• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOS! ELSCHEMA till Fiat Dukato -87

F

F.d. 18372

Guest
Hej på er alla ! Finns det möjligen någon därute som har tillgång till ett elschema (ej husdelen) till min jätefina men gamla husbil. Det är en Fiat Dukato "SOLIDO" -87 års modell. Och det är schemat över själva bilelen jag söker. Har försökt på nätet utan resultat. Är det någon som vet av ett sådant, eller känner till vart jag kan få tag på ett.
Har fått ett jordfel som slagit ut alla blinkers, samt instrumentpanelen. Fläkten sätter igång, med kommando från sätesvärmaren. Hur skall man lösa detta utan elschema?



hälsningar från william med sin första husbil


l:(
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: SOS! ELSCHEMA till Fiat Dukato -87

Hej!
Hade en liknade bil förut.
Om jag minns rätt satt invändiga jordpunkten till höger, under handskfacket framför passagerarens fötter.

Motorutrymmets jordpunkt satt till vänster. d.v.s till höger när man öppnat huven.

Hade mycket problem med jordfel.

Lycka till, Åke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.620
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: SOS! ELSCHEMA till Fiat Dukato -87

Hej wilesii och välkommen :).

Här kan du skicka efter en enklare rep.bok från England. Den är bara i A5 format och enklare tryck, men rätt ok. i alla fall. Längst bak så finns det några sidor med elschema till själva bilen.

En bit ner på sidan kan du välja mellan två böcker till din, beroende på vilken motor du har.
Klicka här.
Citroen vehicle manuals


På äldre bilar var ofta sammankopplingen av bilens elsystem och det tillbyggda elsystemet lite si och så :rolleyes:.

Men börja med att kolla jordpunkterna som Sloth har föreslagit, under/bakom handsfacket och på vänster innerskärm (vid reservhjulet om det fortfarande sitter kvar i motorutrymmet).
Oskyddade öppna kabelskor och ofta dålig kontakt vid fästskruven till jordskenorna.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: SOS! ELSCHEMA till Fiat Dukato -87

Jag har äntligen hittat 3 bilder med elschema till första Ducato-modellerna före -95, de är på tyska samt att jag vet inte vilken årsmodell det är.
 

Bilagor

  • elschema1.jpg
    elschema1.jpg
    1.020,6 KB · Visningar: 233
  • elschema2.jpg
    elschema2.jpg
    1,8 MB · Visningar: 264
  • elschema3.jpg
    elschema3.jpg
    1,7 MB · Visningar: 236
F

F.d. 18372

Guest
Sv: SOS! ELSCHEMA till Fiat Dukato -87

Tusen o åter tusen tack tack för denna respons. Jag är mycket tacksam för vänligheten Jag återkommer och berättar hur det gick i slutet av veckan.

ps: "Märkligt är att ett sådant viktigt schema för bilen och visar hur elen är dragen, ska vara så svår att hitta, näst intill omöjligt. Inte ens Märkesverkstäderna har tillgång till dem. Nog borde elscheman följa med bilens övriga handlingar. "


william viking Fjällbacka :)
 
Toppen