• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp för bedragare!!!!

H

hianders

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Inte om man har olika banker! Då kan det ta minst en dag.

Inger
 
H

hianders

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det tar bara några sekunder att över föra pengar de är bara ett klick så har mottagaren de på sitt konto om det är seriöst!

Inte om man har olika banker, då kan det ta minst en dag!

Inger
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det tar bara några sekunder att över föra pengar de är bara ett klick så har mottagaren de på sitt konto om det är seriöst!

Alldeles riktigt om båda har samma Bank. Om inte är tranferen ca 1-2 bankdagar.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Jag gjorde detta förra veckan, köpte en bil hos en liten bilhandlare. Fick på hans kontor visa att jag lade in en betalning till hans bankgiro som skulle utföras nästa dag. Kunde om jag velat tagit bort betalningen men han litade konstigt nog på mig :)

Även bilhandlare litar på okända!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Jag köpte rätt nyligen en bil och gjorde en banköverföring till en annan bank. Det tog ett par dagar. Visst kunde jag stoppat betalningen, men jag vill inte stjäla en bil från någon. Själv litar jag på folk, men jag är inte så godtrogen att jag skulle låta någon fotografera mitt körkort, och sedan lämna regbevis och bilen - det är vad som krävs för att göra ett ägarbyte med appen.
Första gången jag testade appen tyckte jag det var ruskigt onödigt förfarande att man var tvungen att ha den gula delen av regbeviset, men det är ju rätt lätt att begripa varför!

Tycker dock likväl synd om dem som låtit sig bli lurade! Inte alla som är vana vid att göra affärer...
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

FAST???

Om jag säljer en sak till en person med en annan bank än mig via en sk. direktöverföring, så har väl inte köparen en chans att ta tillbaka sina pengar? Har han väl gjort en direktöverföring så kan väl inte den personen stoppa transaktionen!

Eller har jag fel?

Anders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Första gången jag testade appen tyckte jag det var ruskigt onödigt förfarande att man var tvungen att ha den gula delen av regbeviset, men det är ju rätt lätt att begripa varför!

Tycker dock likväl synd om dem som låtit sig bli lurade! Inte alla som är vana vid att göra affärer...

Det är väl ingen affär! Det är bedrägeri. Affär är det först när köparen mottagit varan och säljaren mottagit köpeskillingen! Så är det i min värld i alla fall.

Transportsyrelsen har här medverkat till att bedragare kan lura hederligt folk som inte känner till de senaste "affärsmetoderna"!

Jappe
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det är väl ingen affär! Det är bedrägeri. Affär är det först när köparen mottagit varan och säljaren mottagit köpeskillingen! Så är det i min värld i alla fall.

Transportsyrelsen har här medverkat till att bedragare kan lura hederligt folk som inte känner till de senaste "affärsmetoderna"!

Jappe

Man kan tycka det. Men Transportstyrelsen har inte haft uppsåtet att lura någon.
Så det faller på uppsåtet, tyvärr. Det är säljaren som brustit när han inte hanterat ägarbeviset och nycklar på ett korrekt sätt.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Man kan tycka det. Men Transportstyrelsen har inte haft uppsåtet att lura någon.
Så det faller på uppsåtet, tyvärr. Det är säljaren som brustit när han inte hanterat ägarbeviset och nycklar på ett korrekt sätt.

Det var det dummaste jag har hört sedan -47! Affären är inte fullbordad! Säljaren har inte fått några pengar och köparen har inget undertecknat kvitto på betalningen. Elektroniska fiffigheter i sammanhanget borde inte på något vis gälla i en sådan här affär! Transportstyrelsen har ett stort ansvar här! Transportstyrelsen bör betraktas som medskyldig till bedrägeri!

Har jag missat något här eller blivit galen på riktigt? Eller har världen blivit galen?

Jappe
 
L

Lacke

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Den bilhandlaren är inte seriös, tror inte att många Västeråsare handlar av honom.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det var det dummaste jag har hört sedan -47! Affären är inte fullbordad! Säljaren har inte fått några pengar och köparen har inget undertecknat kvitto på betalningen. Elektroniska fiffigheter i sammanhanget borde inte på något vis gälla i en sådan här affär! Transportstyrelsen har ett stort ansvar här! Transportstyrelsen bör betraktas som medskyldig till bedrägeri!

Har jag missat något här eller blivit galen på riktigt? Eller har världen blivit galen?

Jappe


Hej!
Tråkigt att du tyckar så. Försöker skriva vad jag menar, igen.
Transportstyrelsen kommer säkerligen inte att ta på sig något ekonomiskt ansvar.
Det är inte dom som var toaktsamma.

Jag har aldrig påstått att affären är avslutad, men ägarbytet är gjort.
Detta inebär att det antin gen blir en bedrägeri rättegång eller en civilrättslig sådan om inte brott kan styrkas.

För ett antal år sedan kunde man fylla i blanka ägarbytespapper som fans att hämta på närmaste polisstation. De är nu tack o lov borta. I stället införde man det gula ägarbeviset som är en värdehandling. Appen är bara ett annat sätt att göra ägarbytet.

Nu lät säljaren skurken fota både ägarens körkort samt ägarbeviset och dessutom ta husbilen. (om jag är rätt informerad) Man kan i stället fixa nycklar med det nya ägarbeviset hos närmaste märkesverksat och på så sätt hämta upp husbilen.

Men det du har juridiskt fel i är att Transportstyrelsen är medskyldiga.
Moraliskt kan man dock tycka det. men tvivlar starkt till att ngn skulle få dit dem.
Transportstyrelsen är utsatta för ett bedrägligt beteende. Och har INGET uppsåt i brottet.
Om man saknar uppsåt kommer man alldelse säkert inte att bli staffad.

I dagens samhälle kan man faktiskt med lite uppfinningsrikedom ställa till en jäkla oreda i någons liv. Det är inte svårt att t.ex. skriva över någons fastighet med falska köpekontrakt samt stänga el o vatten i vinterkylan.

Därfär är det viktigt att hålla koll på sina värdepapper, koder osv.
Ratsit erbjuder t.o.m en tjänst som informera en om eventuell ändringar som adressändring.

Vi får hoppas att skurken blir dömd och även att handlaren straffas på ett eller annat sätt.
Men tyvärr finns det nog inga pengar till de drabbade.

Nu blir jag nyfiken på vad det var för dumt du hörde 47:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Men det du har juridiskt fel i är att Transportstyrelsen är medskyldiga.
Moraliskt kan man dock tycka det. men tvivlar starkt till att ngn skulle få dit dem.
Transportstyrelsen är utsatta för ett bedrägligt beteende. Och har INGET uppsåt i brottet.
Om man saknar uppsåt kommer man alldelse säkert inte att bli staffad.

Vi får hoppas att skurken blir dömd och även att handlaren straffas på ett eller annat sätt.
Men tyvärr finns det nog inga pengar till de drabbade.

Nu blir jag nyfiken på vad det var för dumt du hörde 47:)

Ägarbytet har ju skett utan någon som helst handling som styrker det. Inget gåvobrev, inget köpebrev, inget kvitto, ingenting som legitimerar ägarbytet. Allt som styrker ägarbytet är en bedräglig handling via en app som Transportstyrelsen har bäddat för!

Att köparen gör ett ägarbyte innan affären är fullbordad är ett brott enligt min uppfattning. Givetvis tillhör husbilen fortfarande säljaren!

Det har gått så många år sedan -47 så jag har glömt den dumheten men den var ju inte av den här digniteten där en myndighet öppnar vägar för kriminellt intresserade personer att lura folk som inte har en aning om moderna sätt att luras via nätet!

Jappe
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det var det dummaste jag har hört sedan -47! Affären är inte fullbordad! Säljaren har inte fått några pengar och köparen har inget undertecknat kvitto på betalningen. Elektroniska fiffigheter i sammanhanget borde inte på något vis gälla i en sådan här affär! Transportstyrelsen har ett stort ansvar här! Transportstyrelsen bör betraktas som medskyldig till bedrägeri!

Har jag missat något här eller blivit galen på riktigt? Eller har världen blivit galen?

Jappe

Jag är rädd för att EPersson har rätt. Att affären inte skall vara fullbordad bara för att pengarna inte har betalats ut stämmer inte. Egentligen behövs det inte några skrivna handlingar för att ett föremål, som en husbil, skall kunna byta ägare. Det är endast vid fastighetsaffären som skrivna dokument krävs. Köparen (lurendrejaren) kan hävda att de varit överens att skriva över husbilen på honom och så står ord mot ord. Det som kvarstår för köparen är en skuld till säljaren, som denne får försöka att få reglerad. Det är inte brottsligt att ha en skuld till någon. Det kan därför bli svårt för säljaren att bevisa att köparen vilselett honom och haft uppsåt att lura av honom husbilen.

Johan K.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Transportstyrelsen har medverkat till en App, som utgör underlag för bedrägeri. Jag anser att dom omedelbart tar bort denna möjlighet.
Bilaffärer, husaffärer skall genomföras med skriftliga avtal. Jag tror att Transportstyrelsen ligger risigt till och det inte är sanktionerat högre upp i hiarkin.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det är alltså fritt fram för buset att göra ägarbyten via en app i fortsättningen. Allt som krävs för att ta exempelvis en bil ifrån någon är att fotografera dennes bilregistreringsbevis och körkort under hot, göra ägarbyte via Transportstyrelsens fantastiska app och så är affären klar!

Var har Transportstyrelsen hittat den generaldirektören?

Giv mig styrka!

Jappe
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Ägarbytet har ju skett utan någon som helst handling som styrker det. Inget gåvobrev, inget köpebrev, inget kvitto, ingenting som legitimerar ägarbytet. Allt som styrker ägarbytet är en bedräglig handling via en app som Transportstyrelsen har bäddat för!

Att köparen gör ett ägarbyte innan affären är fullbordad är ett brott enligt min uppfattning. Givetvis tillhör husbilen fortfarande säljaren!

Det har gått så många år sedan -47 så jag har glömt den dumheten men den var ju inte av den här digniteten där en myndighet öppnar vägar för kriminellt intresserade personer att lura folk som inte har en aning om moderna sätt att luras via nätet!

Jappe


Det är här du har fel!
Ägarbytet är styrkt med:
1: Koden från ägarbeviset
2: Körkortsnummer samt utfärdande datum
En form av digital namnteckning.

Ingen av dessa uppgifter är allmänhandling.
Det ÄR ett bedrägeri precis som om man skulle förfalskat en namnteckning på ägarbytes pappret.

Jag säger INTE att appen är ok eller att förfarandet vid ägarbyten är tillräckligt säkert.
Men det finns enkla sätt att skydda sig och det är att INTE släppa ifrån sig värdehandlingar, så som KK, ägarbevis o nycklar utan att få pengar.

Men hur många skulle låta någon fota sitt Visakort, fram och baksida samt legget?


Ditt senaste inlägg:

"Det är alltså fritt fram för buset att göra ägarbyten via en app i fortsättningen. Allt som krävs för att ta exempelvis en bil ifrån någon är att fotografera dennes bilregistreringsbevis och körkort under hot, göra ägarbyte via Transportstyrelsens fantastiska app och så är affären klar!"


Under hot kan du väl lika gärna skicka in pappret??? Eller råna en bank.
I mina ögon haltar väl den jämförelsen betänkligt:)

Det kanske var bättre förr , då kunde man lynchat packet!

Med vänlig hälsning/Erik
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

OK. Problemet i den aktuella "affären" är att det tycks vara väldigt svårt att få någon sorts återgång av affären trots att syftet från köparens sida uppenbarligen var att lura säljaren! Dessutom borde suspekta affärer gjorda "i god tro" verkligen granskas och kanske föranleda lagändringar. Begreppet "god tro" är synnerligen flexibelt och borde ersättas med ett tydligare begrepp. Nu kan bilhandlaren gotta sig åt sina "affärer" utan att någon instans kan komma åt honom. Bilen har blivit hans på grund av justitiedepartementets slarv och inkompetens (ointresse)!

Hederlighet håller på att bli synonymt med dumhet! Ska den utvecklingen fortsätta så kanske det är lika bra att välja "den breda vägen".

Gamla honnörsord har tappat klangen på något sätt! Girigheten känner inga gränser idag och myndigheterna hänger gärna med i dansen!

Jappe
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Enda chansen att få betalt är nog att be "H. E." om hjälp.:(
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Förstår inte varför man försvarar Transportstyrelsens medverkan till kriminalitet?
Det är väl alldeles uppenbart att de med sin app äventyrar rättssäkerheten på det grövsta!
Den som är intresserat av att köpa mitt fordon har rätt att kräva av mig att jag legitimerar mig, vilket jag nästan dagligen gör med mitt körkort och att jag dessutom kan uppvisa den handlingen som styrkar att jag är fordonsägare.
Att sedan kopiera/fotografera dessa handlingar kan göras enkelt med dagens teknik även utan att någon märker det. Med dessa kopior på handlingarna kan mitt fordon, med hjälp av Transportstyrelsens fantastiske app, byta ägare utan att jag har skrivit en bokstav och utan att jag har kommit överens om något med presumtiva köparen. Kopior av viktiga handlingar har dessutom bara juridiskt giltighet om de är vidimerade av minst två personers namnteckningar. Trodde jag!?!
Hele det aktuella bedrägeriet är häpnadsväckande!
Okunniga byråkrater på samhällets verk förstår inte att det fortfarande finns många människor som inte förstår sig på den moderna tekniken och dessa ”stackare” blir då betraktade som naiva och godtrogna. ”Skyll dig själv!”
Detta är skamligt! Lika skamligt är det att försvara det inkompetenta beteende hos våra myndigheter.
Jag håller helt med Jappe! Vad är det för galen värld vi lever i där våra myndigheter ger tillfälle och/eller uppmanar till brott?
Julian
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det här uttrycket passar bra till den här "affären":

"Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!"

"Huvuden borde rulla" lite oftare i vissa led!

Jappe
 
Toppen