• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Router?

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Att välja operatör är ett mysterium. Hallon är billigt och kunde hade varit mitt val om täckningen och servicen varit ok.
Jag hade följande kriterier vid mitt val.
Att det går att komma i kontakt med operatören utan att sitta i chattkö i 30 minuter för att slutligen träffa en person som ingenting kan/vet.
Att det går att betala sin faktura utan att blanda in Klarna eller sitt kontokort. E-faktura
Att det går att ställa in antalet signaler innan telefonsvararen går in.
Att det finns täckning även i glesbygd i södra Sverige.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Håller med! Min nya Netgear Nighthawk M2 is an ultra-fast portable WiFi router with next-generation Gigabit 4G LTE connectivity with a download speed of up to 2 Gbps.
Den skall tydligen ha en "media share" funktion. Har du använt den? Hur funkar den, är det DLNA eller något annat?
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Stämmer, men håller till i södra/västra delen av riket
Fick 100G för 124kr/månad, samt kvarvarande flyttas över
Vi sticker nog (om det går) till Tyskland i höst
Är det Telenor kontant som gäller, eller finns det bättre abonnemang, någon som vet?
Vi kör Telenor familj obegränsat. Då får vi 100GB per månad när vi är utomlands.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Den skall tydligen ha en "media share" funktion. Har du använt den? Hur funkar den, är det DLNA eller något annat?
Jag har inte testat den funktionen än, men du kan ansluta USB eller som det står"

The NETGEAR Mobile app includes a MyMedia shortcut that displays categories of
supported media types to play back. You can connect any DLNA-compatible client to
the mobile router. This includes computers running Windows Media Player and other
DLNA–enabled devices such as smart TVs."
Bengt
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En uppdatering av min dåliga uppkoppling av data trafik.
Jag har nu gått från Telenor till Telia som mobilabonemang, Telia var billigare något jag inte hade trott.
Jag har bara haft det ett dygn snart men det har redan visats sig att det ger en betydligt snabbare nedladdning än mitt tidigare abonnemang.
I Halmstad området har hastigheten gått från ett uppskattat snitt på 30 Mbit/s till runt 80 Mbit/s. Hemma har det gått från 4-6 till 80.
Har inte testat det i riktig glesbygd ännu men det kommer snart men hittills så lovar det gott. Således har det inte varit fel nå modem, router eller mobil utan det har varit fel hos Telenor.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Jag skulle nog kunna tänka mig att det är rätt små skillnader mellan olika externa routerlösningar MEN att externa antenner kan göra väsentlig skillnad om man hamnar på plats där mottagningen är svag. Att ha en separat router liggande (fast monterad) i bilen kan ha sina fördelar framförallt idag då i alla fall någon operatör erbjuder surf och "gratis-data" upp till 30 GB per månad (inkl gratis router) om man har allt annat vad gäller telefoni, mobiltelefoni, bredband och TV anslutet hos dem. På detta sätt belastas inte mobiltelefonabonnemanget alls när man kommer till HB och kan köra WiFi via routern. Jag har använt mig att denna lösning under flera år och på så sätt har jag kunnat utnyttja även TV/Film-leverans från de kända TV-kanalerna och Film/Serie-leverantörerna och slipper antenn-strulet.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det där med signalstyrka och nedladdningshastighet är två olika saker. Jag kan ha 60-70 Mbps tidig morgon och 5-6 Mbps på eftermiddagen samma dag. Mäter jag signalstyrka är den lika. Så antenner löser inte allt. Belastningen på masten betyder också mycket. Jag har Tele2 som skryter att de har gemensamt nät med Telia. En konspirations tanke är att Telia prioriterar sina egna kunder.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det där med signalstyrka och nedladdningshastighet är två olika saker. Jag kan ha 60-70 Mbps tidig morgon och 5-6 Mbps på eftermiddagen samma dag. Mäter jag signalstyrka är den lika. Så antenner löser inte allt. Belastningen på masten betyder också mycket. Jag har Tele2 som skryter att de har gemensamt nät med Telia. En konspirations tanke är att Telia prioriterar sina egna kunder.
Jag provade med Halebop som ju använder sig av Telias nät men det var inte mycket bättre än Telenor. En anledning till att de är billigare än Telia kan ju vara att de inte hyr in sig på alla master som Telia har. Likadant i förhållandet med Hallon och Tre.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag provade med Halebop som ju använder sig av Telias nät men det var inte mycket bättre än Telenor. En anledning till att de är billigare än Telia kan ju vara att de inte hyr in sig på alla master som Telia har. Likadant i förhållandet med Hallon och Tre.
Såvitt jag vet identifierar sig inte masten med olika operatörs-ID, utan med samma ID för alla som drivs av en operatör. Dvs det finns bara 3 operatörer vad gäller master. Men det är ju ett tag sen jag lämnade Tre Korvar, det kanske är annorlunda nu.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag jobbade många år på Ericsson och har en del insikt i hur det fungerar. Operatörer kan bestämma sig för att dela infrastruktur på olika sätt:
1. Det mest basala är att dela mast, och då menar jag att man faktiskt bara delar plats på en mast där man kan sätta sina antenner. Det är antennerna som "gör nytta", masten ser bara till att antennerna kommer tillräckligt högt upp för att nå så långt som man har planerat att de skall göra.
2. Man kan bestämma sig för att dela bas-stationer. En bas-station består av mast, antenner och den radio- och transmissions-utrustning som tar emot och sänder, och skickar trafiken vidare upp i nätet.
3. Man kan bestämma sig för att dela hela nätet, förutom några små delar som gör att operatören ses som en unik operatör.
4. Man kan bestämma sig för att dela precis allt, men har ett annat kommersiellt namn och prissättning. I detta fall kallas man en VMNO (Virtual Mobile Network Operator). Hallon (3), Halebop (Telia), Comviq (Tele2) och Vimla (Telenor) är alla VMNOs. Deras nätägare inom parentes.

Och så kan man göra en kombo av allt detta!

Vilken hastighet man får är beroende på en mängd saker, men mest av allt beror det på hur många som har trafik mot aktuell radiobasstation vid en given tidpunkt och hur snabb/bred upplänken är från den radiobasstationen. Beroende var i geografin den befinner sig, kan en radiobasstation typiskt antingen ha en fiber-anslutning eller en mikrovågslänk uppåt i nätet. I det första fallet kan bandbredden vara betydligt högre än i det andra fallet. Så om din telefon/router har anslutit mot en radiobasstation mitt ute i spenaten är sannolikheten stor att ditt innehåll måste transporteras från Internet via ett antal andra noder för att sista biten gå via mikrovågslänk, som inte är speciellt snabbt. Vill många göra samma sak som du, så blir det långsamt.

Hoppas att detta satte litet ljus på kartan. :)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Plus dessutom at flera basstationer kan sitta på samma radiolänk, "Daisy Chain", och då måste den länk som befinner sig först i kedjan klara trafiken till alla basstationer som sitter på samma "Daisy Chain". Dagens mikrovågslänkar har hög kapacitet, väl i paritet med fiber, men bara om de är av "senaste modell".

Om man kan se RSRP-måttet i modemet (RSRP = Reference Signal Received Power) så skall det ligga över -120dBm (-80 t.ex) för att man skall ha en mottagning värd namnet och en hyfsad bitrate. Har man det och bitrate ändå är låg ändå så beror det sannolikt på "trafikstockning" hos basstationsnätet.

MVH
Hans
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Här kan ni se vilka som delar master och nät :
Den tabellen visar inte hela sanningen. Har läst på något annat ställe en tabell där man kan se att en lågprisleverantör som använder t.ex. Telias master får inte hela kraften. Det kan handla om att det bara gäller 4G eller begränsad hastighet. Möjligt att jag hittade den via PTS sida.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Den tabellen visar inte hela sanningen. Har läst på något annat ställe en tabell där man kan se att en lågprisleverantör som använder t.ex. Telias master får inte hela kraften. Det kan handla om att det bara gäller 4G eller begränsad hastighet. Möjligt att jag hittade den via PTS sida.
Hustrun har Telia och jag Fallo (använder Telias mmaster)
När jag kollat har vi samma nerladdningskapacitet
 
Toppen