• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Om du vill köra ditt elverk på gasol så har jag här en liten instruktions tråd.
Det ska visst vara 30% billigare med gasol och som jag märker det blir inte lika varmt, och det luktar inte lika illa. Vidare är det kanske lite miljövänligare också, och sist så slipper man allt kladd och lukten av att förvara och fylla på bensin.

Jag ville testa att se hur lätt det var att göra detta så jag tog mitt lilla elverk som är en Biltema variant:

Digitalt elverk G 700I

2000037187



så här gick det till. Jag tog bort luftfiltret som bilden visar för av någon anledning behövdes det mycket luft när man t.ex startade en hårtork. När jag starade hårtorken dog elverket men när luftfilter är borta går det bra, kan också ha att göra med choken.

Jag borrade ett hål rakt in i loppet som bild visar:

IMG_20171221_104417.jpg

Runt och fint hål :twitcy:
IMG_20171221_104502.jpg

Skruvar fast dysan. Notera också att choken står på 50%. detta fick jag prova mig fram då gasolförbränning behöver mycket luft i lagom mängd

IMG_20171221_101423.jpg

Jag fick prova mig fram till hur stort hålet skulle vara.
Började med 5 mm men då dog elverket vid belastning. Jag fyllde dysan med plastik padding som bild visar(jag vet det ser inte så stabilt ut) men faktum vid typ 2mm hål så går elverket som tåget


IMG_20171221_111344.jpg

Använde en helt vanlig 30bar regulator

IMG_20171221_104910.jpg

Naturligtvis MÅSTE man ha en Garretson(eller annan likadan funktion) som stänger av gasolen om elverket stannar.


IMG_20171221_104543.jpg

Provkörning med hjälp av lite silvertejp, vitt vin och dammsugarslang. Noter att avgaserna vid 100% förbränning ska vara vatten och koldioxid (koldioxid som vi andas ut genom munnen).
IMG_20171221_101403.jpg

Lycka till om du ska testa detta och var försiktig och se till att alla anslutningar är täta, dvd gör läck test med såpavatten om du inte har Agas TL4-sprej

Fem enkla tips för din säkerhet

1. Låt alltid flaskan stå upp. Hantera och förvara alltid flaskan stående.

2. Gör ett läcktest. Kontrollera slang och anslutningar när du byter flaska. Använd såpvatten eller Agas TL4-sprej.

3. Rätt tryck. Trycket i din gasolflaska varierar med yttertemperaturen och för att gastrycket till din gasolutrustning inte ska bli för högt måste du ansluta en tryckreducering till gasolflaskan. Läs bruksanvisningen för din gasolutrustning så vet du vilket tryck och flöde som behövs.

4. Stäng flaskventilen. Stäng alltid flaskventilen när du inte använder utrustningen.

5. Placering av gasolflaskan. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller på platser där temperaturen kan bli upp mot 65 °C.



Måste skriva en Disclaimer:
Jag tar inget ansvar och åtar mig ingen ersättningsskyldighet av något slag med anknytning till eller i samband med användningen av mina instruktioner ovan. Det är på eget ansvar du gör detta om du vill följa mina instruktioner ovan. Dessutom är det inte säkert att mina instruktioner ovan fungerar på alla elverk.

avslutningsvis, kom gärna med förmaningar, råd och varningar angående säkerhet eller annat av vikt

UPDATE 2018-01-12
Antar att det finns ett intresse av hur driften går kontra kostnad mm.. Måste berätta om hur driften har gått då jag är positivt överraskad över ekonomin. Jag skrev detta inlägg 21 Dec 2017 och nu har elverket gått varje dag några timmar

Antar att någon kan undra vad det kostar att driva detta elverk och vad man får för detta.
Här kommer lite julklapps-statistik om driftkostnaden. :santa1::present-2-icon::holly-3-icon:

Här är en amatör tabell med dagar med start 21 dec 2017 och antal timmar per dag som elverket varit på.
Jag hade det anslutet till en separat PC10 komposit flaska för att kunna mäta hur mycket gasol det går.
( nu är elverket anslutet till bilens inbyggda 2x ALUGAS 11 kg tanka själv flaskor)
(NOTE: Ska du bygga in elverk som går på gasol se då till att det finns hål i golvet så gasolen kommer ut om det läcker OCH installera ett par 3-4 gasvarnare)

Sammanfattningsvis så Totalt 46.5 timmars drift på en PC10 under 18 dagar. Ett Ctek MXS25 laddar sen 2x100Am batterier. I sommar när solen lyser så kommer jag ha 2x100wat solcell också så det blir economiskt och kanske jag kan sälja(exportera) lite el där vid frikampen heheheh . o_O:p

