• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samlingstråd för laddinställningar

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Har precis installerat mitt Litium (LifePo4) 150ah-batteri. Läst en jäkla massa om laddinställningar för olika situationer. Dvs när du står med 230 inkopplat, när du fricampar och har solceller osv.

För både egen del, men även för de som står inför att stoppa i Litiumbatteri, tänkte jag att det kunde vara bra med en samlingstråd för laddinställningar.

Mina förutsättningar hårdvarumässigt:
230-laddare: Victron Smart Charger 30A
MPPT-laddare: Victron Smart Solar 100/15A
Shunt: Victron Smart Shunt 500A
Batteri: SBL 150AH

Jag hade tänkt göra två batteriförval i laddarna. Ett för förvaringsläge och ett för aktivt läge. Tanken är då att förvaringsläget håller batteriet runt 60-70% SOC medans det aktiva läget laddar batteriet till ~100% SOC.

Dock krävs lite testning för att se vilka volttal som ska in i inställningarna för respektive läge.

Så har ni redan gjort nåt liknande? Fyll gärna på era laddinställningar så underlättar vi för nya Litiumanvändare.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
hej fundering finns på ett byte rakt av men stöter på patrull direkt ! laddaren fungerar inte med LFP ! kan ju stoppa in det men då får jag ta bort värmekompensering ? sen kan jag inte ha ladda nån längre tid med 230 ? förmodligen så bränner jag generatorn då jag inte har en sk dc/dc laddare ! så verkar ju som att man får bygga om hela systemet för att få in ett lithiumbatteri ? viktigt att inte ladda med en laddare som inte är avsett för det !
Jag har alltid laddat mina HB batterier (lit) med bilens original laddare och på mina bilar har det funkat.
Har heller inte lyckats bränna sönder någon generator trots att dessa är direktkopplade.

Tror en del av farhågorna med bränd generator är lätt överdrivna.
I ungdomens dagar när man sladdade runt i en gammal Volvo 240 med 60A generator så hade jag så många extraljus på bilen att dessa drog mer än generatorn gav (drogs ström från batteriet).
Sommartid var stereon på och drog också mer än vad generatorn klarade och jag behövde aldrig byta generator under de fyra år jag hade den...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Skulle kunna tänka mig en redovisning liknande detta för att det skulle vara till någon hjälp

ObjektModell/MärkeSpecifikationInställning
BilDethleffsHelintegrerad 2014-
MotorFiat130hk-
Generator150A, vanlig ”osmart”-
EBLSchaudt101 med OVPBly/syra
BMSInbyggd
BatteriSkanbatt3x98Ah Heat Pro BT-
Regulator solcellVotronicMPP 250 Duo DigitalLiFePO4
Dc/Dc-laddareVotronicVCC121230, 30ALead Acid/AGM1
230V laddareEBL18A-
ShuntNASA BM-1100A-
Display laddningVotronicLCD Charge Control S-VCC-
Inverter-

Till detta skulle man behöva lägga in ett kopplingsschema med komponenter, säkringar och ledningsdragning.

Kjell
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
menar di inst på batteriet ? ell på bms ? om det är batteriet och du inte har någon inst för lithium ?
BMS'et sitter mellan cellerna och polerna, kan man ställa in något så är det på BMS'et.

Oavsett drop-in eller egenbyggt Litiumbatteri med ett inbyggt BMS så ifall man kan kommunicera med BMS'et, så är det vanligast är via blåtand, men det finns även batterier med port för kommunikation via kabel.
Nu är det inte många drop-in batterier, (vad jag känner till) om ens något, som släpper in ägaren att ändra på "fabriksinställningarna", men man brukar ofta kunna se cellspänningarna, och de är viktiga att kolla upp regelbundet så inte obalans mellan cellerna uppstått.
Vissa appar indikerar när en balansering av cellerna krävs, eller pågår.

Men generellt så är det inte laddning/urladdning som sliter/skadar ett LiFePO4-batteri utan hög/låg temperatur, dessa batterier mår bäst runt +25C, över +60C är risken stor för bestående skador, samt laddning i minusgrader, men de lite bättre batterierna har skydd via BMS'et för detta.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
BMS'et sitter mellan cellerna och polerna, kan man ställa in något så är det på BMS'et.

Oavsett drop-in eller egenbyggt Litiumbatteri med ett inbyggt BMS så ifall man kan kommunicera med BMS'et, så är det vanligast är via blåtand, men det finns även batterier med port för kommunikation via kabel.
Nu är det inte många drop-in batterier, (vad jag känner till) om ens något, som släpper in ägaren att ändra på "fabriksinställningarna", men man brukar ofta kunna se cellspänningarna, och de är viktiga att kolla upp regelbundet så inte obalans mellan cellerna uppstått.
Vissa appar indikerar när en balansering av cellerna krävs, eller pågår.

Men generellt så är det inte laddning/urladdning som sliter/skadar ett LiFePO4-batteri utan hög/låg temperatur, dessa batterier mår bäst runt +25C, över +60C är risken stor för bestående skador, samt laddning i minusgrader, men de lite bättre batterierna har skydd via BMS'et för detta.
jag tänkte på inst på laddaren för typ av batteri !
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Blir stadig forundret over hva BMS i LifePo4 batteriene gjør og ikke gjør. Drop inn batterier med innebygd BMS må man justere spenningen på ladekildene, fra bil generator, 230V lader og solcellepanel, For at batteriet skal ligge mellom SOC 90-80% og 30-20% for å få lengst mulig batterilevetid, som enkelte mener.

716px-Lifepo4_Voltage_Chart_and_Lifespan_Specifications.png

lfp-voltage-chart-jpg.27632

Nå er SOC bare en av parameterne som virker inn på levetiden og som det går frem av første tabell over halverer en levetiden med feil, men på den annen side er det fremdeles høylevetid (sykluser) igjen.
Har selv montert ladekilder som man kan justere ladespenningen på og LifePo4 er det heller ikke gunstig å vedlikeholdslade. Bobilen bruker en del strøm med kontrollpanelet på. Så med 230V lader jeg med 13,8V (SOC85%) og lader igjen opp igjen etter 7 dager. (Ladespenning er ikke det samme som batterispenning.) Når bil generatoren lader, stilles spenningen høyere om det er behov for mer kapasitet. Solcellene benyttes ikke nå om vinteren om sommeren stilles de slik at kapasiteten på batteriene ligger på SOC mellom 80-20%. Justeringen gjøres enkelt med en App. på tlf
Har bare ca. 1 års erfaring med LifePo4 og passerte 21 sykluser nå i nyttårshelgen og har da 1979 sykluser igjen, eller over 94 år med samme bruk om bare syklusene legge til grunn :) AGM/GEL batterier. har jeg hatt i snitt ca. 3 år med 500 Sykluser. Det burde bli ca. 12 år for LifePo4 batteriene med 2000 sykluser, som nok er mer rett, selv om jeg tror det blir mye mindre enn det også. Alt over 4-5 år er jeg egentlig fornøyd med :) for et billig LifePo4 batteri.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Dina kurvor säger ska man vara rädd om sitt lifepo4 är kacitetsuttaget jämförbart med ett bra AGM. Mina AGM batterier är nu nio år och känns inte trötta. Lifepo4 är ca 2,5 ggr så dyra som bra AGM per Ah. Det skulle således ta mer än 20 år innan jag går med vinst vid byte till lifepo4. Fördelar med AGM, jag behöver ingen övervakning av batterierna, endast att jag inte går under 50%. När jag kommer till stolpe eller garaget, inkl vinterförvaring sätt i kontakten och låt den sitta till jag ska ut nästa gång. Inga problem med rätt laddning vid vinterförvaring, behöver inte ha en återkommande övervakning av batteriparametrar, inget problem med kyla. Nackdelen är vikten + längre tid att ladda. Nu klarar jag bara fyra dagar frikamping, vid halvrisigt väder. Har både induktionsplatta o dubbla tvapparater o 2 telefoner, 2 plattor o dator. Vill du med husbilen inte bekymra dig för batterierna köp bra AGMare och ägna din tid åt annat än batteriövervakning.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Flott du er fornøyd med dine AGM batterier. Jeg har ikke samme erfaring med AGM til mitt bruk og vi bruker batterier/strøm forskjellig alle sammen. Mine LFP batterier kostet bare 33% mer enn mine tidligere AGM batterier og gir 20% mer kapasitet og om jeg blir mer fornøyd, gjenstår å se, som jeg skriver. Du beskriver også noen hensyn du tar og det må vi alle i mer eller mindre grad og at det påvirker batterilevetiden er sikkert, men det som gjelder for en trenger ikke å gjelde for alle. Jeg har spart over 100kg. i vekt og kan bruke mer strøm enn tidligere og det har hittil hvert de 20% mer kostnader jeg hadde. Og at det er like mange meninger om LFP batterier som blybatterier er også sikkert og tilbydere/prisklasser. En kan i dag kjøpe dyrere blybatterier enn LFP batterier, så noe fasitsvar er det vanskelig å gi. Den enkelte må velge selv, men da er det viktig å ha litt konkrete meninger og ikke bare synsing :)
 
F

F.d. 14324

Guest
Dina kurvor säger ska man vara rädd om sitt lifepo4
Så konstigt det kan bli. :) Jag uppfattar Tor H:s bild som att man inte behöver bry sig alls egentligen om man håller sig mellan 10-14,4 volt, 0-100%. :)


9 år eller 3200 cykler som i exemplet, för mig hade det räckt till gott och väl och jag tänker som att det kanske hade varit bättre (för mig) att utnyttja hela kapaciteten i ett lagom stort batteri (låt säga100ah) i nio, år än att satsa på att hålla sig i mitten av kapaciteten i ett nästan dubbelt så stort batteri (säg 200ah) bara för att det ska hålla dubbelt så länge. (20 år)
Jag kanske har fel men det känns väldans onödigt att släpa på dubbla vikten (även om det är lätta) och dubbla storleken bara för att batteriet ska hålla dubbelt så länge. Möjligt att det större batteriet inte är dubbelt så dyrt som ett mindre, det kan ju vara en fördel, men för mig det känns inte riktigt som det bästa att överdosera med kapaciteten bara för att stretcha ut livslängden, jag känner att plats, pengar och vikt kan göra bättre nytta på annat sätt och att det kan vara mer effektivt att satsa på ett lifepo4 som har kapaciteten jag behöver och inget mer och att jag utnyttjar all tillgänglig kapacitet under 3200 cykler/9 år. Fast det kanske är nåt jag inte fattar, jag har inte testat lithium ännu och det ser ut att dröja tills jag får möjlighet att göra det.
 
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33665
Medlemskap
2024
Hej

Har precis installerat mitt Litium (LifePo4) 150ah-batteri. Läst en jäkla massa om laddinställningar för olika situationer. Dvs när du står med 230 inkopplat, när du fricampar och har solceller osv.

För både egen del, men även för de som står inför att stoppa i Litiumbatteri, tänkte jag att det kunde vara bra med en samlingstråd för laddinställningar.

Mina förutsättningar hårdvarumässigt:
230-laddare: Victron Smart Charger 30A
MPPT-laddare: Victron Smart Solar 100/15A
Shunt: Victron Smart Shunt 500A
Batteri: SBL 150AH

Jag hade tänkt göra två batteriförval i laddarna. Ett för förvaringsläge och ett för aktivt läge. Tanken är då att förvaringsläget håller batteriet runt 60-70% SOC medans det aktiva läget laddar batteriet till ~100% SOC.

Dock krävs lite testning för att se vilka volttal som ska in i inställningarna för respektive läge.

Så har ni redan gjort nåt liknande? Fyll gärna på era laddinställningar så underlättar vi för nya Litiumanvändare.
Är du nöjd med SBL 150 Ah?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Absolut. Har inte haft några problem och kapaciteten ser ut att stämma.
Jag kan bara instämma, har ett identiskt batteri fast beställt direkt från tillverkaren i Kina och det har fungerat bra sen vi installerade det för snart ett år sedan. Kan även tipsa om att tillverkarens app till batteriet är bättre än SBLs nedskalade app, man får mycket mer information och enligt mitt tycke är den snyggare också.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag kan bara instämma, har ett identiskt batteri fast beställt direkt från tillverkaren i Kina och det har fungerat bra sen vi installerade det för snart ett år sedan. Kan även tipsa om att tillverkarens app till batteriet är bättre än SBLs nedskalade app, man får mycket mer information och enligt mitt tycke är den snyggare också.
Vad heter den appen?
 
Inlägg
14
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33665
Medlemskap
2024
Jag kan bara instämma, har ett identiskt batteri fast beställt direkt från tillverkaren i Kina och det har fungerat bra sen vi installerade det för snart ett år sedan. Kan även tipsa om att tillverkarens app till batteriet är bättre än SBLs nedskalade app, man får mycket mer information och enligt mitt tycke är den snyggare också.
Har du några bra "kinalänkar"?
 

Leekström

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30807
Medlemskap
2024
Har du några bra "kinalänkar"?
Här köpte jag mitt batteri:

Och det var här på HBK Forum jag fick den länken från första början:

Jag var alltså inne på att köpa batteriet från SBL från början, men kunde alltså köpa samma batteri för runt 8.500 kr inkl expressfrakt och importavgifter. Så där sparade vi faktiskt åtskilliga tusenlappar på vårt medlemskap i HBK när jag tänker efter! :D
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Liten nördfråga på Lördag kväll! BMS mäter ju ström ut/in i batteriet, finns det något generellt tröskelvärde för när mätningen skall starta?
Hur noggrann brukar mätningen vara?
Antar att BMS synkar SOC till 100% baserat på spänningen och att strömmätningen är underordnad. Anledning till min fråga är om man kan helt förlita sig på BMS vid lågt uttag ~0,15A eller om detta filtreras bort.
Hälsningar
Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Liten nördfråga på Lördag kväll! BMS mäter ju ström ut/in i batteriet, finns det något generellt tröskelvärde för när mätningen skall starta?
Hur noggrann brukar mätningen vara?
Antar att BMS synkar SOC till 100% baserat på spänningen och att strömmätningen är underordnad. Anledning till min fråga är om man kan helt förlita sig på BMS vid lågt uttag ~0,15A eller om detta filtreras bort.
Hälsningar
Peter
Generellt är inte bms exakta på denna typ av mätning.
Vill man veta mer exakt vad som förbrukats/laddats rekommenderar jag en extern shunt av god kvalitet, t.ex Denna
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
342
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Generellt är inte bms exakta på denna typ av mätning.
Vill man veta mer exakt vad som förbrukats/laddats rekommenderar jag en extern shunt av god kvalitet, t.ex Denna
Helt rätt, jag har en BMV712 men det var en ju en nördfråga jag ställde ((-:
Jag har uppmärksammat att tröskelvärded kan vara relativt högt, låt säga 1,5A och det blir ju många Ah om bilen står några dagar. Och då visar BMS/app fortfarande fulladdat.
Hälsningar
Peter
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Jag har ett 130Ah EZA pack. Står jag på el så verkar inte BMS:n känna av när laddaren ligger på buffer 13,5V och bara försörjer uttaget = nollsummespel. I helgen räknade EZA appen ner tills jag till slut hade 0% batteri kvar, men hade 13,5V i batteriet. Drog ut strömkabeln 10 minuter, vid inkoppling körde Victron laddaren igång med 31A någon minut. 1,5Ah senare visade batteriet 100% igen då det kom upp i 14,2V och batteriet hade kalibrerats.. I-lands problem, men irriterande att man inte kan lita på appen.
 
Toppen