• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Sitter inte någon med vetskap om varifrån man kan köpa 25mm styrofoam (XPS-cellplast) och 3mm skivmaterial till väggarna?

Det finnes en firma nere i Lund trakten där kan beställa vilken tjocklek du vill
ha.Tyvärr kommer jag ej ihåg vad firman heter.
Det var sån cellplast som inte suger åt sig fukt.
Jag har cirka 11 skivor som blev över som är 25 mm.
:)
 
F

F.d. 11740

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Hej på Er.
Håller också på med fuktskada i husbilen. För er som letar Styrofoam 20mm som är ganska vanligt i husbilar, så gör ett företag som heter Isover denna. De har många återförsäljare som tex, Beijerbygg och XL byggvaror. Tyvärr säljs de endast i hela förpackningar (ca 28kvm) och en förpackning ligger på ca 3350:-+frakt ca 2000:-. Har man tur har de lite liggande. Testade en cellplast jag fick av en husbilsverkstad och en bit Styrofoam. Jag hade nog inte satt in cellplasten. Den blev som en svamp, medans Styrofoamen var torr efter att de fått bada med mig en stund. Samt att Styrofoamen är mycket hårdare och håller nog upp konstruktionen bättre. Men plywood 3mm....Det blir nästa gåta. Ha det fint!
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

När de närmar sig klart i alkovet so är det dags att påbörja något annat.
Plockade fram cirkelsågen och måttade upp var reglarna låg och sen var det bara att öppna upp (dvs efter att först ha plockat ur inredning och soffor).

Det positiva var att vattenskadan i golvet "bara" hade tagit sig fram till kanten av köket så det kan stå kvar.

En mindre miss var att jag kapade sladden till cirkelsågen :)
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Har lackat om ett par skåp och fick idag det första på plats.
Är aningen osäker på om ytan kommer att hålla sig eller om jag ska lägga på ett lager med klarlack.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Det blir fint detta bygget.

Prova pá en testbit och se hur det blir. Själv sá skulle jag nog prova med en matt eller halvmatt lack.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Det blir fint detta bygget.

Prova pá en testbit och se hur det blir. Själv sá skulle jag nog prova med en matt eller halvmatt lack.

Den vita lacken som jag sprayat skåpet med är halvmatt. Känns dom den kan bli repig/lortig efter ett tag. Därav tanken med ett genomskinligt lager klarlack.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Testade CRC Klarlack på bordsskivan. Klarlacken torkade förvånansvärt snabbt och det finns ingen som helst tillstymmelse till att det skulle bli rinningar. Ytan känns mycket bättre än tidigare.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Det närmar sig...

Sommaren närmar sig och tanken var (är fortfarande) att husbilen ska användas på en roadtrip till Tyskand i sommar.

Har idag bytt ut regeln som går jäms golvet från förarhytten till köket samt skruvat fast den i de nytillverkade skarvarna på de tvärgående reglarna. Resultatet blev bättre än förväntat och nästa steg är att snygga upp lite innan "golv-under-golv" läggs och därefter isolering i golv och innergolv.

husvagnhusbil.jpg
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Golv-under Golv är på plats.
Tog ett tag att få till linjeringen mot ytterväggen, men det blev bra resultat. Nästa steg är att skicka ner isoleringsskivor och sen täcka med plywood som innergolv.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Ja, så gjorde jag efter anvisningar av en firma som renoverar husvagnar & husbilar. Jag använde ett vattenbaserat lim som appliceras på samma sätt som när man limmar en vinylmatta.

Bennie
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Re: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Skall isoleringen limmas mot plåten i ytterväggen och skall den limmas mot plywooden ?

Ja, isoleringen skall limmas mot både plåt och plywood. Antingen lägger man på med spruta (tryckluftsdriven är att föredra) eller så kan man använda någon typ av tandad spackelspade,.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Just 25mm är INTE så enkel att få tag i. Jag har letat his husbilsfirmor och bygghandel. Men det närmaste jag kommit där är fanerbelagd 25mm isolering.
Hittade till slut en firma som bygger trailers och släp för lastbilar som hjälpte mig. Mitt tips är att leta efter ett lokalt liknande företag.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Gick det att hyvla ner till exakt rätt tjocklek, men erfarenhet säger säger att man gärna vill ligga på exakta 25mm för att det ska passa reglar.
 
Toppen