• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Samlingstråd för laddinställningar

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Har precis installerat mitt Litium (LifePo4) 150ah-batteri. Läst en jäkla massa om laddinställningar för olika situationer. Dvs när du står med 230 inkopplat, när du fricampar och har solceller osv.

För både egen del, men även för de som står inför att stoppa i Litiumbatteri, tänkte jag att det kunde vara bra med en samlingstråd för laddinställningar.

Mina förutsättningar hårdvarumässigt:
230-laddare: Victron Smart Charger 30A
MPPT-laddare: Victron Smart Solar 100/15A
Shunt: Victron Smart Shunt 500A
Batteri: SBL 150AH

Jag hade tänkt göra två batteriförval i laddarna. Ett för förvaringsläge och ett för aktivt läge. Tanken är då att förvaringsläget håller batteriet runt 60-70% SOC medans det aktiva läget laddar batteriet till ~100% SOC.

Dock krävs lite testning för att se vilka volttal som ska in i inställningarna för respektive läge.

Så har ni redan gjort nåt liknande? Fyll gärna på era laddinställningar så underlättar vi för nya Litiumanvändare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För mej är det BMS'et som styr ev. laddning, inte laddarna.
Har 56% SoC just nu i bobatteriet, bilen avställd i garaget, bara laddning på startbatteriet.
När jag använder husbilen sätter jag mitt BMS att starta laddningen när SoC går under 85%.

Att styra laddningen på batterispänningen har jag inte möjlighet till, det är heller inte helt lätt misstänker jag p.g.a den raka spänningen i ett LFP-batteri.

Edit: Jag har
Winston LiFeYSO4 400Ah (DIY byggsats)
Smart BMS123 (DIY byggsats)
Renogy DCC50 DC/DC MPPT laddare (all laddning går via denna)
Victron 500 Smart shunt
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har ställt in ebl och solregulator på 14,4V det ger en cellspänning på 3,6V.
Bilens generator ger max 14,4V.
Skulle det sedan hända något som gör att det laddar med högre spänning så bryter BMS vid 14,6V, men det har aldrig hänt (utom vid labb).
Jag startar laddning via BMS när laddningen är under 80% SoC.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
För mej är det BMS'et som styr ev. laddning, inte laddarna.
Har 56% SoC just nu i bobatteriet, bilen avställd i garaget, bara laddning på startbatteriet.
När jag använder husbilen sätter jag mitt BMS att starta laddningen när SoC går under 85%.

Att styra laddningen på batterispänningen har jag inte möjlighet till, det är heller inte helt lätt misstänker jag p.g.a den raka spänningen i ett LFP-batteri.
Tyvärr verkar inte mitt BMS ha den möjligheten. Går inte att göra några inställningar över huvud taget.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.775
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
För mig som funderar på att byta batteri vore det värdefullt om ni skriver vilket märke och typ av Litiumbatteri ni har och det är inbyggd BMS, uppvärmning mm. Det är omöjligt annars att värdera svaren.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För mig som funderar på att byta batteri vore det värdefullt om ni skriver vilket märke och typ av Litiumbatteri ni har och det är inbyggd BMS, uppvärmning mm. Det är omöjligt annars att värdera svaren.
Jag köpte Litokala celler från Kina.
8st, kopplade 2+2+2+2.
Externt BMS och 12V värmeplattor.
Allt ihoptejpat med silvertejp :)
Laddning på 230V via bilens EBL.
Laddning från bilens generator direkt.
Solladdning via Votronic 350 Duo.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag TROR att de som väljer ett LFP av "Drop-in" typ, inte kommer att lägga någon större energi på Laddningsinställningar, utan bara fortsätta att bruka sitt batteri som tidigare.
Det som dock är viktigt är att få till 100% SoC någon gång då och då när det används, för att få cellerna balanserade.
Samt att helst inte långtidsförvara ett LFP fulladdat, det senare görs väl enklast genom att förbruka ner SoC till ca. 50-70%, samt att sedan koppla bort alla förbrukare tills nästa säsong startar.
Sämre är att stå med kontinuerlig laddning/förbrukning ( 230V --> blyladdare) utan att nå upp till fulladdat p.g.a för låg laddspänning, det gillar inte ett LFP i längden. Men har man bytt till LFP är det nog oftast för att man inte använder husbilen kopplad mot 230V, utan man är en s.k "fricamapare".
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Nu kanske jag är lite trist, men om redovisningen skall bli meningsfull och kunna tjäna som vägledning för andra tror jag att den måste göras på ett strukturerat sätt. Med det menar jag att den måste innehålla information om
- bil
- motor
- generator
- EBL
- BMS
- batteri
- solcellsregulator
- dc/dc-laddare
- 12V-laddare
- 230V-laddare
- shunt
-
-
samt vilka värden/inställningar som gäller för/skall göras på respektive komponent.

Om någon kan göra ett sådant schema/tabell kan den säkert vara av stort värde.

(Känns ju inte så kul att vara lite trist men i det här fallet tror jag att det behövs.)

Kjell
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Å andra sidan, gör man ett drop-in byte med ett färdigt batteri behöver man (eller kan) inte göra en massa inställningar det bara funkar.
Är man minsta nyfiken så finns det ju massor med trådar här på forumet där de flesta tar upp just vad man behöver eller hur just den personen gjort för att få allt att lira...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.918
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Å andra sidan, gör man ett drop-in byte med ett färdigt batteri behöver man (eller kan) inte göra en massa inställningar det bara funkar.
Är man minsta nyfiken så finns det ju massor med trådar här på forumet där de flesta tar upp just vad man behöver eller hur just den personen gjort för att få allt att lira...
Riktigt så enkelt är det nog oftast inte. Även ett drop-in byte kan kräva inställningar beroende på vilken utrustning som finns i bilen. Till exempel kan batteriväljaren på EBL, solcellsregulatorn och dc-/dc-laddaren behöva ändras.

(Även detta var ju ett trist inlägg. Kanske får leta rätt på gnälltråden och skriva av mig där först.)

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Riktigt så enkelt är det nog oftast inte. Även ett drop-in byte kan kräva inställningar beroende på vilken utrustning som finns i bilen. Till exempel kan batteriväljaren på EBL, solcellsregulatorn och dc-/dc-laddaren behöva ändras.

(Även detta var ju ett trist inlägg. Kanske får leta rätt på gnälltråden och skriva av mig där först.)

Kjell


:msn_thumbup::msn_thumbup::msn_thumbup:
Ditt inlägg Kjell tycker jag sammanfattar alltihop bra när man bytt ut bly mot LFP drop-in,
checkar man ut dessa 3 laddkällor så behöver man nog inte fördjupa sig ytterligare.

Vi nördar som bygger batterier själva krånglar ofta till det bara, inte alltid vi blir eniga heller, det blir bara avskräckande för de som går i LFP drop-in tankar.
Läs gärna Kjell's blogg om byte till LFP här på HBK den är bra.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Å andra sidan, gör man ett drop-in byte med ett färdigt batteri behöver man (eller kan) inte göra en massa inställningar det bara funkar.
Är man minsta nyfiken så finns det ju massor med trådar här på forumet där de flesta tar upp just vad man behöver eller hur just den personen gjort för att få allt att lira...
hej fundering finns på ett byte rakt av men stöter på patrull direkt ! laddaren fungerar inte med LFP ! kan ju stoppa in det men då får jag ta bort värmekompensering ? sen kan jag inte ha ladda nån längre tid med 230 ? förmodligen så bränner jag generatorn då jag inte har en sk dc/dc laddare ! så verkar ju som att man får bygga om hela systemet för att få in ett lithiumbatteri ? viktigt att inte ladda med en laddare som inte är avsett för det !
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Finns det ingen tät kamikazepilot som kan köpa ett billigt drop-in batteri, bara skruva i det och sen använda det precis som vanligt? Alltså fullständigt skita i speciella laddare och annat.
Vore ju jäkligt intressant att se hur länge det lever. Förmodligen mycket längre än vad vi tekniknördar tror. :D
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Köpte ett noname 100 Ah Lifepo4 batteri från Aliexpress för 3500 SEK inkl alla avgifter.
Kollade att det var 100 Ah genom att ladda fullt och belastningstesta med glödlampa och mätinstrument och det var ok.
Ställde laddaren i bilen på läge Gel.
Bytte solcellsregulatorn då den gamla gav för hög tomgångsspänning, ca 17 V. Blev en Votronic 1710.
Har fungerat bra i två säsonger för oss.
Som vanligt måste man bestämma under vilka driftsförhållanden man ska använda batteriet.
Vi kör bara vår, sommar och höst alltså behöver vi inte ladda när det är kallt och solcellerna laddar bra så inget behov av DCDC-laddare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Finns det ingen tät kamikazepilot som kan köpa ett billigt drop-in batteri, bara skruva i det och sen använda det precis som vanligt? Alltså fullständigt skita i speciella laddare och annat.
Vore ju jäkligt intressant att se hur länge det lever. Förmodligen mycket längre än vad vi tekniknördar tror. :D
Mitt 200A inköpt 2014
klarade ca 2 år utam bms.... Även om solar regulatorn var inställd på lithium. (Votronic) :eek:.... 12 000:- kostade det mig :eek:
PS.. Tät är jag inte så det sved rejält i plånboken att köpa ett nytt :eek:
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Finns det ingen tät kamikazepilot som kan köpa ett billigt drop-in batteri, bara skruva i det och sen använda det precis som vanligt? Alltså fullständigt skita i speciella laddare och annat.
Vore ju jäkligt intressant att se hur länge det lever. Förmodligen mycket längre än vad vi tekniknördar tror. :D
Jag är varken tät eller kamikazepilot men köpte ett LiFePo4-batteri i Norge för ca 6000 kr för ca 5 år sedan (minns inte riktigt). Sedan "droppade jag i det" och ändrade inga inställningar förutom i EBL:n så att inte den skulle styra batteriet utan BMS:n. För säkerhetskull tar jag ur säkringen för laddaren när jag står på nätström en längre tid, vilket kanske är onödigt. Än så lever batteriet....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag är varken tät eller kamikazepilot men köpte ett LiFePo4-batteri i Norge för ca 6000 kr för ca 5 år sedan (minns inte riktigt). Sedan "droppade jag i det" och ändrade inga inställningar förutom i EBL:n så att inte den skulle styra batteriet utan BMS:n. För säkerhetskull tar jag ur säkringen för laddaren när jag står på nätström en längre tid, vilket kanske är onödigt. Än så lever batteriet....
Bms bryter laddningen innan batteriet tar skada (om det är rätt inställt).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Finns det ingen tät kamikazepilot som kan köpa ett billigt drop-in batteri, bara skruva i det och sen använda det precis som vanligt? Alltså fullständigt skita i speciella laddare och annat.
Vore ju jäkligt intressant att se hur länge det lever. Förmodligen mycket längre än vad vi tekniknördar tror. :D
Det är ungefär så jag gjort. Är inne på 3:e året och har inte märkt någon förändring.
Mitt litiumbatteri kostade ungefär som ett större AGM från Biltema.
 
Toppen