Misskreditering! ???
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja du, det finns många funderingar till hur det går till. Kanske en sådan där liten luftkudde som gör att man kan få upp dörren lite och sedan föra in en slang. Uppblåsningen av kudden är ju inga problem då de har gas med sig.

@Out of bounds Detta var misskreditering för kännedom, så ser det ut ;)
Ang "kudden" som du nämner så finns det de som har en liten blära inbyggd, du håller bläran i handen och klämmer ihopa den... Precis så som sjuksköterskor gör när de tar blodtrycket (om de inte har en med elektrisk pump)
Jag köpte mina första uppblåsbara kuddar (4st) i tyskland i slutet av 1900-talet, så de har säkert funnits en länge tid nere i Europa..
Kuddarna fungerar utmärkt till att bända upp en dörr eller ett fönster i ett fordon...
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Har tar jag med hela ditt citat!
Hoppas du blir på bättre humör!
Ja din teori med kudde är väl lika god gissning som alla andra du och några kommer med.
Du missar nog att jag inte påstår att det hänt, jag säger bara att du inte vet, inte jag heller, kanske det hänt, kanske inte. Måste vara tråkigt att försöka övertyga någon som inte är emot. :) Jag bara nämner lite av bristerna i dina och några andras bevis.
Även om detta är en möjlighet, om det nu förekommer gas.
Misskreditering! ???
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har tar jag med hela ditt citat!
Hoppas du blir på bättre humör!
Ja din teori med kudde är väl lika god gissning som alla andra du och några kommer med.
Du missar nog att jag inte påstår att det hänt, jag säger bara att du inte vet, inte jag heller, kanske det hänt, kanske inte. Måste vara tråkigt att försöka övertyga någon som inte är emot. :) Jag bara nämner lite av bristerna i dina och några andras bevis.

Misskreditering! ???
Jag har inte ens försökt att bevis något och jag är på ett sjusärdeles gott humör. Misskreditering, humor, ironi du kan välja fritt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.249
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ang "kudden" som du nämner så finns det de som har en liten blära inbyggd, du håller bläran i handen och klämmer ihopa den... Precis så som sjuksköterskor gör när de tar blodtrycket (om de inte har en med elektrisk pump)
Jag köpte mina första uppblåsbara kuddar (4st) i tyskland i slutet av 1900-talet, så de har säkert funnits en länge tid nere i Europa..
Kuddarna fungerar utmärkt till att bända upp en dörr eller ett fönster i ett fordon...
Ja de är förbannat bra, funkar till det mesta, stora kan man säkra last med och även resa kullvälta lastbilar och bussar. Otroligt starka och effektiva till det som de har konstruerats för.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Okej, hur förklarar du då att i många polisrapporter i olika länder i Europa så står där att brottsoffren klagar på feber, huvudverk och torrhet i munhåla?
Äntligen någon som har tillgång till polisrapporter om förgiftning. Vidarebefordra gärna kopior till denna tråd. Jag har varit undrande över var all faktaunderlag till påståendena finns. Men nu kanske vi kan få svart på vitt.
/Tofa
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Äntligen någon som har tillgång till polisrapporter om förgiftning. Vidarebefordra gärna kopior till denna tråd. Jag har varit undrande över var all faktaunderlag till påståendena finns. Men nu kanske vi kan få svart på vitt.
/Tofa
Kopia på en polisrapport förstår t.om du att det inte går länka till kors o tvärs, eller hur.
Skribenten kan ha läst i tidningen på sina resor där journalisten i sin artikel omnämner en polisrapport.
Nu gissar jag hur skribenten fått veta det.
Men det första håller du säkert med om.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Kopia på en polisrapport förstår t.om du att det inte går länka till kors o tvärs, eller hur.
Skribenten kan ha läst i tidningen på sina resor där journalisten i sin artikel omnämner en polisrapport.
Nu gissar jag hur skribenten fått veta det.
Men det första håller du säkert med om.
Om du läser TS första inlägg så skriver han att det var hans granne som råkat ut för detta. Då finns ju en polisrapport "inom räckhåll" och skulle kunna läggas upp i tråden efter lite redaktering. Om TS så önskar, naturligtvis.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Men nu måste jag skriva av mig lite
Här har proffsen uttalat sig om narkosgas (narkosläkare/sjuksköterskor) när dom söver patienter vet dom ålder,vikt och status på patienten, om dom säger att det är svårt/omöjligt att gasa någon i en husbil så tror jag på experterna, i annat fall borde det ha förekommit dödsfall vid ev gasning, husdjur barn eller människor med olika medicinska problem. Som eventuella gärningsmän inte har en aning om.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Nä, men du är säker på att det inte går att dosera. Om allt hade varit hittepo hade denna väl inte skrivets, och framför allt inte skrivets som den är skriiven. https://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:276368/FULLTEXT01
Tack Dethleffskvalitet!
Äntligen en källa som känns hysat tillförlitlig. Jag läser ut följande från rapporten:
1. Ca 350 vägpiratsbrott gjordes under sommarhalvåret 2003 i västkustlandskapen.
2. Det är inte troligt att förövarna har använt gas enligt Statens Kriminaltekniska Laboratorium.
3. Vid två fall har det funnits misstanke om att gas använts vid brottet.
4. I inget fall har det kunnat bevisas att gas använts.
5. Många av offren uppger att de har vaknat med huvudvärk och illamående.
6. Det kan dock inte uteslutas att gas har använts vid några brott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen