• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjulsanvändning?

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.465
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Hur ofta har ni behövt använda reservhjulet???
Funderar på att ställa mitt i garaget. Framför allt för viktfördelningen i bilen.
Bosse B:confused:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjulsanvändning?

Jag har behövt det 2 ggr. Den första efter ca 50 mil från leveransdag.
Skulle inte vilja vara utan även om vi har Bosch Assistans som gratis kommer och skiftar hjul över hela Europa (själva lagningen kostar).
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej!

Inte lätt med detta... Hur ska jah göra men jag är väl lite av den åsikten att om du lämnar de hemma så kommer du att behöva detta brukar ju va så!!

Du kan ju ha en 2 st reservhjul på burk om du lämnar reserven hemma.

Gunnar
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej. Har någon provat det där "reservhjul på burk". Om ja, hur fungerar det? Bra eller?
mvh. Olle.
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.431
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

För 7 år sedan skar vi upp ett däck när vi körde ner för en trottoarkant som var ny & vass pga ny vägbeläggning & hög kantsten.

Innan detta hände hade vi tankar på att lämna reservhjulet hemma, men tack o lov hade vi det med. Detta gick inte att reparera, och hade inte kunnat åtgärdas med "reservhjul på burk".

Så vi åker aldrig utan reservhjul.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Reservhjul på burk är inte något jag tror på när man skall ha in en hel del luftvolym samt rejält med tryck och dessa fungerar nog bara på personbilar .

Jag kör med 4,5 -5 kilo på mina däck och står du med ett tomt däck och med 2 flaskor reservhjul på burk så blir du nog kvar på samma ställe en stund ....
 

Gun & Rolf

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Falköping
HBK-Nr
401
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Vi har reservhjul på burk, som vi inte litar speciellt mycket på så
inför denna säsongen med utlandsresa så kommer vi att skaffa reservhjul.
Tips! Plocka inte bort reservhjulet för då kommer du att tänka , bara vi inte får punka under hela resan.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Reservhjulsanvändning?

Har läst någonstans att "reserv på burk" gör däcket omöjligt att reparera när man sprutat i gojset. Stämmer detta?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Reservhjulsanvändning?

Det kan nog fungera att laga ett spikhål, men hur går det att pressa in 5 Bar i däcket.

Någon som provat?
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Jag har hört att den del nya husbilar inte levereras med reservhjul längre, stämmer detta?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Det stämmer att vissa nya bilar levereras utan reservhjul.

Vi har inte haft med något reservhjul i nuvarande bil och kommer inte att ha det i nästa. Däremot har jag en kompressor och domkraft. Tanken är att hissa upp det trasiga hjulet och sedan spruta i en eller två burkar skum och därefter pumpa upp till någorlunda rätt tryck med kompressorn.

Det går att laga däck som blivit temporärt lagade med burk.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej.

För mig känns det säkrare att laga hålet som däckverkstaden gör om man hittar hålet.
När jag kör motorcykel har jag alltid med mig en repsats så jag kan vulka och fylla däcket med ampuller med luft. Jag har 2,9 bar i mc-däcket och med mindre luft går det alltid att köra försiktigt till första macken... Dessa luftampuller duger säkeret inte till ett husbilsdäck men en kompressor var ett bra tips till husbilen!

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Skulle aldrig åka utan reservhjul.
Har haft punka många ggr under årens lopp.
Av 10 ggr så hade jag kunnat hjälpligt "laga" däcket 6 ggr med spray. När jag hade min Lupo var den utrustad med en riktig Proffspump men inte f-n hjälpte det.
Nej, reservdäck gäller för oss, hls kurt.
:twitcy:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

I min nuvarande husbil som är en -07 finns bara tätspray och en 12V kompressor med bland verktygen.

Har haft husbil sedan -89 och har haft missöde en gång, då var det ventilen som sakta släppte ut luften.

Har haft en skada på personbilen, då var det något som skar upp 5 cm på däcksidan och då hjälper ju inte en kompressor speciellt mycket.

Viktbesparing sägs vara skälet till att det inte finns riktigt reservhjul med.

// Roland
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Vi har inget reservhjul med oss.Tänker inte lägga mig på en starkt trafikerad motorväg eller landsväg och försöka byta hjul,detta klarar jag nästan inte hemma.
Har som Gunnar en försäkring som tar hand om lagningen även om det kostar en slant.
Anders.B
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Punka! Det nästa du gör är att ta fram "resrvhjulpåburk" och trycker i skiten! Men vad var det som orsakade punkan? Var den snabb eller långsam? Skada i sidan på däcket eller en skada på slitbanan (läs spik/skruv/annat föremål/) som sitter kvar? Detta har stor betydelse för hur "burken" hjälper eller inte.
Det absolut bästa är att ha ett reservdäck med sig i dessa ögonblick. Kan hjälpa lite om man har en heltäckande försäkring. Att inte glömma att ta med sig telefonnummer tex.
För lite längre turer som ska gå galant, ta med ett reservdäck!!!!!
Med hälsningar från en som har haft (och aldrig mer vill ha) punka många gånger!
Fredrik
Man ska inte köra på ställen där bilar inte kör väldigt ofta, som vägar!
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Morning vänner.
Fick punka uppe på Vildmarksleden i sommras, hade som tur var reservhjul, kan inte tänka mig att vara utan detta.
MVH KEJO 20
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Vi har bara haft problem två ggr med däck under våra år som husbilsägare. (sen -93) En gång fick vi en stor skruv i däcket. Luften höll, så vi åkte t en mack för att få hjälp att byta däck, tyckte att vår domkraft var för klen för att lyfta fullpackad husbil. men han drog ut skruven o satt i en stav med "gummi" sen var det lagat! Tur att vi inte gjorde de jobbet med att byta däck.

Andra ggn släppte hela slitbanan(givetvis mittinatten o på en motorväg i Schweiz) där hade det inte hjälp med "däck på burk".

Jag tror inte jag hade velat vara utan reservhjul även om det inte händer så ofta, det hade nog blivit så att man hade oroat sig ännu mer då.
/Cecilia
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej. Efter att ha läst inläggen i den här frågan har vi kommit fram till att reservdäcket skall få vara vår reskamrat i fortsättningen också.
Kompressor från Clas i sj.. är med + repsats bestående av borr, nål och ett slags vulkgarn.
Repsatsen har använts en gång på personbilen och den fungerade bra.
Hälsning från oss på tolv grader kall Frösön.
Olle.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Jag har använt sådan repsats i säkert 20 år både på egna bilar och andras, fungerar till och med på racingdäck som snurrar på bra fort.. Kan varmt rekommendera en sådan i bilen OM man har slanglösa däck, kolla det först! Satsen heter Safety Seal, tubeless tire repair kit. Har part.nr. 3.277.642. Jag tror det är Svenska Pang AB som har agenturen för den i Sverige.
På en punktering så har man garanterat tjänat in den och min har utan att fyllas på räckt i verkstaden i 20 år utan att fyllas på, räcker nog 20 till..
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen