• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Senaste nytt om ”gasattack” rån i en husbil…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är född skeptiker tills ”saken” kan bevisas och har varit stark motståndare till alla historier kring ”vi har blivit gasade” och rånade, tills NU! För att göra historien kort, ska försöka berätta i korta drag vad mina grannar har råkat ut för i närheten av Lyon på hemvägen i höstas. Som vanligt, mannen vaknade mitt i natten och började yra omkring helt omtöcknad. Framdörren på den stora Hymer husbilen var öppen, passen och tomma plånböcker låg snyggt uppvikta på bordet, men mobiler, dator och alla pengar (som låg under sängen) var borta…

Polisens tekniker tog fingeravtryck och gjorde ett ”kemisk” test av luften i husbilen vilket pekade på stark närvaro av CO, kolmonoxid! Att tjuvarna lät dörren(ar) vara öppna tolkades som att deras målsättning var att råna, inte kväva husbilens ägare. Detta är något nytt för mig, alltså inga konstigheter med narkosgaser utan helt vanliga avgaser (från kanske närliggande bil som var i gång eller möjligen någon form av egna behållare). Jag blev chockad när jag hörde hela berättelsen från våra högst betrodda grannar som åkt husbil i många år. Ingen av dom är vin & sprit intresserad och är verkligen i ”mogen” ålder.

Slutsats: undvika parkeringar i närheten av Franska storstäder (detta hände i Valence). Säkra dörrar så dom inte kan öppnas från utsidan. Tjuvar är proffs och använder tydligen inga avancerade metoder då det räcker med befintliga avgaser som leder till kolmonoxidförgiftning. Man läser ofta att ”gasade” brukar ha starkt huvudvärk efteråt vilket var även i detta fallet. I och med att vi känner dessa människor och deras bakgrund sen flera år tillbaka, vi är nu helt övertygade om att dom verkligen blivit rånade genom s.k. ”gasning”.

1646152202396.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag har skrivit i en hel del trådar både här och Facebook, och det är alltid nån kompis eller kompis kompis som blivit drabbad, aldrig någon som blivit drabbad själv och kommit med någon slags bevis, så länge inte någon polis, läkare, utredare eller någon verifierat detta, så tror jag inte på gärning, men att man kan bli rånad betvivlar jag inte alls
Ja du Lennart, vår ”kompis” är en han och hon i 75+ ålder som ligger just nu med sin husbil bara 30 meter från oss, inga vänners vänner eller fake-news spridare. Bevis ja, det är det som är så klurigt, det finns tyvärr inga papper med kemiska värden, bara utsaga av två äldre människor vad dom har blivit drabbade av och hur det har gått till. Jag såg det som min plikt att informera här på HBK om vad som har hänt, sen är det upp till var och en att göra egna bedömningar och spekulationer…
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Jag vet ärligt inte vad jag ska tro. Det är ju inte första gången man läser om sovande som enligt uppgift blivit gasade och rånade i sin husbil, och alla dessa rapporterade fall bör rimligtvis inte vara rena falsarier. Samtidigt förs det fram i mina ögon rimliga och trovärdiga argument som pekar på att gasningen i sig förefaller osannolik eller åtminstone i allra högsta grad riskfylld. A utesluter dock inte B, så frågan för mig är inte om folk blir rånade (det är jag övertygad om sker), frågan är hur det faktiskt går till.

Om vi då antar att gasning ÄR den faktiska metoden, samt att gasningen i sig ÄR mycket svår och risken för svåra skador och dödsfall betydande, då borde det rimligtvis finnas minst en historia om folk som dött eller blivit svårt skadade för varje historia om någon som blivit rånad. Vi kan sannolikt också utgå från att dödsfall bör uppmärksammas, utredas och rapporteras minst lika mycket som rån utan personskador.

Så, finns det någon som hört/läst om några gasningar med dödsfall som följd?
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag vet ärligt inte vad jag ska tro. Det är ju inte första gången man läser om sovande som enligt uppgift blivit gasade och rånade i sin husbil, och alla dessa rapporterade fall bör rimligtvis inte vara rena falsarier. Samtidigt förs det fram i mina ögon rimliga och trovärdiga argument som pekar på att gasningen i sig förefaller osannolik eller åtminstone i allra högsta grad riskfylld. A utesluter dock inte B, så frågan för mig är inte om folk blir rånade (det är jag övertygad om sker), frågan är hur det faktiskt går till.

Om vi då antar att gasning ÄR den faktiska metoden, samt att gasningen i sig ÄR mycket svår och risken för svåra skador och dödsfall betydande, då borde det rimligtvis finnas minst en historia om folk som dött eller blivit svårt skadade för varje historia om någon som blivit rånad. Vi kan sannolikt också utgå från att dödsfall bör uppmärksammas, utredas och rapporteras minst lika mycket som rån utan personskador.

Så, finns det någon som hört/läst om några gasningar med dödsfall som följd?
Inte något svar.
Men förmodligen är det med detta som med rån, inbrott, misshandel mm, en ytterst liten bråkdel av alla som händer det skrivs om.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Varför sker det inbrott i bostäder med folk sovande, utan att det skriks på GAS GAS!!!
Det kan man undra......
Inbrott i bostäder sker oftast på dagtid när dom och grannar är på dina jobb. En husbil på en rastplats är det nog få som tänker, där gör vi inbrott på dan i morgon när dom är på jobbet.
Att söva dom som bor i ett hus torde vara långt mer krävande än en husbil med tanke på så mycket större volym så många fler rum så mycket större luftombyte via ventilationen.
Så det är väl inte det minsta konstigt.
Jag vet inte om det sker gas attacker eller inte, men att avfärda det mer ”bekvämt sätt” är bara ett bekvämt sätt att säga att man inte har någon aning.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.274
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag vet inte om det sker gas attacker eller inte, men att avfärda det mer ”bekvämt sätt” är bara ett bekvämt sätt att säga att man inte har någon aning.
Japp, men så länge inte någon kan visa upp beslagtagna gasflaskor i samband med/eller en dom där gasning framgår, är min gissning på säkrare grund än din gissning.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
För att det inte skall bli en onödig diskussion om "fake news" så bör vi få se den franska polisens rapport, och analysrapporten från CO-mätningen i husbilen framför allt. Innan jag ser den rapporten föredrar jag att vara skeptisk till historien och lägga den i facket för rykten.
/Tofa
Precis samma känsla hos mig.

1. Om några prover togs som skulle kunna bevisa fakta så bör det ffa vara mätning av carboxyhemoglobin COHb hos offer för "CO gasning". Kolmonoxid binder sig fast vid hemoglobin (i röda blodkroppar) och då blir det carboxyhemoglobin. Vid cirka 10% COHb kan man tala om CO förgiftning. Normalt ligger det på 0.5 -0.8%.
2. Om problematik med avsiktliga CO gasningar skulle vara tillräckligt stora och sannolika då skulle man (statens lämpliga myndigheter) utrusta trafikpolisen eller andra slagspoliser med bärbara CO analys apparater (dessa anger även %COHb) som mäter CO i utandad luft, t.ex (piCO™ Smokerlyzer - Bedfont Scientific Ltd. - Our family, innovating health, for yours - Based in Maidstone)...
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Det vet nog ingen här.
Personligen vet jag inte hur jag skall få tag på vapen, sprängmedel, knark och en massa annat det finns gott om i samhället.
Bara försatt vissa vet betyder det väl per automatik hur dom gör.
Jag vet inte heller hur dom skimmar eller spelar in bilnycklar och var dom får tag i sakerna.
Men det är kanske skrönor det med…
Jag vet inte heller hur dom väljer ut rånoffer som dom vet har mer än en märkesklocka i hemmet

Bara nyfikenhet, var dina kunskaper om dosernas storlek kommer ifrån.
En skillnad är väl att expert och bl.a polis vet hur dom gör med kort och nycklar, all expertis jag hört/läst har inte någon verifierat gas
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag är överläkare i Anestesi och Intensivvård sen över 20 år och har sövt tusentals patienter varav alla har vaknat efter narkosen och ingen har påstått efteråt att de upplevt obehag under deras kirurgiska ingrepp. D.v.s jag vet hur oerhört viktigt det är med exakt rätt dosering för att inte skada eller t.o.m döda patienterna.
Att söva någon i en husbil med oklar boende volym med lagom dos kolmonoxid från oavsett källa är oerhört riskfyllt och enligt min bedömning omöjligt. Har man som jag, tagit hand om kolmonoxidförgiftade personer som oftast i självmordssyfte, före katalysatorertiden, kommit in till akuten med stora skador som krävt tryckkammare och långvarig intensivvård, ofta med livslånga organskador som följd, eller ändå dött, så anser jag att det är omöjlig att dosera rätt.
Hälsningar Bege Johansson
Jag håller fullständigt med Dig om det svåra med dosering (själv stod jag över 35 år på kirurgsidan av operationsbordet) :=))
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Japp, men så länge inte någon kan visa upp beslagtagna gasflaskor i samband med/eller en dom där gasning framgår, är min gissning på säkrare grund än din gissning.
Bra! Då vet vi att du endast gissar och inget annat…
Bra..,
Men det du sa nu, handlade förmodligen inte om ditt väl utvecklade resonemang om avsaknad av gasattackerna vid inbrott bostadshus gissar jag.
Jag gissar inte, jag sa klart och tydligt att jag inte har någon aning om användande av gas eller inte vid husbilsinbrott. Bostadsinbrott kan du nog läsa om på BRÅ.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
En skillnad är väl att expert och bl.a polis vet hur dom gör med kort och nycklar, all expertis jag hört/läst har inte någon verifierat gas
Jag är inte expert och bl.a polis.
Jag vet inte om det används gas eller ej.
Men som andra argumenterar att dom inte vet hur det skall gå till sa jag bara ett par andra saker som förmodligen inte kan förekomma eftersom jag inte vet hur man får tag på grejorna.
Samtidigt känner jag ingen som blivit skjuten, rånad, våldtagen, haft inbrott då det är nog bara skrönor det med.
Kanske används gas kanske inte. Jag är inte säker så dom alla förnekare är. Kanske, kanske inte
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag är inte expert och bl.a polis.
Jag vet inte om det används gas eller ej.
Men som andra argumenterar att dom inte vet hur det skall gå till sa jag bara ett par andra saker som förmodligen inte kan förekomma eftersom jag inte vet hur man får tag på grejorna.
Samtidigt känner jag ingen som blivit skjuten, rånad, våldtagen, haft inbrott då det är nog bara skrönor det med.
Kanske används gas kanske inte. Jag är inte säker så dom alla förnekare är. Kanske, kanske inte
Det tror jag inte, att det andra du nämner är skrönor, det finns ju verkliga bevis, men gasning finns bara kompisar eller nån annan som råkat ut för, jag säger inte att det aldrig har hänt men fortfarande inte ett enda belägg för det och ändå så många som drabbats
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Japp, men så länge inte någon kan visa upp beslagtagna gasflaskor i samband med/eller en dom där gasning framgår, är min gissning på säkrare grund än din gissning.
Ja! Förmodligen tänker dom som så här ”dessa behållarna är viktiga för nästa inbrott med så vi lämnar dom här”
Det kan vara gas, det kanske inte är det.
Men du bara gissar, som du själv sagt att du gör.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.890
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Polisens tekniker tog fingeravtryck och gjorde ett ”kemisk” test av luften i husbilen vilket pekade på stark närvaro av CO, kolmonoxid!

Jag undrar ifall dina grannar fick någon kopia på analysresultatet om hur höga halter man fann?
och fick de någon vård, efter denna förgiftning?

Jag tycker iallafall att din varning är bra och att det tydligen finns rånare som använder typ avgaser på sina offer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.274
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Alla, med ett undantag, Torsbobosse, gissar i denna tråd.

När alla utom den sakkunnige gissar, blir det en fråga om sannolikhet. (om man verkligen vill komma närmare sanningen, dvs)
Jag sluter mig till den ende sakkunnige i detta fall.

Gasning i husbil är bluff. (min åsikt)

Ja! Förmodligen tänker dom som så här ”dessa behållarna är viktiga för nästa inbrott med så vi lämnar dom här”
De gissar inte jag att dom gör.
Jag tror dom i så fall tänker på gasbehållarna och den i så fall nödvändiga doseringsutrustningen på samma sätt som tex skjutvapen.
Värdefulla verktyg för verksamheten.

Skjutvapen beslagtas i mängder hos kriminella, antalet beslagtagna nedsövningsutrustningar för husbilinbrott är noll.
(till någon kan motbevisa mitt påstående)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen