• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renoveringstråd - vattenskadad husbil

F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Jag har plockat ut alla rutorna ur min och gjorde enligt följande:
1. Skruva ur alla skruvar som håller fast fönstret. Är skruvarna rostiga/utan spår så rekommenderas att man sågar upp ett spår med en dremel och liten kapskiva. Därefter går det enkelt att skruva ur med vanlig rak mejsel.

2. Använd ett gäng stämjärn och bänd försiktigt från olika håll samtidigt som man med fördel öppnar ett fönster och hjälper till att dra med handen. Det hjälper om det är varmt ute eller om man man försiktigt värmer upp med värmepistol.

För att få bort butyl rester (som man förhoppningsvis använt tidigare), använder man enklast en skruvmejsel och "skruvar" bort resterna som då korvar upp sig på mejseln.

Sen är det bara att lägga på ny butyl (exempelvis Bostik 1590 butyl tätningsmassa) och återmontera fönstret. Använder man tryckluftsbaserad spruta eller el-spruta så får man en snyggare och jämnare sträng.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Skruvarna sitter troligtvis under en list (ca 1cm bred) som är iskjuten i fönstret. Är listen gammal så blir det svårt att få bort den hel.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Utsidan satt de på min. Ta gärna kort på fönstret för att se om det är samma.
 
F

F.d. 55128

Guest
Sv: Renoveringstråd - vattenskadad husbil

Det är lite svårt att se på bilden, men vist ser det ut som att det är fönstret med iskjuten list utvändigt?
Invändigt kan du lossa gummilistan som du sedan bara trycker tillbaka.
Utvändigt ser det som sagt ut att vara en list som man trycker eller skjuter på i spåret i fönstret (skruvarna sitter under listen).

Se pilen på bilden.

attachment.php
 

Bilagor

  • Fönster_2.JPG
    Fönster_2.JPG
    1,2 MB · Visningar: 308
Toppen