• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

rykande motor på tomgång

stig ingemansson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Peugeot
Chassiemodell: J5 CH cabin
Chassietyp: Flatgolv
Motortyp: 2.5 TD
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Pillos
Husbilsmodell: pillos egen
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Hej behöver bollplank när jag monterat tillbaka växellådan efter renovering av femman s växel så körde jag lugnt runt vårt villa kvarter på tvåans växel gick bra nästa varv skulle jag öka farten tryckte till på gasen då uppstår ett svart moln ur avgasröret och motorn kväver sig skälv därefter så har jag låtit motorn gå på tomgång då går den i bland jämt och fint ingen rök helt plötslig börjar den gå orent och ryker rejält. jag har rensat alla slangar nytt luftfilter

Det går en slang från bränslepumpen till locket på ventil huset där finns det ett tekors som det sitter en mindre slang på det blåser från den och kommer lite diesel ur denna emellanåt tror att det är någon typ av ventilation från diselpumpen. någon som har en ide om vad som hänt den har gått fint innan
jag har kopplat förbi värmaren som sitter på blocket då denna läckte.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Jag vet inte om de Franska turbomotorerna är likadana som Fiats, men på min Fiat så går det en slang mellan insuget och spridarpumpen, den är till för att styra pumpens bränslemängd eller om det är rökbegränsaren beroende på turbotrycket i insuget.

Läcker den så kan det nog bli lite si å så med bränslemängden vilket säkert gör att den ryka och gå konstigt.

Finns de här som är bättre än mig på hur det funkar.

Edit: Lite länkar om 2.5 td här.

Läcker den här lilla slangen som går från insuget till pumpen så kommer motorn få fel bränslemängd eftersom över-och undertryck inte blir rätt till pumpen.
http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/46967d1320479850-husbil-013.jpg


http://www.husbilsklubben.se/forums/t57713/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t53932/

http://www.husbilsklubben.se/forums/t67053/
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Såg nu att du skrev det här: " bränslepumpen till locket på ventil huset där finns det ett t-kors som det sitter en mindre slang på det blåser från den och kommer lite diesel ur denna emellanåt "

Osäker nu på vad det är för slang.

Edit: Ju mer jag tittar på bilder från andra här på HBK så blir jag allt mer osäker om slangen, tycker det verkar som att skillnaderna mellan de franska och italienska motorerna är för stora för att nån av mina ovanstående råd är något att gå efter, tyvärr !
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Pekke..
Håper det blir forståelig på Norsk..
Den motoren du har ser ut til å være en SOFIM 8144.21. 2,5TD.
Funksjonen er motsatt av hva du beskriver.
Når Turbotrykk øker, så vil diesel mengde øke. Dersom slange mellom innsug og pumpe lekker, så vil motor få mindre diesel. Dermed ingen røyk. Motor vil da bli veldig lat.

Kan nevne et tilfelle med en Mercedes varebil som jeg hadde hvor pakning på turbo var defekt. Den kaste ut olje på tomgang. mer enn 2 liter på en halv time. Men jeg kjørte bilen ca 1500 km med denne turboen, og brukte kun en halv lite olje på turen. Grunnen er at pakkring på turbo aksling mot innsug var defekt. Ved tomgang var det ikke tykk nok og olje slapp inn i innsug. Når jeg kjørte så holdt turbo trykket oljen der det skulle være.
 
F

F.d. 29925

Guest
Är det svart rök på högre varvtal är det med all sannolikhet dieselolja som är orsaken. Blå rök på lågar varvtal är ett tecken att det är motorolja som förbränns, vanligtvis slitna lager i turbon.
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Det har du rett i decker. Men som jeg oppfattet Pekke, så mener han at det motor får for mye diesel hvis slange er lekk. Jeg mener det er motsatt..
 

Gork

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Norge
HBK-Nr
25396
Medlemskap
2024
Gork skrev:
Det har du rett i decker. Men som jeg oppfattet Pekke, så mener han at det motor får for mye diesel hvis slange er lekk. Jeg mener det er motsatt..
Ser at Stig har problem som du beskriver..
Bilde som Pekke la ut er for SOFIM motor. Stig har en Peugeot motor. Den kjenner jeg ikke så godt.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Gork skrev:
Det har du rett i decker. Men som jeg oppfattet Pekke, så mener han at det motor får for mye diesel hvis slange er lekk. Jeg mener det er motsatt..

Ja, visst kan du ha rätt om att den snarast bör gå för rent om slangen som känner av trycket i insuget är sprucken.

Jag började tveka eftersom han sa att slangen läckte diesel, de franska motorerna verkar ha ett helt annat insprutningssystem än Fiat, verkar snarare som att den slangen är en bränsleretur till tanken.

Kan ju vara olja som kommer in via turbon som nämnts ovan och orsakar röken.
Men gamla dieselmotorer som råkar få in olja brukar väl inte kvävas utan varvar upp i stället ?
 

stig ingemansson

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
18861
Medlemskap
2024
hej på er alla glada har nu fått igång bilen den går men rycker vit blå rök och är väldigt slö. förslag på åtgärd. jag behöver ett komplett elshema på bilens elsystem då tomten som har haft bilen innan har klippt och skarvat helt vilt. i nuläget har jag ett automatiskt halvljus blinker på ena sidan fram blinkar resten står still men lyser varningsblinker fungerar ingen ström till spolare men torkarna fungerar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Lite gissning men vit rök blir det vanligtvis av vatten. Kan vara så att topplockspackningen läcker, men det borde du kunna avgöra genom att kolla kylarvattenförbrukningen. En annan möjlighet är att kamremmen har kuggat över någon kugg, då kan det ryka lite blåvitt. Både dessa fel ger en svag motor.
 
F

F.d. 29925

Guest
Det vanligaste felet när lampor och annat bär sig åt lite hur som helst och inte följer förväntningarna bör man nog i fösta hand misstänka ett jordfel någonstans.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
decker skrev:
Det vanligaste felet när lampor och annat bär sig åt lite hur som helst och inte följer förväntningarna bör man nog i fösta hand misstänka ett jordfel någonstans.

På de gamla bilarna skall det finnas 2 jordningspunkter som är kritiska för större delen av elen.

Framför passagerardörren finns en jordning för instrument och intern el.

Innerskärm bakom vänster strålkastare förarsida skall även ha nån jordningspunkt( lite osäker här ) och det bör nog finnas nån bakom startbatteriet.

Är det glappt eller oxiderat vid såna punkter kan det hända konstigheter med elen om olika komponenter har hopkopplade jordkablar.
 
Toppen