• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjulsanvändning?

F

F.d. 25038

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

En liten tankeställare är att ja är både meck o brandman totalt orädd för
trafik men inte fan hjälpte de !


Häls Mikael o Carina;)



ursäkta språket
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17078

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Råkade ut för en bakhjulspunktering, på min förra bil. Jag är glad att jag hade reservhjul, den skadan hade ingen punkteringspray lagat. har skaffat mig en krafthylsa 6-kants med en kraftig förlängare, så jag kan lossa bultarna.
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej. Bra tips,ha med en 70 cm rörbit som passar på hylsnyckeln,går enkelt att lossa hjulmuttrarna.
Och kom ihåg att efterdra muttrarna efter några mil.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Reservhjulsanvändning?

Min erfarenhet av punkasprej är att det blir ett helsike för däck-killen om man behöver laga däcket på riktigt sätt efteråt. ev får hela däcket bytas.

Sen ökar chanserna för obalans drastiskt med punkasprej.
Jag skulle alldrig åka utan reservhjul.


// Pär
Min gummigubbe säger att han inte bytar däck om det är lagad med skum.Det kommer en massa gojs ut över däckborttagningsmaskinen,kletigt som f..
Förra sommaren lämnade jag hjulet hemma för att spara 25 kg i vikt....just det!!! Då fik jag pyspunka,men upptäckta det i tid och hann fylla luft på mack ett par gangar på väg till jönköping.Köpte ett rep-set med gummipluggar, fil och virknål hos claes...eller var det jula...åkte till en mack (luft)och lappade hjulet utan at ta bort det.Men det gäller om att ha tillgång till luft för när man filar upp hålet innan man stoppar inn pluggen blir det rejäl punka. Numera har jag reservhjulet med ,men har även möjlighed att lappa med plugg.Har även en kompressor. Jag tror att plugg-kittet kostade ca 120 kr.Då fanns det 3 plugger med .Finns även i extra pack.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hoppsan!.

Upptäckte till min stora överraskning och glädje (vad för besiktning var detta...) att husbilen var försedd med ett reservhjul.
OCH där låter jag det också ligga, väl förankrat under chassiet.
mvh
Werner
 
F

F.d. 55290

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Det kan nog fungera att laga ett spikhål, men hur går det att pressa in 5 Bar i däcket.

Någon som provat?

Fick ett ventilbrott dagen efter jag hämtat en beg HB.

Köpte en flaska och det gick att köra till närmaste gummiverkstad c:a 2 km, det hade nog gått att köra längre, men trycket var inte högt (ska vara 4.4 kg)

/Olov
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Har själv en Dethleff 6840. I somras var vi till Biltema i Västerås där har dom en stenkantad rondell som består av flera segment. Upptäckte inte att en av segmenten var borta och den vassa kanten tog precis i sidan på bakersta däcket Pyyyss... Hittade via manualen att däcket var beläget under och man kom åt via en lucka i bodelen. Fungerade inte alls och där stod vi. Ringde Euromaster som kunde titta till det tror dom tog 2000kr oavsett om dom fixade eller inte. Blev tveksam, det såg inte ut att vara något lätt arbete, allting verkade sitta som cement. Dom ringde tillbaka och tyckte väl synd om oss, skulle bara ta betalt om det gick att ordna... Och jobba fick dom... Två stycken trevliga representanter tillbringade flertal timmar under bilen, till slut frågade en av dom om det var ok att skära av anordningen som höll däcket. Fanns ju inget alternativ och med kompressordrivna verktyg lyckades dom sent omsider fixa det. Tror dessutom vi fick några hundra i rabatt. Enligt dom, och jag håller med, så är det en helt omöjlig miljö för ett däck att befinna sig. Förmodligen om man smörjer och använder hissanordningen minst en gång per år kanske det kan funka. Dock gläds vi att inte stå tex på Autobahn med problemet... Sett några i tråden som verkar ha samma konstruktion, ni borde kolla för har man väl med sig ett reservdäck uppskattar man ju om det går att byta...
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hade inget speciellt för mig idag, så jag tänkte hissa ner reservhjulet och smörja upp mekanismen ifall man får punktering. Har klarat mig från punktering (kört över 7000mil med originaldäcken) sedan bilen var ny så reservhjulet har aldrig varit nere. Det började med att det inte gick att hissa ner, hände ingenting när jag vevade. Tydligen är det viktigt att trycka väldigt hårt ner (röd pil) och sedan veva för att frigöra (röd cirkel) en säkerhetsmekanism. Väl när däcket är nere så får man inte loss det från vajern. Nu får jag ta fram de grova verktygen och sedan ersätta den rostiga bulten med en rostfri. Detta hade jag aldrig löst ute vid vägkanten. Så om ni har reservhjulet under bilen, se till att smörja upp mekanismen och att bulten går att få loss. Även om ni har assistans så måste bärgaren komma åt hjulet. Undrar så vilket som upphör först? Fler fel på bilen eller orken i gubben.
 

Bilagor

  • Så här ser det ut under våra dyrgripar.JPG
    Så här ser det ut under våra dyrgripar.JPG
    497,4 KB · Visningar: 69
  • Mekanism.JPG
    Mekanism.JPG
    242,2 KB · Visningar: 64
  • Säkerhet.JPG
    Säkerhet.JPG
    156,5 KB · Visningar: 59
  • Bult.jpg
    Bult.jpg
    102,5 KB · Visningar: 57
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Sånt här förebyggande underhåll är särskilt viktigt om man kör på vintern.
 
F

F.d. 25112

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Låter bekvämt och bra. Var får man tag i dylik försäkring, vad ungefär ligger kostnaden på? Janne...
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hur ofta har ni behövt använda reservhjulet???
Funderar på att ställa mitt i garaget. Framför allt för viktfördelningen i bilen.
Bosse B:confused:
Har haft punka 2 ggr på 8 år. Ena gången var efter vinterförvaring o det var ju OK att inte ha reservhjul. Andra gången det hände var i Tyskland då vi efter att ha kört autobahn svängt in till Rheda- Wiedenbrück o bilen började kränga. Klarade mig fram til stellplatsen o sedan var det bara att byta till medhaft reservdäck. En tysk kom fram o hjälpte till. Han kommenterade skadan på däcket och enligt honom så var det en avgränsningstallrik vid vägarbeten på som lossat och vänt sig upp o ned o skurit en stor bit ur däcket. Tyvärr mycket vanligt i Tyskland enligt honom. Jag hittade en däckfirma i staden dagen efter. De hade ej passande däck hemma utan ringde runt och 10 mil därifrån hittade de däck. De tyckte mitt reservdäck var så dåligt så de erbjöd sig att hämta däcken o byta där vi var. Jag passade då på att byta samtliga däck på bilen då de gamla gjort sitt, så de gjorde förhoppningvis också en bra affär. "Gå ut på stan o käka lunch så kan ni hämta bilen men nya däck vi 3-tiden". Perfekt service på en fredagseftermiddag, undrar om man får en motsvarande i Sverige. Med en efterföljande prisjämnförelse i Sverige så sparade jag ca 15% på att göra bytet där.
Bengt
 
F

F.d. 55328

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Det finns en annan tåd på samma ämne.
Jag har provat reservhjul på burk ett par ggr. och det fungerar bra.
Senast var på en Taxi bil och den rullade i alla fall däcket ut ca 3000 mil.
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej govänner!
Vi är sen i höstas med husbil.
Ska i eftermiddag omedelbart gå ut och kolla hur det fungerar på vår Hobby 650 en 06:a på Ford-chassie. Det ska tydligen också vara någon sorts hissanordning under bilen. Vet sedan tidigare Peugeot personbilar att det kan vara svårt att få ned grejerna efter en tids vistelse i vägdamm, salt m.m. under bilen. Kan nog vara bra att kolla det i lugn och ro innan det blir skarpt läge vid någon högtrafikerad vägkant.
Tack för en nyttig "väckarklocka".
Vid tangenterna
Alf

Redigerat pga. felstavning
 
Senast redigerad av en moderator:

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Tillhör de som har standardkitet med lagningsmassa + kompressor i bilen. För att förebygga punktering så mycket som möjligt la jag på nya däck inför säsongen fastän det var 4mm kvar. Känns tryggare med nya däck på Europaturen:)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

För kännedom aw1973 och alla andra. Bilen har rullat tur och retur till vintersportlov 2 dagar V8 2005, 2 dagar V 2006, 2 dagar 2007 och 2 dagar 2008. Sammanfattning 8 dagars vinterkörning!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hade inget speciellt för mig idag, så jag tänkte hissa ner reservhjulet och smörja upp mekanismen ifall man får punktering. Har klarat mig från punktering (kört över 7000mil med originaldäcken) sedan bilen var ny så reservhjulet har aldrig varit nere. Det började med att det inte gick att hissa ner, hände ingenting när jag vevade. Tydligen är det viktigt att trycka väldigt hårt ner (röd pil) och sedan veva för att frigöra (röd cirkel) en säkerhetsmekanism. Väl när däcket är nere så får man inte loss det från vajern. Nu får jag ta fram de grova verktygen och sedan ersätta den rostiga bulten med en rostfri. Detta hade jag aldrig löst ute vid vägkanten. Så om ni har reservhjulet under bilen, se till att smörja upp mekanismen och att bulten går att få loss. Även om ni har assistans så måste bärgaren komma åt hjulet. Undrar så vilket som upphör först? Fler fel på bilen eller orken i gubben.
Tack Detleffskvalite!
Du ger en väldigt bra och konkret information, ärligt redovisad ur din verklighet, utan att skylla på annat än din egen bristande medvetenhet om underhållsbehovet, på någon annan än dig själv = riktigt befriande!

Dina erfarenheter bör vi alla ta till oss, "slikt" ingår inte i den service som man normalt får på serviceverkstäder, där kollar man t.ex inte reservhjulstryck, smörjer upp lås eller tvättar underrede/motorrum (= utanför serviceschemat). Vill man ha sådan "extra service" så får man beställa och betala extra för att få det utfört om man inte gör det själv!

Motsvarande problem upplevde jag under husvagnstiden, det var inte roligt att upptäcka sitt eget slarv med fordonet som jag uppfattade det och väldigt bra att bli påmind igen om problem under fordonet som normalt inte syns (när ovansidan blänker)!
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Reservhjulsanvändning?

Nåja, om man inte vill krypa under bilen för att rengöra och fetta in bultar efter varje vintertur så kan man flytta hit till Jämtland (där vi inte har salt på vägarna)!

Nu på morgonen tittade jag närmare på reserven till min 14 år gamla pick-up. Reservhjulet är aldrig använt och upphängningen aldrig servad, men trots detta går det bra att hissa ner och inget i upphängningen är rostangripet.
Vad jag minns så har jag kört på saltad väg vid endast ett tillfälle (för omkring tio år sedan) och då spolade jag av bilen efteråt. Annars går det åtskilliga månader mellan det att denna bil blir tvättad. Som synes av dessa dagsfärska bilder så är bilen smutsig, men ännu ingen rost:
bild 2 (Large).JPG

bild 1 (Large).JPG

aake
 
Toppen