• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Problem med värmeväxlaren

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Har nåt strul med min värmeväxlare. Började med när jag körde hem bilen från serivce i veckan. Slog då på så växlaren ska värma bodelen från motorn (via växlaren). Ställde självklart Alde-pannan på 20 grader utan el eller gasol på. Dock blev aldrig växlaren ens varm (kände på den när jag kom hem efter en timmes körning). Har fortsatt felsökt idag då jag haft ALDE-pannan på. Växlaren är då varm (från Alden). Körde igång den externa cirkulationspumpen för att värma motorn. Men slangarna på motorsidan blir bara varma närmst växlaren. Har även provat att motionera balofixen samt öppna avluftningsskruven vid växlaren på motorkretsen. Inte mycket luft som kommer ut. Finns glycol i expansionsskärlet i motorrummet, så inte slut på kylarvätska.

Några tips på vad det kan vara?20231202_134446.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tempgivaren som sitter på röret är till för att styra hyttvärmen. Har ett extratillbehör från fabrik som är inkopplat på hyttens fläktsystem. Så fläkten startar när motorslingan uppnått en viss temperatur. Detta så inte fläkten blåser kallluft innan motorslingan är uppe i temp.

Som sagt så finns en egen cirkulationspump som startar när man vill cirkulera motorslingan utan att motorn är igång. Den går inte att köra med tändningen på. Den pumpen går och känner jag på dom slangarna så kommer dom inte upp i temp. Tyder på att det inte cirkulerar på motorsidan. Frågan är bara om det beror på luft, igensatt växlare eller att den elektroniska magnetventilen inte öppnar. Det klickar som sagt till när jag slår på växlaren från både knappen bredvid ratten samt om jag kör igång funktionen att värma motor eller hytt från alden.
Man kan ju gissa att det är reläet till pumpen som klickar, men att pumpen inte går igång, det bör finnas en säkring till den någonstans?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Pumpen går. Hörs klart och tydligt.

Då borde kanske nästa lätta steg vara att lossa slangen ifrån den där lilla Ballofix avstängningen / kranen och se om det är öppet där.
Möjligtvis kan det ju vara något fel i den så att den inte öppnar. Finns ju viss risk att det kan ha fastnat något i 90 graders vinklarna, f.ö. ingen snygg installation för att få bra flöde i värmeväxlaren.
 
Senast ändrad:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Man kan ju gissa att det är reläet till pumpen som klickar, men att pumpen inte går igång, det bör finnas en säkring till den någonstans?
Den vanliga vattenpumpen på motorn driver runt kylvattnet i en slinga, där ligger också en extraslinga till värmeväxlaren vars cirkulation också drivs av motorns kylvattenpump men det finns en en ventil som kan öppnas/stängas på denna slinga och den brukar klicka till då man öppnar den med en knapp på instrumentbrädan. Den enda elektriska pump som finns för att värma husbilen driver den sekundära kretsen genom värmeväxlaren. Kan också finnas en pump för att värma motorn från Aldepannan men den behövs inte i detta sammanhang, även om den sitter på slingan mellan motorn och värmeväxlaren, bara då motorn är avstängd.

Att en pump skulle kunna täppa till ett flöde genom den är inte troligt men någonstans i denna slinga sitter problemet. Jag tycker motorns pump borde trycka ut den luft som kan finnas men det är möjligt att det kan finnas en ficka någonstans. Kvar finns bara ventilen.

Ta hjälp av någon som kan lyssna/känna var klicket kommer ifrån så kan du komma fram till om det är ventilen eller ett relä någonstans.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Ja, kommer varken luft eller kylvätska med pumpen igång. Med pumpen av kommer kylvätska.
Då kan man väl utgå från att den pumpen suger från växlaren. Då har vi felet mellan motorn och värmeväxlaren. Säkerligen sitter den klickande ventilen där och det är något med den. På Hymern vi hade öppnade ventilen då man tryckte på knappen och stängdes då man tryckte en gång till.
Ursäkta frågan men har du testat i båda lägena?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Fungerar AMV? Då har du ju slingan öppen och har cirkulation. Kan du testa utan att starta motorn.
Vad jag förstått så är motorslinga öppen när motorn är avslagen. Därför har man den extra cirkpumpen. När motorn startar så stängs slingan och måste då öppnas med en magnetvetil som styrs av fläktknappen eller växlatknappen på Niesmann-panelen. Då går inte cirkpumpen utan vattnet cirkulerar med motorns vattenpump.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Den vanliga vattenpumpen på motorn driver runt kylvattnet i en slinga, där ligger också en extraslinga till värmeväxlaren vars cirkulation också drivs av motorns kylvattenpump men det finns en en ventil som kan öppnas/stängas på denna slinga och den brukar klicka till då man öppnar den med en knapp på instrumentbrädan. Den enda elektriska pump som finns för att värma husbilen driver den sekundära kretsen genom värmeväxlaren. Kan också finnas en pump för att värma motorn från Aldepannan men den behövs inte i detta sammanhang, även om den sitter på slingan mellan motorn och värmeväxlaren, bara då motorn är avstängd.

Att en pump skulle kunna täppa till ett flöde genom den är inte troligt men någonstans i denna slinga sitter problemet. Jag tycker motorns pump borde trycka ut den luft som kan finnas men det är möjligt att det kan finnas en ficka någonstans. Kvar finns bara ventilen.

Ta hjälp av någon som kan lyssna/känna var klicket kommer ifrån så kan du komma fram till om det är ventilen eller ett relä någonstans.
Jag har luftat en hel del pumpar genom åren som sitter i tex shuntar i värmesystem.
Så visst kan luft i en cirkulationspump stoppa flödet i en anläggning. Om det är så i det här fallet är osagt. Det kan även vara luft i någon högpunkt på någon slang. Om inte kylarvätskan har bytts ut vid servicen borde det inte finnas någon luft i motorns kylsystem.

Det kanske räcker med att göra en återstart av värmesystemet, Norsk reset.
 

Hakkebakkehuset

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Lillestrøm
HBK-Nr
38407
Medlemskap
2024
kan være en "magnet"klutch på den pumpeaksel .altså det er ikke en mekanisk forbindelse mellom el motor og vannpumpe
dette for og unngå kjøleveake lekkasjer i simmering inn til el motor
ja man kan høre at pumpemotor går men pumpe kan stå stille
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Som jag skrev till dig så finns det olika kopplingar för att få det att fungera. Har du tryckt på värmeväxlatknappen på Niesmannpanelen? Testa det.
Japp, och det är med den jag startar cirkulationspumpen. Men även fast den går verkar det inte cirkulera på motorsidan. Känner jag på slangarna vid cirkulationspumpen (i facket där man öppnar alla kranar för tömning) så är dom kalla fast den gått ett bra tag.
 
Toppen