• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Scania Deltaplan K 113

F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Ser ut att bli riktigt bra det där.
Kan inte annat än bli imponerad över att du ger dig på en golv sänkning lägg gärna ut fler bilder på den operationen.

Inte för att verka nitisk men varför skulle det vara en utmaning?
Som jag ser det så är det ju bara att flytta ner det så det hamnar i samma nivå... Balkarna finns ju redan som det syns på bilderna. Golvet i sig är väll inte bärande?

Säg gärna till om jag missat något i tankeverksamheten, det är ju lätt att man gör det.:confused:
 
F

F.d. 50338

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Ok, så här ser det ut i dagsläget. Skall sänka golvet i främre delen nu, där bak behövs det inte då det kommer komma sängar där... Skickar med en plan på hur det skall se ut också :)
Härligt med bilder, den bussen tror jag att jag har sett på blocket, kan det vara så?? :)
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

4 kants rören på bilden bär upp golvet till bagaget den grova balkarna som bildar mittgången är själva ramen som bär upp hela bussen dessa går därför inte bara att ta bort. Du måste ersätta dessa med nya innan du tar bort de befintliga annars har du en stor blå bannan.
Golvsänkning är ingen liten operation och med tanke på vilka vikter det är frågan om så bör man vara väldigt säker på vad man gör.
Hoppas jag inte grusat dina planer Med vänlig hälsning, Marcus.
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Här kommer en bild på ett scania chassie innan det skickas till karosören så får du en upfattning om vad jag menar.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    220,3 KB · Visningar: 23
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Nä, men som du ser på ena bilden så finns ju balarna som mittgången går på tvärs hela bussen. Om du ser där det är upphöjt, det är ju där stolarna sitter, min plan är att bara lägga upp nya balkar så det blir samma som i mittgången. För där golvet är upphöjt nu finns ju inga balkar. Så lägger man golvet på det.

Då blir det ju i stort sett samma som nu fast sidorna åker ner till samma nivå som mittgången...e du med?
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Jo jag är med men golvet i mittgången ligger ju i mellan rambalkarna rödmarkerad som är längstgående det är dessa som utgör sidorna i mittgången.
upphöjnadens golv villar på rambalken in mot mittgången samt i fackverket i kaross sidorna.
 

Bilagor

  • IMAG0424.jpg
    IMAG0424.jpg
    351,7 KB · Visningar: 8
Senast redigerad av en moderator:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Brukar vara betydligt enklare att höja golvet i mittgången, men det förutsätter ju att man har takhöjd till det!
Angående mittgångens sidor; är det bara plåt på sidorna eller är det tjockare gods?
 
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Brukar vara betydligt enklare att höja golvet i mittgången, men det förutsätter ju att man har takhöjd till det!
Angående mittgångens sidor; är det bara plåt på sidorna eller är det tjockare gods?

Det är bara plåt på sidorna i mittgången.
 
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Själva rambalkarna som utgör botten på mittengången är nog inte så smart att ta bort, men plåten som utgör sidorna BORDE väl inte vara bärande? Vad säger du overlander?

Det är precis så jag har resonerat också...

Overlander?
 
F

F.d. 23548

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Det är möjligt att dessa går att ta bort.
Men det lär nog märkas när man börjar kapa i golvet.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Det är möjligt att dessa går att ta bort.
Men det lär nog märkas när man börjar kapa i golvet.

Men om man låter balkarna vara kvar i botten och bara kapar tunnplåten på sidorna, den kan väl inte ha nån direkt bärande verkan? Sedan kan man ju koplettera med andra balkar för att komma upp i samma höjd som mittenbalkarna, de lär ju stärka mer än plåten?

Well, jag är ingen konstruktör och kan inte presentera några hållfasthetsberäkningar - detta är bara mina egna spekulationer baserat på ovanstående bild...
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Scania Deltaplan K 113

Har inte tittat på sånt här irl.
Men sidoplåtarna kan ha en viss bärande funktion, de är rätt så starka i lodräta påfrestningar som de är placerade nu. Jag skulle fundera på att sätta dom på undersidan av rambalken, med lite förlängning så att det skarvar över vid kapstället.

Grunden för mina tankar är från lastbilar där ramen behöver en hjälpram för att klara påfrestningar och få en vridstyvhet.

Jag vet absolut inte, men en synpunkt.
 
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Så här långt kom jag nu i helgen, Beräknar att vara klar inom några veckor. Ska bli roligt att träffa andra bussvänner i sommar :)
 

Bilagor

  • 130511_1.JPG
    130511_1.JPG
    2,4 MB · Visningar: 6
  • 130511_2.JPG
    130511_2.JPG
    2,5 MB · Visningar: 9
  • Byggplan1_2.jpg
    Byggplan1_2.jpg
    121,6 KB · Visningar: 4
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Snyggt med google sketh up..
Hoppas att min buss träffar din buss i framtiden ..
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Skulle inte ni vara klara till påsk...?
de blir mer jobb än man tror....:swoon:

kämpa på de blir nog bra till slut :twitcy:
ps.- vad är det för hund? Har en liknande-
blandning av Labrador & Goldenretriver han heter Bamse ds.:cool:
 
Senast redigerad av en moderator:

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Scania Deltaplan K 113

Gav du upp planerna på plant golv?
 
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Det är en långhårig Schäfer som heter Pepsi.
Jag hade inte börjat med den vid Påsk. Jag har haft lite restriktioner från regeringen om saker som skall vara klart hemma innan bussen påbörjas... Men ett par helger till så skall det nog ta form :)
 
Toppen