• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugeot J5 2,5 TD

Status
Stängd för vidare inlägg.

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Jeg skal skifte min kamrem og har problemer med at få møtrikken på krumtappen
af. Er der nogen der kanske kender til noget tricks der går at anvende. Motoren er ute af bilen så der er god plads at jobbe på.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej nergaard, jag hoppas jag översätter rätt.......Svårt att lossa muttern på vevaxeln :).

När motorn är lös, kan du inte låsa svänghjulet/startkransens kugg med "en matallklack" plus en skruv från ett fästhål till startmotorn/svepet/växellådan ??

Ett annat trix som brukar funka är att ta eller låna en kraftig mutterdragaremaskin (det finns kraftiga elektriska om du inte har tillgång till kompressor) och låta den knacka på ett tag, så brukar muttern lossa utan att man ens behöver låsa fast vavaxeln, det brukar räcka med att hålla fast remskivan.

Jag kan också ha missat min dansk/svenska översättning och missförstått frågan, och då ber jag om ursäkt :D.

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Det krävs en mycket kraftig muttermaskin för att lossa denna.
Om motorn är urtagen så tillverka ett stopp och montera mot startkransens kuggar och använd en hylsa med minst en meters förlängning. Denna bult sitter h å r t.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jankro, du husker rett - som en kuriosa så benyttes begge namn på den delen i Norge.
Krumtapp - fra dansk og veivaksel fra svensk forekommer i norske lærebøker for motorrep og betyr den samme akslingen. Den er krum og den veiver rundt :D
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Ok tak for de forslag, jeg har prøvet med en kraftig mutterdragaremaskin men det løsnade inte møtrikken så jeg vil prøve at låse svänghjulet og gøre et værktyg som en langt (over en meter) så må vi se om det løsner møtrikken. Går det et give det en smule varme????

Når jeg igen skal spænde møtrikken hur mycket skal då spændes.

:)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Om du vet vilken gänga det är kan du Googla åtdragningsmoment
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Ja usch ja!
Det är väl något som kommer att hända mig med när jag ska byta kamremmen på min "gamla härk (ducato 88:a)", för visst är det så att remskivan på vevaxeln måste tas bort för att kunna byta remmen:confused:

Och med era beskrivningar på kraftiga muttermaskiner och långa dragskaft gör att jag redan nu funderar hur jag enklast kan ta bort muttern och vevskivan, för min motor sitter ju på plats, vilket kommer att försvåra användandet av långa dragskaft, och en kraftig mutter maskin har jag inte:(
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jag svarar mig själv- man måste ta bort remskivan för att ta bort kamremmen, hoppades in i det sista att slippa det:swoon::wall:
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Om du inte har tillräckligt långt förlängningsskaft kanske du kan komma åt med en domkraft under ett kortare skaft? Men du kommer ju inte ifrån att låsa vid startkransen.
// Göte J
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Jag får väl prova alla tänkbara trix, och jag har ju låsverktygen för att kunna låsa remskivan (en tapp) eller vad jag ska kalla verktyget för.
Och som jag förstår det hela ska det finnas ett "hål på remskivan där tappen ska in" (men nu vart det ju roliga uttryck här:yes:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Dom flesta motorer går på samma håll men kolla innan du sätter igång .En hylsa på ett långt dragskaft är allt man behöver.
Ta bort kabel på stoppmagneten eller se till att motorn inte startar.Sätt hylsan på muttern/bulten och låt skaftet ligga emot lämpligt stabilt ställe ex en balk och "knyck" till med starten.
Motorn ska snurra medurs.
Man ska inte använda låsverktyget som låsning när du ska demontera remskivemutter.Då kan det gå åt h-v me Agdas gårkår.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Man ska inte använda låsverktyget som låsning när du ska demontera remskivemutter!!!

ÖÖÖÖÖÖÖHHHH nu förstår jag inte??
Varför inte då?
På de anvisningar jag fått hittils, så har man talat om för mig att verktyget visst ska användas vid demontering, men jag kan ha fattat fel, men en förklaring vore bäst.

Eller menar du kanske att själva remskivan kan gå sönder om jag låser det med verktyget ("tappen i hålet"), visserligen kan jag tänka mig att det blir en jävla påfrestning på "tapphålet", och kanske remskivan då utsätts för stora krafter och går sönder när man måste använda stor kraft i syfte att ta loss muttern, den kan ju sitta fast utav bara he....., det har jag ju förstått.
 

cmd63

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
9973
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej vägkung!

Som du beskriver blir det enorm påfrästning på remskiva och framför allt hålet för tappen, när man drar fast skivan går det däremot bra att använda den låsningen. Det enklaste och säkraste sättet du kan lossa skivan är att försöka låna en större mutterdragare ingen liten 1/2 tummare utan minst en 3/4tums proffsmaskin sen kan det hända att det behövs en avdragare för att få bort skivan från vevaxeln. Vill du ändå prova med hylsa och dragskaft har jag stora skaft du kan få låna om du vill även avdragare.

..../CMD63:)
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej cmd63!

Nu är ju problemet bara det att jag inte har en kraftig 3/4tums maskin, och inte vet jag heller var jag skulle kunna låna en sån.

Vad gäller mutterknackare har jag bara en 1/2tums (eldriven) som jag använder vid skiftning av däck, tror inte att kraften räcker till för att "knacka loss" muttern till remskivan.
Och vad gäller kompressor har jag bara en 3Hkr från biltema, jag använder den för att pumpa däck och blåsa rent med.

Och tack för erbjudandet att få låna dragskaft.

vägkung
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Nu hör det till saken att jag aldrig skruvat på en sådan bil som din .Hålen till styrtappen brukar sitta så den låser svänghjulet el bakom en plugg i vevhuset.Låstappen är endast till för att hitta rätt läge på vevaxlen inget annat.
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

vippen!

Du har rätt, tappen är endast till för att hitta rätt läge, men jag tänkte man kunde använda den även för att låsa remskivan vid demontering av muttern, men eftersom vi snackar "stora krafter" som behövs för detta, ja då kan jag ju inte använda tappen, risken är överhängande att man då drar sönder remskivan o.s.v o.s.v.

vägkung

PS: Att låsa vid startkransen är ett tips som finns att läsa i den här tråden, nu har jag ju inte bilen här, jag kan följdaktligen inte kolla hur det ser ut på min, men är det någon som har en bild eller annan typ av beskrivning hur man "låser fast motorn" när motorn sitter i bilen, ja då går det ju alldels utmärkt att skriva i den här tråden.

vägkung
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Man måste blockera motorn på svänghjulets kuggar. Det går åt STOR kraft för att lossa och dra åt. Muttermaskin måste vara för minst 1tum fyrkant.
Ett sätt är att ta bort startmotorn och med något lämpligt tillverkat verktyg låsa fast svänghjulet med startmotorns bult . Betydligt lättare om motorn är urtagen.
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hej Bror.

Når man skal montera denne mutter igen ska den så spændes lige så mycket eller
skal man kanske sikre den med loctite????????
 

nergaard

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9296
Medlemskap
2024
Sv: Peugeot J5 2,5 TD

Hejsan alle og tak så hemskt mycket for dom goda råd i har kommet med.

Jeg skal også skifte min kobling og har köbt en Valeo kobling og vil derfor også skifte gearolie og ville helst bruge Omega men tycker at 1000 Dkr. er for dyrt.

Derfor kommer jeg at använde Redline men da jeg kan få to typer vil jeg gerne fråge om hvilken typ der skal brukes.

MWSnap012.jpg

MWSnap011.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen