• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Projektor i husbilen (igen)

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bengt du har rett, svart er mangel på lys. LCD blokkerer til en grad lyset - DLP er små speil som reflektere lys ut gjennom linsen eller rett i veggen inne i bakre kammer. Intet lys gir en svart flekk i bildet på skjermen - de 3 lysfargene som blandes visuellt er Rød, Grønn og Blå. DLP sender alle tre til samme punkt på skjermen. Litt kult at høyere oppløsning gir noe mer lys totalt til skjermen med denne teknikken.
 
F

F.d. 22252

Guest
1968 var jag på färgtv kurs som en norman höllt Han hette george lie om jag minns rätt, de jag lärte mej då har jeg husket sen dess.
 

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Test med Philips PicoPix Mikro 2
Pris ca 3.000 kr
Ljud ok, men behövdes nästan högsta läge.
Fläktljud, hördes nästan inget.
Bild, provade med bildstorlek ca 40", helt ok på vår mörkläggningsgardin, blir säkert bättre med riktig duk. Helt ok
Allt ligger dock i betraktarens ögon :)

Batteriet klarade 3 timmar med högsta volym.
Laddning med 220v/12v laddare tog ca 4 timmar och drog 500 w.
Vikt 606 gram.
Hade gärna sett att det funnits möjlighet att ladda via 12v eller usb (powerbank).
Detta kan vara ett alternativ för oss men är nyfiken på

Viewsonic M 1 någon som testat den?
 
Senast ändrad:

Gunnarsson

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Götene
HBK-Nr
17207
Medlemskap
2024
Då har jag testat Viewsonic M1.

Jämförde i husbilen med vanlig tv 24". M1 blev ca 40"
"Bildskärmen" var vår mörkläggningsgardin.
Färgerna vann tv men vi tyckte att det var tillräckligt för oss.
Det gick titta på tv via vanlig usb-c kabel direkt från telefonen och plattan, Samsung. HDMI uttag fanns dessutom.

Vi tyckte det var en väldigt smidig projektor.
Nackdelen var strömförsörjningen, laddning med 12v kräver adapter. Input 12v, output 19v och 3,42 ampere, allt enligt Viewsonic tekniska support, ringde faktiskt från Holland, otrolig service :).
Han rekommenderade att jag väntade på version 2, som har sedan en tid tillbaka börjats skeppats ut.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då har jag testat Viewsonic M1.

Jämförde i husbilen med vanlig tv 24". M1 blev ca 40"
"Bildskärmen" var vår mörkläggningsgardin.
Färgerna vann tv men vi tyckte att det var tillräckligt för oss.
Det gick titta på tv via vanlig usb-c kabel direkt från telefonen och plattan, Samsung. HDMI uttag fanns dessutom.

Vi tyckte det var en väldigt smidig projektor.
Nackdelen var strömförsörjningen, laddning med 12v kräver adapter. Input 12v, output 19v och 3,42 ampere, allt enligt Viewsonic tekniska support, ringde faktiskt från Holland, otrolig service :).
Han rekommenderade att jag väntade på version 2, som har sedan en tid tillbaka börjats skeppats ut.

Du kan redan köpa M2..... här hittar du den....lite dyrare bara :eek:

 
F

F.d. 4220

Guest
Det finns flera olika, M1, M1+ och M2 (undantar dem som kallas ”mini” också).

I detta fallet tolkar jag det som att de uppgraderat ”M1” lite.
Men jag kan ha fel. ;)
 
Toppen