• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Senaste nytt om ”gasattack” rån i en husbil…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är född skeptiker tills ”saken” kan bevisas och har varit stark motståndare till alla historier kring ”vi har blivit gasade” och rånade, tills NU! För att göra historien kort, ska försöka berätta i korta drag vad mina grannar har råkat ut för i närheten av Lyon på hemvägen i höstas. Som vanligt, mannen vaknade mitt i natten och började yra omkring helt omtöcknad. Framdörren på den stora Hymer husbilen var öppen, passen och tomma plånböcker låg snyggt uppvikta på bordet, men mobiler, dator och alla pengar (som låg under sängen) var borta…

Polisens tekniker tog fingeravtryck och gjorde ett ”kemisk” test av luften i husbilen vilket pekade på stark närvaro av CO, kolmonoxid! Att tjuvarna lät dörren(ar) vara öppna tolkades som att deras målsättning var att råna, inte kväva husbilens ägare. Detta är något nytt för mig, alltså inga konstigheter med narkosgaser utan helt vanliga avgaser (från kanske närliggande bil som var i gång eller möjligen någon form av egna behållare). Jag blev chockad när jag hörde hela berättelsen från våra högst betrodda grannar som åkt husbil i många år. Ingen av dom är vin & sprit intresserad och är verkligen i ”mogen” ålder.

Slutsats: undvika parkeringar i närheten av Franska storstäder (detta hände i Valence). Säkra dörrar så dom inte kan öppnas från utsidan. Tjuvar är proffs och använder tydligen inga avancerade metoder då det räcker med befintliga avgaser som leder till kolmonoxidförgiftning. Man läser ofta att ”gasade” brukar ha starkt huvudvärk efteråt vilket var även i detta fallet. I och med att vi känner dessa människor och deras bakgrund sen flera år tillbaka, vi är nu helt övertygade om att dom verkligen blivit rånade genom s.k. ”gasning”.

1646152202396.png
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har, förutom vår ordinarie brandvarnare, även en kolmonoxid varnare ovanför min säng. Detta av ren tillfällighet genom ett ”säkerhets”-erbjudande för nå’t år sen, som vi nu är glada över…

PS. vår gasolvarmare (metan/butan) är inte inkopplad alls, den hänger bara löst vid gasoltanken. DS.
1646153178973.jpeg
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Er ikke CO-alarm vanlig i svenske bobiler? Vi har hatt flere tilfeller av dødsfall fra CO-forgiftning her i Norge, ikke pga innbrudd men av ufullstendig forbrenning av gass slik at CO bygger seg opp, og CO-alarm ligger høyt oppe (om ikke øverst) på lista over hva man må ha av alarmer. Jeg har alltid hatt CO-/propan- og røykvarsler som et minimum i mine tidligere vogner, og nå også bobilen, men den hadde allerede NX-alarm som dekker alt dette og mer.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.255
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Ja, vad som än har hänt är det en mycket tråkig historia. Vi har gas CO larm i vår bil och det löser i stort sett på allt. Vi använde "Dr,Beckmann Hygienisk kylskåpsrengöring" och larmet blev heltokigt. Ja kylen blev ren och fin, vi luftade ut den i 2-3 timmar men varnaren löste och varnade varje dag i ca 1 vecka.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Jag är född skeptiker tills ”saken” kan bevisas och har varit stark motståndare till alla historier kring ”vi har blivit gasade” och rånade, tills NU! För att göra historien kort, ska försöka berätta i korta drag vad mina grannar har råkat ut för i närheten av Lyon på hemvägen i höstas. Som vanligt, mannen vaknade mitt i natten och började yra omkring helt omtöcknad. Framdörren på den stora Hymer husbilen var öppen, passen och tomma plånböcker låg snyggt uppvikta på bordet, men mobiler, dator och alla pengar (som låg under sängen) var borta…

Polisens tekniker tog fingeravtryck och gjorde ett ”kemisk” test av luften i husbilen vilket pekade på stark närvaro av CO, kolmonoxid! Att tjuvarna lät dörren(ar) vara öppna tolkades som att deras målsättning var att råna, inte kväva husbilens ägare. Detta är något nytt för mig, alltså inga konstigheter med narkosgaser utan helt vanliga avgaser (från kanske närliggande bil som var i gång eller möjligen någon form av egna behållare). Jag blev chockad när jag hörde hela berättelsen från våra högst betrodda grannar som åkt husbil i många år. Ingen av dom är vin & sprit intresserad och är verkligen i ”mogen” ålder.

Slutsats: undvika parkeringar i närheten av Franska storstäder (detta hände i Valence). Säkra dörrar så dom inte kan öppnas från utsidan. Tjuvar är proffs och använder tydligen inga avancerade metoder då det räcker med befintliga avgaser som leder till kolmonoxidförgiftning. Man läser ofta att ”gasade” brukar ha starkt huvudvärk efteråt vilket var även i detta fallet. I och med att vi känner dessa människor och deras bakgrund sen flera år tillbaka, vi är nu helt övertygade om att dom verkligen blivit rånade genom s.k. ”gasning”.

Visa bilaga 221747
För att det inte skall bli en onödig diskussion om "fake news" så bör vi få se den franska polisens rapport, och analysrapporten från CO-mätningen i husbilen framför allt. Innan jag ser den rapporten föredrar jag att vara skeptisk till historien och lägga den i facket för rykten.
/Tofa
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Folk som är skeptiska, tillför väl inte så mycket fördom som är oroliga och söker råd och tipps.
Som skeptiker är det väl bara att låta livet gå vidare som om tråden aldrig funnits?
(Nej det var inget förbud)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag har skrivet i en del trådar i detta ämne. Det är jädrans konstigt, om man inte själv eller någon i ens närhet blir drabbad så finns inte problemet. Finns några medlemmar som skrivet vad man blivet utsatta för men dom blir bara hånade. Jag glömmer inte ditt inlägg Husbilsfamilj gasade i Frankrike men jag är glad att du skriver som du gör och erkänner och pudlar.

Gasad och rånad ?

Nedsövda och rånade på rastplats!
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Jag är född skeptiker tills ”saken” kan bevisas och har varit stark motståndare till alla historier kring ”vi har blivit gasade” och rånade, tills NU! För att göra historien kort, ska försöka berätta i korta drag vad mina grannar har råkat ut för i närheten av Lyon på hemvägen i höstas. Som vanligt, mannen vaknade mitt i natten och började yra omkring helt omtöcknad. Framdörren på den stora Hymer husbilen var öppen, passen och tomma plånböcker låg snyggt uppvikta på bordet, men mobiler, dator och alla pengar (som låg under sängen) var borta…

Polisens tekniker tog fingeravtryck och gjorde ett ”kemisk” test av luften i husbilen vilket pekade på stark närvaro av CO, kolmonoxid! Att tjuvarna lät dörren(ar) vara öppna tolkades som att deras målsättning var att råna, inte kväva husbilens ägare. Detta är något nytt för mig, alltså inga konstigheter med narkosgaser utan helt vanliga avgaser (från kanske närliggande bil som var i gång eller möjligen någon form av egna behållare). Jag blev chockad när jag hörde hela berättelsen från våra högst betrodda grannar som åkt husbil i många år. Ingen av dom är vin & sprit intresserad och är verkligen i ”mogen” ålder.

Slutsats: undvika parkeringar i närheten av Franska storstäder (detta hände i Valence). Säkra dörrar så dom inte kan öppnas från utsidan. Tjuvar är proffs och använder tydligen inga avancerade metoder då det räcker med befintliga avgaser som leder till kolmonoxidförgiftning. Man läser ofta att ”gasade” brukar ha starkt huvudvärk efteråt vilket var även i detta fallet. I och med att vi känner dessa människor och deras bakgrund sen flera år tillbaka, vi är nu helt övertygade om att dom verkligen blivit rånade genom s.k. ”gasning”.

Visa bilaga 221747
Känns det tryggt att vara en bit från " händelsernas " Centrum. eller dess närhet?
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Jag har skrivit i en hel del trådar både här och Facebook, och det är alltid nån kompis eller kompis kompis som blivit drabbad, aldrig någon som blivit drabbad själv och kommit med någon slags bevis, så länge inte någon polis, läkare, utredare eller någon verifierat detta, så tror jag inte på gärning, men att man kan bli rånad betvivlar jag inte alls
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Jag har skrivit i en hel del trådar både här och Facebook, och det är alltid nån kompis eller kompis kompis som blivit drabbad, aldrig någon som blivit drabbad själv och kommit med någon slags bevis, så länge inte någon polis, läkare, utredare eller någon verifierat detta, så tror jag inte på gärning, men att man kan bli rånad betvivlar jag inte alls
Hur gör buset när de doserar avgaserna från en bil? I stort sett alla moderna bilar är utrustade med katalysator, som troligtvis tar bort en stor del av kolmonoxiden. Kräver en stor dos tur för tjuvarna att lyckas få lagom dos som gör människorna i husbilen lagom påverkade och varken får för lite eller för mycket avgaser i sig, för mycket leder till mord och hur vet tjuven att det inte finns ett litet barn eller en äldre pensionär med hjärt/kärlsjukdom i husbilen och då lättare blir mördare istället för bara tjuvar. När jag ger anestesi med narkosapparat och narkosgas har jag tekniska hjälpmedel och kliniska undersökningar för att bestämma narkosdjupet, utan detta kan också jag lätt bli en oavsiktlig mördare.
Kort sagt buset är ute på farligt vatten om dom kopplar in en slang från en fossildriven apparat in i en husbil med avsikt att ge lagom dos så att ingen i husbilen märker när brottet begås.
Vänliga Hälsningar Torsbobosse
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Hur gör buset när de doserar avgaserna från en bil? I stort sett alla moderna bilar är utrustade med katalysator, som troligtvis tar bort en stor del av kolmonoxiden. Kräver en stor dos tur för tjuvarna att lyckas få lagom dos som gör människorna i husbilen lagom påverkade och varken får för lite eller för mycket avgaser i sig, för mycket leder till mord och hur vet tjuven att det inte finns ett litet barn eller en äldre pensionär med hjärt/kärlsjukdom i husbilen och då lättare blir mördare istället för bara tjuvar. När jag ger anestesi med narkosapparat och narkosgas har jag tekniska hjälpmedel och kliniska undersökningar för att bestämma narkosdjupet, utan detta kan också jag lätt bli en oavsiktlig mördare.
Kort sagt buset är ute på farligt vatten om dom kopplar in en slang från en fossildriven apparat in i en husbil med avsikt att ge lagom dos så att ingen i husbilen märker när brottet begås.
Vänliga Hälsningar Torsbobosse
Det vet nog ingen här.
Personligen vet jag inte hur jag skall få tag på vapen, sprängmedel, knark och en massa annat det finns gott om i samhället.
Bara försatt vissa vet betyder det väl per automatik hur dom gör.
Jag vet inte heller hur dom skimmar eller spelar in bilnycklar och var dom får tag i sakerna.
Men det är kanske skrönor det med…
Jag vet inte heller hur dom väljer ut rånoffer som dom vet har mer än en märkesklocka i hemmet

Bara nyfikenhet, var dina kunskaper om dosernas storlek kommer ifrån.
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Det vet nog ingen här.
Personligen vet jag inte hur jag skall få tag på vapen, sprängmedel, knark och en massa annat det finns gott om i samhället.
Bara försatt vissa vet betyder det väl per automatik hur dom gör.
Jag vet inte heller hur dom skimmar eller spelar in bilnycklar och var dom får tag i sakerna.
Men det är kanske skrönor det med…
Jag vet inte heller hur dom väljer ut rånoffer som dom vet har mer än en märkesklocka i hemmet

Bara nyfikenhet, var dina kunskaper om dosernas storlek kommer ifrån.
Jag är överläkare i Anestesi och Intensivvård sen över 20 år och har sövt tusentals patienter varav alla har vaknat efter narkosen och ingen har påstått efteråt att de upplevt obehag under deras kirurgiska ingrepp. D.v.s jag vet hur oerhört viktigt det är med exakt rätt dosering för att inte skada eller t.o.m döda patienterna.
Att söva någon i en husbil med oklar boende volym med lagom dos kolmonoxid från oavsett källa är oerhört riskfyllt och enligt min bedömning omöjligt. Har man som jag, tagit hand om kolmonoxidförgiftade personer som oftast i självmordssyfte, före katalysatorertiden, kommit in till akuten med stora skador som krävt tryckkammare och långvarig intensivvård, ofta med livslånga organskador som följd, eller ändå dött, så anser jag att det är omöjlig att dosera rätt.
Hälsningar Bege Johansson
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag är överläkare i Anestesi och Intensivvård sen över 20 år och har sövt tusentals patienter varav alla har vaknat efter narkosen och ingen har påstått efteråt att de upplevt obehag under deras kirurgiska ingrepp. D.v.s jag vet hur oerhört viktigt det är med exakt rätt dosering för att inte skada eller t.o.m döda patienterna.
Att söva någon i en husbil med oklar boende volym med lagom dos kolmonoxid från oavsett källa är oerhört riskfyllt och enligt min bedömning omöjligt. Har man som jag, tagit hand om kolmonoxidförgiftade personer som oftast i självmordssyfte, före katalysatorertiden, kommit in till akuten med stora skador som krävt tryckkammare och långvarig intensivvård, ofta med livslånga organskador som följd, eller ändå dött, så anser jag att det är omöjlig att dosera rätt.
Hälsningar Bege Johansson
Det är nog inte sjukhusutrustning eller med skukvårdsövervakning dom gör det.
Så inte ens 40 års erfarenhet skulle hjälpt dig här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen