• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Racebuss

O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Skruvade ner lampor och ventilationsgaller och högtalare då luft kanalen ska minskas ner för att få mer takhöjd för sängar som blir ibak. Mycke kablar men snabbkontakter till högtalare och abiko kopplingar till lysena. Kommer utnyttja lyselen till säng lampor och taklampor som blir av diodtyp.
Sen ska hela hyllan kapas bort.
 

Bilagor

  • IMG_4821.JPG
    IMG_4821.JPG
    55,7 KB · Visningar: 9
F

F.d. 8641

Guest
Sv: Racebuss

Har du byggt en ny trialbil?
Vad kostade bussen?
Hur stort lastutrymet?
Hur hög är bussen ?

mvh Taxi Micke
 
Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Nya bil bygget står still. Lägger tiden på att bygga buss istället så åker med gammel bilen ett år till. Är inte min bil som sätter gränserna för tillfället................
Gav 200+ moms för bussen som är en Scania/Helmark -01:a och den är nu 4,20 hög men ska sänka totalhöjden på den inför regbesiktningen.
Är 4m långt lastutrymme och luck öppningen är 2.08m brett, sitter sen bakgavellyft på den i bak.
 
Senast redigerad av en moderator:
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Kapade ner hela ventkanalen och hatt hyllan idag och tog loss all el. Velar om en hylla till ska tas bort eller om den ska sparas som stuv utrymme. Väntar ett tag och funderar.:quest:
 

Bilagor

  • IMG_4824.JPG
    IMG_4824.JPG
    61,5 KB · Visningar: 9
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Jo det är väl 4m generellt i hela europa men ska sänka takventiler och fläkt på taket sen går det att sänka luftfjädringen, tror jag klarar mig med det annars blir det lågprofildäck på. Visserligen så är det inga större problem med 4,2 på de större vägarna förutom några ställen och inne i städer men skönt att slippa vara nervös.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Slet ner alla hyllor på vänstersidan och luftkanalen som oxå ska minskas ner för att få mer takhöjd i sängarna. Gick betydligt lättare när man gjort ena sidan och visste hur den var byggd.
 

Bilagor

  • IMG_4826.JPG
    IMG_4826.JPG
    73,2 KB · Visningar: 8
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Snart dags att börja bygga lite och undrar vad manska ha för skivor till väggarna. Blir klätt med "högtalartyg" sen. Blir inte lika kalla väggar då. Plyfa eller mdf? Räcker det sen att regla med 28/70mm virke för att få det stadigt? Vill inte ha en massa knarrande sen.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Racebuss

Du skall inte ha något trä som inte tål fukt eller sväller

Själv använde jag marin playwood till fristående väggar och till ytterväggarna en fukttålig masonit som jag klädde med en tunn kösbärs fanér.

Din fiende är Vibrationer, fukt och temperaturskillnader.

Det kan inte vara roligt att köra omkring med ett gnisslande ifrån väggarna.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Tror det blir byggt av mdf skivor som håller sig raka och som sen limmas och skruvas tätt för att sen kläs med högtalartyg. Gillar tyg allra helst i sängar för det blir aldrig kallt på samma sätt sen andas det bra.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Hej, hej...

Vår buss blev väl ingen värdshit interiört, men den funkade i flera år. Vår "gamla Bettan" B10M -91
Skrolla längst ned på följande länk så ser du hur vi kombinerade 6st sovplatser som likväl blev hörnsoffa.
turnebuss

Mvh. /Stollen :msn_wink:

Det ser ut som att man får ryggstöd genom att släppa ner ena sidan på mellanslafen och lite höjd geonom att höja en sida på överslafen.

Smart!!
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Riktigt smart byggt. Tack för bilderna, bra med idéer hur man ska bygga. Kollar runt på alla bussar för att få ideer och tips. Hur högt är det mellan varje säng? Har funderat på 3 sängar på höjden men tror inte det får plats i min buss.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

Tack Osten!

Har man jobbat både på Volvo PV's prototypverkstad + vart teknikledare 12år därefter
så kanske det finns en "å annan skruv" som ändå hittat hem... :msn_wink:

Gällande er buss så har ni för lågt mellan golv/tak för 3st sängar i höjd.
Bara å jobba fram en lösning som passar Er! :msn_laugh:

Bästa Hälsningar, Magnus

Riktigt smart byggt. Tack för bilderna, bra med idéer hur man ska bygga. Kollar runt på alla bussar för att få ideer och tips. Hur högt är det mellan varje säng? Har funderat på 3 sängar på höjden men tror inte det får plats i min buss.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Idag renkapades det sista runt luftkanalerna för att kunna bygga sängar och räcket till trappen togs bort då det blir i vägen. Nu ikväll fick jag med mig "valparna" (4 & 10år) efter mycke gnäll ut och städa upp allt bråte som blivit. Blev ett par säckar. Lite kallt nu bara att hålla på.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Idag svetsades ett bords underede ihop som test som ska sitta i stolsskenorna som går en i golv och en på väggen. Ny målade och hänger på tork. Väl hemma vid middagen kom jag på hur jag ska bygga de:-( de andra blir helt annorlunda men den får duga till ena bordet uppe.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Racebuss

T.o.m. höja underslaven lite i framkant, på så vis blev det en behaglig sittvinkel!
Tog runt 2min. mellan 3st sängar el. sittsoffa, hederliga skjut/låsbeslag fungerade ypperligt.

Fäste de tre sängarna i bakkant, "pendlade" sedan rörelsen på resp. säng till ok vinkel.
Gjorde anvisningar, försänkte hål... Klart!

För mig är det mer "hjärta" i de saker man skapat/byggt själv! Även om vi idag själva åker fabr.byggt...
Finns det tack & lov mer att tillföra gällande teknik! :msn_wink: > Roger, Tack för kommentaren!
Mvh. Magnus

Det ser ut som att man får ryggstöd genom att släppa ner ena sidan på mellanslafen och lite höjd geonom att höja en sida på överslafen.

Smart!!
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Kommer bli fasta sängar i våran buss då vi har utrymme så det räcker och skönt att inte behöva bädda upp och ner och med barn som har sängarna lite som deras rum att gå undan i och spela mm. Ja blir mer själ i en sak man gjort själv och sen tycker jag byggandet och allt drömmande och tänkande är det roliga.
 
O

Osten

Guest
Sv: Racebuss

Monterade bords benen och kapade till en provisoriskt bords skiva för att se hur det blev. Blev lite vingligt men blir nog bättre med riktig skiva och fler skruv. Nästa omgång bordsben kommer sitta ihop med golv och vägg. Gör om gör rätt:msn_embarrassed:
 

Bilagor

  • IMG_4867.JPG
    IMG_4867.JPG
    69,9 KB · Visningar: 4
  • IMG_4868.JPG
    IMG_4868.JPG
    75,9 KB · Visningar: 2
  • IMG_4871.JPG
    IMG_4871.JPG
    64,6 KB · Visningar: 6
Toppen