Hade inget speciellt för mig idag, så jag tänkte hissa ner reservhjulet och smörja upp mekanismen ifall man får punktering. Har klarat mig från punktering (kört över 7000mil med originaldäcken) sedan bilen var ny så reservhjulet har aldrig varit nere. Det började med att det inte gick att hissa ner, hände ingenting när jag vevade. Tydligen är det viktigt att trycka väldigt hårt ner (röd pil) och sedan veva för att frigöra (röd cirkel) en säkerhetsmekanism. Väl när däcket är nere så får man inte loss det från vajern. Nu får jag ta fram de grova verktygen och sedan ersätta den rostiga bulten med en rostfri. Detta hade jag aldrig löst ute vid vägkanten. Så om ni har reservhjulet under bilen, se till att smörja upp mekanismen och att bulten går att få loss. Även om ni har assistans så måste bärgaren komma åt hjulet. Undrar så vilket som upphör först? Fler fel på bilen eller orken i gubben.