DEC Tid
21 2 tim Köpte en flaska PC10 Byggmax
22 2 tim
23 2 tim
24 2 tim God Jul
25 4 tim
26 3 tim
27 2 tim
28 4 tim
29 1 tim. Olje larmet gick efter 22 tim och motor stannade. Byter olja 0.3L enligt serviceboken ska olja bytas efter 20tim
30 2.5 tim
31 4 tim. TOTA TIM DEC: 28.5

JAN Tid
1 2 tim
2 3 tim
3 2 tim
4 4 tim
5 2 tim
6 3 tim Fyllde på olja en dl. Elverkets oljelarm har inte löst ut
7 2 tim Gasolen slut PC10. Totalt 46.5 timmars drift på en PC10 under 18 dagar
8 2 tim
9 4 tim
10 Bilen är på verkstad byta koppling
11 Bilen är på verkstad byta koppling
12 4.15 tim (batteribanken jublar Ctek MXS25 gick dock aldrig över i grönt läge, dvs fulladdat, ska press mer i morgon då batterier mår bra typ av detta )
13
13
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Läser man i din länk så står det:
"Jämför man med bensin och diesel får du ut nästan 50% mer energi ur en 11-kilos gasolflaska som ur 11 liter bensin eller diesel."
Jag tar hänsyn till detta, och räknar både pris och energiinnehåll på bensin per kilo, inte per liter.

Jag menar att det är bättre att använda gasol för uppvärmning och bensin för elverket.
Bensin kan tankas vart som helst, gasol är svårare att få tag på i fjällvärlden/inlandet.

Om man kör sitt elverk gör man det med risk för att störa grannar.
Om elverket går på gasol eller bensin tror jag inte har någon betydelse på hur elverksanvändandet uppfattas.

Om man kör sitt elverk utan grannar, spelar det ingen roll hur det låter.

Du pratar som att det är bättre med elverk som går på bensin därför att du vill rättfärdiga att du sitter fast med precis ett sådant i din HB. Efter att läst alla dina inlägg i tråden så tycker jag du ska sluta prata som om gasoldrivna elverk inte är bra bara därför at du har har ett bensindrivet elverk, för det är dom, dom är bättre än illaluktande, miljöförstörande, varma och dyra i drift bensindrivna elverk, och det vet du, du säger att "bättre att använda gasol för uppvärmning och bensin för elverket." därför att du har ett elverk som går på bensin men drömmer om ett gasol elverk, annars hade du inte engagerat dig så mycket i denna tråden,,

Om du har förstått att LPG är bättre så celebrera det istället..

Till alla som funderar på gasoldrivet elverk:
Jag har nu kört mitt lilla elverk (hemmabygge se trådstart) elverk i över hundra timmar över 2 mån och det är inbyggt så jag kan köra det vart som helst utan att någon bryr sig, Kraftiga fläktar tvingar in luft och tvingar ut värmen. Det blir inte ens 30 grader varm där elverket står och jag har tidigare testat inbyggt bensin elverk som blivit så mycket varmare så jag fick lägga ner projektet(och luktar illa)
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Du pratar som att det är bättre med elverk som går på bensin därför att du vill rättfärdiga att du sitter fast med precis ett sådant i din HB. Efter att läst alla dina inlägg i tråden så tycker jag du ska sluta prata som om gasoldrivna elverk inte är bra bara därför at du har har ett bensindrivet elverk, för det är dom, dom är bättre än illaluktande, miljöförstörande, varma och dyra i drift bensindrivna elverk, och det vet du, du säger att "bättre att använda gasol för uppvärmning och bensin för elverket." därför att du har ett elverk som går på bensin men drömmer om ett gasol elverk, annars hade du inte engagerat dig så mycket i denna tråden,,



Om du har förstått att LPG är bättre så celebrera det istället..

Till alla som funderar på gasoldrivet elverk:
Jag har nu kört mitt lilla elverk (hemmabygge se trådstart) elverk i över hundra timmar över 2 mån och det är inbyggt så jag kan köra det vart som helst utan att någon bryr sig, Kraftiga fläktar tvingar in luft och tvingar ut värmen. Det blir inte ens 30 grader varm där elverket står och jag har tidigare testat inbyggt bensin elverk som blivit så mycket varmare så jag fick lägga ner projektet(och luktar illa)
Laughing-laughing-Tongue-smiley-e1319209189266-1[1].jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er bygget om et stort antall bensindrevene biler til lpg, hovedsaklig grunnet forskjellen I pris pr liter. Forbruket i liter pr mil er omtrent det samme, så påstanden dobbelt så mye på en kilo lpg mot 1 liter bensin er ikke mye galt. Men det blir litt skjev sammenligning :D
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej här kommer lite update ang drift:

Sen jag byggde om det för Gasol (Dec 2017) har det gått 340 timmar.

Trots denna drift ser det ut som nytt, det kan lätt ställas vid tv´n i vardagsrummet(när det inte används), luktar inget och ser sjukt rent ut. Jag svär om Biltema hade 4 mån öppet köp skulle jag kunna lämna tillbaka det med typ en kommentar, aldrig använt! :rolleyes: (säger detta för att understryka fördelen med LPG)

Viktigt att följa handboken ang olja, tändstift osv.

Förra veckan gick det inte att starta så jag kollade tändstiftet och det såg för jävligt ut med en stor loppa(340 timmar), filade till det och sen gick det som tåget igen.

Biltema i hela Skåne har inte detta tändstift på lager så dom beställde det. (kollade aldrig andra säljare)

Elverket stannar ibland oförklarligt(typ 30% av dom gånger det körts), ibland två tre gånger under 4 timmar. Vet ej vad de beror på, lampan "overload" lyser typ, vad jag hinner se. Jag har bara en batteriladdare kopplad (CTEK MXS 25), kanske den gör något ibland så elverket får krupp..:twitcy:

Olja vill den ha typ 0.5dl ca: vart 15 timme.

Jag älskar detta lilla elverk som är så pålitlig, väger inte mycket, tar ingen plats, billig i drift, luktar inget och är packad med så mycket power, till ett bra pris (2400kr) från Biltema :spinny:






-
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Vad kostar Champion 1000W?

Kolla på pricerunner.se så ser du strax över 5000 i genomsnitt.
Men jag skulle råda dig att handla från Bauhaus då du får 5 års garanti
ELVERK CHAMPION INVERTER 1000W

Bauhaus: "Garanti på denna är 3 år från tillverkaren, men som du säger erbjuder vi 5 års garanti mot fabrikations- och ursprungsfel på varor med motor, oavsett märke och fabrikat.
Du kan läsa mer om detta på denna länk: BAUHAUS Garantier"
 
F

F.d. 22252

Guest
5495kr på Bauhaus, verkar bra men något dyrt 15,6 kg. Honda är ju dyrare, biltema har ju några också som jag funderat på. En sak att tänka på är ju att om man konverterar till gasol så får motorn mindre kylning man ska inte underskatta bensinens förmåga att leda bort värme när den förångas, gasolen är ju redan i gasform så leder int bort någon värme. Även om motorn verkar gå kall kommer viktiga delar inte få någon kylning eftersom den inte är designade för det, sen i sverige är det förlustaffär 32kr/kg tar gasolfyllarna.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
5495kr på Bauhaus, verkar bra men något dyrt 15,6 kg. Honda är ju dyrare, biltema har ju några också som jag funderat på. En sak att tänka på är ju att om man konverterar till gasol så får motorn mindre kylning man ska inte underskatta bensinens förmåga att leda bort värme när den förångas, gasolen är ju redan i gasform så leder int bort någon värme. Även om motorn verkar gå kall kommer viktiga delar inte få någon kylning eftersom den inte är designade för det, sen i sverige är det förlustaffär 32kr/kg tar gasolfyllarna.

Jag har haft 3 stycken Biltema inverted elverk de senaste 5 åren alla gick sönder efter några hundra timmar drift, de började alla skramla innan de pajade lite varning där.
Här får du gasol för 9kr litern om du har tanka själv inbyggd gasoltank, tror ett kilo gasol motsvara 2 liter
https://www.gasolmalmolpg.com
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har forskat och funderat på om verkligen det är meningsfullt med en generator och kommit fram till att är den inte väldigt lätt och liten så är det inget man behöver men vill man ha extra säkerhet så kan det vara bra. Skulle hellre se en 230w generator på bilmotorn som gör att man kan använda micron de få minuterna den behövs eller annat viktigt man behöver 230 volt till en vinkelslip eller en svets. Eller kanske en smart inverter att hänga på direkt från generatorn.
I normalläget så är solpaneler oftast tillräckligt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Som yrkesman inom motorteknik så tänkte jag, hur tusan har dom löst detta på ett litet och billigt elverk.:wideeyed:
Det visade sig naturligtvis inte stämma, det var bensin och gasol man kan växla mellan.:msn_thumbup:

Haha, ja så klart är det bensin och gasol, inget annat. Vet inte var jag fick diesel ifrån.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Uppdaterar lite mitt Champion Elverk har nu gått 1300 timmar på gasol. Justera ventil spel typ varje 500 timmar(0.10mm både in/ut) och byta olja vart 100 timme. Tändstiftet verkar vara odödligt!

En rolig grej är att det går att styra elverkets rpm genom att öka/minska gasol flödet. Om du bygger in elverket så kan du som jag gör köra det så lågt som 35 decibel typ alltså du kan ha elverket vart som helst utan att det stör.
 
Toppen