• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Problem med värmeväxlaren

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Hej

Har nåt strul med min värmeväxlare. Började med när jag körde hem bilen från serivce i veckan. Slog då på så växlaren ska värma bodelen från motorn (via växlaren). Ställde självklart Alde-pannan på 20 grader utan el eller gasol på. Dock blev aldrig växlaren ens varm (kände på den när jag kom hem efter en timmes körning). Har fortsatt felsökt idag då jag haft ALDE-pannan på. Växlaren är då varm (från Alden). Körde igång den externa cirkulationspumpen för att värma motorn. Men slangarna på motorsidan blir bara varma närmst växlaren. Har även provat att motionera balofixen samt öppna avluftningsskruven vid växlaren på motorkretsen. Inte mycket luft som kommer ut. Finns glycol i expansionsskärlet i motorrummet, så inte slut på kylarvätska.

Några tips på vad det kan vara?20231202_134446.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fungerar AMV? Då har du ju slingan öppen och har cirkulation. Kan du testa utan att starta motorn.
Vad jag förstått så är motorslinga öppen när motorn är avslagen. Därför har man den extra cirkpumpen. När motorn startar så stängs slingan och måste då öppnas med en magnetvetil som styrs av fläktknappen eller växlatknappen på Niesmann-panelen. Då går inte cirkpumpen utan vattnet cirkulerar med motorns vattenpump.
AMV?
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Hej

Har nåt strul med min värmeväxlare. Började med när jag körde hem bilen från serivce i veckan. Slog då på så växlaren ska värma bodelen från motorn (via växlaren). Ställde självklart Alde-pannan på 20 grader utan el eller gasol på. Dock blev aldrig växlaren ens varm (kände på den när jag kom hem efter en timmes körning). Har fortsatt felsökt idag då jag haft ALDE-pannan på. Växlaren är då varm (från Alden). Körde igång den externa cirkulationspumpen för att värma motorn. Men slangarna på motorsidan blir bara varma närmst växlaren. Har även provat att motionera balofixen samt öppna avluftningsskruven vid växlaren på motorkretsen. Inte mycket luft som kommer ut. Finns glycol i expansionsskärlet i motorrummet, så inte slut på kylarvätska.

Några tips på vad det kan vara?Visa bilaga 231562
växlaren menar du ballofixen så behöver inte vi göra något mera för att värma bodelen ,fungerar på alla bilar vi haft. ska du värma motorn vid stillastående så ska cirkpumpen startas vid växlaren, pumpen får ej startas vid färd enl carthago.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
växlaren menar du ballofixen så behöver inte vi göra något mera för att värma bodelen ,fungerar på alla bilar vi haft. ska du värma motorn vid stillastående så ska cirkpumpen startas vid växlaren, pumpen får ej startas vid färd enl carthago.
På vår bil sitter en elektronisk magnetventil som man öppnar med en knapp på sidan av ratten. Den öppnar motorslingans flöde in i växlaren. Åt andra hållet är det som du beskriver.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Du har väl två cirkulationspumpar? En för att värma motorn, och en för att cirkulera vätskan i värmesystemet. Den sistnämnda måste vara på om du vill utnyttja motorns värme. Jag ställer in den på "cont" (continous) på manöverpanelen så den alltid går när värmaren är tillslagen. Annars får inte jag fram någon värme till elementen.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Du har väl två cirkulationspumpar? En för att värma motorn, och en för att cirkulera vätskan i värmesystemet. Den sistnämnda måste vara på om du vill utnyttja motorns värme. Jag ställer in den på "cont" (continous) på manöverpanelen så den alltid går när värmaren är tillslagen. Annars får inte jag fram någon värme till elementen.
Växlaren ska ju dock bli varm när man kör motorn, vattenpumpen cirkulerar ju vattnet till växlaren. NotaBene säger ju att växlaren förblir kall trots att han kör motorn. Felet ligger ju någonstans i motorkretsen, närmast till hand är väl något problem med magnetventilen som styr flödet till växlaren.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Växlaren ska ju dock bli varm när man kör motorn, vattenpumpen cirkulerar ju vattnet till växlaren. NotaBene säger ju att växlaren förblir kall trots att han kör motorn. Felet ligger ju någonstans i motorkretsen, närmast till hand är väl något problem med magnetventilen som styr flödet till växlaren.
Exakt. Frågan är om den ventilen har en egen säkring? Även vart den sitter. Fick tid på verkstad i slutet av januari, men ska fortsätta felsöka själv i helgen.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Kontrollerade alla säkringar igår. Både de på bildels- och bodelssidan som kan härledas till värmeväxlaren/ventilen. Alla var hela och fortfarande ingen cirkulation på motorsidan. Kvar är då ventilen i sig. Den sitter inte roligt till kan jag lova.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Har fortsatt felsökningen i helgen. Tog loss kontakten till vad jag tror (svårt att se) är magnetventilen i motorrummet och mätte upp den. Det är ett treledat kontaktstycke. Mitten är jord, sen är var det konstant 12V från bildelsbatteriet och den tredje också konstant 12V fast från bodelsbatteriet. Oavsett om jag tryckte på knappen bredvid ratten eller så ändrades inga värden. Så frågan är hur ventilen fungerar. I manualen står att ventilen ska ha konstant 12V fast bara från fordons-/bilbatteriet.

I manualprint.png
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Om dom säkringarna är till för växlarfunktionen så ska du nog fokusera på AMV-panelen. Finns två funktioner på den. En för uppvärmning motor och en för bodel. Kan vara så att knappen vid förarplatsen inte används precis som det var på min förra Niesmann.
Du kopplade inte på egen spänning direkt på ventilen?
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag tycker också det känns väldigt konstigt att ventilen är strömsatt från både bil- och bodelsbatteri. Då skulle den i så fall öppna om brytning sker på jorden?

Håkan, enligt instruktionsboken så ska knappen bredvid ratten användas när motor är igång och uppvärmning av bodel ska ske via växlaren.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tycker också det känns väldigt konstigt att ventilen är strömsatt från både bil- och bodelsbatteri. Då skulle den i så fall öppna om brytning sker på jorden?

Håkan, enligt instruktionsboken så ska knappen bredvid ratten användas när motor är igång och uppvärmning av bodel ska ske via växlaren.
Har du mätt att minus finns fram till kontakten till ventilen. Det finns ett relä till ventilen. Där kan du mäta om det är minus som är styrs av relät till ventilen.
Frågan är hur ställdonet/ ventilen är tänkt att fungera. Det kan vara en fjäder i ställdonet som stänger ventilen när strömmen bryts. Eller ett impulsrelä som är växlande.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
På vilket sätt luras man av multimeter?
Moderna multimetrar är vanligtvis anpassade för att mäta på elektronik/kretskort. (det finns multmetrar anpassade för bilbruk, men de är ovanliga)

För att inte pajja elektronikkomponenter är multimetrarna extremt hög ohmiga.
Detta medför att vid spänningsmätning förbrukar dom nära nog noll watt.

Det medför i sin tur att det räcker med att jorda minus-mätspetsen i ett däck och ändå mäter du batterispänning minus någon tiondels volt.
Ett sådant mätvärde är naturligtvis helt oanvändbart vid felsökning av ledningar och jordpunkter.

Att resistansmäta är säkrare sätt att kolla kontinuiteten. (inte med diod summer funktionen!)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Moderna multimetrar är vanligtvis anpassade för att mäta på elektronik/kretskort. (det finns multmetrar anpassade för bilbruk, men de är ovanliga)

För att inte pajja elektronikkomponenter är multimetrarna extremt hög ohmiga.
Detta medför att vid spänningsmätning förbrukar dom nära nog noll watt.

Det medför i sin tur att det räcker med att jorda minus-mätspetsen i ett däck och ändå mäter du batterispänning minus någon tiondels volt.
Ett sådant mätvärde är naturligtvis helt oanvändbart vid felsökning av ledningar och jordpunkter.

Att resistansmäta är säkrare sätt att kolla kontinuiteten. (inte med diod summer funktionen!)
Tack. Jag har en gammal multimeter utan summer så då tolkar jag det som att den hade varit ok att mäta resitans. Då är den kanske så gammal så att den också kan användas för att mäta spänning?
 
Toppen