• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plikttrogna Poliser

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Lägga på däck som gör att man måste karva i innerskärm = tokigt.
Bordee bötfällas rejältdet med.
Mats
Varför, när det var vid fullt rattutslag:wink:!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25063

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Är det inte så att Ambulans endast får köra för fort när de har så kallade prio 1 larm och påkallar fri väg?

Polisen har 4 olika angelägenhetsgrader, Tjänsteutövning, brådskande yrkesutövning, brådskande tjänsteutövning samt trängande fall.

Rätta mig gärna

/J


Polisen har ej särskilda prioriteringsgrader reglerna gäller alla utryckningsfordon.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Polisen har ej särskilda prioriteringsgrader reglerna gäller alla utryckningsfordon.


Jasså.........

I Trafikförordningen talar man om begreppet "tjänsteutövning" samt "yrkesutövning"

11:1 § Fordon som används av polisen i tjänsteutövning får föras på gång- och cykelbanor samt på gågator om särskild försiktighet iakttas. Fordonet får inte föras med högre hastighet än 30 kilometer i timmen.

En väg samt ett visst område eller färdled i terräng får användas trots bestämmelserna i 8 kap. 2 § och trots förbud eller inskränkning i rätten att trafikera vägen, området eller leden enligt föreskrifter som meddelats enligt 10 kap. 1, 10 eller 14 § eller enligt 41 § väglagen (1971:948)
1. i yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska eller veterinär,

Brådskande Yrkesutövning:
11:6 § Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 § och 9 kap. 1 § 6 samt sådana föreskrifter om färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §, 10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används
1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),
2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal, personal vid kustbevakningen, läkare, sjuksköterska, barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller
3. i andra jämförliga trängande fall.

(Denna pargraf gör att vilket fordon som helst kan nyttjas)

Trängande fall:
11:7 § Förare av utryckningsfordon får i trängande fall med iakttagande av särskild försiktighet underlåta att följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne. Föraren skall dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.
Ändrad 2003-11-28 gm SFS 2003:818 , ikraft 2004-01-01 Ändrad 2004-06-16 gm SFS 2004:532 , ikraft 2004-07-01 Ändrad 2009-04-07 gm SFS 2009:217 , ikraft 2009-04-29


11:8 §
Förare av utryckningsfordon får i trängande fall kräva fri väg för fordonet genom att ge signal med föreskrivna larmanordningar. Föraren är trots signalerna skyldig att ta hänsyn till andras säkerhet.


Saxat ur Trafikförordning (1998:1276)

Finns mer som reglerar detta men detta räcker för allmänbildningens tillfredsställelse =)

Men jag kan ha fel
/J
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Intressant diskussion detta om hög hastighet.
Jag har en enkel och självklar teori om hur man kan både minska trängseln och olyckorna.

Om vi dubblade hastigheten istället så skulle alla komma fram dubbelt så fort. Det skulle innebära hälften så många bilar där ute att ev stöta ihop med eller irritera sig på.
Vi skulle även kunna spara lite pengar på vägarna då vi kanske skulle kunna klara oss med enkelfiliga vägar på en del ställen.

Visst är det enkelt och genialt?:D
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Är det inte så att Ambulans endast får köra för fort när de har så kallade prio 1 larm och påkallar fri väg?

Polisen har 4 olika angelägenhetsgrader, Tjänsteutövning, brådskande yrkesutövning, brådskande tjänsteutövning samt trängande fall.

Rätta mig gärna

/J

Rättar mig själv:
Tjänsteutövning, Yrkesutövning, Brådskande Yrkesutövning samt trängande fall.

Det bör va rätt terminologi
/J
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Plikttrogna Poliser

Intressant diskussion detta om hög hastighet.
Om vi dubblade hastigheten istället så skulle alla komma fram dubbelt så fort. Det skulle innebära hälften så många bilar där ute att ev stöta ihop med eller irritera sig på.

Det skulle också innebära att risken att stöta ihop med vilda djur också halverades!
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Plikttrogna Poliser

Hög hastighet är beroendeframkallande och människor med sådana beroenden borde därför kunna få medicinsk hjälp, lugnande medicin eller kognitiv terapi istället för böter i trafiksäkerhetens namn. (obs humor)
Hoppas jag inte spårat ur för mkt och att det löste sig för Anders dotter efter fortkörningen. (Pappa skäller, förmanar och betalar.)
/Åke
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

Det skulle också innebära att risken att stöta ihop med vilda djur också halverades!

Framförallt skulle det bli 50% mindre risk att stöta ihop med Roger eller knarrevik! :)

Sedan vill jag uttrycka ett stort tack till Jimbo, för hans tålmodiga försök att förankra de här vilda diskussionen i verkligheten! Snyggt jobbat Jimbo. Lagstiftning är inte kul men faktiskt grunden för det vi pratar om! :applaus::applaus:
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Jag håller med Krinil och tackar Jimbo för idoga försök att hålla upp nivån i denna tråd. Måste säga att jag blir besviken att behöva läsa så många okunniga ifrågasättanden och påhopp på en yrkeskår. Jag påstår inte att alla poliser är ofelbara, långt därifrån. Men att kasta skit på poliser för att de gör sitt jobb, det är lågt.
Ni som har jobb att gå till, har inte ni några krav på er alls att producera något för er arbetsgivare?
Hur tror ni att det är med polisen? Har ni fått uppfattningen att regeringen tycker att det är helt ok att polisen åker omkring och inte skriver något utan säger "ajabaja gör inte om detta!" Tror ni verkligen det är effektiv metod för att minska antalet olyckor i trafiken!? Vad tror ni transportstyrelsen och andra trafiksäkerhetsintressenter tycker? Är det verkligen det vi vill ha för skattepengarna? Läs gärna på lite i ämnet så kommer ni att upptäcka att det finns en hel del forskning om att om vi följer trafikreglerna så minskar antalet döda i trafiken.
Om vi i HBK vill det, jag börjar tvivla...

Det är inte någon av er som läst något i media om regeringens och justitieministerns krav på polisen? Nej, tydligen inte, det kanske var för mycket begärt...
Men om någon är intresserad kan jag meddela att resultatkraven på polisen är ganska höga. Och att det finns en ganska het debatt inom polisen när det gäller dessa kvantitativa mått.

Lite respekt för dessa personer som arbetar för att öka tryggheten i samhället vore inte helt fel.
 
Senast redigerad av en moderator:

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Plikttrogna Poliser

Lite sent inkommet kanske, men en förklaring är väl på sin plats när det gäller rapportering i hastigheter mellan 1 -10 km/tim.
Fram till för ca 10 år sedan var det vanligt att polisen lade ribban vid 10 km/tim, detta var valfritt. Men det gjordes för att de inte ville vara småaktiga.
Men så kom trafikforskningsinstituet fram till att man måste rapportera alla hastighets-
överträdelser för att få ner medelhastigheten. Helst vile ju polisen ta de riktiga fortkörarna, de i folkmun kallade fartdårarna.

RPS kom då med en order om att polisen skall rapportera från 5 km/tim, och se det var inte särskilt roligt, tro mig jag vet. Fickan full med stressade hemmafruar som gjorde sitt bästa för att hinna hämta barnen på dagis. Sedan iväg och handla, hinna laga mat innan det var dags att lägga barnen.
Då !!! kommer naturligtvis den sk. fartdåren som alla ville ha, men va f-n det fanns ju ingen som kunde vare sig mäta eller stoppa denne då alla var upptagen skrivandet.

Trafikpolisen granskas av RPS, och de var inte sena att kritisera de avd som inte hade några hastighetsöverträdelser under 10 km/tim. Där har vi vi ju de flesta överträdelserna så det gick ju inte att ljuga om det. Om man tittar på dom som kör riktigt fort 30 eller mer för fort så är det inte särskilt många jämfört med hur många som fuskar mellan 5 - 20 km/tim.

Vad det beträffar Videobilar så blir det ett automatiskt avdrag där genom den mätmetod man använder.
Mätningen börjar t.ex vid en stolpe (kan vara vad som helst bara det står stilla)
Då startar man tidmätningen före stolpen, med lite marginal på den bil jag mäter hastigheten på. När Videobilen passerat samma stolpe startar man vägmätaren.
Avmätningen sker i omvänd ordning vid en annan stolpe. På det viset får den man mäter på längre tid på sig för att avverka den sträcka videobilen mäter på.
Dessutom drar Utrustningen av 3 %, på den av videobilen uppmätta sträckan. Detta innebär att helt plötsligt så får den mätta bilen gott om tid på sig att köra sin sträcka.
Ju längre mätning ju mera avdrag blir det.
Men mätningen får inte vara kortare än 500 meter för då blir inte avdrag så fördelaktigt för den rapporterade.

Blev långt det där men man måste ju försvara trafikpolisen som yrkesgrupp också, de gör inte som de vill som många tror.

Och förrresten ,hur vet ni att ni drabbats av en trafikpolis, det står ju inte längre på bilarna vilken avd. de tillhör. Det kan lika gärna vara en områdespolis med intresse för trafik, men han ingen gedigen utb. i ämnet, bara det han fått på Polishögskolan.
I vissa lägen går det ju inte att ta fel, polis-mc och vidobilen tillhör trafikavdelningen, då är det lätt att vara säker.

;) Ha det.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Tillägg endast till : "men han ingen gedigen utb. i ämnet, bara det han fått på Polishögskolan."
För att få använda sig av "piloten/mätinstrumentet i bilen" krävs en gedigen utbildning och godkännande, som i huvudsak är förbehållen trafikpolisen.
Detta instrument skall regelbundet kalibreras på vissa bestämda/lämpliga sträckor.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

En fundering till Lelle 22, har vi inte ett moment 22 här. För att godta boten måste jag som anklagad förvissa mig om att Polisens hastighetsmätare kalibreras efter min bötfällning. Med andra ord hur ska jag + polis veta att den påstådda hastigheten är korrekt före kalibreringen.
Flera faktorer påverkar mätresultatet Däckslitage, lufttryck, temperatur mm.
Borde inte bötfällningen ske enligt följande. Böteslapp + en kopia på kalibrerad hastighetsmätare skickas för underskrift till hastighetsöverträdaren.
MVH. Gunnar S
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Nej, det utförs daglig kontroll och sk vecko-kontroll.

I veckokontrollen kör man den uppmätta sträckan och kalibrerar instrumentet.

Detta skall vara utfört och inskrivet i en loggbok som medförs i fordonet.
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

De hastighetsgränser vi har är ett resultat av ett stort trafiksäkerhetsarbete. Beslutas det om en hastighet är det inte rimligt att enskilda polismän anser att man kan åka 10 km fortare. Jag anser att böter bör utgå så nära överträdelse av den utsatta hastighetsgränsen som rättssäkerheten tillåter. Ytterst handlar det om politiska beslut som enskilda tjänstemän ska följa.

Vad har det för betydelse vilken sorts polis som skriver böterna? Trafikpolis eller inte. Det finns idag ordningspoliser som kör motorcykel och bedriver ren hastighetsövervakning, precis som det finns trafikpoliser som ingriper vid andra brott och t o m skriver en brottsanmälan.., fast det kan ta lite längre tid! :)

Vi har en sorts poliser i Sverige, trots vissa specialiceringar. Det tycker jag vi ska vara tacksamma för.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Plikttrogna Poliser

:p:
De hastighetsgränser vi har är ett resultat av ett stort trafiksäkerhetsarbete. Beslutas det om en hastighet är det inte rimligt att enskilda polismän anser att man kan åka 10 km fortare. Jag anser att böter bör utgå så nära överträdelse av den utsatta hastighetsgränsen som rättssäkerheten tillåter. Ytterst handlar det om politiska beslut som enskilda tjänstemän ska följa.

Vad har det för betydelse vilken sorts polis som skriver böterna? Trafikpolis eller inte. Det finns idag ordningspoliser som kör motorcykel och bedriver ren hastighetsövervakning, precis som det finns trafikpoliser som ingriper vid andra brott och t o m skriver en brottsanmälan.., fast det kan ta lite längre tid! :)

Vi har en sorts poliser i Sverige, trots vissa specialiceringar. Det tycker jag vi ska vara tacksamma för.

Du har helt rätt, men håll med om att de ordningspoliser som kör mc har gått den sk. TRÖ 1;an och har då fått lite extrautb. i trafikkundakap.
Sen har du helt rätt i det med Anmälan i RAR, ibland går det sakta. Men det är inte ett självklart program att arbeta i så jag förstår dom, de kanske skriver en anmälan i månaden eller mindre.:)
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Stackarn. Har hört talas om polisen i Östergötland. Ska vara "hemska".
Men, det är lättförtjänta pengar staten får in. Fortkörning och alla lastbilschaufförer som kör 1 minut för länge.
Tänk om dom kunde jaga "riktiga" brottslingar istället. :msn_tongue:

Jag skulle inget säga om jag inte mött en axelryckning så snart vi haft ett av otaliga inbrott på jobbet. Ingen (polis) som bryr sig det minsta om ett inbrott. Själv parkerade jag vår husbil på en stor parkeringsplan för bussar och gick på gudstjänst i en kyrka i Linköping. Naturligtvis böter när vi kom ut trots att vår bil stod ensam på den stora parkeringen. En av våra anställda höll på att mista körkortet vid avfart Mjölby mot Vetlanda. Allt för att inte hjulen var i helt låst och stilla läge vid påfarten på Vetlanda - Motalavägen. Detta skapar ingen förståelse för polisens arbete. Matts Torebring
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

Hej Matts.

Jag tycker det är trist när en stark skribent som du generaliserar så här grovt. Jag kan förstå den bitterhet man känner när man inte får det stöd man borde ha rätt till av samhället. Jag har dock aldrig mött en polis som betraktar ett inbrott med en axelryckning. Jag har faktiskt aldrig mött någon polis som betraktat något brott med en axelryckning. Polisen har dock som många stora organisationer, stundtals problem med resursutnyttjandet. Man har också problem att leva upp till de olika prioriteringar, politiska eller populistiska, som hela tiden förändras. Visst kan vi i olika situationer önska att delar av polisens arbete borde prioriteras annorlunda. Men att använda felparkeringar eller andra felbeteende som argument att misskreditera polisens arbete generellt, känns bara så trist. Det känns mer som ett sätt att försöka bortförklara egna brister, även om det råkar gälla en gudstäjnst!

Krister N
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Hej Matts.

Jag tycker det är trist när en stark skribent som du generaliserar så här grovt. Jag kan förstå den bitterhet man känner när man inte får det stöd man borde ha rätt till av samhället. Jag har dock aldrig mött en polis som betraktar ett inbrott med en axelryckning. Jag har faktiskt aldrig mött någon polis som betraktat något brott med en axelryckning. Polisen har dock som många stora organisationer, stundtals problem med resursutnyttjandet. Man har också problem att leva upp till de olika prioriteringar, politiska eller populistiska, som hela tiden förändras. Visst kan vi i olika situationer önska att delar av polisens arbete borde prioriteras annorlunda. Men att använda felparkeringar eller andra felbeteende som argument att misskreditera polisens arbete generellt, känns bara så trist. Det känns mer som ett sätt att försöka bortförklara egna brister, även om det råkar gälla en gudstäjnst!

Krister N

Detta är absolut ingen generalisering. Under mer än 30 år som egen företagare och inbrott vid åtskilliga gånger har jag mött poliser som bara sagt att då åker vi hem och sätter in det här i en pärm. Inbrott prioriteras inte. Medan andra "småsynder" som 5 km för fort får otrevliga följder.
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

undrar hur många poliser som är medlemmar i husbilsklubben,förmodligen ett antal..
jag har väl oxå råkat ut för "kling" & "klang" och fått böta en del genom åren men undkommit dom än fler,man får skylla sig själv om man kör för fort,oftast går det ju bra,men varför hacka på en yrkeskår vad den nu än är
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen