• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Se upp för bedragare!!!!

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Julian & Stina
Det absloluta bästa inlägget på denna tråd hitills.:music-icon:

Varför skall allt kunna göras digitalt? När det gäller så viktiga saker som fordonsöverlåtelser och även fastghetsbyten så borde det vara vattentäta papper som gäller.

Någon påstod på denna tråd att det inte går att fuska till sig en fastighet (hus).
Jodå mina kära vänner det har hänt ett flertal gånger att hus blivit "kapade".
Ansvarig myndighet för detta gör ingen som helst bakgrundskontroll av äkten av överlåtelsen.

Så se upp en dag kan ditt hus kanske inte vara ditt hus:wideeyed:

Enklast är nog ända att "skita i" att använda sig av dessa moderniter som den digitala världen när det gäller affärer i storleken över 100 KR:rolleyes:

Gör som förr, använd snigelposten, ha inte så förbenat brottom, kan inte köparen vänta ett par dagar så är det något som inte stämmer tror jag:rolleyes:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Jag lyder ju bara order, säger många
jag har väl ingen talan, säger många
jag kan väl inget ändra, säger många
men det är klart, när jag verkligen tänker
så är det ju ofta för politikers ränker
som jag mitt sanna ego sänker

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

.....
Bilaffärer, husaffärer skall genomföras med skriftliga avtal.........

Bilar är lös egendom. Hus är fast egendom. Det är bara fast egendom som kräver skriftliga, bevittnade avtal (köp skifte eller gåva skola skriftligen ske med tvägge manna vittnen, och de villkor däri sättas, varå samma köp, skifte eller gåva sig grunda...... - om jag minns gamla jordabalk §1:1 rätt från juridisk översiktskurs anno dazumal).

Muntliga avtal om lös egendom gäller i lika hög grad som skriftliga. Problemet är att muntliga avtal är svåra att bevisa vid tvist (om man inte kan producera trovärdiga vittnen som vittnar till ens fördel i det aktuella fallet).
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Min husbil är numera fast egendom! Den startade inte i morse. För att inte störa denna tråd i onödan så startar jag en en ny tråd: Bilen startar inte!

Jappe
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Om man vill slippa risken för att bli offer för en App baserat ägarbyte kan man enkelt klottra över den lilla fyrkanten som är koden. Annars duger det att visa det blåa för spekulanter.

Kanske vore det bättre om appen istället knöts till hemsidan med E-legitimation.
Tycker faktiskt att appen i grunden är bra! Som köpare kan jag direkt se att ägarbytet blir av. Samt ställa av o på bilar enkelt.


Men E-legitimation vore önskvärt.

Tyvärr ligger de kriminella ofta steget före.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Jag tycker oxå att Appen är bra, smidigt i många fall. Angående bedrägerier är väl detta inget nytt, istället för att förfalska en namnteckning som gjordes förr så används nu en App, men ser inte att nån skällt efter kulspetspennor trots alla förfalskade namnteckningar de gjort. Det är ju tom lit krångligare via Appen än det var tidigare...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se upp för bedragare!!!!

URKUNDSFÖRFALSKNING var ett brott som bestraffades hårt tidigare!

Dagens motsvarighet i elektronikvärlden behandlas på ett helt annat sätt trots att det samma brott! Varför?

(Generationsfråga? Pensionärer ska skinnflås in på bara kroppen säger somliga som försöker betala sina räkningar utan dator, o.s.v., o.s.v.!)

Jappe (arg som xxx) Vi byggde Sverige, kanske inte just jag men alla de andra!
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det handlar inte om dig, mig eller många andra som skriver här på detta forum eller lever vårt andra liv på olika forum. Vi klarar oss nog! Vi har ju dator, padda, smartfon, appar och koder för allt och E-leg.:)
Det handlar om alla människorna som inte har en padda eller smartphone och som ser ut som ett frågetecken när det pratas om appar. Människor för vilka teknikutvecklingen gått alldeles för fort, människor som inte har en aning om vad den lilla fyrkantskoden är till för. Människor som är stolta över sin namnteckning och/eller ett handslag som bekräftar en överenskommelse.
Alla har inte ens E-legitimation, vad skall man med det till när de kanske inte ens har en dator?
Skall alla dessa naiva och godtrogna, omyndig förklaras för att de inte kan ta till sig ny teknik? I deras värld kanske bara finns ett sätt att överlåta ett fordon; några kryss på ett formulär, namnteckning, frimärke och brevlådan. Så som vi alla gjorde för bara ett tiotal år sedan.
Det är de människorna som blir lurade med hjälp av några nyutbildade teknikglada tjänstemän på våra myndigheter som hittar på käcka appar.
Dessa lyckliga människor är betydligt fler än vi tror!
Sedan är det väl självklart så att även kriminella kan tömma brevlådor, eller komma över fordonshandlingar vid inbrott men då lyfts brottet till en annan nivå.
Här handlar det om en myndighet som hittar på nya och osäkra system.
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det er og et problem med å bruke e-leg i en app.
Om en ser på bankenes app så bruker de ikke e-leg, men den mye mindre sikre telefonkoden - bare en pin-kode uten ekstra verifisering, evt. med en sms for "kontroll" at det benyttes rett telefon for overføringen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Hur är det i Sverige när paket-post levererar paket på bostaden, som kräver signatur av mottagaren, eller du själv frågar efter brev på vägen.
?
I Danmark syns "signatur" inte godkännas på padda mer - nu foto på leverans.
Brev skall levereras till brevlådan - även om du (en person) står bredvid brevlådan.
Fair - när brevet inte tillhandahålls genom bostad dörren.

Tillgång till bankkonton, offentlig sevice, skatter, etc. med en gemenskapen inloggning krävde NEM ID - det verkar fungera bra - men lite mer knepigt.

Moral och etik var tidigare en nödvändighet i små samhällen - tyvärr verkar försvinna med globaliseringen och internet.
Alla framsteg har också små eller stora nackdelar, som måste ändras.
 
Senast redigerad av en moderator:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Håller med Jappe om att appen gör det väldigt lätt att utföra ett ägarbyte och på så sätt har dom givetvis underlättar för bedragare att utföra detta brott.
Vid normalt ägarbyte skall ju det gula beviset postas till transportstyrelsen men då behöver å andra sidan inte köparen legitimera sig. Appen är ju bra för oss husbilsägare som snabbt både vill ställa på och ställa av bilen. Det berättas ju om att det var någon som körde iväg med bilen och hade glömt att ställa på den och då var appen guld värd.
Ett lätt sätt att fixa detta problem är ju att antingen ta bort möjligheten att utföra ägarbyte på den. Det är ju inte en åtgärd som görs så ofta eller är bråttom. Man kan också införa kravet på E-legitimation om just denna åtgärd skall göras från appen. Den är ju ändå i det hela väldigt bra.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Det borde vara en spärr så att två ägarbyten efter varandra inte kan ske utan att det gått en viss tidsperiod. Det borde gälla flera föremål än bara bilar och hus.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Där har du en poäng, då skulle den drabbade hinna stöldanmäla fordonet och på så sätt få det spärrat.

Möjligen att detta ställer till problem för någon, men det kan inte vara så många.

Det bästa vore annars att blocka ägarbyte och att de som vill använda ägarbyte i appen gör väljer den metoden tidigare via nätet. Som sagt tidigare i tråden fins det antagligen många som är både okunniga o godtrogna. Så ett aktivt val om man vill ha möjligheten att använda ägarbyute på sitt fordon via app.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Blockering av ägarbyte skulle kunna göras enkelt genom att man t.ex. får en förfrågan om ägarbytet ska verkställas. Det skulle kunna ske till tidigare angiven epostadress, via vanlig post eller per telefon till tidigare registrerat telefonnummer.
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Min husbil är numera fast egendom! Den startade inte i morse. För att inte störa denna tråd i onödan så startar jag en en ny tråd: Bilen startar inte!

Jappe

Jappe min trädobroder du har Humor. Tack för ditt inlägg:):)
Sådana behöv på detta forum. Det säg att ett skratt förlänger livet, om så är fallet så får jag nog leva 10 år på övertid på grund av ditt inlägg:music-icon:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Se upp för bedragare!!!!

Lite färsk info från banken.
Överföring av pengar sker omedelbart om det är före 15:00 på en bankdag, annars tar det till nästa dag. då går det att återkalla en överföring.
Swisch går alltid direkt oavsett tid på dygnet eller dag.
Max belopp på swisch är 150000 om man ställt in det i hembanken.

Jag kollade detta nyligen vid försäljning av lite grejer.
 
Toppen