• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Prisnivåer på 12V Litium

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Det trodde jag också. Frågade på Hymer och fick svar att solcell laddar Lithiumbatterierna som i sin tur laddar AGM men % som visas är hela batteribanken. Laddboostern borde också ladda Lithiumbatterierna eller om allt helt enkelt är pararellkopplat.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kanske har det avhandlats förut men det är ju något av en djungel det här med Lithium. Jag tänkte ersätta mina 2x150AH AGM med ett 300ah lithium. Men vad är det som motiverar prisskillnaderna som finns på marknaden?

11000 kr
https://www.amazon.se/LiFePO4-batteri-300Ah-litiumbatteri-uppladdningsbart/dp/B0BDF961H9/

18000kr
12V BatteryGO Litiumbatteri 304AH

45000 kr
Victron 300Ah LiFePO4 Litium
Innehållet samt ev. garantier.

Lågpris-LFP innehåller rätt ofta begagnade degraderade celler med ojämn kapacitet, samt ofta låg kvalitet på kablar, kopplingar, lödningar, bms'en brukar dock vara ok. Kommer man att max.-belasta ett sådant batteri finns risk för skador.

Vad de dyra innehåller vet man inte alltid, dyrt att såga isär och kolla upp innehållet, men det bör vara helt nya celler med jämn/lika prestanda av hög kvalitet.
Köpte jag ett dyrt LFP av hög kvalitet är ett krav att det går att öppna upp för åtgärd vid ev. behov. Det ska även klara högre långvarig belastning jämfört med de "billigare". Premiumceller hår även att ladda i minusgrader.
Mina premiumceller Winston LiFeYSO4 kan laddas med 0,1C ner till minus 45 grader, det blir i mitt fall 40A.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Varför skulle man vilja ha batteriet-erna under stolarna, inte jag iallafall oavsett kemi.
Montera dem där man kommer åt dem, flera modeller klarar att ligga på sidan, enligt säljarna, men Will Prowse fick läckage i en LFP-cell när den låg på sidan, finns klipp om det på hans YT kanal.

Jag tycker nog att det är en ganska bra plats, förutom just när man skall greja med batterierna, men till viss del kommer man åt
även med stolen på plats. Annars har man ju korta kablar till generatorn, vikten långt fram, och använder ett utrymme som används
ganska dåligt annars. Jag har all vår laddteknik plus invertern där. Hoppas naturligtvis slippa hälsa på batteriet särskilt ofta. ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.788
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det blir en hel del damm under årens lopp. Damm och elektronik med fläktar, EBL, BMS,boostrar mm. Tillsyn och skötsel behövs ibland. Damm kan orsaka överhettning, då kan elektronik skadas. Även batteriet ink. anslutningar kan behöva en titt då och då.

Det är väl knappast värre än att det går att lösa med lämpligt dammsugarmunstycke och möjligen lite tryckluft, helt oåtkomligt är det ju ändå inte!
Det bör räcka med 1 ggr per år. Förmodligen samtidigt som man storstädar bilen på våren.. ? :)
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Lite intresserad av det här. Ryms under fiatstolen (tror jag). Såg någon entusiast på youtube som kollade innanmätet och belastade det. Fick ut 97 ah med en värmepistol o tyckte det var välbyggt utifrån kostnaden.

Jo jag vet, "billigt kinaskräp"... Men det har jag redan på taket (solcellerna) o det har funkat fint i fyra år.

Screenshot_20230905_202839_Amazon Shopping.jpg
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.914
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har en nyare Hymer (2022) med 2x150 Ah Lithium + 95 Ah AGM + 120 W solcell. Blir inte klok på hur det fungerar. På denna märks det inte att solcellen laddar något. Jag använder takfläkt och CPAP-apparat under natten. Det är då ca 85% kvar på morgonen både i förra husbilen och denna. Vi hade 2x95 Ah AGM i den förra husbilen. Där märktes det att solcellerna (2x120 W) laddade fullt under dagen med sol. Om vi kör tar det ca 3-4 timmar innan 100% uppnås trots laddbooster. Trodde att Lihiumbatterier skulle laddas upp fort. Är det någon med erfarenhet av detta batterisystem på nyare Hymer? Efter 3 nätter utan att köra och landel så har vi ca 45% kvar, Då har vi kokat vatten via inverter 5 ggr också.
Har iofs inte Hymer. Men kan det vara att du har både Lithium och AGM i samma bank, som lurar systemet? Min erfarenhet är att Lithium laddas betydligt snabbare än något bly/syra batteri. Oavsett om laddningen sker med solcell, DC/DC eller 230!
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.314
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du bygger ett 300 Ah för ca 12 000 och det är ingen raketvetenskap. Själv har vi 604 Ah LiFePO4 batteri. Ja kanske lite mycket i mångas ögon men en mycket trevligt att ha :) De klarar förvisso inte mera än -35 (CATL celler) men de står ju i uppvärmt dubbelgolv så aom det blir mer än -2 där så är jag ju inte heller i bilen :)
 
Toppen