• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoveringstråd - vattenskadad husbil

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Det var inga problem att hyvla till måtten jag ville ha. Men det måste nog vara den skivan som inte suger vatten. Den är mer kompakt. Så när man hyvlar får man en slät yta.
Ha det
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Jag kom på en annan lösning, jag använde överhandsfräsen och fräste ner till rätt tjocklek. Visst skräpar det ner men går faktiskt ganska fort...
Sök på : "Extraknäck vattenskada" finns lite bilder där
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Öva på en bit så går det bra. Ev så såga spår ner till den tjocklek du vill ha. När du inte ser några sågspår så är du klar. Bara en tanke, vet inte om det blir enklare.
Ha det
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Om man inte har tillgång till en hyvel så kan man kanske vända sig till ett snickeri & få hjälp eller göra som jag gjorde, öka väggens tjocklek till 30mm. Detta ger naturligtvis merarbete eftersom man får lägga på eller byta ut alla befintliga reglar i väggen eller vad det nu är man renoverar.

Bennie
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Ok
Har tillgång till ett modernt snickeri
En bredbandsputs är likadan som en planhyvel men istället ett brett slipband för hyvelstål. Ca 80 cm brett. Har också tillgång till en 80 cm planhyvel
Går att ställa in i valfri tjocklek
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Då är det inga problem. Men slipa inte ner för mycket åt gången. Det vill gärna "bränna" blir en glasliknande yta. Berätta gärna hur det gick
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Skjæring med varmetråd er meget effektivt, og om du skaffer 50 mm så klarer du fint å få 2 stk 25 mm plater. En kan med fordel ha en kald tråd eller et stålbånd noen få cm etter smeltetråden slik at en hindrer sammensmelting av de to platene igjen.

En smeltetråd rigg bygger du raskt med tynn ståltråd, variabel spenning, en fjær til å holde tråden stram når den blir varm og strekker seg. Avstand til en glatt plate fikses med litt treregler som på youtube snutten. Dette er den rensligste måten å justere tykkelse på celleplast. En bonus er at de celler som blir delt blir sveiset igjen. All celleplast smelter ved litt variabel temperatur avhengig av hvilken plast - fra 150 til 400 grader, men nesten alle er under 250 grader. Jo nærmere smeltepunktet du er jo penere blir kuttet. Blir tråden mye for varm øker risikoen for sammensmelting etter tråden.

Smeltingen er og et problem om en benytter en plansliper - friksjonen lager fort en for høy temp og flytende plast ødelegger slipebåndet. Dette kan og være et problem med en highspeed planhyvel, plasten kleber seg til kniven.

Har selv endel dårlige minner fra saging av termoplast (samme type plast som i celleplasten) på en kontursag. To problemer - plasten limte seg samme igjen bak sagbladet og sagbladet fikk et plastbelegg. Justerte ned hastigheten på sagen til minimum og det gikk noe bedre. En fordel med celleplasten er at den krymper litt når den blir oppvarmet og trekker seg litt vekk fra varmetråden.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Jag köpte en gång i Málaga pä ett grossistlager. Där skar dom ut det måttet du beställde. även skummgummi. inte större än 2000x6000x2000 mm.Kanske kan hitta något i dina hemtrakter. Om inte är det inte svårt att göra en het tråd och köra dom igenom.

https://www.youtube.com/watch?v=XZwfVt39yBU
 
F

F.d. 26625

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Jag har sätt att modellflygare bygger en isolerad båge där man spänner en koppar tråd som man kopplar till en transformator kortsluter koppartråden så den blir lagom varm sen skär man frigoliten. finns färdiga hos större modell butiker.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Hittade en firma i Höganäs som tydligen säljer 25 mm (skall kolla imorgon) annars hur många volt skall man ha genom tråden ? Läste att man kan använda andra strängen på en gitarren som värmetråd
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Spenningen som skal til er avhengig av materialet i tråden, diameter og lengde. De gangene jeg har lekt meg med dette så har jeg brukt en variabel strømforsyning og justert til tråden blir passe varm. Med en meter gammeldags gardinspiral kunne jeg bruker 48V - dette var til sveising av plastposer. Til skjæring med tynn ståltråd kan en bruke 12V og justere lengden på ståltråden til den bli passe varm. Tynnere tråd gir kortere tråd og penere kutt, samtidig som legeringer med høyere motstand også gir kortere tråd.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Var och tog mått igår på isoleringen och den var bara 15 mm. Inte mycket att göra åt men kommer ju bara att åka på sommaren.
Är det lättare att få tag i 15 mm ?
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Hej
Skall byta lite plywood. Hur gör man bäst ?
Reglarna verkar vara ok men plywooden har separerat. Brukar man montera
plywooden i bitar och skarva där det inte syns.
Som ni ser på bilden går överskåpets underkant direkt ovanför fönstret hela vägen. Funderar på att lägga en skarv där och sedan ev fortsätta neråt både till höger och vänster om fönstret. Tänker jag rätt och är tacksam för råd?

Skada_1.JPG

Skada_2.JPG
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Varför ska du byta plywood, är det vattenskadat och hur har det i så fall kommit in vatten? Har du tur så har reglarna reglarna klarat sig men det finns en stor risk att det finns fukt mellan isolering och yttervägg som ej kan ta sig ut.

Det kan vara en god idé att planera skarvar på plywood på bakomliggande reglar för att kunna skruva fast den utifall du inte hittar något bra sätt att limma (själv skruvade jag, spacklade och tapetserade sedan om hela vagnen).
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Isoleringen är ju lätt att ta bort och byta ut om jag tar bort plywooden. det jag ser än så länge av reglarna så verkar dom ok. Lite konstig takanslutning på bilen och därför har det läckt. Skall täta hela anslutningen i vår. Det är nog bättre och snyggare att tapetsera om väggen som du säger. Du har ju verkligen erfarenhet av ett sånt här jobb. Vad skall jag använda att tapetsera med och klister ?
Så här ser takanslutningen ser ut
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    458,9 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Lim för att limma fast isolering ska vara MS polymer baserat. Finns ett med bra pris på Jula.
Det som är viktigt med tapet, är att man använder en som släpper igenom fukt (papper) så att man ser om det skulle bli läckage igen. Jag köpte en som var lite dyrare och som var styvare än de en de enklare papperstapeterna (non-woven).

Jag fick tipset att ta vävlim som klarar förhållandet med fukt och värme bättre än vanligt tapetlim.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Hur får man enklast ur en sidoruta på pilote -89 ?
Har provat lite men vill ej bryta sönder något innan
 
Toppen