• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

husbilsbio

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !:music-icon:

Jag söker (eller rättare sagt en datatidning) söker en person som har en "hemmabio" i sin husbil ........... jodå..! det går nu med dagens LED-teknik.
Hör av dig snarast till mig för ett hemma hoss repotage om din husbilsbio:music-icon:

Vänliga hälsningar
Peter

070-4240465
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: husbilsbio

Vad räknar du som hemmabio i bilen, minst 5:1 reciever och/eller viss storlek på skärmen?

Själv kvalar jag inte in ännu, har ingen 12 Volts flerkanalsreciever eller så speciellt stor skärm (22").

Den aktiva mittbasen är för närvarande bara kopplad mot bilstereon.

Även om man kunde hitta en liten projektor så blir det svårt att hitta plats för stor duk, så jag tror nog att en stor skärm är att föredra, även här blir det problem i den normalstora husbilen att få plats med en 36" eller större.

För mig vore det ideala att byta ut bilstereon mot en flerkanals dito som passar DIN så jag kunde utnyttja samma högtalare som idag (5 st.) och sen dra en digital koaxial kabel från DVD/LCD till den.

Hemma finns det däremot värre doningar :D
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: husbilsbio

Ja, frågan är vad som räknas som hemmabio?
Jag har en 19" LCD-TV på bottenvåningen och en 32" LCD-TV i "bakre salongen" på ovanvåningen. Till dessa har jag ett 5.1 surroundsystem med aktiv sub till vardera TV.
Har en smidig projektor jag skulle kunna plocka med mig, men jag tycker det känns aningen "overkill", men visst, kanske på nån träff :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbio

Hej igen 1

Jag vet inte vart gränsen skall räknas för "hemmabio" i husbil, det är så att jag la ett förslag till en pc-tidning om iden ....... tänkte att de skulle nappa och bjuda på "godiset" de nappade men vill inte bjuda på "godiset", Jag tänkte då att köra en LED-projektor och en duk i min husbil (hobby 750) sen någon bra dvd-spelare med typ 5:1 ljud eller vad det nu skulle behövas. Att sätta duken i ett fönster (framför på innsidan ....... med det fattade ni säker redan :)) ......... jag/vi är inte så många (1-2 pers) i bilen så plats finns. Jag kan förmedla ert telefonnr om ni kontaktar mig så är det bara att se om de "nappar" :yes:
Tror att man också kan köra allt med en mini pc.

Varma hälsningar från Malmö
Peter
 
F

F.d. 10609

Guest
Sv: husbilsbio

Hej.
Det är jag som ska göra det aktuella reportaget om hemmabio i husbilen för tidningen Digitala Hemmet. Några särskilda krav har jag inte, det beror på hur husbilshemmabiosituationen ser ut i landet. Helst vill jag givetvis träffa någon som har projje och duk med feta högtalare överallt i bilen, men det kanske inte finns. Så ett hyfsat fet plasma eller lcd i kombination med 5.1-ljud låter inte alls så tokigt.

Om du vill vara med på ett reportage och har lite tid över den närmaste veckan får du gärna höra av dig till mig!

/Peter Sjödin
Peter.Sjodin@idg.se
070-4388979
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50097

Guest
Sv: husbilsbio

Nix pix, ingen husbilsbio... Vi kör skärmen utomhus i stället, det är nice :)

Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 

Bilagor

  • Sverige 2010 (291).jpg
    Sverige 2010 (291).jpg
    2,9 MB · Visningar: 88
F

F.d. 55256

Guest
Sv: husbilsbio

Ursäkta kan inte låta bli.
Blää för tv i bilen. Ut i naturen och låt verkligheten läka din stressade själ. Koppla ner all kommunikation och koppla av. Världen klarar sej utan att man bryr sig nån vecka eller två.
Ove.G
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: husbilsbio

Ursäkta kan inte låta bli.
Blää för tv i bilen. Ut i naturen och låt verkligheten läka din stressade själ. Koppla ner all kommunikation och koppla av. Världen klarar sej utan att man bryr sig nån vecka eller två.
Ove.G

jag med..lämnar fjärren till parabolen hemma och stänger av telefon o allt,synd man måste vara på vägarna o stressa runt,tänk om man kunde segla till stekenjokk och lofsdalen istället..

men låt nu denna intressanta tråd fortsätta positivt och medd gärna när tidningen kommer ut,snart kommer den mörka regninga hösten o vintern,då kan de vara fint för oss som åker året runt me lite tips på bättre bild och ljud
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: husbilsbio

Hej
Varför inte njuta av den storslagna natur vi har i vårt land.
Måste man sitta och titta på film, om hur vacker det är?? utaför HB:N

/Vidhem
 
F

F.d. 6022

Guest
Sv: husbilsbio

Hej!
Tycker detta verkar mkt intressant. Har förvånats över hur husbilstillverkare så dåligt har anpassat bilarna till ny teknik. Skulle själv varit intresserad av att ha haft tillvalsmöjligheter till min husbil på multimedia och internetområdet. Tillverkarna har ju tom väldigt svårt för att ens tillverka TV-skåp dimensionerat för en Tv i widescreen-format. Bredbild och platt-Tv är ju inte en helt ny uppfinning precis. Vi har ju alla olika behov vilket alltid bör respekteras. Har noterat i vissa trådar att det finns många kunniga och uppfinningsrika personer här som kommer på bra egna lösningar. Tar gärna del av dessa kunskaper. Ska bli spännande att läsa tidningen när den kommer i tryck. Jag själv är mkt naturintresserad, men även road av att kolla in en schysst rulle på kvällen. Är dessutom en sk kvällsmänniska och tycker inte naturupplevelsen är så stor när mörkret faller på. Då föredrar jag en bra film och dessutom gärna med högre bild- och ljudkvalitet.

Ha det bra alla

Hälsar Micke i Götet
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: husbilsbio

Håller med, den ena behöver inte utesluta det andra.

Det kanske är så att den yngre generationen (40+) :twitcy: har andra behov...också, själv är jag väldigt intresserad av teknik, musik och film.

En parallell att fundera på: I geocaching knallar man omkring i vår fina natur, MEN med modern teknik i handen :wub:

Som jänkarna säger: "Whatever floats your boat"
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: husbilsbio

Tack för de positiva kommentaren ............ jag har läst en del kommentarer i andra ärende ........ det som förvårnar mig är att det nästan alltid finns de/dom som har/är HÖGMOD, BESSERVISSER och HÅNFULLA ........ kan det vara så att en del med H-B tror att de är FULLKOMLIGA???? Jag är ny här, så jag blev ganska förvånad över "språket i forumet" Mina största intressen är Naturen, fiske, havet, våra beteende och dator med allt vad det innebär, då jag både byggt båt och hus så är jag nu intresserad av H-B och hur det fungerar ....... eller inte funger(logiskt). Tydligen så är en del i husbilar inte så genomtänkt och kan vi hjälpa varanda så gör jag gärna det ......... men vist nu tar jag en funderar ...... och hoppas att husbilsklubben inte är genomsyrad av dåligt beteende.

Med vänliga hälsningar
Peter
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: husbilsbio

Vi har klarat oss länge utan tv i husbilen men har nu skaffat en liten 7-tummare att använda i nödsituationer. Med det menas exempelvis rejält oväder eller apati, kanske sjukdom eller tillfällig depression. Skulle man vara ensam någon gång i bilen och inte orkar hitta på något att göra så är dumburken också bra att ha. Nyheterna till frukosten kan ju vara trevligt att titta på också. :D:D:D

Husbilsbio låter för oss som ett dåligt skämt!

Jappe
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: husbilsbio

"Mystiska ljud från skogen" snacka om surround :)


Finns en hel del olika åsikter här i forumet (och tur är väl det). Beträffande TV så håller jag med flera av er här.
Vi tittar inte alls mycket på TV när vi är ute, det finns så mycket annat att pyssla med så det blir liksom inte tid till det också.
TV är helt klart bra att ha så länge ungarna följer med - nu menar jag inte att de skall "sitta där och glo" istället för att umgås - det handlar mest om att det finns något att göra om det skulle bli lite långrandigt, t.ex. vid dåligt väder. Man kan ju inte begära att de skall sitta o spela sällskapsspel eller lyssna på sina "mossiga" föräldrar hur många dagar i sträck som helst.
Utöver TV´n utrustningen jag nämnt ovan så har jag även monterat Xbox som är kopplad till 32-tums LCD-TV´n. På den kan man kolla på film eller spela spel, en eller flera samtidigt - det är ju en form av umgänge det med...
Titta på DVD eller spela går bra även när vi är på väg, men TV-tittande är det lite värre med - har sett att det finns speciella TV-mottagare/antenner för ändamålet - men SÅ viktigt känns det inte - bara en låda till som skall husas. Förvisso finnes plats, men TV är som sagt inte det primära.

En laptop har jag kopplat till 19" LCD-TV´n där nere. Där kör jag bl.a. positionering till web, men givetvis kan man köra allt annat som t.ex. mail/www. Kör en 3G-router och skall så småningom lägga över positioneringen direkt på den så behöver jag inte ens ha datorn igång. Nätverkskameran (funkar även bra för övervakning) är ju redan helt fristående. Kalla galenskapen vad ni vill - jag kallar det arbetsskada :)

Själv kollar jag mest på TV när alla har krupit till kojs - jag tycker det är rätt lugnt och skönt att koppla av en halvtimme eller så och summera dagen framför TV´n innan man går o nannar kudde.

Det var mina 5 cent....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oj... det var länge sedan jag skrev i denna tråd.... men det beror säkert på att jag la "projektet" på vila.... anledningen har jag helt glömt :confused: men jag har tänkt många gånger på saken, och det är nog inte föränn jag hittade en användbar projektor som jag nu "slog till". och kastade ut Tv:en (en 22" LED) eftersom Dvd slutade att fungera och då stängdes tv:en för gott :eek: ....Jag tror att det är 3-4 år jag nu har släpat runt på skrotet...
Igår monterade jag in en projektor se link...

H96 - P DLP Mini 4K Projector 100 Lumens Android 5.1 Wifi Home Theater 2GB+16GB | eBay

och duken blev ....

16:9 Portable Wall Projection Screen Projector Matte 60 " For Home Theater B4J2 | eBay

Så i går hittade jag en bra plats för projektorn.... precis över toadörren (se bild) och tur nog så hade jag några Gopro kamerahållare liggande som passade perfekt, projektern rättar bilden själv så även om projektorn hamnade upp och ner så blev bilden rätt.:)... sen satte jag upp film duken mellan enkelsängarna... duken passade perfekt där :D... sen startade jag projektorn..... det blev en bildyta på över 50" :D:D:D...
Projektorn drives med 5V och drar då max 2,5A.... så det är ca 1A på 12v för en 50" bildyta :eek::eek::eek:
Nu är systemet ett android system 6.01.... och än så länge har jag inte riktigt fattat hur alla enheter skall kopplas via bluetooth och wifi... men jag vill återkomma så snart jag har lärt mig mer .... eller när jag :msn_wall:

20180616_132535.jpg
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oj... vad jag hatar att ta itu med en ny teknik :mad:... detta är för en 10-åring och inte för en "gubbe"... hur som helst så är gubber envis och ger inte upp i första taget :eek:... så efter många timmars försök med bluetooth så gav jag upp... fick ingen kontakt med mobilen eller högtalarnar.... så jag bestämmde mig för att ta itu med Wifi:n detta kan jag nog lite bättre :cool:... och till slut så fick jag kontakt med min mobil... så nu var det dags för att se lite film från You tube, även om bluetooth högtalarnar inte blev inkopplad, så kan man ju lyssna på projektorns inbyggda högtalare... Nerladdningen gick inte snabbt så det blev många stopp :confused: och det går inte att ändra upplösningen på Android you tube... inte vad jag lyckats i vart fall, så den laddar säkert ner på högsta :(.. Däremot kan jag gå till You tube via Browsern (får göra det nästa gång)... Skärpan är mycket bra men svårt att ställa in då allra minsta rörelse på justeringen så hamnar man snabbt för långt åt ena eller andra hållet, men om man lyckas så blir bilen bra... däremot är duken som jag köpte till under all kritik... lätt att montera och tar lite plats.... men det var också allt dett positiva om duken.:eek: ...Duken är tydligen av ett material som inte är det bästa för en projektor bilden blir matt och suddig... och så ser man igenom duken, så har man en lysare bakgrund bakom så syns den i duken :confused:... Så idag beställde jag en ny duk av märket Luxburg 60"...

'Luxburg® 60 "139 x 75 cm: Amazon.de: Elektronik

På Ebay skulle den kosta med frakt över 500.-Skr.... men jag hittade en på Amazonas med frakt till Spain för totalt 316.-Skr.:D ... så där sparade jag några slantar :).... Kanske dags att inte handla längre på Ebay:eek:

Så nu har jag lyckats koppla upp eneheten mot nätet... sen är det bara de andra saker som skall kopplas in:eek:..
Jag försökte med en Wifi hårddisk av market NEXTAV, jag fick kontakt och kunnde logga in via browsern för att ändra i enheten.. men sen hur jag skall komma åt innehållet på disken lyckades jag inte med :( lite tråkigt för jag har en del bra filmer på den disken... kanske den måste gå via routern,?... Och i dag så fortsatte "jobbet" jag lyckades på kontakt med högtalarna så nu är ljudet bättre :D... en sak som jag inte gillar med projektorn, den har ju inbyggd bluetooth 4.0... men för att använda fjärrkontrollen så måste man sätta in en exstra dongel i ena USB uttagett... och då är bara ett USB uttag ledigt :( men jag tror om man inte monterar den uppe i taket som jag har gjort så kan man skippa fjärrkontrollen och använda sig av pilarna som styr enheten och som sitter på ovansidan av projektorn... och nya försök att få kontakt med Wifi hårddisken via routern... men som inte lyckades :(... kanske någon här vet hur man kopplar upp en wifi hårddisk mot ett Android (6.01) system...
Jag blev också av med flera kg tv:n vägde säkert 4 kg och så expanssionen som den satt på väger över 1 kg... så nu har jag nog bara 445kg övervikt :eek:... fortsättning följer...:)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Igår la jag lite tid på att få Wifi att fungera via routern.... och till min glädje så lyckedes jag med detta :D
Så nu är allt kopplat via routern.. allt utom Wifi hårdisken :( men men jag löser nog detta en dag :)
Jag lyckades också med att koppla in bluetooth högtalarna till projektorn :) så nu har jar ett bra ljud....
När kl var ca 23.30 så var det dags att gå till "biggen" och nu ville jag prova pjojektern...:)
Den fick snabbt kontakt med internet och en stor klar bild på över 50" visar sig vid fotänden av sängen...
Jag hittade en natur film från National Geographic .... Bilden är väldigt skarp och har hög kontrast :) redan i början var jag förvånad över kvaliten... när jag ligger i sängen och tittar på så stor !skärm" så känndes det verkligen som att jag var "inne i filmen".... jag är nu väldigt glad :):):):) att jag slängde ut Tv:n och installerade projektorn... en sak är säkert att det blir nog ganska mycket tittande innan "John Blund" hälsar på... Nu när jag fick bra upkoppling så blev bilden mycket bättre och den duken som jag nu har fungerar tillfredsställande.... men bilden blir säkert mycket bättre med den duken jag nu väntar på...

På nedesta fotot är sänglampan tänd ... därför är det mer ljus på fotot...

20180618_233125.jpg 20180618_235027.jpg
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det kan vara kul med någon form av media (TV, dator, projektor, radio, m.m.) när det spöregnar ute eller man drabbas av förkylning. Peter, glöm inte ta bort duken om du behöver gå upp mitt i natten... ; )

sömngångare.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen