Sv: laddtrycksmätare
Hejsan igen, du har säkert fått dit slangen rätt, för det finns inte något lägre turbotryck i några slangar och högre i andra, så har du tryck så sitter det rätt.
Det låter som du har något problem med turbotrycket. Du måste nog kolla upp felet, så får du säkert mer sprutt i bilen. Bör ladda ca. 0,8 innan w.g. öppnar.
Gör som sacce skriver eller så kan du lossa slangen från tryckklockan på w.g. och plugga den, (slangen alltså). Kolla samtidigt också att du har ett skapligt fjädertryck i tryckklockan som håller igen w.g. ventilen. Om allt är tätt och turbon i skapligt skick så borde du under en kortare test.....Kanske treans växel, och full gas i en svag uppförsbacke.....få ett turbotryck uppåt 1,4 om allt funkar till fullo. Kör inte länge med detta utan bara som test för maxtryck.
Om du ändå inte får mer tryck än ca. 0,3 så vet du nu att w.g. ventilen inte öppnar för tidigt av turbotrycket, utan att det blir helt enkelt inte högre.***
Sedan är det bara att leta. Börja med att kolla alla slangar så ingen är sprucken, kolla intercoolern om du har någon.
Nästa steg är att kolla turbon. Ta bort armen från tryckklockan till w.g. armen och kolla att den rör sig lätt så den kan stänga helt (åt det håll som fjädern i klockan drar). Lossa den grova slangen från turbons gavel och känn så turbinen snurrar lätt.
Sedan börjar det tyvärr bli dags att lossa turbon så man kan skruva sönder och kolla w.g. ventilen och sätet. Detta är rätt mycket jobb och trångt, så det är därför man skall kolla slangar m.m. först, så man är helt säker på att allt är tätt.
Lycka till. JANKRO.
***Om fjädern i tryckklockan är för svag och inte orkar att hålla w.g. ventilen stängd vid högre tryck än 0,3 så avslöjas det med bortkopplad slang.