• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Reservhjulsanvändning?

F

F.d. 7282

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Min erfarenhet av punkasprej är att det blir ett helsike för däck-killen om man behöver laga däcket på riktigt sätt efteråt. ev får hela däcket bytas.

Sen ökar chanserna för obalans drastiskt med punkasprej.
Jag skulle alldrig åka utan reservhjul.


// Pär
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.465
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Tack för alla svar. Jag har 3 bilar och det är säkert 30 år sen jag använde reservjul. Har haft ett par pyspunka. men har kunnat pumpa mej hem.
Blir det reservhjul på burk, kommer jag att kompletera med pump. funkar bra med rejäl cykelpump, med bilventil anslutning.
Bosse B
 

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Inlägg
240
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Oj, jag hade visst förträngt ett problem till vi har haft med däck som gör att jag aldrig skulle åka utan reservdäck. hjälpte inte med ett däck men ändå.
För några år sen var vi i Spanien. Bilkö på motorvägen o väldigt varmt. när vi börjar köra igen har vi en bubbla var på bakdäcken. kan säja att det tog en hel dag att först hitta nånstans där dom säljer däck till husbil. o sen hade dom inte dom hemma. det var först när vi pratade om var vi kunde övernatta. (5 mil till camping) som dom åkte speciellt för att hämta däcken åt oss. Dom trodde inte vi skulle kunna köra en meter till på dom däcken....
Ska man ha såna problem varje gång man får punka också.......
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Reservhjul är nog bra om man kan få loss det.
På vår Elnagh sitter hjulet mitt under bilen och det är ett alkochassi så jag har ingen möjlighet att komma under bilen för att lossa det. Jag är för tjock.
Pä vår nya bil, som levereras till våren finns det bara ett lagningskitt med.

Eva och Kjell
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Glad att jag hade ett reservhjul med när mitt bakdäck exploderade, stålkorden stack ut runt hela däcket, det gick sönder på en vajerväg , men som tur var där det var 2 filigt.

Hur hade man gjort på enkelfiligt ställe, stopp i trafiken i en halvtimme?

På gamla FIAT sitter det i motorutrymmet = lätt att komma åt.

Jägarn
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej Kjell, problemet är lika för oss. Reservhjulet får därför ligga i lastrummet under sängen i vår Byrstner. Väl rengjort så slipper vi doft från det.
Kan ju bli knepigt den dagen vi måste stoppa dit ett punkterat däck som kanske är skitigt.
Får förlänga dusch-slangen för rengöring av hjulet. Nåväl, det tar vi då.

mvh. Olle.
 
F

F.d. 29756

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

Våran husbil har ännu inte "punkat" på de första 3000 milen men det kan ju hända.
Stående inne i bilens bakre del finns ett ställe där vi med verktyg sänker ner reservhjulet som sitter under bilen, en Dethleffs.
Har någon erfarenhet av en sådan process. Funkar det. Är det svårt att komma åt det nedsänkta hjulet? Det händer väl förståss när trafiken är som värst!

Har någon erfarenhet av ovanstående problem?
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.465
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Det är alltid bra, att ha en sopsäck, med sej att ta det skitiga hjulet i.
och en overall till jobbet.
Och alla utvändiga reservhjulshållare, behöver lite olja här och var ibland, för att funka efter ett antal saltvintrar.
Glömm inte att kolla lufttrycket i hjulet heller
Bosse B
 
Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej alla glada!

Måste bara sticka ut hakan lite. Ja jag vet att detta är ett känsligt
ämne. Också att det har dryftats en del om detta tidigare. Men...
Jag har lagt ur reservdäcket samt monterat bort hållaren. Hela kittet var plaserat under bilen. Bilen är låg och jag rund. Det är inte bra.
Jag har försökt att komma på när jag hade en punktering sist. Det är säkert 15 år sedan. Visst, jag vet. Det kan hända när som helst. Men jag resonerar som så:
Inte OM utan NÄR jag får det så ringer jag efter hjälp. Tänker inte ta mig under bilen och försöka ta fram ett hjul som legat där under många mil. Säkert som amen så är det på natten, trafik och blötväder.
Jag har mat och värme i bilen. Dessutom tror jag det är säkrare om det är trafikerat att stanna kvar i bilen än att försöka brottas med ett trilskande däck. Slå ut kostnaden på tiden jag inte haft problem, så blir det inte så farligt.
Ok. Vet att det säkert kommer kommentarer om att jag har fel. Men så här har jag det......

/ Frank
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.465
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

I ditt läge skulle jag inte tveka.
Jag kann byta hjul lätt som en plätt, men funderar ändå på att åka utan
Bosse B
 
Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Jag hade ett reservhjul monterat under bilen,och ville testa att ta bort det.Detta äventyr slutade med att jag fick hissa bilen på ena sidan för att komma under(lågbyggd).När jag försökt smörja skruvarna som håller hjulet uppe och inte fick loss dom,fick jag såga av bägge.
Skall jag ha ett reservhjul med mig så skall det vara inne i garaget,men helst ringer jag till ADAC eller Motormännen.
Anders.B
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej, personligen har jag mycket dåliga erfarenheter av reservhjul på burk.
Jag anser att funktionen är så dåligt att det gränsar till humbug. Möjligtvis kan det fungera på riktigt små pyshål, skulle man ändå lyckas få in luft så blir trycket omkring 1,5 kg vilket kan resultera i att den styva stålcorden som finns på husbilsdäck kan bli förstörd på några få kilometer.
- Jag anser att det är bättre att låta bli.

Att på egen hand byta däck vid vägkanten måste vara bland det farligaste man kan utsätta sig för. Med tanke på vad det kostar att äga en husbil så är en assistansförsäkring en relativt billig trygghet, omkring 500 kroner per år och då täcker den in allt som kan hända ute vid vägkanten.
En nära vän som arbetar som bilmek fick ett turbohaveri förra säsongen på sin nya Fiat Burstner på en smal brant Schweizisk Alpbacke. En skräckupplevelse som tog 7 dagars stillestånd på deras semester. Kostnaden för att bogsera bort bilen blev extremt dyr, precis som allt annat i Schweiz.
Som tur var hade de en allriskförsäkring kopplad till sin hemförsäkring som tog en del av omkostnaderna, hotell etc.


En Falk försäkring löser inte alla problem men de ser åtminstone till att sköta allt det praktiska runt ett haveri.
Personligen anser jag att det är en själklarhet att teckna en assistansförsäkring om man skall ut och snurra i Europa i en otymplig husbil.

Mvh Torbjörn
 
Senast ändrad:

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej allesamman!
Jag har ochså funderat en hel del på problematiken kring reservhjul. Har en Dethleffs på Renaultchassie där reservhjulet sitter i en hållare under bodelen. Enligt instruktionsboken och även sunt förnuft säger att man absolut inte ska krypa in under bilen då den är upplyft med domkraft. Hur f-n ska jag då få fram reservhjulet? Som en konsekvens av detta har jag kompletterat min försäkring med assistans och kollat att en punktering gäller för ev assistans.
Mvh
Sven
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej Sven

Har samma chassie som dig och hade en fundering på vad försäkringen/assistansen sa om att ta bort reserven.
Jag tog och ringde upp CC och frågade helt sonika vad händer om jag lämnar reserven hemma och får punktering.
Får jag hjälp eller inte, svaret blev du får hjälp men vi ser gärna att du har med reserven.
Jag tackade för svaret och ska plocka bort reserven så fort jag kan.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

En fråga bara?
Vad händer om du får punka??
Du ringer ditt nr, men under tiden då? Står Du på Vägrenen kan du bli ihjälkörd av någon. Nej, bort fort som fan och in på någon rastplats.
Skulle ALDRIG köra utan reservdäck. Spara vikt??? Häll ut lite vatten!!!
Eller???
 

Carina

HBK Valberedning Sammankallande
Inlägg
5.431
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
6
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Det finns många trådar om reservhjul eller inte.​

När vi pratar reservhjul tänker vi snabbt på punktering, men ni som funderar om extrahjulet ska med eller inte tänk på att annat kan hända som ingen "luft på burk" kan åtgärda.​

I helgen när vi var på väg hem tyckte jag vi hade lite luft i ett däck, när vi åkte in till macken i Stavsjö hade de så dålig luftanordning, så vi åkte vidare.
Kom runt hörnet och det började pysa, och på ca 20 sekunder var hjulet platt, däcksventilen hade stuckit iväg.​

Då är man glad att ha reservhjul & domkraft, och komme aldrig åka utan.

P4060011.JPG
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Reservhjulsanvändning?

Hej Carina
Vilken typ av däckventil har ni på husbilen? Jag tycker det ser ut som vanliga ventiler som
sitter på personbilar. De är inte godkända på husbilar. Visar en bild på hur ventiler till tunga
fordon ska se ut. Lättast ser man det på att det finns en mutter på utsidan.

Visa bilaga 7357
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Reservhjulsanvändning?

En bra grej brukar va att prova å byta hjul hemma på garageuppfarten i lugn
o ro å se hur det går å sen lyfta ut samma scenario på E6an med halva bilen
i körbanan å andra på ett mjukt underlag vid sidan om med 43 st långtradare
körandes i typ 100 km ca 75cm ifrån inte kul ja har gjort de på en husvagn utanför Halmstad en gång aldrig att jag gör det igen mem reservhjulet finns
med



Häls Mikael o Carina;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Reservhjulsanvändning?

Jag har också haft en sådan "upplevelse" som Mikael o Carina beskriver ovan, också i närheten av Halmstad på motorvägen och det var inte alls kul. Jag blev så skärrad den gången så att i stället för att fortsätta resan till Tyskland så åkte jag hem igen och köpte 4 nya däck.

Efter den betan, så lärde jag mig att man inte ska vara snål när man köper däck.

Högsta kvalitet ska det vara
när man ska ut och fara
så är det bara

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen