• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Mellan väggen nere ska rivas där det sen ska bli kök bakom de 2 sittgrupperna. Måste ta ner väggen redan nu för att kunna få upp skivorna till övervåningen. Har varit allrgi rum därför elektriska skjhutdörrar.
 

Bilagor

  • IMG_4909.JPG
    IMG_4909.JPG
    1,3 MB · Visningar: 3
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Bakre dörren ut är framför toa så blir nära köket att springa in och ut sen.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Första ölen intagen i bussen.:msn_party:
Plyfa skivor svart målade som ska täcka fönster i bak där sängarna kommer att vara. Måste tänka till sen innan sängarna byggs för då får man inte upp fler hela skivor:quest:.
 

Bilagor

  • IMG_4912.JPG
    IMG_4912.JPG
    52,9 KB · Visningar: 13
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Nån som har bra förslag till säng bottnar? Plyfa eller trä ribbor och vart köpa trä ribbor till säng bottnar?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Racebuss

Det alternativ som benyttes i mange nye husbiler er plyfa med Froli system - ikke den billigste løsningen, men meget bra: FROLI_Bettsysteme Mobil: Froli Kunststoffwerk GmbH & Co. KG Fjerner problemet med lufting av madrass som ligger rett på en plyfa, minst like bra komfort som en ribbebunn og sammen med en kaldskum madrass så bygger det ikke mye i høyden. Kan bestilles fra fabrikken i Tyskland.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Plyfa skruvad i stommen i bak där sängarna kommer. Bussen byggd av rostfria rör så gick åt ett par borr:mad:
Ska sen klä väggarna med ljusgrått tyg.
Tyckte gammel bussen var stor men nu tittar man ner på den:)
 

Bilagor

  • IMG_4917.JPG
    IMG_4917.JPG
    55,6 KB · Visningar: 5
  • IMG_4918.JPG
    IMG_4918.JPG
    59,6 KB · Visningar: 3
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Sista skivorna för fönsterna uppsatta och klar skruvade. Börjat med nya luftkanalen uppe. Svårt att få det rakt då väggarna är välvda och taket likaså samt att bussen inte står helt plant.
 

Bilagor

  • IMG_4924.JPG
    IMG_4924.JPG
    44,5 KB · Visningar: 2
  • IMG_4923.JPG
    IMG_4923.JPG
    41,7 KB · Visningar: 0

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Ojojoj...

Vilken flashback gällande mitt rita/byggprojekt inkl. scen & sovplatser för 8år sedan!

Kanon trevligt att beskåda via Webb med en "Kall" i näven!!! :twitcy:
Bonk i ryggen & kämpa på!

Mvh. Stollen
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Racebuss

Kul med fler bussar :)

Luftkanalerna ¿är dom till för värme?

Att jobba med kurvor tyckte jag ochså var svårt i början tills jag gjorde en mall av den kurvade väggen sedan gick det lättare.

Att bussen inte står i lod går lätt att lösa med domkraft, men när golvet går uppåt längre bak så är det bättre att använda tumstocken och ett välkaliberat ögonmått.

Snart tittar du tillbaka på dessa bilderna och minns alla framsteg och problem som då är historia...
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Ja blir en mall sen till väggsidan. Mäter in sen från mitten av taket och golvet. Sen blir det ögonmåttet som får bestämma. Ja alltid kul att gå tillbaks och minnas hur man slet när man väl sitter med en öl och slappar i en färdig buss.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Luftkanalerna är bara till för cirkulation och ac:n. (tror jag?) Värmen kommer från vattenelement nere utmed sidorna. Syns nere under räfflade aluminium plåten.
 

Bilagor

  • IMG_4917.JPG
    IMG_4917.JPG
    55,6 KB · Visningar: 3
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Svängde förbi mattaffären och köpte en stuv och testade och det är samma som i bussen så blir att handla mer i veckan. Blir bättre än högtalartyg som var tanken. Betydligt jobbigare att sätta men det är det värt. Tror jag.........
Träremsan mellan mattorna är där väggen kommer till våningssängen. Blir 120 våningssäng på tvären längst bak.
 

Bilagor

  • IMG_4928.JPG
    IMG_4928.JPG
    49,9 KB · Visningar: 1
  • IMG_4925.JPG
    IMG_4925.JPG
    47 KB · Visningar: 4
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Klädde även regeln till översängen. Blir ganska tight mellan sängarna tyvärr. Går att sänka om man tar bort elementen men vill ha dem kvar samt att det blir bra stuv utrymme undersängarna.
 

Bilagor

  • IMG_4937.JPG
    IMG_4937.JPG
    44,3 KB · Visningar: 4
Toppen