• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

laddtrycksmätare

F

F.d. 14527

Guest
var ska jag koppla in turbomätaren på en fiat ducato-91 diesel
funderar på om jag satt den fel, satte den på slangen som går in i dieselpumpen
någon som vet ?
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: laddtrycksmätare

Hej den ska sitta i insugningsröret så att den kan känna av övertrycket som blir där.
Du har förmodligtvis satt den rätt om den tunna slangen går från insugningsröret till bränslepumpen.
MVH Sören
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: laddtrycksmätare

Det var ju några årsedan jag monterade den på våran dåvarande Citroen C25 men har för mej att det var i framkant på motorn .
Kolla tryckslangen mellan turbon och insuget , där skall det vara en slang som går där och det är bara gå på med en T-koppling .

Kommer du upp till Falköping så fixar vi dit den .
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: laddtrycksmätare

Hejsan, det går att placera den lite var som helst på trycksidan. Man kan borra och gänga ett hål i det gjutna aluminiuminsugningsröret där grova slangen från turbon/intercoolern sitter och sätta dit en slangnippel.
Men om du menar att du kopplat in den på den slang (ofta svart och hård) som går in i dieselpumpens övre membran som är just till bränslemängd i förhållande till turbotryck (och reglerar den koniska kolven som finns att läsa om i andra inlägg) så skall det gå lika bra, för där skall du ha fullt turbotryck och skall kunna avläsa rätt värde.
Funkar det inte ??

M.v.h. JANKRO.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 14527

Guest
Sv: laddtrycksmätare

jankro jag har nog satt den som du menar, men trycket blir bara max 0,3
har även kollat wg ventilen den gick lätt när jag petade med en skruvmejsel
 
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: laddtrycksmätare

Jag tycker att wg ventilen ska inte går lätt att röra..det behövs ca 0,8 Kg kraft
 
F

F.d. 14527

Guest
Sv: laddtrycksmätare

jag vet inte om den gick för lätt, jag petade med en lång skruvmejsel
tryckmätaren kopplade jag in på den gråa tjocka slangen som går till dieselpumpens övre
lock , kan de vara rätt??


 
Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.503
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: laddtrycksmätare

Du har turbo tryck i detta slag..den styr dieselpumpen. Tar loss armen från WG och skruva in den ett par varv och testa om trycket ökar
 
F

F.d. 14527

Guest
Sv: laddtrycksmätare

jag får testa det, är bara så svårt att komma åt:confused:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: laddtrycksmätare

Hejsan igen, du har säkert fått dit slangen rätt, för det finns inte något lägre turbotryck i några slangar och högre i andra, så har du tryck så sitter det rätt.
Det låter som du har något problem med turbotrycket. Du måste nog kolla upp felet, så får du säkert mer sprutt i bilen. Bör ladda ca. 0,8 innan w.g. öppnar.
Gör som sacce skriver eller så kan du lossa slangen från tryckklockan på w.g. och plugga den, (slangen alltså). Kolla samtidigt också att du har ett skapligt fjädertryck i tryckklockan som håller igen w.g. ventilen. Om allt är tätt och turbon i skapligt skick så borde du under en kortare test.....Kanske treans växel, och full gas i en svag uppförsbacke.....få ett turbotryck uppåt 1,4 om allt funkar till fullo. Kör inte länge med detta utan bara som test för maxtryck.
Om du ändå inte får mer tryck än ca. 0,3 så vet du nu att w.g. ventilen inte öppnar för tidigt av turbotrycket, utan att det blir helt enkelt inte högre.***
Sedan är det bara att leta. Börja med att kolla alla slangar så ingen är sprucken, kolla intercoolern om du har någon.
Nästa steg är att kolla turbon. Ta bort armen från tryckklockan till w.g. armen och kolla att den rör sig lätt så den kan stänga helt (åt det håll som fjädern i klockan drar). Lossa den grova slangen från turbons gavel och känn så turbinen snurrar lätt.
Sedan börjar det tyvärr bli dags att lossa turbon så man kan skruva sönder och kolla w.g. ventilen och sätet. Detta är rätt mycket jobb och trångt, så det är därför man skall kolla slangar m.m. först, så man är helt säker på att allt är tätt.

Lycka till. JANKRO.

***Om fjädern i tryckklockan är för svag och inte orkar att hålla w.g. ventilen stängd vid högre tryck än 0,3 så avslöjas det med bortkopplad slang.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14527

Guest
Sv: laddtrycksmätare

tack för alla svar , som ni märker är jag ny på både husbil o dieselmotorer
så alla tips är välkomna
mvh kjell
 
F

F.d. 14527

Guest
Sv: laddtrycksmätare

har idag tagit bort armen till wg och spärrade ventilen, borde jag inte få ett högt tryck då
det var som innan 0,3 bar ??????
 
F

F.d. 14527

Guest
Sv: laddtrycksmätare

idag efter mycket skruvande hittade jag felet , den korta slangbiten från turbon till röret var det hål i ,de var bara att riva ner , nu går den som ett "skott" laddarn 0,8 bar
så tack för alla tipsen
ha de bra
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: laddtrycksmätare

idag efter mycket skruvande hittade jag felet , den korta slangbiten från turbon till röret var det hål i ,de var bara att riva ner , nu går den som ett "skott" laddarn 0,8 bar
så tack för alla tipsen
ha de bra
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej. Jättekul att du hittade felet.


Fast_car.gif


M.v.h. JANKRO.
 
Toppen