• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plikttrogna Poliser

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

Detta är absolut ingen generalisering. Under mer än 30 år som egen företagare och inbrott vid åtskilliga gånger har jag mött poliser som bara sagt att då åker vi hem och sätter in det här i en pärm. Inbrott prioriteras inte. Medan andra "småsynder" som 5 km för fort får otrevliga följder.

Hej igen Matts.

Visst är det en genralisering. Du gör bedömningen att inbrott inte prioriteras medan att hastighetsöverträdelser gör det.

Grunden för polisarbete är att jobba med de ärende som ger resultat. Ett inbrott som inte har några direkta spår hamnar mycket riktift i en pärm. Finns inget att gå på är det ingen mening att spilla krut på det för stunden. Sedan kanske en gärningsman blir gripen för ett annat inbrott. Dår görs en massa data körningar och inre spaning och gärningsmannen kan ofta bindas till flera andra inbrott. Det kan också komma in tips som gör att ditt inbrott blir aktuellt. Snacket om att det hamnar i en pärm är olyckligt och felaktigt. Det sker bara inget aktivt arbete för stunden om det inte finns något att gå på.

Trafikövervakning förhindrar många döda och lemlästade varje år. Att bagatellisera sina egna hastighetsöverträdelser är olyckligt. Det innebär att jag också tycket det är OK att alla andra också bara kör lite för fort. Det innebär också att det är upp till var och en att bagatellisera annat i trafiken som dom inte tycker är så viktigt, osv.

Trafiken dödar och lemlästar massor av människor varje år. Ingen annan företeelse i samhället tillåts ha en sådan påverkan. Då måste vi självklart hjälpas åt att ha maximal diciplin och kontroll i trafiken. Det innebär att vi måste följa de gemensamma trafikregler som finns. Det fins inget annat sätt. Jag berhöver inte gilla alla trafikregler, jag behöver bara följa dem. Avvikelserna kostar liv!

Ursäkta att jag blev långrandig men det här engagerar mig.

Krister N
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Det finns bra och dåliga poliser, precis som i alla andra yrken. Jag ska inte relatera mer till de dåliga jag mött. Däremot stoppade en polis mig i Vaggeryd för 30 år sedan, när jag vid ett stoppmärke "smårullade" ut på en större gata.
Han skällde ut mig efter noter, "Fattar du vad du gjort, ska jag ta körkortet från dig direkt"? Detta var en läxa för livet, bättre än både böter och indraget körkort. Här slutar jag, innan det blir en hel bok av vad jag mött.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

Skriv boken Matts..., vem vet, det blir kankse en bestseller! :)

Sen köper jag inte förenklingen av bra och dåliga poliser. Visst finns de men det blir lätt så att de som bötar just mig är de dåliga. Eller de som "sätter din anmälan i en pärm". Som polis kan jag bli mycket uppskattad i en dramatisk situation, där jag kanske tom räddat livet på någon. Strax efter blir jag rejält utskälld för en hastighetsbot.

Krister N
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Det man inte får glömma är att polisens arbete i grunden är en politisk fråga.

Våra förtroendevalda bestämmer vad som är viktigt och Rikspolischefen bestämmer inriktning.


Må väl/
J
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

inom varje yrkesgrupp finns de rötägg,,ingen nämd, ingen glömd,,..glömmer aldrig när vi va ute med mc, en så kallad mc förening.hastighetskontroll 70km,,vi höll 90 o däröver polisen vände sej om eller körde huvet i backen..sen att vi körde för fort e ju en helt annan sak..
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

inom varje yrkesgrupp finns de rötägg,,ingen nämd, ingen glömd,,..glömmer aldrig när vi va ute med mc, en så kallad mc förening.hastighetskontroll 70km,,vi höll 90 o däröver polisen vände sej om eller körde huvet i backen..sen att vi körde för fort e ju en helt annan sak..

Hej teddi.

Antingen var det resursbrist eller bara en bunke rötägg. För jag förutsätter att det du skriver är rätt?! Det är inte OK att inte ingripa vid en så stor nonchalans mot trafiksäkerheten som du beskriver. Bara för att man är många och kör MC har man inte rätt att äventyra andras liv. Att du dessutom verkar tycka det är kul gör mig bedrövad!

Krister N
 
T

Teddi

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Hej teddi.

Antingen var det resursbrist eller bara en bunke rötägg. För jag förutsätter att det du skriver är rätt?! Det är inte OK att inte ingripa vid en så stor nonchalans mot trafiksäkerheten som du beskriver. Bara för att man är många och kör MC har man inte rätt att äventyra andras liv. Att du dessutom verkar tycka det är kul gör mig bedrövad!

Krister N
har ja påstått att de e kul?känner du dej träffad? en bunke rötägg kanske e den rätta beskrivelsen.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Förlåt att jag återkommer, men en bunke rötägg har jag aldrig hört förr. Däremot sa en Polisman till mig i en "struntutredning": "Du har råkat ut för ett rötägg inom kåren, jag skulle bara vilja slänga denna struntsak rakt ned i papperskorgen". (så blev det senare efter 4 månader)
Matts Torebring
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

har ja påstått att de e kul?känner du dej träffad? en bunke rötägg kanske e den rätta beskrivelsen.

Hej igen teddi.

Jag försökte med lite ironi. Det blev inte speciellt bra. Det jag ville ha sagt var att jag betvivlade att ett antal poliser valde att inte ingripa vid den händelse du beskrev. Därför använde jag det begrepp som du införde, rötägg, som ironi. Det ska inte upprepas! :) Nej jag känner inte mig träffad. Det innebär iofs ingen garanti för att jag inte är ett rötägg. Självkritik är ju inte alltid vår bästa egenskap..., eller hur? :D

Krister N
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Plikttrogna Poliser

Förlåt att jag återkommer, men en bunke rötägg har jag aldrig hört förr. Däremot sa en Polisman till mig i en "struntutredning": "Du har råkat ut för ett rötägg inom kåren, jag skulle bara vilja slänga denna struntsak rakt ned i papperskorgen". (så blev det senare efter 4 månader)
Matts Torebring

I de flesta fall har man ju en Fu-ledare som granskar den rapport eller trafikmålare som kommer in. Det är ju där sållning skall ske, inleda förundersökning eller ej.
I det här fallet verkar det ju som det ej gick att styrka brott.
M a o, Fu inleds ej, med förklaringen, brott går ej att styrka. Eller kanske det var så illa att det var "gärning ej brott".
Om gärning i någons ögon anses som en skitsak, ursäkta ordvalet, behöver ju inte innebära att den saknar straffsanktioner.
Snarare att man kanske skulle ha lämnat rapporteftergift, men vem vet hur många gånger den polismannen haft att göra med den han rapporterat, och slutligen tröttnat.
Då kan det ju bli att man skriver på en "skitsak" till slut för att visa att nu är det slut på tillsägelser.

Tack till Krinil, du har, i mina ögon, bra synpunkter.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

hej krinil,,synd att alltid något som misstolkas,,ja har den största respekt för dej o alla andra medlemmar.vi e ju husbilsbröder,,men ja har inget förtroende för den kåren vi diskuterar.låt mej ta ett par ex,,vi kan börja me husbilsplatser som ligger varandra varmt om hjärtat,,en suverän plats torpasjön norrut e6,,massa inbrott i husbilar.mest tyskar som va på väg norrut med full kassa,,hela tiden inbrott.aldrig någon som åkte fast,,har själv stannat till där o badat bl.a,när ja körde långtradare.va hände?platsen stängdes av vägverket o polis,,problemet flyttades till ett annat ställe.sen har vi göteborg.en stad som har allt,,tyvärr grym kriminalitet,inget nytt.idag drar sej folk för att gå ut,dom vågar inte gå ut i sin egen stad.helt sanslöst,,allmänheten e dom bästa spanarna säger kåren..va hjälper de om ingen kommer?nä dom största hjältarna vi har i samhället e räddningskåren..riskerar sina liv för att hjälpa medborgare som helt står utan de skydd dom e berättigade till,,snacka om ett trasigt halvljus vid en kontroll kontra tre mord i göteborg under kort tid..vill vi ha ett sånt samhälle? knappast,men vi har det,ja vill inte tro detta men så ser de ut idag, ja ser det på dessa grunder..teddi
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

Hej igen teddi.

Jag respekterar dig också, absolut. Du säger vad du tycker, det är bra. Sen ser du och jag antagligen det här från olika håll. Vissa konsekvenser av kriminalpolitiken som du inte gillar tycker jag också är fel. Sen tycker inte jag att man ensidigt kan lasta polisen för den kriminalpolitik vi har. Det är politiska beslut om ekonomi och prioriteringar som ytterst avgör hur polisen jobbar. Känner många poliser som mår förbaskat dåligt av att klä skott för en inriktning som de ej själv kan påverka. Förhoppningsvis får vi snart se positiva följder av de senaste årens satsning på polisen.

Ha en trevlig helg!
Krister N
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Det är lite orättvist att skylla alla misslyckanden på poliserna.
Enligt min erfarenhet är det oftast åklagarna som är för räddhågade av sej,eller när det är ett klientel som ej kan betala (böter) så skrivs ärendet av.
Resultat poliserna tröttnar att skriva rapport,det är ialla fall meningslöst.
Bernt
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

Otroligt vad man kan skriva och ha synpounkter på poliser och deras jobb.
Är absolut ingen egentlig vän av detta yrkets i tjänst varande personal, men detta beror till stor del på mig själv. Kör jag för fort och blir påkommen med detta så är det ju lätt att skylla på polisen och deras beteenden fast det är mitt eget uppträdande och uppförande som granskas och får sig en törn med smärtsamt hål i plånboken som följd.
Snacket om att polisen gömmer sig i olika buskar stämmer men om man följer de regler och begränsningar som finna så drabbas man ju inte och då kan polisen i princip ligga i varje buske. Det skadar ju inte mej eller hur?
Nu tillhör jag tyvärr gruppen som inte alltid följer hastighetsbestämmelserna mm utan åker med ordentlig råge. ibland blir jag ertappad och svär ve och förbannelse över detta, men handen på hjärtat - om jag skulle åkt fast lika många gånger som jag överträtt skyltad hastighet så hade jag sannolikt inte skrivit på detta forum.
Skulle kanske också som polis tycka att det är skit att man i sitt jobb skall få ta emot så mycket som trots allt orsakas av bilisten. Känner ett antal poilser privat och kan garantera att de är precis som vi andra när dom inte jobbar. Som en kompis-polis sa till mig, hur skulle du trivas på ditt jobb om du bara får skit för det du gör trots att det i de flesta fall är ditt fel........... Man kanske skall visa lite respekt för respektive jobb.
Detta gäller som i allt annat----Den som ger sig i leken får leken tåla---- med alllt vad det innebär, I klartext skyll dig själv.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Plikttrogna Poliser

94 olika svar som mest handlat om poliser - men ingen har kommenterat lilla Annas trovärdighet med hennes uppgifter till Pappa (som dessutom erkänner att han är ett dåligt föredömme).

Vem har inte ljugit för sina föräldrar!!!

/Leif
 
Senast ändrad:
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

Jag är den förste att skriva under på att lagar och regler skall följas Jag har det inskrivet i vår företags policy, gällande hastighetsregler skall hållas, bilar skall parkeras på för detta avsedda platser och i rätt körriktning o.s.v. Finns nog ingen som trots detta kan svära sig felfri. "Jag skulle bara lägga i treans växel och gled upp i 56 km på 50- väg" och det blev böter. Alla har gjort samma sak men få har "fastnat" i ett kameraöga.

Det måste trots allt ligga ett administrativt misslyckande bakom polisens arbete att så få eller rättare sagt knappast inga inbrott klaras upp. Trots toppning av blodspår tar en utredning i ett fall 1,5 år. Jag tror vi alla längtar efter att inte låsa dörren bakom oss om vi bara vänder ryggen till någon minut. Som jag skrivit tidigare har vi som företag drabbats av 20- talet inbrott, vi har fått uppleva hela vår villa genomsökt och allt liggandes uttömt på golvet och våra värdesaker stulna. Inget av dessa har klarats upp.

Kommer vårt samhälle tillrätta med detta, att brott klaras upp, tror jag att inställningen hos oss alla kommer att positivt förändras. Poliserna skulle kunna bli samhällets hjältar. Poliser är trots allt poliser om vi möter dem i ett inbrott eller en trafikförseelse. Matts Torebring
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Plikttrogna Poliser

2009 klarade rättssamhället Sverige upp ca 40% av alla anmälda brott. Cykelstölder och stöld/snatteri ur fordon låg på ett par procent och drar ner uppklarningsprocenten rejält, eftersom det sker så många sådana brott. Grova brott som mord, dråp och misshandel med dödlig utgång klaras upp i 82% och kostar givetvis stora resurser.

Inbrott redovisar 14% uppklarade brott! Kan tyckas väldigt lågt men eftersom inbrott till största delen är seriebrottslighet, blir i stort sett varje inbrottstjuv dömd för ett antal inbrott. Sedan orkar inte rättssamhället med att utreda alla inbrott som en och samma tjuv begår. Det är synd men en fråga om resurser.

Sedan är det politiska beslut som styr hur länge en inbrottstjuv är borta från marknaden! De politiska besluten är vi alla kollektivt ansvariga för!

Att vi inte kan ha olåsta dörrar längre är inte en polisiär fråga. Det är du och jag som avgör det Matts. Du har redan redovisat din relativt "liberala" syn på trafikfrågor. Det finns andra som har lika liberala åsikter kring snatterier, stölder och t o m inbrott. Det är med andra ord ett samhällsproblem att vi inte accepterar demokratiskt beslutade lagar.

Sen håller jag med dig att polisen måste bli duktigare på att klara mängdbrotten, dit inbrott hör. Det får bara inte ske på bekostnad av grövre brottslighet, gängkriminalitet, trafficking, brott mot kvinnor, hatbrott mm. Det är mycket som kräver polisens uppmärksamhet. Inte minst trafiken, eftersom den kostar liv.

2008 dog ca 400, 2009 dog ca 350. Det tycker vi är bra. Bara 350 dödade i trafiken. Nu är jag där igen. Hur många av de här dog för att vi tycker det är OK att bara köra lite för fort? Att hjulen inte riktigt stod stilla vi stopptecknet? Att någon parkerat framför övergångsstället så att forgängaren skymdes? ...jag skulle kunna hålla på länge.

Det här är ett jäkla provokativt sätt att uttrycka sig som jag kanske inte borde göra, men handen på hjärtat..., hur många i Sverige har dött av ett inbrott? Ingen! Inbrott är ett grovt brott som kränker människors frid och trygghet..., men det gör trafikdöden också!

Krister N
 
T

Teddi

Guest
Sv: Plikttrogna Poliser

hej mats.håller fullt ut me dej..varken jag eller nån annan har nåt emot polismän..dom e ju lika mycke människor som alla vi andra,,de e ju myndigheten som sådan de handlar om. i kungsbacka jobbar ett 60 tal poliser.i göteborg kanske de tiodubbla..600..va har dom för resurser? vet ej.. men dom resurserna slöddret som håller på me detta kriminella har?en kniv en kofot, hot rån osv..vi e ju alla me o betalar för dom resurser som vi medborgare har rätt att ställa mot de vi utsätts för..har själv en kåk som har blivit upponervänd.slöddret åkte fast. ja ville ha reda på vem de va..fanns inte en chans,,ja hade inte me detta att göra.. ORDNINGSMAKTEN e ett annat ord..kul att ett ämne kommer upp som engagerar. en o annan tycker de blir för mycke.de finns inget tvång att följa detta dilemma utan man kan byta kanal..disney channel e också en rolig kanal..
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Plikttrogna Poliser

I en del trådar pratas om att fordonslaget "husbil"inte finns. Man säger att med alla hjulen i rutan så är det ok att med överhäng hamna utanför. Skyltar med en husbil på gäller inte oss för ordet husbil existerar inte. Allt är så ortoligt noga vad som ska gälla oss.

Men helt plötsligt så är inte någon kilometer hit eller dit noga. Inte heller att stå helt stilla vid stopptecken.

Ska vi inte följa alla lagar o regler eller ska vi bara improvisera?

Det är väl bara att ta böteslappen och gilla läget. Alla gör fel och får böter. Parkeringsproblem med böter som följd ska vi inte snacka om. Jag vet vad det handlar om som kör servicebil innom Sollentuna kommun. Det är bara att bita i det sura äpplet när marginalen blir för liten och lappen sitter där på rutan. Fast surt är det men självförvållat.
 
Toppen