• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Om du vill köra ditt elverk på gasol så har jag här en liten instruktions tråd.
Det ska visst vara 30% billigare med gasol och som jag märker det blir inte lika varmt, och det luktar inte lika illa. Vidare är det kanske lite miljövänligare också, och sist så slipper man allt kladd och lukten av att förvara och fylla på bensin.

Jag ville testa att se hur lätt det var att göra detta så jag tog mitt lilla elverk som är en Biltema variant:

Digitalt elverk G 700I

2000037187



så här gick det till. Jag tog bort luftfiltret som bilden visar för av någon anledning behövdes det mycket luft när man t.ex startade en hårtork. När jag starade hårtorken dog elverket men när luftfilter är borta går det bra, kan också ha att göra med choken.

Jag borrade ett hål rakt in i loppet som bild visar:

IMG_20171221_104417.jpg

Runt och fint hål :twitcy:
IMG_20171221_104502.jpg

Skruvar fast dysan. Notera också att choken står på 50%. detta fick jag prova mig fram då gasolförbränning behöver mycket luft i lagom mängd

IMG_20171221_101423.jpg

Jag fick prova mig fram till hur stort hålet skulle vara.
Började med 5 mm men då dog elverket vid belastning. Jag fyllde dysan med plastik padding som bild visar(jag vet det ser inte så stabilt ut) men faktum vid typ 2mm hål så går elverket som tåget


IMG_20171221_111344.jpg

Använde en helt vanlig 30bar regulator

IMG_20171221_104910.jpg

Naturligtvis MÅSTE man ha en Garretson(eller annan likadan funktion) som stänger av gasolen om elverket stannar.


IMG_20171221_104543.jpg

Provkörning med hjälp av lite silvertejp, vitt vin och dammsugarslang. Noter att avgaserna vid 100% förbränning ska vara vatten och koldioxid (koldioxid som vi andas ut genom munnen).
IMG_20171221_101403.jpg

Lycka till om du ska testa detta och var försiktig och se till att alla anslutningar är täta, dvd gör läck test med såpavatten om du inte har Agas TL4-sprej

Fem enkla tips för din säkerhet

1. Låt alltid flaskan stå upp. Hantera och förvara alltid flaskan stående.

2. Gör ett läcktest. Kontrollera slang och anslutningar när du byter flaska. Använd såpvatten eller Agas TL4-sprej.

3. Rätt tryck. Trycket i din gasolflaska varierar med yttertemperaturen och för att gastrycket till din gasolutrustning inte ska bli för högt måste du ansluta en tryckreducering till gasolflaskan. Läs bruksanvisningen för din gasolutrustning så vet du vilket tryck och flöde som behövs.

4. Stäng flaskventilen. Stäng alltid flaskventilen när du inte använder utrustningen.

5. Placering av gasolflaskan. Förvara aldrig gasolflaskan under grillen eller på platser där temperaturen kan bli upp mot 65 °C.



Måste skriva en Disclaimer:
Jag tar inget ansvar och åtar mig ingen ersättningsskyldighet av något slag med anknytning till eller i samband med användningen av mina instruktioner ovan. Det är på eget ansvar du gör detta om du vill följa mina instruktioner ovan. Dessutom är det inte säkert att mina instruktioner ovan fungerar på alla elverk.

avslutningsvis, kom gärna med förmaningar, råd och varningar angående säkerhet eller annat av vikt

UPDATE 2018-01-12
Antar att det finns ett intresse av hur driften går kontra kostnad mm.. Måste berätta om hur driften har gått då jag är positivt överraskad över ekonomin. Jag skrev detta inlägg 21 Dec 2017 och nu har elverket gått varje dag några timmar

Antar att någon kan undra vad det kostar att driva detta elverk och vad man får för detta.
Här kommer lite julklapps-statistik om driftkostnaden. :santa1::present-2-icon::holly-3-icon:

Här är en amatör tabell med dagar med start 21 dec 2017 och antal timmar per dag som elverket varit på.
Jag hade det anslutet till en separat PC10 komposit flaska för att kunna mäta hur mycket gasol det går.
( nu är elverket anslutet till bilens inbyggda 2x ALUGAS 11 kg tanka själv flaskor)
(NOTE: Ska du bygga in elverk som går på gasol se då till att det finns hål i golvet så gasolen kommer ut om det läcker OCH installera ett par 3-4 gasvarnare)

Sammanfattningsvis så Totalt 46.5 timmars drift på en PC10 under 18 dagar. Ett Ctek MXS25 laddar sen 2x100Am batterier. I sommar när solen lyser så kommer jag ha 2x100wat solcell också så det blir economiskt och kanske jag kan sälja(exportera) lite el där vid frikampen heheheh . o_O:p

DEC Tid
21 2 tim Köpte en flaska PC10 Byggmax
22 2 tim
23 2 tim
24 2 tim God Jul
25 4 tim
26 3 tim
27 2 tim
28 4 tim
29 1 tim. Olje larmet gick efter 22 tim och motor stannade. Byter olja 0.3L enligt serviceboken ska olja bytas efter 20tim
30 2.5 tim
31 4 tim. TOTA TIM DEC: 28.5

JAN Tid
1 2 tim
2 3 tim
3 2 tim
4 4 tim
5 2 tim
6 3 tim Fyllde på olja en dl. Elverkets oljelarm har inte löst ut
7 2 tim Gasolen slut PC10. Totalt 46.5 timmars drift på en PC10 under 18 dagar
8 2 tim
9 4 tim
10 Bilen är på verkstad byta koppling
11 Bilen är på verkstad byta koppling
12 4.15 tim (batteribanken jublar Ctek MXS25 gick dock aldrig över i grönt läge, dvs fulladdat, ska press mer i morgon då batterier mår bra typ av detta )
13
13
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Du har nog inte riktigt koll på det här med fricamping på vinterhalvåret förstår jag. ;)
Vi kan ju utelämna de som övervintrar i Spanien, det motsvarar väl närmast vår sommar.
De största förbrukaren är pannan som normalt måste gå hela dygnet, där har du en förbrukning på 12-36Ah ungefär beroende på panna. Sedan används ju belysningen betydligt mera p.g.a. de korta dagarna, säg 5Ah, därtill övrig förbrukning som TV 2-3 timmar kanske 10Ah, därtill lite laddning av telefoner, paddor m.m. 0-10Ah ungefär.
Solceller som ligger platt på taket ger i stort sett inget bidrag, alltså måste du fixa el på annat sätt. Stolpe? Ja om du står på camping. Köra bilen, då måste du köra bilen några timmar varje dag. Återstår elverk som är relativt billigt, eller bränslecell som är mycket dyrt både att köpa och driva.

Nej jag varken campar/fricampar på vintern..njuter i ställa att längta till våren då HB ska ut 1:a veckan i april.
Så vintermånaderna blir det varmare länder..utan HB.
Jag tycker nog att du ligger mycket i överkant på din elförbrukning.
Jag har 16 st LED lampor ..om alla är på ..De syns knappast på mätaren. TV drar 0,4 amp
Klart det är bra med elverk då om man häckar ute i kyliga Norrland.
Ha de gött
Leffe S
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Ett vanligt batteri (vanligt bly/syra, agm, gel) bör aldrig laddas ut till mer än ca 50%/vilospänning ca 12,3 V. Att ladda in de sista 20% mellan 80-100% tar mååånga timmar pga stort internt motstånd. Så med ett elverk bör man ladda från 50-80% och med ett 100 ah batter och en laddare som ger max 25a kommer detta att ta ca 2-3 timmar.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Jag och många andra vintercampar utan stolpe i Norrland. Jag behöver ladda några timmar varannan dag. Stolpen ger inte tillräckligt med värme och kostnaden för el blir för hög på vintern.

Stolp..el. 230V
10A (ampere) kan man ta ut 2300 watt 230V x 10A = 2300 watt
16A (ampere) kan man ta ut 3680 watt. 230V x 10A = 3680 watt
Så det är bara att räkna ut hur mycket strömförbrukning du har i HB.
Så det blir väl ett elverk.
GOD JUL
Leffe S
 
Senast ändrad:

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Ett vanligt batteri (vanligt bly/syra, agm, gel) bör aldrig laddas ut till mer än ca 50%/vilospänning ca 12,3 V. Att ladda in de sista 20% mellan 80-100% tar mååånga timmar pga stort internt motstånd. Så med ett elverk bör man ladda från 50-80% och med ett 100 ah batter och en laddare som ger max 25a kommer detta att ta ca 2-3 timmar.

En liten lathund. För AGM/GEL

12,80 fullladdad
12,65 75%
12,00 25%
11,80 0% då är det kört...för många urladdningar ..blir det svårt att få in 100%

Leffe S
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Fick ner ljudnivån jättemycket genom att koppla
Biltema Bilvärmeslang art.nr 52509 en meter lång:
Bilvärmeslang - Biltema

Den sitter i Biltema Digitalt elverk G 700I ljudämpare. Den vidrör inte ljuddämparen(metallen) utan sitter som en handske i plast hålet framför. Sitter riktigt hårt fick vrida och trycka ordentligt kan hänga en 5 kilos hantel i den så hårt sitter den(obs har inte provat bara uppskattar)

IMG_20171223_120742.jpg


I slutändan satte jag en petflaska med botten bortklippt och på insidan högtalarisolering som jag hade liggande sen tidigare projekt.

Regnar så jag kör elverket inomhus i HB nu i två timmar, varmt ock gått blir det (obs HB dörren är öppen) OBS detta är inte att rekommendera och ska du göra det så vistas inte i HB

Bilvärmeslang går genom ett hål i golvet ut under bilen..

Jap jul-elen är säkrad God Jul alla och tack för hjälpen
 
Senast ändrad:

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Inte fel med 4 meter mellan fordon i alla fall. Inte för att jag vill sticka ut med näsan . Hur kolla man om det läcker gasol . Gasolen lägger sig under bilen vilken smäll:twitcy:
Jag har sett när det går åt h-V MED gasol som läcker.
Mats
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Inte fel med 4 meter mellan fordon i alla fall. Inte för att jag vill sticka ut med näsan . Hur kolla man om det läcker gasol . Gasolen lägger sig under bilen vilken smäll:twitcy:
Jag har sett när det går åt h-V MED gasol som läcker.
Mats

Bra att du nämner detta, det pratas "alltid" för "lite" om riskerna med gasolhantering
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
UPDATE 2018-01-12
Antar att det finns ett intresse av hur driften går kontra kostnad mm.. Måste berätta om hur driften har gått då jag är positivt överraskad över ekonomin. Jag skrev detta inlägg 21 Dec 2017 och nu har elverket gått varje dag några timmar

Antar att någon kan undra vad det kostar att driva detta elverk och vad man får för detta.
Här kommer lite julklapps-statistik om driftkostnaden. :santa1::present-2-icon::holly-3-icon:

Här är en amatör tabell med dagar med start 21 dec 2017 och antal timmar per dag som elverket varit på.
Jag hade det anslutet till en separat PC10 komposit flaska för att kunna mäta hur mycket gasol det går.
( nu är elverket anslutet till bilens inbyggda 2x ALUGAS 11 kg tanka själv flaskor)

Sammanfattningsvis så Totalt 46.5 timmars drift på en PC10 under 18 dagar. Ett Ctek MXS25 laddar sen 2x100Am batterier. I sommar när solen lyser så kommer jag ha 2x100wat solcell också så det blir economiskt och kanske jag kan sälja(exportera) lite el där vid frikampen heheheh . o_O:p


DEC Tid
21 2 tim Köpte en flaska PC10 Byggmax
22 2 tim
23 2 tim
24 2 tim God Jul
25 4 tim
26 3 tim
27 2 tim
28 4 tim
29 1 tim. Olje larmet gick efter 22 tim och motor stannade. Byter olja 0.3L enligt serviceboken ska olja bytas efter 20tim
30 2.5 tim
31 4 tim. TOTA TIM DEC: 28.5

JAN Tid
1 2 tim
2 3 tim
3 2 tim
4 4 tim
5 2 tim
6 3 tim Fyllde på olja en dl. Elverkets oljelarm har inte löst ut
7 2 tim Gasolen slut PC10. Totalt 46.5 timmars drift på en PC10 under 18 dagar
8 2 tim
9 4 tim
10 Bilen är på verkstad byta koppling
11 Bilen är på verkstad byta koppling
12 4.15 tim (batteribanken jublar Ctek MXS25 gick dock aldrig över i grönt läge, dvs fulladdat, ska press mer i morgon då batterier mår bra typ av detta )
13
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hur mycket effekt tog du ut under dessa driftstimmar?

Om man gör lite "reverse engineering" på din installation blir det som följer:

Gasol 10kg x 12,85 kwh per kilo = 128 kwh
En liten ottomotor, verkningsgrad ca 310 g/kwh (vilket är en väääldigt bra siffra), det ger 10 000 gram / 310 gram = 32 kwh.
32 kwh minus verkningsgradsförlust i generatorn, vi struntar i det för tillfället.

Gasen kostar 27 kr kilot / 270 kr full flaska.

10 kg gasol:
270 kr/ 32 kwh = 8,4 kr / kwh

Om du kört på bensin:
1l bensin = 0,73 kg
l kg bensin = 1,37 liter, 14,5 x 1,37 = 19,9 kr kilot för bensin.
1 kilo bensin = 12,2 kwh

10 kilo bensin :
14,5 x 1,37 X 10 = 200 kr
200 kr / 32 kwh = 6,25 kr kwh

Ovanstående gäller vid hög belastning, nära märkeffekt. Vid låg belastning sjunker en ottomotors verkningsgrad avsevärt, gissningsvis med 50%. (vilket ökar kwh kostnaden med motsvarande % tal)
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hur mycket effekt tog du ut under dessa driftstimmar?

Om man gör lite "reverse engineering" på din installation blir det som följer:

Gasol 10kg x 12,85 kwh per kilo = 128 kwh
En liten ottomotor, verkningsgrad ca 310 g/kwh (vilket är en väääldigt bra siffra), det ger 10 000 gram / 310 gram = 32 kwh.
32 kwh minus verkningsgradsförlust i generatorn, vi struntar i det för tillfället.

Gasen kostar 27 kr kilot / 270 kr full flaska.

10 kg gasol:
270 kr/ 32 kwh = 8,4 kr / kwh

Om du kört på bensin:
1l bensin = 0,73 kg
l kg bensin = 1,37 liter, 14,5 x 1,37 = 19,9 kr kilot för bensin.
1 kilo bensin = 12,2 kwh

10 kilo bensin :
14,5 x 1,37 X 10 = 200 kr
200 kr / 32 kwh = 6,25 kr kwh

Ovanstående gäller vid hög belastning, nära märkeffekt. Vid låg belastning sjunker en ottomotors verkningsgrad avsevärt, gissningsvis med 50%. (vilket ökar kwh kostnaden med motsvarande % tal)

Tack intressant beräkning du gör inte för att jag begriper så mycket, blir det billigare med bensin??. Effekten jag tar ut är detta, jag laddar batteriet på min laptop och kollar tv kanske en timme varje dag 22tum led. Laptoppen är på i 6-7 timmar varje dag(jobbar med apputveckling laptopen blir varm tro mig) som har en adapter på 19v 6,32amp. Sen är lampor på några stycken men det är led typ 20w, kylskåp, toalett flush sammanlagt.

Datorn är ett muskelberg mycket kraftfull
Asus ROG GL752VW-T4130T (Bärbar dator)

Vet inte kanske inte relevant, har denna inverter(som jag varmt rekommenderar, best.från Tyskland ingen tull)
12V 220V pure sine wave power inverters 1500w 3000w peak converters with Remote control-in Inverters & Converters from Home Improvement on Aliexpress.com | Alibaba Group

Glömde säga jag har två av dessa(2x ca 55 W) också kopplade direkt in i elverket då elverket är inbyggt i HB.
Motorrumsfläkt - Biltema
Ctek mxs 25 laddare + fläktarna så kanske av elverkets max 700w använder jag 400w
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Låt mig förtydliga, kwh priset har ingen betydelse, det är ju behovet som styr!

Men min reflektion kan vara intressant för andra läsare av tråden.

I mitt fall har jag inbyggt bensinelverk, har funderat på gasol då jag har 64 kg tank.
Men med min egen uträkning, som jag inte gjort förut, är det enkelt att se att bensin är bästa alternativ för min del. (och kanske också för andra)
Jag föredrar att ha med mig så mycket bränsle som möjligt på vintern, 64 + 11+11 kg gasol, + 15 l bensin för elverket (+ ev dunk) och 180 l dieseltank att mata Webaston med.

Ja, det skiljer minst 2kr kwh mellan gasol och bensin.
OM man inte kan tanka LPG i Norge tex, med helt annan prisbild.

Återigen, ingen kritik mot ditt projekt, helt i min smak.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Låt mig förtydliga, kwh priset har ingen betydelse, det är ju behovet som styr!

Men min reflektion kan vara intressant för andra läsare av tråden.

I mitt fall har jag inbyggt bensinelverk, har funderat på gasol då jag har 64 kg tank.
Men med min egen uträkning, som jag inte gjort förut, är det enkelt att se att bensin är bästa alternativ för min del. (och kanske också för andra)
Jag föredrar att ha med mig så mycket bränsle som möjligt på vintern, 64 + 11+11 kg gasol, + 15 l bensin för elverket (+ ev dunk) och 180 l dieseltank att mata Webaston med.

Ja, det skiljer minst 2kr kwh mellan gasol och bensin.
OM man inte kan tanka LPG i Norge tex, med helt annan prisbild.

Återigen, ingen kritik mot ditt projekt, helt i min smak.

Tack Michael mycket intressant. Jag har läst lite att vid konvertering från bensin till lpg så är det billigare typ, här säger de att det är 30% bättre(nu är jag lite bias då jag ägt detta kit)
LPG Conversion Kit for Kipor, Honda, SDMO and Hyundai Generators
Kanske har med priset på lpg att göra..

Jag har kört elverk med bensin innan jag gick över till lpg. Saken är den att lpg elverken är tystare, luktar mindre och framförallt igen luktar mindre och sen också blir inte lika varma, allt känns mycket renare, man kan köra ett elverk på lpg i ett år och det ser ut som nytt.. avgaser är ju koldioxid och vatten. Byggar man in elverket måste man planera för vattnets dränering.. det dräglar mycket..:twitcy:
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Här talas det om att man får ut 50% mer energi ur gasol än bensin och diesel
Fakta om gasol till din husbil

Nu blir det vetenskapligt känner jag. Jag vill göra samma test jag redovisat för ovan fast med bensin,,mmm kladdigt värre,,:twitcy:. Nä har inte tid just nu kanske senare i vår..:).

Tja vem som helst kan göra detta test om man är sugen då alla info parametrar och labb detaljer finns i denna tråd. Fördelen med Biltema elverket jag använder är, billigt, bra reklamations rätt och det är så litet så man kan lätt bygga in det vart som helst nästan. Det vibrerar inte alls mycket och går lätt att dämpa det
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Många kluriga idéer som kan vara till nytta för många i den här tråden.

Jag löste min ström till husbilen genom att investera i en EZA. En helt fantastisk uppfinning som ger fullt tillräckligt med ström i husbilen. Vid laddning från bilens generator laddar EZAn 75 a upp till 100 % Min EZA är på 130 a som motsvarar ca 250 a med blybatterier. När solen skiner sköter EZAn laddningen från solcellerna på bästa sätt.
Lite dyr i inköp men slår man ut det på alla år den beräknas hålla så är det helt ok. Du kan i stort sett glömma batteriproblemen i framtiden.

JOE
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sv: Så här byggde jag om bensin elverk till gasolelverk

Lite väl optimistiskt :)
2-3 tim med 25 A ger 50-75 Ah. Sedan beror det på vad man menar med ett "tomt batteri". Eftersom man inte bör ladda ur ett blybatteri till mer än 40-50 %, Så kan ju 2-3 tim räcka, i alla fall teoretiskt.
I praktiken får man 25 A laddning i kanske 15-20 minuter, sedan sjunker laddningsströmmen iom att batteriet får en högre polspänning, för att stanna på kanske 2 A när det har blivit fulladdat. Så i verkligheten pratar man mer om 5-10 tim....

Min CTEK MXS25 25A lyser grönt efter 2-3 tim och enligt manualen så är det fulladdat. Gäller alltså för ett 100Am batteri där tv i Husbil slutar fungera pga inge ström
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här talas det om att man får ut 50% mer energi ur gasol än bensin och diesel
Fakta om gasol till din husbil

Läser man i din länk så står det:
"Jämför man med bensin och diesel får du ut nästan 50% mer energi ur en 11-kilos gasolflaska som ur 11 liter bensin eller diesel."
Jag tar hänsyn till detta, och räknar både pris och energiinnehåll på bensin per kilo, inte per liter.

Jag menar att det är bättre att använda gasol för uppvärmning och bensin för elverket.
Bensin kan tankas vart som helst, gasol är svårare att få tag på i fjällvärlden/inlandet.

Om man kör sitt elverk gör man det med risk för att störa grannar.
Om elverket går på gasol eller bensin tror jag inte har någon betydelse på hur elverksanvändandet uppfattas.

Om man kör sitt elverk utan grannar, spelar det ingen roll hur det låter.
 
Toppen