• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Problem med värmeväxlaren

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Har nåt strul med min värmeväxlare. Började med när jag körde hem bilen från serivce i veckan. Slog då på så växlaren ska värma bodelen från motorn (via växlaren). Ställde självklart Alde-pannan på 20 grader utan el eller gasol på. Dock blev aldrig växlaren ens varm (kände på den när jag kom hem efter en timmes körning). Har fortsatt felsökt idag då jag haft ALDE-pannan på. Växlaren är då varm (från Alden). Körde igång den externa cirkulationspumpen för att värma motorn. Men slangarna på motorsidan blir bara varma närmst växlaren. Har även provat att motionera balofixen samt öppna avluftningsskruven vid växlaren på motorkretsen. Inte mycket luft som kommer ut. Finns glycol i expansionsskärlet i motorrummet, så inte slut på kylarvätska.

Några tips på vad det kan vara?20231202_134446.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej

Har nåt strul med min värmeväxlare. Började med när jag körde hem bilen från serivce i veckan. Slog då på så växlaren ska värma bodelen från motorn (via växlaren). Ställde självklart Alde-pannan på 20 grader utan el eller gasol på. Dock blev aldrig växlaren ens varm (kände på den när jag kom hem efter en timmes körning). Har fortsatt felsökt idag då jag haft ALDE-pannan på. Växlaren är då varm (från Alden). Körde igång den externa cirkulationspumpen för att värma motorn. Men slangarna på motorsidan blir bara varma närmst växlaren. Har även provat att motionera balofixen samt öppna avluftningsskruven vid växlaren på motorkretsen. Inte mycket luft som kommer ut. Finns glycol i expansionsskärlet i motorrummet, så inte slut på kylarvätska.

Några tips på vad det kan vara?Visa bilaga 231562
Kan värmeväxlaren ha blivit igensatt...?
Ta loss den och spola igenom... :yes:;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På en del installationer är det även en liten 12V cirkulationspump på motorsidan.
Följ dessa slangar ifall även du har en sådan, känn isåfall om pumpen startar.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Om verkstan tappat ut kylarvätska så har du nog fått luft i systemet. Försök lufta vid högsta punkten. Värmeelement under instrumentbrädan om det finns någon luftnippel där.
Ingen kylarvätska har bytts eller tappats ur.

Har försökt hitta någon mer avluftning på motorsidan än den på själva växlaren, men inte hittat någon.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det måste väl finnas en pump på motorsidan om man skall använda växlaren för att värma motorn?
Det kan vara luft i pumpen. Ibland kan man behöva lufta en cirkulationspump för att få igång cirkulationen i en värmekrets. Det finns en givare på en av slangarna till VVX på bilden. Frågan är då vad den givaren har för funktion.
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Det måste väl finnas en pump på motorsidan om man skall använda växlaren för att värma motorn?
Det är motorns vattenpump som sköter cirkulationen till värmeväxlaren den andra pumpen är bara till för att värma motorn ifrån bodelens värmare typ motorvärmare när motorn är avstängd.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är motorns vattenpump som sköter cirkulationen till värmeväxlaren den andra pumpen är bara till för att värma motorn ifrån bodelens värmare typ motorvärmare när motorn är avstängd.
Men då måste du väl starta motorn då den pumpen brukar drivas av ,motorn och sällan av el. Märklig konstruktion :swoon:

De fordon jag (3st) har med bränslevärmare har egen elpump för cirkulation vid värmning, även "rest-funktionen" använder denna elpump när man vill värma cockpit/cupe vid kortare stopp eller efter färd med restvärmen i motorn.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Tempgivaren som sitter på röret är till för att styra hyttvärmen. Har ett extratillbehör från fabrik som är inkopplat på hyttens fläktsystem. Så fläkten startar när motorslingan uppnått en viss temperatur. Detta så inte fläkten blåser kallluft innan motorslingan är uppe i temp.

Som sagt så finns en egen cirkulationspump som startar när man vill cirkulera motorslingan utan att motorn är igång. Den går inte att köra med tändningen på. Den pumpen går och känner jag på dom slangarna så kommer dom inte upp i temp. Tyder på att det inte cirkulerar på motorsidan. Frågan är bara om det beror på luft, igensatt växlare eller att den elektroniska magnetventilen inte öppnar. Det klickar som sagt till när jag slår på växlaren från både knappen bredvid ratten samt om jag kör igång funktionen att värma motor eller hytt från alden.
 
Toppen