• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp för bedragare!!!!

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Som skrivet i en annan tråd Sverige Tyvarnas paradis.:mad:
Så pogrammet och blev väldigt ledsen för hur det äldre paret blivit lurade på ca 500.000 kr
Verkade som att det fanns ett system i detta då denne bedragare gjort tiotals affärer med den "seriösa bilhandlaren" som inte ens kunde visa lite empati för att han köpt "tyvgods" för det var det ju moraliskt sett men tyvärr inte juridiskt som det verkar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Har aldrig förstått hur man kan lämna ifrån sig sitt fordon utan att ha fått några pengar överhuvudtaget. Varför ha så bråttom? Om nu en köpare ska sätta in pengar på ens konto så tar det högst en arbetsdag innan man har de på kontot. Så varför inte vänta på pengarna och sen släppa bilen :confused:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Tyvärr är det så att dessa bedragare är i regel väldigt förtroendeingivande de lever på att dupera folk och tyvärr så är väl vi svenskar i regel allt för blåögda i vart fall den generation som detta par tillhörde.

Du har precis rätt, det finns ingen som helst anledning att lämmna något utan att pengarna finns på kontot.

En kamarat till min son sålde sin fina BMW 250.000 klassen. Han såg på när köparen förde över summan från sitt konto till hans som sedan fick kvitto och bil.

Saken var bara den att de hade olika banker och då tar som du skriver transaktionen en till två dagar.
När inga pengar kommit in på säljaren konto efter 2 dagar kontaktade han banken. Nej det fanns ingen insättning från banken XX. Men väl en återkallad överföring.

Game over och han var helblåst.:wideeyed:
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Jo det är alltid lätt att vara efterklok.
Det som gäller med internet bank är att man tittar på sitt eget konto:)
Om man är osäker låter affären ske på banken.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

För mig är detta fullständigt sanslöst!

Transportstyrelsen borde ta hela ansvaret för det som har hänt! I stället lägger man till ett par meningar i appen!

ägarbyte.JPG

Är inte köparen skyldig till uppsåtligt bedrägeri så är jag Napoleon!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Bilhandlaren gör mig riktigt upprörd. Visst är bilens hans. Men måste man uppträda så oförskämt. 50 åringen hade sålt flera bilar till honom så säljaren borde fattat kan jag tycka.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Bilhandlaren gör mig riktigt upprörd. Visst är bilens hans. Men måste man uppträda så oförskämt. 50 åringen hade sålt flera bilar till honom så säljaren borde fattat kan jag tycka.

Nu ska man ju inte döma efter utseende men nog såg han mer ut som en hästhandlare ?? :twitcy:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det var ju dessutom inte säljaren som använde den omnämnda appen..
Han kanske inte ens kände till den.

Ett foto av ett körkort och regbeviset skall väll knappast kunna anses vara ett giltigt köpekontrakt.. eller?

Det finns ju inga signaturer någonstans, således är det ju Transportstyrelsen som har hela ansvaret gällande ägarbytet, då de brustit i sin kontroll av upprättat köpekontrakt. Även bilhandlaren har ju numera undersökningsplikt gällande det han köper. Således är det minsta man kan kräva av honom att han kontaktar tidigare ägare för att fråga om köpet gått korrekt till. Även att den nya ägaren endast ägt fordonet en kort tid torde väcka en del frågetecken.

I min värld så går köpet tillbaka och handlaren är den som förlorar på affären då han brustit i sin undersökningsplikt. Annars skulle jag anlita några övertygande individer att tala han och mellanhanden tilrätta, om det var jag som råkat ut för detta... Jävla banditer som sätter sådant här i system.


Freddy
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

I denna affär finns det säkert inte något giltigt kontrakt. Transportstyrelsen kontrollera aldrig vare sig kontrakt eller namnteckningar. I detta bedrägeri kommer eventuellt skojaren att bli dömd men det hjälper föga då han inte har några tillgångar och "handlaren" köpt i god tro dvs har ett kvitto på rätt summa!

Appen är inte boven, den är säker om man hanterar det gula reggbeviset som en värdehandling.
Felet folk gör är att dom låter köparen ta godset i besittning utan att ha pengar på kontot.

Förr gick det ju till och med att köra med blanka ägarbytespapper dvs jag kunde trolla över vilken bil jag ville på vem som helst i registret men inte fysiskt.

Felet är att folk är godtrogna, man skulle aldrig låna ut en tjuga till någon på stan men en husbil för en halvmiljon låter man rulla iväg:wub:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Se upp för bedragare!!!!

En mycket intressant och upplysande fråga: Hur mycket betalade bilhandlaren för bilen?
:cool:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

En mycket intressant och upplysande fråga: Hur mycket betalade bilhandlaren för bilen?
:cool:

Ja faktiskt. Köper man en vara till ett pris som man vet är långt under varans värde och det uppdagas att detta är stöldgods blir det nog svårt att försvara sig i rätten mot anklagelsen Häleri.

Så din fråga är verkligen relevant.
En Bilhandlare får väl anses ha god kännedom om bilars värde på marknaden och misstänka fuffens om någon vill sälja en bil långt under marknadsvärdet.

Vilket kanske är troligt i detta fall, men det vet vi ju inte, om inte någon Polis eller Åklagare vill ta tag i detta men det kanske är för mycket begärt.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det kanske är så att de är släkt. (Säljare och handlaren).
Jag skulle nog inte köpa någon bil av denne säljare, som TV reportern talade med. Han ingav inget förtroende alls.
Sen är det alldeles uppåt väggarna att det skall gå så enkelt att byta ägare.
Ibland har man verkligen tänkt till på myndigheten.

(Det kanske är bäst att täcka över nummerskyltarna innan man får ett papper om att någon annan äger husbilen).

Ha en bra dag och håll i grejerna!
Snart, snart är det dags för resandelivet igen.

 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Hej
Förra veckan så annonserade vi ut våran Skoda Octavia VRS, som vi har haft mycket bruksglädje av i många år.
Det har varit en bra bil med låga ägandekostnader, men nu så började allt hopa sig.
Alla däcken var slut, nåt tjafs med motorelektroniken, lite plåtskador här å där.
Ja ni vet säkert hur en "bruksis" ser ut efter 10 års tjänst.

Nå, jag räknade ut vad det skulle kosta för att få den i ett hyfsat skick igen och kalkylen visade då att den skulle komma upp i ett pris som var absolut max av vad liknande bilar kostar på blocket så ............
Ett lågt pris och en absolut ärlig redogörelse över kända fel å brister skrevs in i annonsen.

Sen började det ringa:rolleyes:
Det var prutningar, byte mot mattor, tavlor samt en massa konstighet som att jag kommer med mina kompisar och hämtar bilen och prutar bilen då!!!

Efter säkert ett tjugotal hel eller halvkonstiga samtal så ringde en kille från Arvika och pratade Värmländska;).

Jag sa: Du får köpa bilen för jag tar bort annonsen NU..........
Så blev det och allt gick som det skulle.

Skall man sälja något idag så får man tydligen vara helskärpt :mad:!

Anders
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Gjorde ett ägarbyte med appen i kväll och den är säker. man måste ha tillgång till säljaren KK och det gula reggbeviset.

Så gör man rätt och inte ger säljaren sådant den inte skall ha innan pengarna finns hos säljaren är det säkert.

Men godtrogna kommer det alltid att finnas och det är trist när någon blir drabbad.

En gissning är att Nuvarande ägaren köpt denna bil för max 200k och fått ett kvitto på drygt det dubbla av bedragaren. Då har han redan där fått en bra vinst i bokföringen.
Sedan säljer han den för 100k och gör där en vit vinst.

Tyvärr finns det bara en förlorare i denna affär...Detta ska sedan utredas av en trött ordningsspolis som blivit utredare....:mad:
Det kommer på sin höjd leda till ett par månader på anstalt för bedragaren...och inga pengar för offret.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Ärdet inte märkligt hur många "kompisar" man plötsligt får när man annonserar ut något på Blocket:)

Mitt standarsvar är. Vi är inte kompisar, jag har en vara att sälja priset står i annonsen.
Sista priset "kompis" är det som står i annonsen:)
 
Senast redigerad av en moderator:
H

Heddan

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det tar bara några sekunder att över föra pengar de är bara ett klick så har mottagaren de på sitt konto om det är seriöst!
 
Toppen