• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Senaste nytt om ”gasattack” rån i en husbil…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är född skeptiker tills ”saken” kan bevisas och har varit stark motståndare till alla historier kring ”vi har blivit gasade” och rånade, tills NU! För att göra historien kort, ska försöka berätta i korta drag vad mina grannar har råkat ut för i närheten av Lyon på hemvägen i höstas. Som vanligt, mannen vaknade mitt i natten och började yra omkring helt omtöcknad. Framdörren på den stora Hymer husbilen var öppen, passen och tomma plånböcker låg snyggt uppvikta på bordet, men mobiler, dator och alla pengar (som låg under sängen) var borta…

Polisens tekniker tog fingeravtryck och gjorde ett ”kemisk” test av luften i husbilen vilket pekade på stark närvaro av CO, kolmonoxid! Att tjuvarna lät dörren(ar) vara öppna tolkades som att deras målsättning var att råna, inte kväva husbilens ägare. Detta är något nytt för mig, alltså inga konstigheter med narkosgaser utan helt vanliga avgaser (från kanske närliggande bil som var i gång eller möjligen någon form av egna behållare). Jag blev chockad när jag hörde hela berättelsen från våra högst betrodda grannar som åkt husbil i många år. Ingen av dom är vin & sprit intresserad och är verkligen i ”mogen” ålder.

Slutsats: undvika parkeringar i närheten av Franska storstäder (detta hände i Valence). Säkra dörrar så dom inte kan öppnas från utsidan. Tjuvar är proffs och använder tydligen inga avancerade metoder då det räcker med befintliga avgaser som leder till kolmonoxidförgiftning. Man läser ofta att ”gasade” brukar ha starkt huvudvärk efteråt vilket var även i detta fallet. I och med att vi känner dessa människor och deras bakgrund sen flera år tillbaka, vi är nu helt övertygade om att dom verkligen blivit rånade genom s.k. ”gasning”.

1646152202396.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Avgaser från en vanlig bil är inte troligt. En vanlig bil (bensindriven) har en katalysator som gör att avgaserna inte innehåller ofullständigt förbrända bränslerester (CO eller kolväten). Avgaser kan i smutsig atmosfär tom vara renare än den luft som sugs in till motorn.e
Nu vet jag inte hur det ser ut i Frankrike (där rånaren slog till) men om det är som jag sett i andra länder runt Medelhavet, så rullar där ganska många fordon från tiden före katalysatorn... Här i Grekland ser jag dem dagligen och oftast är det då en gammal pickup... Håller alltid andan när de kör förbi :eek: :swoon:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolmonoxid och koldioxid passerar katalysatorer, andelen varierar med hur effektivt förbränningen sker i motorn.

Att leda in avgaser i en bilkupe är ett effektivt "självmordsvapen"
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Kolmonoxid och koldioxid passerar katalysatorer, andelen varierar med hur effektivt förbränningen sker i motorn.

Att leda in avgaser i en bilkupe är ett effektivt "självmordsvapen"
Ja eller inte, katalysatorn omvandlar CO (kolmonoxid) till CO2 (koldioxid) Av CO2 så dör du iofs också, i för stor mängd men den är mest skadlig för klimatet. CO2 är dock bra för blommorna då den ingår i fotosyntesen och utan CO2 på jorden så hade det inte heller funnits något liv så som vi känner till det iaf då CO2 omvandlas av gröna växter till syre som vi inandas och sedan så andas vi ut koldioxid. Så vis naturen är när man tänker efter.

Att du sedan skulle svimma, dö av CO2 i en husbil/husvagn är föga troligt så länge ventilationen i fordonet är intakt för när du använder spisen bildas ju även då CO2. Jag har för mig att för varje hekto gasol så blir det 3 hekto CO2 om jag minns rätt.

Information om hur en katalysator fungerar.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För att det inte skall bli en onödig diskussion om "fake news" så bör vi få se den franska polisens rapport, och analysrapporten från CO-mätningen i husbilen framför allt. Innan jag ser den rapporten föredrar jag att vara skeptisk till historien och lägga den i facket för rykten.
/Tofa
Jag är lite undrande till hur de kan mäta CO halt i en bil där dörrarna varit öppna samt ventilationen fungerar. Detta torde ju vara näst intill omöjligt om man inte gör det väldigt tätt inpå. Gaser försvinner inom ett par minuter på i en så pass begränsad volym som ju en husbil är. Den är ju som jag tidigare skrivet en ganska välventilerad sak i sig själv då den ska klara att vädra ut ganska stora mängder CO2 från spis och ev gasolugn.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag är lite undrande till hur de kan mäta CO halt i en bil där dörrarna varit öppna samt ventilationen fungerar. Detta torde ju vara näst intill omöjligt om man inte gör det väldigt tätt inpå. Gaser försvinner inom ett par minuter på i en så pass begränsad volym som ju en husbil är. Den är ju som jag tidigare skrivet en ganska välventilerad sak i sig själv då den ska klara att vädra ut ganska stora mängder CO2 från spis och ev gasolugn.
Jag är väldigt undrande ( och fascinerad) hur många fantastiska saker polisens tekniker o laboratorier o vad det nu är dom har.
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Du skriver att det är omöjligt att söva, det behövs ju inte. Brottsoffren sover ju redan! Om det nu är omöjligt som du påstår, hur förklarar du då medlemmars (länk i inlägg 54) berättelser då?
Jag förklarar det med det du själv skriver. Inbrotten skedde då offren sov sin naturliga sömn.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det skulle vara bra att veta vad de drabbade gjorde innan de gick till bed. Åt och drack de kanske på någon vägkrog eller dylikt. För ett antal år sedan avslöjare tysk polis ett nätverk där en anställd på en vägkrog lade i sömnmedel i mat/dryck till utvalda kunder. Sedan var det bara för kompisar att hämta vad de ville ha.
(Och för kalenderbitarna: Nä, jag har ingen länk till källan).
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Okej, hur förklarar du då att i många polisrapporter i olika länder i Europa så står där att brottsoffren klagar på feber, huvudverk och torrhet i munhåla?
Jag är inte rätt person att förklara varför det står så i polisrapporter där människor har dessa besvär efter traumatiska upplevelser där de nyss upptäckt att någon inkräktat i deras rullande hem och dessutom blivit av med en del ägodelar och därmed saboterat deras pågående husbilsresor.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Okej, hur förklarar du då att i många polisrapporter i olika länder i Europa så står där att brottsoffren klagar på feber, huvudverk och torrhet i munhåla?
Torr i munnen är ju jag varje morgon eftersom jag snarkar men kanske ändå inget jag tänker på varje dag. Hade jag däremot haft inbrott i min husbil när jag sover så hade jag ju varit stressad (kan rendera i huvudvärk) och stress höjer normalt kroppstemperaturen då man blir lite ilsken och adrenalin utsöndras, då kanske jag även skulle tänka på att jag var torr i munnen. Jag hade inbrott i min lägenhet för många år sedan men minns än idag vilken olustkänsla jag hade för att komma hem efter det, jag hade säkert huvudvärk i en vecka och då hade jag ändå inte varit hemma när inbrottet skedde. Tillaggas ska att jag flyttade från lgh så snart jag kunde för det kändes inte som min längre.

Ett inbrott är jäkligt traumatiskt speciellt om det är i ens hem. Jag har även haft bilinbrott ett par ggr, inte riktigt samma sak då det var en stereo som försvann ena gången, stereo verktyg och glasögon en annan gång. Inte tusan mår man bra av det. Jag har även haft inbrott i buss ett par ggr och det skapar en massa stress eftersom man ska ordna för gästerna på bussen.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag är väldigt undrande ( och fascinerad) hur många fantastiska saker polisens tekniker o laboratorier o vad det nu är dom har.
Det säkraste borde ju vara blodprov på de drabbade inom max 4 timmar för att få ngn uppfattning. Javisst, polisen har många intressanta grunkor så osvuret är väl bäst, jag är ändå väldigt skeptisk.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
jag är ändå väldigt skeptisk.
Inte jag.
Bara för att jag inte är övertygad om att det används något luftburet medel, finner jag inga skäl till att påstå att det är helt omöjligt med en massa påhitt eller hur sjukvården gör eller att inga behållare är hittade eller andra mer eller kvalificerade gissningar från polisens arbetsförmåga till det fysiska måendet skulle bli lika gör så många.
Finns ingen anledning att misskreditera dom berättelser man får berättat bara för man själv inte tror på det.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.251
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Inte jag.
Bara för att jag inte är övertygad om att det används något luftburet medel, finner jag inga skäl till att påstå att det är helt omöjligt med en massa påhitt eller hur sjukvården gör eller att inga behållare är hittade eller andra mer eller kvalificerade gissningar från polisens arbetsförmåga till det fysiska måendet skulle bli lika gör så många.
Finns ingen anledning att misskreditera dom berättelser man får berättat bara för man själv inte tror på det.
Om du nu ska hålla på att citera så VÄNLIGEN ta med hela citatet! så jag slipper citera mig själv.

"Det säkraste borde ju vara blodprov på de drabbade inom max 4 timmar för att få ngn uppfattning. Javisst, polisen har många intressanta grunkor så osvuret är väl bäst, jag är ändå väldigt skeptisk." stod det från början.

Jag skriver klart och tydligt att jag inte avfärdar något men att min personliga uppfattning är att jag är skeptisk. Jag misskrediterar ingen vilket du ju gör med mig och mina funderingar.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Om du nu ska hålla på att citera så VÄNLIGEN ta med hela citatet! så jag slipper citera mig själv.

"Det säkraste borde ju vara blodprov på de drabbade inom max 4 timmar för att få ngn uppfattning. Javisst, polisen har många intressanta grunkor så osvuret är väl bäst, jag är ändå väldigt skeptisk." stod det från början.

Jag skriver klart och tydligt att jag inte avfärdar något men att min personliga uppfattning är att jag är skeptisk. Jag misskrediterar ingen vilket du ju gör med mig och mina funderingar.
Jag kan ta med hela dit citat.
Absolut. Och då i mitt svar förtydligat att det var ditt påstående om att det var delen om att du var skeptisk i hela dit inlägg jag avsåg.
Skall tänts på det, och tack för påpekandet. Skall bli bättre.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Undrar . . . . hur får dom in "gasen" i bilen borras det hål någonstans eller öppnas det någon lucka men då borde ju skallarmet lösa ut, eller kanske via en taklucka, har gasarna stege med sej tro, just bara funderar.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Undrar . . . . hur får dom in "gasen" i bilen borras det hål någonstans eller öppnas det någon lucka men då borde ju skallarmet lösa ut, eller kanske via en taklucka, har gasarna stege med sej tro, just bara funderar.
Har alla skaldkydd?
Jag är lika osäker på att alla har skalskydd (eller indraget, försåt, volym & punktskydd) som jag är på att det kan ha hänt eller ej.
Men någon bil utan detta borde det ju kunna förekomma.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen