• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projektor i husbilen (igen)

F

F.d. 4220

Guest
Jag har, med behållning, läst en tidigare tråd om projektor och fått en del tips.
Men det har gått några år sedan den tråden så jag tänkte det kanske har hänt en del.

Jag hittade denna Yaufey på amazon och frågan är om det är något att ha?
Har kollat på Ebay, men de flesta verkar vara ännu mer noname än denna.

Vårt användningsområde är främst inne i husbilen på lämpligt ställe.
Funderar också på vad man kan ha för duk. Det finns ett draperi vid sängen, men det är veckat.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har själv funderat på en liten projektor eftersom jag tog ner min 14" tv til förmån för en micro.
Kan man hitta något dukrelaterat på loppis som man kan anpassa så blir det säkert bra bild, undrar om det inte var så att det fanns en speciell färg man kunde måla på en lämplig yta.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Jag har, med behållning, läst en tidigare tråd om projektor och fått en del tips.
Men det har gått några år sedan den tråden så jag tänkte det kanske har hänt en del.

Jag hittade denna Yaufey på amazon och frågan är om det är något att ha?
Har kollat på Ebay, men de flesta verkar vara ännu mer noname än denna.

Vårt användningsområde är främst inne i husbilen på lämpligt ställe.
Funderar också på vad man kan ha för duk. Det finns ett draperi vid sängen, men det är veckat.
Hej Stefan.
Vi har jalusi vid vindrutan. Hade nog funkat som filmduk.
ha det gott och hälsa frugan
/Tommy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
F

F.d. 4220

Guest
Tack för tipset, Tommy och hälsa Karin :). På vår är den väldigt veckad den med. men det är nog lösbart.
Såg något typ det som Muskatten visade också och det kan säkert fungera.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Lysstyrken er litt lav, men i mørket mer enn bra nok. Blendingsgardiner gjør det mulig å bruke om dagen også. Som du sier det finnes et hav av slike projektorer med mer eller mindre ukjente namn. Det viktige er at det er DLP og høyest mulig oppløsning da DLP faktisk utnytter lyskilden bedre ved høyere oppløsning (mange flere små speil som reflekterer lyset ut gjennom optikken). LCD projektorer krever kraftigere lys for høyere oppløsning da bildet dannes ved å blokkere lys,

Testet en med under 100 lumen, den krevde i praksis mørkt rom og gjerne en perleduk. 150 lumen burde klare et bilde tilsvarende en 40 tommer TV selv med vanlig rombelysning og kun en hvit flate om det ikke er lamper som lyser direkte på flaten. Større bilde med perleduk og / eller mørkt rom.
 
F

F.d. 4220

Guest
Tack. Skall försöka hitta en på minst 200 lumen eller mer då. Det ger ju större användningsområde.

Jag har kollat vidare och det verkar som att en vanlig upplösning för projektorer är 854x480, vilket inte låter så mycket, men de flesta verkar ligga där. Är det ok,

Sedan är det detta med ljusstyrkan. En del listas som 100-200 lumen och andra drar på med 2000 lumen och det gjorde mig förbryllad. Så jag googlade det och den låga siffran är den att lita på, särskilt om den anges som ANSI-lumen.
Lumen i tusental betecknas som marketing-lumen och är förmodligen mest hittepå för att det skall låta bra. Hittade denna genomgång på engelska i ämnet (iofs av part i målet så att säga, men ändå belysande).
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Vi köpte in en mini LED projektor till mitt jobb för ett par år sedan men det blev en besvikelse. Den var inte billig heller och ett känt projektormärke. I praktiken oanvändbar i dagsljus med lite större bild. Funkade hyfsat i mörklagd lokal med kort projektionsavstånd, 2-3 meter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes 2 hovedmåter en LED DLP jobber, best om de 3 primærfargene RGB finnes som like sterke dioder. Mer normalt er bruk av hvitt lys og et roterende fargefilter slik som en brukte med halogen lys. Her kommer de tusentals lumen om en ser på den hvite dioden - etter filteret er vi nede på beskjedne hundretalls lumen. Nå Lumen også er strømforbruk så blir det noe rotete. De gamle 854x480 DLP kretsene er veldig billige. De beste DLP kretsene på 4K oppløsning er veldig kostbare da de er komplisert å produsere og konkurrerer med laser prosjektører i pris og ytelse. Det burde finnes HD og full HD til en akseptabel pris med et lysutbytte på over 200 ANSI-Lumen. HD = 1280x720 full HB = 1020x1050P eller i nærheten. Finner på EBay Australia en rad som påstår at de er LPD, men når en går inn på detaljene så er det LCD projectorer som benytter hvite dioder og roterende filter med 8000 Lumen lampe og beste pixel under 400 lux.

Men har og funnet DLP 1920x1080 pixel med 800 ANSI Lumen - pris over 7000 kronor.

Fant en True 8500 Lumens HD 1080P DLP 3D 4K Wifi Home Theater Projector HDMI Cinema SD | eBay pris rundt 4000 kr.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Vi har precis nu provat med Acer D 200, runt 3000kr på vår mörkläggningsgardin som är nästan helt plan.
Avstånd mellan projektor och duken ca 50 cm.
Högsta bildhöjd för oss är 50 cm.
Nackdelen med projektorn är att den saknar högtalarna, går att lösa med tex en JBL men strömförsörjningen är 19 v och det kan vi inte acceptera.

Är nöjda med den i övrigt :)

Kommer längre fram testa en Philips PicoPix Micro 2
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Vi har köpt en Harman Kardon ViewSonic M1 Mobile Projector till vår plåtis, men vi är så där lagom nöjda, vi tycker det är för mycket bök att använda den.
Som att husbilen måste vara totalt mörklagd, samt när projektorduken är i nedfällt läge så blir man lite låst där man sitter.
Projektorn kopplas ihop med en styv Hdmi kabel via en adapter till light kontakten på mobilen, så det blir en del sladdar på bordet som gör att projektorn ligger ostabilt.
Batteritiden sägs vara 6 timmar i ekoläge men verkligheten är det 3 timmar som gäller. Dessutom behöver den 230 volt för att laddas upp igen och det tar sin lilla tid, minst 4 timmar.
Sammanfattningsvis kan man säga att den den duger att titta på film och en fotbollsmatch, men inte att strö-titta på Tv med.
Strax efter köpte vi en 12,9 tums Ipad som vi sätter på bordet precis framför oss, alldeles tillräcklig för en plåts, både för film och Ernst Kirchstieger. ( men då går jag ut )
Harman Kardon.jpg
 
Senast ändrad:

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Råkade se en nyhet, kanske värd att undersöka...
Här finns en mindre för 1 500 SEK.
[Kr1,605.24 47% OFF][Global Version] XIAOMI Wanbo T2MAX 1080P Mini LED Projector WIFI Android System 5000 Lumens Phone Same Screen Multi Language Vertical Keystone Correction Portable Cinema Home Theater Outdoor Movie Beamer Projectors & Accessories from Computers & Office on banggood
 
Toppen