• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projektor i husbilen (igen)

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Strax efter köpte vi en 12,9 tums Ipad som vi sätter på bordet precis framför oss, alldeles tillräcklig för en plåts, både för film och Ernst Kirchstieger. ( men då går jag ut )
Har en laptop med, eftersom jag är upp växt med tangentbord & mus :twitcy:
15" skärm på ca 50 cm avstånd blir ju ungefär som en 60" skärm på 2 m avstånd. Helt OK för oss. Ibland blir det 10" padda, funkar &så.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Batteridrift på en projektor är ytterligare en pryl som skall laddas. Det finns kanske de som går på 12V, men de kanske tar mer ström än en vanlig 32” tv.
En annan nackdel som jag tycker är att det behövs en förstärkare till ljudet och den tar också ström, inget man har i överflöd direkt. Vi vill inte lyssna på de små högtalarna som är inbyggda i projjen. Och hörlurar går bort när mer än en skall titta på en film.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En sak jag inte riktigt förstår.... :rolleyes:

Det är när någon startar en tråd som handlar om en specifik pryl/sak... Då kommer det också flera inlägg som berättar att just de inte har denna "pryl" :swoon:

Är det bara jag som funderar över varför man vill berätta detta i en tråd där andra söker kunskap om prylen :rolleyes:

Varför inte starta en egen tråd där ni kan skriva allt ni inte har i er husbil
Så kan de som vill diskutera detta göra det där.. Och så blir det ju lättare att hitta det man söker i en tråd.. :yes::bye:
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En sak jag inte riktigt förstår.... :rolleyes:

Det är när någon startar en tråd som handlar om en specifik pryl/sak... Då kommer det också flera inlägg som berättar att just de inte har denna "pryl" :swoon:

Är det bara jag som funderar över varför man vill berätta detta i en tråd där andra söker kunskap om prylen :rolleyes:

Varför inte starta en egen tråd där ni kan skriva allt ni inte har i er husbil
Så kan de som vill diskutera detta göra det där.. Och så blir det ju lättare att hitta det man söker i en tråd.. :yes::bye:
Hejsan, vet inte om de5 var mitt inlägg du menar men jag känner mig lite skyldig.
Denna rad nedan,i var egentligen menad som en fråga men glömde frågetecknet.
”Det finns kanske de som går på 12V, men de kanske tar mer ström än en vanlig 32” tv.”
Jag är också lite sugen på projje annars hade jag inte läst tråden. Jag är lite skeptisk med anledning av strömförbrukningen de på projjen och en ev förstärkare.
Någon kanske har en bra lösning och vet mer om det än jag själv gör.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Hejsan, vet inte om de5 var mitt inlägg du menar men jag känner mig lite skyldig.
Denna rad nedan,i var egentligen menad som en fråga men glömde frågetecknet.
”Det finns kanske de som går på 12V, men de kanske tar mer ström än en vanlig 32” tv.”
Jag är också lite sugen på projje annars hade jag inte läst tråden. Jag är lite skeptisk med anledning av strömförbrukningen de på projjen och en ev förstärkare.
Någon kanske har en bra lösning och vet mer om det än jag själv gör.
I morgon tänker jag mäta förbrukning av min 12v 24 tums tv och vad det "kostar" ladda den projektor som jag just nu testar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag startade denna tråd om projektor för ett antal år sedan. Jag har kvar den än i dag...


Eftersom ni frågar hur mycket ström projektorn tar så kollade jag...
På bild 1 laddas projektorns 5000ma batteri och det tar ungf på 12 då 0.75A från ditt batteri, A minskar hela tiden och i slutet av laddningen (4tim) så drar det 0.4A
Startar jag projektorn bild 2 så tar det totalt ca 1A inkl laddning, drar vi ifrån laddningen 0.75A.. Då får vi förbrukningen på projektorn vid 12v... Den drar då 0.25A...
Obs.... På foton är spänningen 5v...då min projektor går på 5v.
Skulle tro det är mycket mindre än en led tv en projektor tar.
Sen använder jag jbl bluetooth högtalare till projektorn...



IMG_20210221_201813.jpg

IMG_20210221_201848.jpg
 
Senast ändrad:

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Vi har precis nu provat med Acer D 200, runt 3000kr på vår mörkläggningsgardin som är nästan helt plan.
Avstånd mellan projektor och duken ca 50 cm.
Högsta bildhöjd för oss är 50 cm.
Nackdelen med projektorn är att den saknar högtalarna, går att lösa med tex en JBL men strömförsörjningen är 19 v och det kan vi inte acceptera.

Är nöjda med den i övrigt :)

Kommer längre fram testa en Philips PicoPix Micro 2

Det är ju inget stort problem att köpa en 12-19V strömförsörjning, det är ju en vanlig spänning för PC mm. Exempel, kanske för låg effekt

 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Är 550 ANSI Lumen 5,5 gånger bättre än 100? Såsom denna? PROJEKTOR PICZO ANDROID 55X55X55 MM
Omlag det for lysstyrke, men når en ser på oppløsning så er 854x480 pixel det normale for projectorer til prisklasse under 1000 kr for DLP. 1920x1080 DLP kretsen alene pleier å løfte prisen godt over 5000 kr samtidig som den dobler lysstyrke fra samme lampe.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!

Några tips kan du kanske få i tråden nedan ;)


Vi använder bilens egna ytor för att projicera bilden på. Både inomhus och utomhus.

Viktigt att inte ge avkall på om det ska funka på ett lätt och tillfredsställande sätt enligt mig:

Stark lampa.

Inte för mycket oljud från fläkten. Vår första projektor lät alldeles för mycket.

Uppladdningsbar för att lätt kunna slås på utan att behöva tänka på elanslutning.

Inbyggd högtalare, vi kopplar ofta in vår blåtandshögtalare, men det är väldigt skönt med inbyggd högtalare om man bara ska lyssna på nyheter etc..

Blåtand/Wifi uppkoppling gör livet så mycket enklare.

På ovansidan av vår projektor har vi en "musplatta". Mycket behändigt.


Sammantaget är vi mycket nöjda med vår övergång från fast TV och Parabol, till en liten behändig projektor som vi kan ta fram och se på bilden där vi önskar.

Lycka till!

//Jocke
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Hej!

Några tips kan du kanske få i tråden nedan ;)


Vi använder bilens egna ytor för att projicera bilden på. Både inomhus och utomhus.

Viktigt att inte ge avkall på om det ska funka på ett lätt och tillfredsställande sätt enligt mig:

Stark lampa.

Inte för mycket oljud från fläkten. Vår första projektor lät alldeles för mycket.

Uppladdningsbar för att lätt kunna slås på utan att behöva tänka på elanslutning.

Inbyggd högtalare, vi kopplar ofta in vår blåtandshögtalare, men det är väldigt skönt med inbyggd högtalare om man bara ska lyssna på nyheter etc..

Blåtand/Wifi uppkoppling gör livet så mycket enklare.

På ovansidan av vår projektor har vi en "musplatta". Mycket behändigt.


Sammantaget är vi mycket nöjda med vår övergång från fast TV och Parabol, till en liten behändig projektor som vi kan ta fram och se på bilden där vi önskar.

Lycka till!

//Jocke
Låter bra, tyvärr hittar jag inte din projektor, när man provar din länk så kommer den inte upp.
Vad betalade du?
Kan du ladda med 12v eller usb?
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Låter bra, tyvärr hittar jag inte din projektor, när man provar din länk så kommer den inte upp.
Vad betalade du?
Kan du ladda med 12v eller usb?

Ja, det verkar som att projektorn har gått ur tiden på ebay... :(
Det finns ju dock många motsvarande, ser jag ;)

Jag har för mig att jag betalade runt 1 700 kronor. Jag kommer inte exakt ihåg.

Jag kan endast ladda via 230V, men det går säkert att ladda med 12V om man har en kraftig 12V laddare.

//Jocke
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Om man funderar på en projektor till en plåts så räcker en ljusstyrka på 250 Lumen mer än väl.
Ett avstånd på mindre än 1 meter ger en bild på 40 tum i HD kvalité, större bild än så får inte plats i en plåtis.

Problemet med alla projektorer är att de inte kan visa svart färg dvs den svarta kontrasten i bilden blir alltid lika ljus som omgivningen i husbilen.
Att titta utomhus med projektor är helt förkastligt, såvida man inte har väldigt låga krav på bildkvalité.
Det går inte att använda en projektor med Halogen lampa och fläkt i en plåtis, kanske fungerar någon timme med ett 80 Amp batteri.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Hejsan, vet inte om de5 var mitt inlägg du menar men jag känner mig lite skyldig.
Denna rad nedan,i var egentligen menad som en fråga men glömde frågetecknet.
”Det finns kanske de som går på 12V, men de kanske tar mer ström än en vanlig 32” tv.”
Jag är också lite sugen på projje annars hade jag inte läst tråden. Jag är lite skeptisk med anledning av strömförbrukningen de på projjen och en ev förstärkare.
Någon kanske har en bra lösning och vet mer om det än jag själv gör.
Då har jag slutfört min test med Acer C 200
Ca 4,5 timmar innan batteriet dog.
Tog ca 2,5 timmar att ladda upp med 220v och det drog ca 250w ( 12v tv, inkopplad på 220v vid mätningen drog ca 250w/timme)
Ej vetenskaplig testning, använde en energimätare från Jula.
Fläkten, enligt tillverkarens uppgift 29 db, helt ok.
Bildkvalitet helt ok, men vi kan ha max ca 50x50 cm, vet inte vad det blir i tum.
Som jag skrivit tidigare, saknade möjlighet att ladda med 12v eller usb och det var inte innbyggda högtalarna, annars :) :) :)
Kommer därför testa en annan projektor
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Att titta utomhus med projektor är helt förkastligt, såvida man inte har väldigt låga krav på bildkvalité.

Jag skulle inte säga att det är helt förkastligt, men det är självklart inte optimalt.
Dock kan det vara skillnaden mellan att se programmet, eller ej. I mitt fall nyttjar vi projektorn utomhus när det är någon match, eller så.
Jag skulle aldrig välja att gå in och kika på detta, men kan jag se det utomhus kan det vara lite kul;)

I #35 i den tråd jag länkade till här ovan kan man få en uppfattning om vilken kvalité som går att uppnå på utsidan i skymning.

//Jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Men svart är ju ingen färg utan frånvaron av ljus så det blir altså skillnanden mellan ljus och icke ljus som man upplever som svart. Vi har alla olika ögon och hjärnor som bearbetar bildinformationen så att jämföra med siffror blir svårt man måste nog testa på plats. Misstänker att grannarna i husbilen bredvid kanske inte vill se matchen via sitt sovrumsfönster.
Tänk om man hade en ficklampa med svart färg skulle köpa den på en gång!
 
Toppen