• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Scania Deltaplan K 113

O

Osten

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Hur har du tänkt bygga den?
Kul med fler bussbyggen.
 
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Börjar vi framifrån så blir det matplats/åkplats för 6pers. Sedan blir det kök och efter det kommer det ett "vardagsrum" med bäddsoffa och fotöljer. Vidare efter det blir det Toa. Efter toan så kommer det 2st våningsängar på vadera sidorna och sedan vårat sovrum med dubbelsäng....
 
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Jag undrar över om det är någon som har tips på hur man bäst skärmar av startbatterierna från förbrukningsbatterierna. Jag har ritat upp ett förslag själv men jag har svårt att hitta en sådan kontaktor som jag behöver...skall klara en belastning på ca 100A och ha en spole på 24V... Tips någon??
 

JanB

HBK Medlem
Inlägg
406
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2024
Sv: Scania Deltaplan K 113

Börjar vi framifrån så blir det matplats/åkplats för 6pers. Sedan blir det kök och efter det kommer det ett "vardagsrum" med bäddsoffa och fotöljer. Vidare efter det blir det Toa. Efter toan så kommer det 2st våningsängar på vadera sidorna och sedan vårat sovrum med dubbelsäng....
hmmm, låter som bussen är lite längre än 12meters
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Jag har samma problem som du, det duger inte med varken skiljerelé eller annat, för jag kan tänka mig at du har 24v till bilens funktioner och vill ha 12v till bodelen.

Det enklaste i detta fallet är att sätta en generator till som laddar 12V
Detta kan du även koppla in Radio GPS back kamera och al annan 12V utrustning.

Du kan säkert hitta engenarator på någon bilskrot och sätta fast till någon rem i motorn. Försök att ungefär få rätt varvtal.

Kul med fler bussbygen Garanterar dig att du får lite att syssla med den närmaste tiden, men som kompensation får du en riktigt bra husbuss.
 
F

F.d. 1757

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Jag har samma problem som du, det duger inte med varken skiljerelé eller annat, för jag kan tänka mig at du har 24v till bilens funktioner och vill ha 12v till bodelen.

Det enklaste i detta fallet är att sätta en generator till som laddar 12V
Detta kan du även koppla in Radio GPS back kamera och al annan 12V utrustning.

Du kan säkert hitta engenarator på någon bilskrot och sätta fast till någon rem i motorn. Försök att ungefär få rätt varvtal.

Kul med fler bussbygen Garanterar dig att du får lite att syssla med den närmaste tiden, men som kompensation får du en riktigt bra husbuss.

Jag nöjer mig nog med att plocka ut 12v från ett av batterierna till sådana attiraljer. Sedan så hade jag tänkt att lägga det mesta på 230v i bodelen.

En annan fråga, jag har 440Ah i bodelen och 220Ah startbatteri = 660Ah... Klarar generatorn att försörja detta på min buss?
Jag kan inte hitta några uppgifter på generatorn...
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Varning
Nej absolut inte plocka ut 12volt mellan batterierna, det förstör snabbt batteribanken, det finns mycket att läsa om detta. Enligt batteritillverkarna inte ens några mA.

Det finns DC/DC omvandlare, och en massa aparater, men i slutändan så är en generator det bästa alternativet.
Vi pratar om ganska höga strömmar om batterierna är urladdade.
Då går det inte med en billig 24/12V converter, den skulle smälla sönder som ett poppcorn. Du måste ha en med en strömbegränsning och en ganska hög. Om du absolut vill ha en pryl som sänker och reglerar till 12V så kan jag rekomendera dig att leta efter en solpanelsregulator som klarar över 30A. Ganska dyra med så hög ström.

Själv har jag exprementerat ganska mycket med detta och slutsumman blir alltid en 12v generator. Billigast driftsäkrast och mest skonsamt för batterierna.

230V Skall du undvika så mycket som möjligt. Du har en mycket dålig verknngsgrad en onödig srömförbrukning.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Scania Deltaplan K 113

Det pratas om bussar, men jag ser inga.. :twitcy:

Jodå, min buss hittar du här: Neoplan Skyliner N122, V10 18,2 lit, dubbeldäckare, www.nightrider.se - Ice-Man’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Juan har en lång och mycket intressant tråd här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701/
Fler bilder på hans buss hittar du här: VW man. Hemmabygge 9.150 Teide Integrerad - juan.norte’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Ostens egna intressanta byggtråd hittar du här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t55749/

Finns några fler byggtrådar i forumet som jag följer med stort intresse...
 
Toppen